رد پای کوه نور در کوچه‌پس‌کوچه‌های پراگ

  • یکشنبه 7 خرداد 1396

اخبار => گروه خبر

اقتصاد-آنلاین شهر پراگ به گواهی همگان یکی از زیباترین پایتخت‌های کشورهای اروپایی است.
رد پای کوه نور در کوچه‌پس‌کوچه‌های پراگ

به گزارش اقتصادآنلاین ، شرق نوشت :  معماری خیره‌کننده، بناهای افسانه‌ای و اماکن تاریخی پایتخت جمهوری چک هر بازدیدکننده‌ای را مسحور خود می‌کند. در جای‌جای این شهر می‌توان رد پای وقایع تاریخی کشور چک و تحولات اروپا را دنبال کرد و شاهد تبلور هنر در گوشه و کنار آن بود. با این همه نشانی از شهری مدرن، توسعه‌یافته و منظم با به‌روزترین امکانات و برندهای جهانی نیز از شاخص‌های اصلی پراگ امروزی محسوب می‌شود. اما در میان این همه آثار چشمگیر، دیدن واژگانی آشنا در کشور اسلاوزبان اروپایی برای من فارسی‌زبان حس و حال دیگری دارد. کوه نور! وقتی نخستین‌بار در مرکز توریستی این شهر، تابلوی KOH-I-NOOR را بر سردر یک فروشگاه بزرگ لوازم‌التحریر دیدم، میخکوب شدم. به آن نگاه کردم و با خود گفتم این در یک کشور کوچک ١٠‌میلیونی با یکی از کمترین تعداد مهاجران در میان کشورهای اروپایی - بنا به قولی فقط حدود ٤٠٠ ایرانی مهاجر– به چه معناست. برندی متعلق به یک ایرانی موفق سرمایه‌گذار که خواسته هویت خود را به رخ جهانیان بکشد!؟ یا شاید هم یک سرمایه‌گذاری مشترک...!؟

چندروزی فکرم با این پرسش درگیر بود، تا اینکه با دیدن مجدد این نام روی یکی از ایستگاه‌های ترام یا همان تراموای شهر کنجکاوی‌ام بیشتر شد. به‌عنوان یک ایرانی با دیدن نامی که مایه مباهات هر فارسی‌زبان است، شور و شعف خاصی پیدا کرده و دیگر چاره‌ای جز سردرآوردن از رمز و راز این نام آشنا در آن کشور غریب اروپایی نداشتم. می‌دانستم که زبان چکی از زبان‌های اسلاو با ریشه هندواروپایی است ولی از آنجا که از زبان لاتین جدا شده، برای فارسی‌زبانان واژگان آشنایی ندارد و غریب‌تر از دیگر زبان‌های اروپایی با ریشه ژرمنی مانند آلمانی، فرانسوی یا انگلیسی به نظر می‌رسد.

قصه کوه نور هم که برای همه ما بلکه همه جهان آشناست، همان الماس مشهور و زوج الماس «دریای نور»، یکی از بزرگ‌ترین و زیباترین الماس‌های دنیا که متعلق به یکی از راجه‌های هندی در سرزمین راجپوتانا از ممالک هند بود. این الماس در قرن هفدهم به دست پادشاهان سلسله گورکانیان هند افتاد، تا زمانی که نادرشاه افشار در سال ١٧٢٩ میلادی پس از تسخیر هند، آن را بر تاج محمدشاه، پادشاه گورکانی هند دید و گفت: «این کوهی از نور است» و از آن تاریخ نام «کوه نور» بر آن ماندگار شد. کوه نور پس از مرگ نادر به وسیله احمدشاه درانی به افغانستان منتقل و پس از شکست شاه شجاع از سردار هندی الماس مزبور به هند بازگشت داده شد. سرانجام کوه نور به تصرف استعمارگران انگلیسی در شرکت هند شرقی درآمد و در سال ١٨٥٠ به خاندان سلطنتی بریتانیا و ملکه ویکتوریا اهدا شد. در سال ١٨٥١ در نمایشگاه بزرگی که در هایدپارک لندن برگزار شد، به نمایش عموم گذاشته شد و این بزرگ‌ترین الماس شناخته‌شده جهان تا آن روز، چشم همگان را خیره کرد. الماس کوه نور پس از تراشی که روی آن صورت گرفت، از وزن اولیه ١٠٨ قیراط به ١٠٥,٦ قیراط فعلی کاهش یافت و از سال ١٩٥٣ بر تاج پادشاهی ملکه انگلیس جای گرفت و تا سال ٢٠٠٢ به این منظور مورد استفاده قرار می‌گرفت. از آن پس به دستور ملکه الیزابت در خانه جواهرات برج لندن برای نمایش عمومی نگهداری می‌شود.

مسلما شهرت این الماس یگانه که ادعا بر سر مالکیت آن بین انگلیس، هند، ایران، پاکستان و افغانستان همچنان محل اختلاف است، از همان بدو ورود به قاره اروپا توجه جهانیان را به خود جلب کرد و از چشم فرانس هارتموث نوبلمن (١٨٣٢-١٨٩٦ م) نیز دور نماند، صاحب یکی از بزرگ‌ترین و موفق‌ترین شرکت‌های تولید لوازم‌التحریر و ملزومات هنری و اداری در آن زمان تا امروز. به این بهانه بهتر است نگاهی بیندازیم به تاریخچه تأسیس و فعالیت شرکت کوه نور و وضعیت فعلی آن در زمان حال.

سرآغاز تأسیس این شرکت به سال ١٧٩٠ باز می‌گردد، زمانی که جوزف هارتموث (١٧٥٨-١٨١٦م) واحد تولیدی هارتموث را با هدف اولیه ساخت ظروف سفالین و سرامیک در وین به راه انداخت. او بسیار زود توانست موفقیت‌های درخورتوجهی را برای شرکت کسب کند. وی در سال ١٨٠٢ با ترکیب خاک رس و سرب سیاه با نسبت معین، تحولی در ساخت مدادهای گرافیتی موجود در بازار که پیش از آن در انحصار انگلیسی‌ها بود، ایجاد کرد و با این موفقیت، قیمت جهانی مداد کاهش یافت.  کارخانه هارتموث در سال ١٨٤٨ به دلایل اقتصادی و فراوانی مواد خام به شهر چسکه بودُیویتسه، شهری در جنوب پراگ در جمهوری چک امروزی - بوهمیا و سرزمین چک در آن دوران جزئی از حکومت اتریش-مجارستان بود - نقل مکان یافت. در سال ١٨٧٠ شرکت تولید محصولات سرامیکی را متوقف کرد و تولیدات خود را منحصرا بر نوشت‌افزار متمرکز کرد. تا اینکه فرانس هارتموث، نوه جوزف، دانش‌آموخته رشته مهندسی مکانیک و طرح‌ریزی ماشین‌آلات مدرن از انگلیس کار را به دست گرفت. او نقش تعیین‌کننده‌ای در افزایش روند تولید و طراحی‌های جدید شرکت داشت و با مدیریت او شرکت توانست در چند سال سهم خود از بازارهای داخلی را چندبرابر کند. ولی دلیل اصلی شهرت وی به واسطه تولید مدادی با ترکیبی جدید بود که پس از گرفتن تأیید از مراحل سخت آزمایشی در سال ١٨٨٩ وارد بازار شد. فرانس که در طول اقامتش در انگلیس شاهد انتقال بزرگ‌ترین الماس زردرنگ جهان از هندوستان به خزانه سلطنتی ملکه ویکتوریا بود، نام این محصول جدید را کوه نور گذاشت. مدادهای تولیدی تا آن دوره، به دلایل فنی تنها به رنگ‌های تیره و با درجه‌بندی‌های محدود عرضه می‌شد. فرانس هارتموث، مدادهای جدیدی را به رنگ زرد و با نزدیک به ٢٠ درجه سختی روانه بازار کرد. تا پیش از آن، سختی مداد فقط با عدد مشخص می‌شد، وی مداد نرم را با نشان B در درجات ١-٨، مداد سخت را با نشان H در درجات ١-١٠ و مداد متوسط را با نشان HB نماد‌گذاری کرد، شیوه‌ای که تا امروز نیز با کمی تغییر به صورت یک استاندارد جهانی به کار گرفته می‌شود.  مداد کوه نور که با یک‌سوم قیمت مدادهای بازار عرضه می‌شد، موفقیت بی‌سابقه‌ای یافت و این محصول جدید توانست جوایز متعددی را در نمایشگاه‌های بین‌المللی قرن نوزدهم و اوایل قرن بیستم از آن خود کند. به‌این‌ترتیب مداد گرافیتی زردرنگ کوه نور تحت نام ١٥٠٠ به مشهورترین مداد گرافیتی جهان بدل شد. کامیابی چشمگیر این مداد تا حدی پیش رفت که به‌عنوان شاخص استاندارد کیفی سایر شرکت‌های جهان درآمد و حتی نام شرکت هم تحت‌تأثیر همین محصول به شرکت کوه نور هارتموث تغییر یافت.

درحال‌حاضر نیز این شرکت چکی به‌عنوان یکی از برندهای مهم صنعت لوازم‌التحریر با بیش از ٢٢٠ سال سابقه فعالیت، غالب بر چهارهزارو ٥٠٠ نوع کالا اعم از مداد، انواع ماژیک، رنگ، جوهر و سایر ابزار نقاشی و لوازم‌التحریر را به حدود ٨٠ کشور دنیا عرضه می‌کند و صاحب چندین شرکت تابعه در کشورهای اروپایی و غیراروپایی است. در سرتاسر پایتخت چک و سایر شهرهای این کشور سرسبز، فروشگاه‌های متعددی با تابلوی بزرگ کوه نور، این یادگار ایران‌زمین را هرروزه به چشم هر رهگذر و خریداری می‌رساند. هرچند شاید خود چکی‌ها، هنگام خرید از فروشگاه‌های مرکزی کوه نور یا بخش لوازم‌التحریر فروشگاه‌های بزرگ زنجیره‌ای مانند تسکو، کافلند، آلبرت و... کمتر اطلاعی از نشان و ریشه لغوی پارسی این برند داشته باشند. ولی آنچه مسلم است، محصولات کوه نور یا به قول چکی‌ها «کُهی نور» تولیدی ملی و مایه افتخار هر چکی محسوب می‌شود، شرکتی که در جریان‌های تاریخی و سیاسی پرفرازونشیب این کشور - از اشغال به وسیله نازی‌ها گرفته تا اسارت در چنگال کمونیسم- پابرجا ماند و همچنان محصولات خود را با کیفیت خوب به مشتریان وفادار چکی عرضه می‌کند. محصولی که هم از نظر کیفیت و هم از لحاظ نشان تاریخی و پیوند زبانی توان آن را دارد که در آینده‌ای نزدیک به چشم و حتی به سبد خانوارهای ایرانی بیاید.

البته جذابیت این نام برای چکی‌ها محدود به شرکت کوه نور هارتموث نماند و شرکت دیگری نیز از همین نام برای معرفی محصولات خود استفاده کرد. والدس و همکارانش در سال ١٩٠٢ کارگاهی برای تولید قطعات کوچک فلزی صنعتی در پراگ تأسیس کردند. این شرکت به‌تدریج توانست روند رو به رشدی داشته باشد و با مدرنیزه‌کردن شرکت در آن زمان و ساخت یکی از پیشرفته‌ترین کارخانجات از نظر ماشین‌آلات و فضای کاری و رفاهی مناسب برای کارکنان، موفقیت درخور‌توجهی به دست آورد. پس از آن والدس در اقدامی استراتژیک، نام الماس مشهور «کوه نور» را برای شرکت برگزید و وارد بازارهای اروپا و آمریکا شد. در همین زمان بود که لگوی مشهور شرکت «دوشیزه کین» (Miss KIN) – دختری با دکمه فلزی کوه نور بر یکی از چشمانش- ایجاد شد. ماجرا از این قرار بود که در یکی از سفرهای تبلیغاتی محصولات به آمریکا، روی عرشه کشتی دخترخانمی به شوخی یکی از دکمه‌های قابلمه‌ای بزرگ تبلیغی شرکت را به جای عینک تک‌عدسی بر چشم خود می‌گذارد، والدس از این حرکت خوشش می‌آید و از دختر عکس می‌گیرد و این عکس به لگوی شرکت بدل می‌شود.

البته با آغاز جنگ جهانی دوم در ١٩٣٩ آهنگ رشد شرکت نیز متوقف و مدیریت شرکت از دست صاحبان آن غصب شد. سرانجام در سال ١٩٤٥ شرکت کوه نور ملی شد و توانست با شرایط بهتری به روند تولیدی خود ادامه دهد. بعد از ١٩٨٠ شرکت به دلیل کمبود منابع، با مشکلاتی جدی در تولید دست‌و‌پنجه نرم می‌کرد، هرچند به‌زودی توانست با طرح‌ریزی برنامه‌های جدید تولیدی بر مشکلات پیش‌آمده فائق‌ آید.

امروزه شرکت کوه نور والدِس، تولیدکننده اقلام زینتی، لوازم خیاطی و اجناس خرازی از زیپ، سنجاق‌قفلی، سوزن ته‌گرد، سگک، قزن، دکمه، دکمه قابلمه‌ای و گیره فلزی و پلاستیکی گرفته تا گیره‌هایی با آلیاژ روی برای صنایع خودروسازی، پرچ مورد استفاده در صنایع کاغذی، محور چرخ (اکسل)، کش حلقه‌ای و دیگر تولیدات از این قبیل است. قریب به نیمی از محصولات این شرکت به بیش از ٥٠ کشور جهان صادر می‌شود. این شرکت از اعضای انجمن صنایع نساجی، پوشاک و چرم (ATOK) است و به دلیل کیفیت محصولاتش صاحب چندین جایزه بین‌المللی شده است. محل این شرکت در منطقه ١٠ (ورشوویتسه) پراگ قرار دارد و ایستگاه ترام هم به واسطه همین شرکت به نام «koh-i-noor» نام‌گذاری شده است.


ارسال نظر

ارسال


قانون جهش تولید مسکن در تقابل خوشبین‌ها و بدبین ها

قانون جهش تولید مسکن در تقابل خوشبین‌ها و بدبین ها

مجلس شورای اسلامی قانون جهش تولید مسکن را که مطابق شعارهای انتخاباتی ابراهیم رئیسی بود تصویب کرد تا بعد از مدت‌ها یک نهضت بزرگ مسکن‌سازی در کشور شکل بگیرد با این حال کارشناسان اقتصادی درباره این طرح نظرات مختلفی دارند

 از کاهش نرخ تورم تا کاهش نرخ در بازار بین بانکی

از کاهش نرخ تورم تا کاهش نرخ در بازار بین بانکی

ارائه منظم روند ماهانه تحولات اقتصادی و اقدامات سیاستی بانک مرکزی

 آورده متقاضیان نهضت ملی مسکن افزایش یافت

آورده متقاضیان نهضت ملی مسکن افزایش یافت

در حالی طبق اعلام وزارت راه و شهرسازی قرار بود آورده متقاضیان نهضت ملی مسکن حدود ۲۰۰ میلیون تومان باشد که این مبلغ به ۳۲۰ میلیون تومان افزایش یافته است.

هزینه وام مسکن گرانتر شد | برای دریافت وام ۴۸۰ میلیونی زوجین چقدر باید خرج کنیم؟

هزینه وام مسکن گرانتر شد | برای دریافت وام ۴۸۰ میلیونی زوجین چقدر باید خرج کنیم؟

هزینه اوراق تسهیلات مسکن نسبت به هفته قبل اندکی رشد داشته و بر این اساس متاهل های ساکن پایتخت برای تهیه این اوراق باید بیش از ۱۳۴ میلیون تومان پرداخت کنند.

تعیین تکلیف 2 هزار متر اراضی استان تهران

تعیین تکلیف 2 هزار متر اراضی استان تهران

استاندار تهران گفت: بلندمرتبه‌سازی بدون در نظر گرفتن پیوست‌های فرهنگی، اجتماعی و زیرساخت‌های لازم در درازمدت آسیب‌زا می‌باشد.

خانه های سنتی ایرانی

خانه های سنتی ایرانی

با نگاهی به معماری سنتی ایرانی، نقش و جایگاه ویژه خانه به عنوان یک المان مهم در معماری آشکار می شود. این عناصر که دارای روش ها و تکنیک های مختلف ساخت و اجرا می باشند دارای ویژگی های متفاوتی بر اساس اقلیم و فرهنگ هر منطقه هستند.

ویژگی مهم معماری سنتی ایرانی

ویژگی مهم معماری سنتی ایرانی

کاشی کاری های زینتی و شاهکارهای مهندسی هوشمندانه، حاکی از قدرت معماری ایرانی طی قرون متمادی اند. با داشتن بیست میراث جهانی یونسکو در ایران هیچ گاه با کمبود مکان های دیدنی مواجه نمی شوید.

سنگ آنتیک چیست و چه کاربردهایی دارد؟

سنگ آنتیک چیست و چه کاربردهایی دارد؟

سنگ آنتیک سنگی است که از کنار هم قرار گرفتن قطعه سنگ های کوچک شکسته در کنار هم به وجود می آید. معمولا این سنگ از سنگ های طبیعی تراورتن و مالون تشکیل می شود و بدون رنگ به صورت طبیعی مورد استفاده قرار می گیرند.

مصوبه کمک هزینه مسکن کارگران ابلاغ شد

مصوبه کمک هزینه مسکن کارگران ابلاغ شد

معاون اول رئیس جمهور مصوبه مربوط به تعیین کمک هزینه مسکن کارگران مشمول قانون کار در سال ۱۴۰۱ را ابلاغ کرد.

هزینه ساخت برج مسکونی چقدر است؟

هزینه ساخت برج مسکونی چقدر است؟

هزینه ساخت هرگونه ساختمان مسکونی اعم از آپارتمان، برج، ویلا و غیره در چند سال گذشته بین 15 تا 30 درصد افزایش داشته است .

اصل ۳۱ قانون اساسی؛ حق مسکن از رویا تا واقعیت

اصل ۳۱ قانون اساسی؛ حق مسکن از رویا تا واقعیت

"داشتن مسکن متناسب با نیاز، حق هر فرد و خانواده ایرانی است. دولت موظف است با رعایت اولویت برای آنها که نیازمندترند به خصوص روستانشینان و کارگران زمینه اجرای این اصل را فراهم کند."

کدام صاحبخانه‌ها تنبیه مالیاتی می‌شوند؟/ دور زدن مصوبه افزایش ۲۵ درصدی اجاره‌بها

کدام صاحبخانه‌ها تنبیه مالیاتی می‌شوند؟/ دور زدن مصوبه افزایش ۲۵ درصدی اجاره‌بها

بررسی آگهی های خرید و فروش و رهن و اجاره مسکن در سایت‌ها حاکی از آن است که میانگین قیمت رهن کامل واحدهای نوساز در پایتخت ۵۳۹ میلیون تومان است.

بازارهای جهانی با بازگشت نفت ایران به تعادل می‌رسد

بازارهای جهانی با بازگشت نفت ایران به تعادل می‌رسد

اوجی گفت: وضع بازار جهانی نفت به گونه‌ای است که بازگشت نفت ایران به بازار می‌تواند به‌طور قابل توجهی پاسخگوی نیاز مشتریان و عامل ایجاد تعادل و آرامش در بازار‌های جهانی باشد.

تورم  ارزش دلار چه بر سر اقتصاد دنیا می آورد؟

تورم ارزش دلار چه بر سر اقتصاد دنیا می آورد؟

افزایش ارزش دلار در یک سال اخیر یکی از مهمترین خبرهای اقتصادی این روزها است.

بنچاق چیست و چه تفاوتی با سند دارد؟

بنچاق چیست و چه تفاوتی با سند دارد؟

زمان‌های قدیم‌تر بنچاق مورد استفاده قرار می‌گرفته است و کاملا منطقی است که افراد مدرن اطلاع کمتری از این نوع سند داشته باشند. در کشورمان ایران، اسنادی مالکیت مانند مبایعه‌نامه، بنچاق و قولنامه در طول تاریخ استفاده‌های مختلفی داشته است.

زمین ۲ میلیون و ۸۰۰ هزار واحد نهضت ملی مسکن تامین شد

زمین ۲ میلیون و ۸۰۰ هزار واحد نهضت ملی مسکن تامین شد

طرح نهضت ملی مسکن یکی از طرح‌های کلان دولت سیزدهم در بخش مسکن است که سیاستگذاری برای اجرای ۴ میلیون واحد مسکونی در طی چهار سال را در برنامه قرار داده است.

بازسازی ساختمان و دکوراسیون خانه

بازسازی ساختمان و دکوراسیون خانه

ساختمان همانند یک نوزاد همواره احتیاج به مراقبت و تعمیرات دارد. رفته رفته با فرسوده شدن مصالح بکار رفته در بنا مشکلات گوناگونی از قبیل ترک، شکستگی، تخریب، آلودگی‌های انسانی، جانوری و محیطی، مشکلات تاسیساتی و غیره بوجود می‌آید.

تیمچه قم بزرگترین سقف ضربی جهان

تیمچه قم بزرگترین سقف ضربی جهان

تیمچه قم به عنوان بزرگترین سقف ضربی جهان و شاهکار هنر و معماری ایرانی است که به‌ عنوان یکی از آثار ملی ایران به ثبت رسیده است.

در بازار مسکن ترکیه چه خبر است؟

در بازار مسکن ترکیه چه خبر است؟

بر اساس داده‌های یک اتاق فکر معتبر قیمت اجاره بها نسبت به سال گذشته در ماه فوریه ۸۴.۲ درصد افزایش یافته است. این افزایش قیمت در استانبول، آنکارا و سومین شهر بزرگ ترکیه یعنی ازمیر از ۱۰۰ درصد فراتر رفت.

برخی مشاوران املاک ماهی هزار کدرهگیری صوری برای وام ودیعه می‌دهند

برخی مشاوران املاک ماهی هزار کدرهگیری صوری برای وام ودیعه می‌دهند

عضو هیئت مدیره اتحادیه مشاوران املاک گفت: برخی دفاتر املاک بدون پروانه، در یک ماه هزار کد رهگیری صوری اجاره مسکن برای دریافت وام ودیعه صادر می کنند.