کمک رسانی مردمی خودجوش اوج گرفت

  • چهارشنبه 24 آبان 1396

اخبار => گروه خبر

اقتصاد-آنلاین آذربایجان لرزید. قزوین تکان خورد. مردم خوزستان بیرون ریختند. لرستانی‌ها بی‌خواب شدند. با هر «توییت» وسعت زلزله در کشور گسترش می‌یافت. این چه زلزله‌ای است که ازشمال غرب تا جنوب را لرزاند؟ نخستین خبرها کانون زلزله را عراق نشان می‌داد.
کمک رسانی مردمی خودجوش اوج گرفت

خیال‌ها کمی آرام شد اما نخستین عکس از آوار خانه‌ای در میان تاریکی همه چیز را تغییر داد. بسیاری امیدوار بودند که این عکس واقعی نباشد! یا لااقل به تلفات جانی منجر نشود. اما مویه مرگ به زبان کردی در صدر خبرها جا گرفت. 6 نفر در کرمانشاه جان باختند. ارتباط تلفنی با کرمانشاه قطع شد. خیلی‌ها با این امید سر روی بالش گذاشتند که تعداد کشته‌شدگان زیادتر نشود. صبح اما آمار مرگ، روی سر همه آوار شد. نزدیک به 500 نفر زیر آوار جان دادند. قلب غرب در غم شکست. جمعیت‌ها و خیریه‌ها به میان آمدند. بسیاری آماده شدند تا به کمک اهالی کرمانشاه بروند.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از ایران، جمعیت دانشجویی امام علی(ع) نیروهای خود را در کرمانشاه فراخواند. یک مؤسسه خیریه مردمی برای جمع‌آوری کمک‌ها اعلام آمادگی کرد. برخی از پزشکان متخصص در شبکه‌های اجتماعی نوشتند که در صورت نیاز حاضر به انجام جراحی‌های رایگان هستند. یک شرکت خصوصی ارسال محموله  های پستی اعلام کرد، کمک‌های مردمی به مناطق زلزله‌زده را رایگان ارسال می‌کند. البته برخی کاربران مشهدی نوشتند، دفتر این شرکت در این شهر از این موضوع خبرندارد و کمک‌های مردمی را قبول نمی‌کند. اما به نوشته کاربران دیگری، تیپاکس در تهران گفته است که کمک‌های آنها را به هلال‌احمر کرمانشاه می‌رسانند.

بسیاری تجربه‌های خود در زلزله‌های قبل را در شبکه‌های اجتماعی به اشتراک گذاشتند. آنها در زلزله بم و رودبار دیده بودند که حضور افراد زیاد نمی‌تواند به کمک زلزله‌ها بیاید. باری می‌شود بر دوش شهر زخمی. یکی از کاربران نوشت: «اگر تخصصی در زمینه امداد و نجات و مسائل بهداشتی و درمانی ندارید، حضورتان در مناطق زلزله‌زده اصلاً لازم نیست! خصوصاً که هنوز امکان زمین‌لرزه‌هایی با شدت کمتر -پس‌لرزه- هست! رفتن آدم‌های غیرمتخصص فقط راه‌ها را شلوغ‌تر و هرج‌ومرج در مناطق زلزله‌زده را بیشتر می‌کند.» بسیاری از کاربران هم دیگران را از ارسال کمک‌ها به گروه‌ها یا افراد مشکوک برحذر داشتند. در این میان شبکه‌های اجتماعی بهترین جا برای پیدا کردن گم شده بود. همین شبکه‌ها بودند که دختر بچه زیبای زخمی به نام «مروه احمدی» را در یکی از بیمارستان‌های کرمانشاه به خانواده نگرانش رساندند. «کیانوش رستمی» وزنه‌بردار نیز در حرکتی انساندوستانه مدال طلای خود را به نفع مردم زلزله‌زده کرمانشاه به حراج گذاشت. «وحید خسروی» کارگردان کرمانشاهی تئاتر هم با عروسکش به میان بچه‌های زلزله‌زده رفت و زیباترین خنده ممکن در میان سیل غم را روی لب‌ها نشاند. هنرمندان مختلف در شبکه‌های مجازی خود این داغ بزرگ را تسلیت گفتند. شهروندان خبرنگاران از نقاط مختلف کشور اخبار زلزله‌زده‌ها و کمک را توییت کردند. برخی هم عکس کشته‌شدگان را نشر دادند که با واکنش تند کاربران زیادی رو به رو شد. کاربران، سفیران روستاها و شهرهایی شدند که کمتر مورد توجه رسانه‌ها و مسئولان قرار گرفته بود. این شبکه اجتماعی توییتر بود که توجه‌ها را به «ازگله» که کانون زلزله مرگبار کرمانشاه بود، جلب کرد. در همان لحظه‌های نخست زلزله، کاربرانی به وزیر ارتباطات پیشنهاد دادند که مثل کشورهای دیگر، اینترنت همراه اول را در مناطق زلزله زده مجانی کند. این پیشنهاد مورد قبول وزیر جوان قرار نگرفت اما جهرمی در واکنش سریعی به این درخواست در توییتر نوشت: «بنا بر هماهنگی صورت گرفته، شرکت ایرانسل برای مشتریان خود در شهرهای ایلام و کرمانشاه و قصرشیرین و سرپل ذهاب برای سهولت ارتباطات و اطلاع از وضعیت خانواده‌ها، یک ساعت مکالمه رایگان در نظر گرفته است.»

برخی‌ها در توئیتر پیشنهاد دادند: «غصه خوردن و تسلیت گفتن تمام، بیاییم از کسانی که برای ۲۸ صفر نذری دارند بخواهیم بخشی از اقلام نذری یا مبلغش را به زلزله‌زدگان کمک کنند.» این پیشنهاد با واکنش مثبت بسیاری از کاربران رو به رو شد. یکی از کاربران نوشت: «خانواده مذهبی خاله‌‌ام هزینه نذر ۲۸ صفر را محاسبه کردند و برای زلزله‌زدگان کرمانشاه ارسال کردند. رواترین نذر در شرایط فعلی. خانواده‌هایی که می‌شناسید را راضی کنید امسال این کار رو بکنند.» در این میان سپاه قدس هم اعلام کرد که موکب‌های کربلا به مناطق زلزله‌زده انتقال یافت.

شاهدانی هم بودند که نوشتند «امیر کیومرث حیدری» فرمانده نیروی زمینی ارتش ساعت دو نصفه شب در منطقه مسکن مهر سرپل ذهاب بین مردم می‌چرخید و چادر پخش می‌کرد.

بسیاری از کاربران هم با توجه به تعطیلات همزمان با زلزله از مردم خواستند که به تنهایی و بدون راهنمایی گروه‌هایی که مقابله با بحران را می‌دانند، وارد منطقه نشود. یکی از کارشناسان هلال‌احمر هم نوشت: «در زلزله بم یکی از دغدغه‌های آنها پیدا کردن محل اسکان برای خبرنگاران و کسانی بود که به صورت انفرادی برای کمک آمده بودند.بدون هماهنگی نروید.»

کاربر دیگری هم یادآوری کرد: «معمولاً در روزهای ابتدایی به خاطر غلیان احساسات مردمی، حجم کمک‌ها بشدت بالاست! پس می‌توانید کمی صبر کنید و بعد از آرام شدن این التهابات اولیه، با برنامه‌ریزی درست، اقلام مورد نیاز آسیب‌دیدگان رو تهیه و به دست‌شان برسانید.فراموش نکنید یه ماه دیگر که این هیجانات فروکش می‌کند، تازه زمستان و سرمای سخت غرب کشور شروع می‌شود.»

بعضی از خشکشویی‌ها اعلام کردند، مردم لباس‌هایشان را به آنجا بفرستند تا بعد از شستن و تمیز کردن به مناطق زلزله زده ارسال شود.

کانون وکلای دادگستری نیز یک میلیارد و 500میلیون ریال کمک به مناطق آسیب دیده ارسال کرد.

یکی از کاربران شبکه‌های مجازی هم پیشنهاد داد: «برندهای بزرگ صنایع غذایی و شیرینی و شکلات هم برای تبلیغ خودشان و عمل به مسئولیت اجتماعی، چند تا کانتینر از محصولات کاربردی را برای مناطق زلزله زده ارسال بکنند، هم تبلیغ است هم عمل انسانی.»

در میان راستی‌آزمایی برای ارسال کمک‌ها، بسیاری از کاربران «هلال‌احمر» را بهترین گزینه دانستند. کاربری نوشت: «پدر مدت‌هاست فقط آموزش می‌دهد، الان زنگ زد که به خاطر تسلطش بر جغرافیای منطقه با هلی‌کوپتر اکوریل که در اجاره هلال‌احمراست دارد می‌رود به مناطق زلزله زده. گفتم چیزی بخرم ببری، گفت هرگز، فقط از طریق هلال‌احمر باید کمک برسانی که سلامت کالا بررسی بشود. مسئولیت کمک نقدی را هم نمی‌پذیرم.» سلامت مواد غذایی از جمله مواردی است که بسیاری درباره آنها تذکر داده‌اند. بزرگترین کمک را به گمان بسیاری یکی از هموطنان سنندجی برای همتبارانش فرستاد. او روی بسته کمکی خود نوشت: «هموطن کورد زبانم من هم کورد سنندجم. خدا شاهده هنوز حقوق نگرفته‌ام.فقط توانستم ۳۰۰۰۰تومان برایتان و تمام لباس‌های زمستانیم را بفرستم.برای خودم ۳ژاکت کنار گذاشته‌ام. شرمنده‌ام حلالم کنید همین در توانم بود، حقوق بگیرم سربرج حتماً دوباره برایتان موادغذایی می‌فرستم.» یک مترجم هم نوشت: «حق ترجمه از دو کتابم را تابه‌حال به خیریه فرشته‌های روستا و آیزاد برای کمک به نیازمندان دادم، کار زیادی از دستم برنمیاد اما از امروز حق‌الترجمه این دوتا کتاب و ترجمه‌های دیگری که منتشر می‌کنم برای کمک به آسیب‌دیدگان زلزله اختصاص دارد.»

یک شرکت تولید لبنیات هم در صفحه توییتر خود اعلام کرد: «به دنبال زلزله‌ اخیر در غرب‌ کشور نخستین محموله‌ موادغذایی برای هموطنان عزیز در این مناطق ارسال شد.این محموله شامل ۱ تریلی شیربرنج، ۱ تریلی انواع شیر و آب‌معدنی و یک تن کالباس است.در روزهای آتی محموله‌های دیگری نیز به مناطق آسیب‌دیده ارسال خواهد کرد.» یک عروس بجنوردی هم جهیزیه‌اش را به زلزله‌زدگان اهدا کرد.

کاربر دیگری هم درباره نقش و حضور سربازان ارتشی نوشت: «صبح روز دوم زلزله. دختر نوجوان با گریه به سرباز می‌گفت من کنکور دارم کتاب‌هایم را برایم بیاور. دختر دیگر سربازی را پیدا کرده بود و از او می‌خواست که قرص‌های مادرش را برایش بیاورد. ساختمان‌ها ناامن بود ولی سربازها برای آوردن وسایل مردم وارد ساختمان‌های مسکن مهر شدند.»

کاربری هم از زلزله‌ زدگان کرمانشاه دعوت کرد و نوشت: «اگر خونواده‌ای را سراغ دارید که خانه‌هایشان در زلزله کرمانشاه تخریب شده و امکان آمدن تا اردبیل را دارند، بهم خبر بدید.»

«حبیب رضایی» بازیگر سینما هم درد فراموشی را نهیب زد و نوشت: «زمستان در راه هست.الان همه داغ هستیم وهمدرد داغداران، اما فردا مبادا یادمان برود-که می‌رود-این ویرانه‌ها تا خانه شدن، خیلی راه دارد.مهربانی را هم باید مدیریت کرد. هلال‌احمر بهترین مرجع همه کمک‌هاست. خود را عضو آن بدانیم درهمه این ماه‌های پیش رو.»


ارسال نظر

ارسال


قانون جهش تولید مسکن در تقابل خوشبین‌ها و بدبین ها

قانون جهش تولید مسکن در تقابل خوشبین‌ها و بدبین ها

مجلس شورای اسلامی قانون جهش تولید مسکن را که مطابق شعارهای انتخاباتی ابراهیم رئیسی بود تصویب کرد تا بعد از مدت‌ها یک نهضت بزرگ مسکن‌سازی در کشور شکل بگیرد با این حال کارشناسان اقتصادی درباره این طرح نظرات مختلفی دارند

 از کاهش نرخ تورم تا کاهش نرخ در بازار بین بانکی

از کاهش نرخ تورم تا کاهش نرخ در بازار بین بانکی

ارائه منظم روند ماهانه تحولات اقتصادی و اقدامات سیاستی بانک مرکزی

 آورده متقاضیان نهضت ملی مسکن افزایش یافت

آورده متقاضیان نهضت ملی مسکن افزایش یافت

در حالی طبق اعلام وزارت راه و شهرسازی قرار بود آورده متقاضیان نهضت ملی مسکن حدود ۲۰۰ میلیون تومان باشد که این مبلغ به ۳۲۰ میلیون تومان افزایش یافته است.

هزینه وام مسکن گرانتر شد | برای دریافت وام ۴۸۰ میلیونی زوجین چقدر باید خرج کنیم؟

هزینه وام مسکن گرانتر شد | برای دریافت وام ۴۸۰ میلیونی زوجین چقدر باید خرج کنیم؟

هزینه اوراق تسهیلات مسکن نسبت به هفته قبل اندکی رشد داشته و بر این اساس متاهل های ساکن پایتخت برای تهیه این اوراق باید بیش از ۱۳۴ میلیون تومان پرداخت کنند.

تعیین تکلیف 2 هزار متر اراضی استان تهران

تعیین تکلیف 2 هزار متر اراضی استان تهران

استاندار تهران گفت: بلندمرتبه‌سازی بدون در نظر گرفتن پیوست‌های فرهنگی، اجتماعی و زیرساخت‌های لازم در درازمدت آسیب‌زا می‌باشد.

خانه های سنتی ایرانی

خانه های سنتی ایرانی

با نگاهی به معماری سنتی ایرانی، نقش و جایگاه ویژه خانه به عنوان یک المان مهم در معماری آشکار می شود. این عناصر که دارای روش ها و تکنیک های مختلف ساخت و اجرا می باشند دارای ویژگی های متفاوتی بر اساس اقلیم و فرهنگ هر منطقه هستند.

ویژگی مهم معماری سنتی ایرانی

ویژگی مهم معماری سنتی ایرانی

کاشی کاری های زینتی و شاهکارهای مهندسی هوشمندانه، حاکی از قدرت معماری ایرانی طی قرون متمادی اند. با داشتن بیست میراث جهانی یونسکو در ایران هیچ گاه با کمبود مکان های دیدنی مواجه نمی شوید.

سنگ آنتیک چیست و چه کاربردهایی دارد؟

سنگ آنتیک چیست و چه کاربردهایی دارد؟

سنگ آنتیک سنگی است که از کنار هم قرار گرفتن قطعه سنگ های کوچک شکسته در کنار هم به وجود می آید. معمولا این سنگ از سنگ های طبیعی تراورتن و مالون تشکیل می شود و بدون رنگ به صورت طبیعی مورد استفاده قرار می گیرند.

مصوبه کمک هزینه مسکن کارگران ابلاغ شد

مصوبه کمک هزینه مسکن کارگران ابلاغ شد

معاون اول رئیس جمهور مصوبه مربوط به تعیین کمک هزینه مسکن کارگران مشمول قانون کار در سال ۱۴۰۱ را ابلاغ کرد.

هزینه ساخت برج مسکونی چقدر است؟

هزینه ساخت برج مسکونی چقدر است؟

هزینه ساخت هرگونه ساختمان مسکونی اعم از آپارتمان، برج، ویلا و غیره در چند سال گذشته بین 15 تا 30 درصد افزایش داشته است .

اصل ۳۱ قانون اساسی؛ حق مسکن از رویا تا واقعیت

اصل ۳۱ قانون اساسی؛ حق مسکن از رویا تا واقعیت

"داشتن مسکن متناسب با نیاز، حق هر فرد و خانواده ایرانی است. دولت موظف است با رعایت اولویت برای آنها که نیازمندترند به خصوص روستانشینان و کارگران زمینه اجرای این اصل را فراهم کند."

کدام صاحبخانه‌ها تنبیه مالیاتی می‌شوند؟/ دور زدن مصوبه افزایش ۲۵ درصدی اجاره‌بها

کدام صاحبخانه‌ها تنبیه مالیاتی می‌شوند؟/ دور زدن مصوبه افزایش ۲۵ درصدی اجاره‌بها

بررسی آگهی های خرید و فروش و رهن و اجاره مسکن در سایت‌ها حاکی از آن است که میانگین قیمت رهن کامل واحدهای نوساز در پایتخت ۵۳۹ میلیون تومان است.

بازارهای جهانی با بازگشت نفت ایران به تعادل می‌رسد

بازارهای جهانی با بازگشت نفت ایران به تعادل می‌رسد

اوجی گفت: وضع بازار جهانی نفت به گونه‌ای است که بازگشت نفت ایران به بازار می‌تواند به‌طور قابل توجهی پاسخگوی نیاز مشتریان و عامل ایجاد تعادل و آرامش در بازار‌های جهانی باشد.

تورم  ارزش دلار چه بر سر اقتصاد دنیا می آورد؟

تورم ارزش دلار چه بر سر اقتصاد دنیا می آورد؟

افزایش ارزش دلار در یک سال اخیر یکی از مهمترین خبرهای اقتصادی این روزها است.

بنچاق چیست و چه تفاوتی با سند دارد؟

بنچاق چیست و چه تفاوتی با سند دارد؟

زمان‌های قدیم‌تر بنچاق مورد استفاده قرار می‌گرفته است و کاملا منطقی است که افراد مدرن اطلاع کمتری از این نوع سند داشته باشند. در کشورمان ایران، اسنادی مالکیت مانند مبایعه‌نامه، بنچاق و قولنامه در طول تاریخ استفاده‌های مختلفی داشته است.

زمین ۲ میلیون و ۸۰۰ هزار واحد نهضت ملی مسکن تامین شد

زمین ۲ میلیون و ۸۰۰ هزار واحد نهضت ملی مسکن تامین شد

طرح نهضت ملی مسکن یکی از طرح‌های کلان دولت سیزدهم در بخش مسکن است که سیاستگذاری برای اجرای ۴ میلیون واحد مسکونی در طی چهار سال را در برنامه قرار داده است.

بازسازی ساختمان و دکوراسیون خانه

بازسازی ساختمان و دکوراسیون خانه

ساختمان همانند یک نوزاد همواره احتیاج به مراقبت و تعمیرات دارد. رفته رفته با فرسوده شدن مصالح بکار رفته در بنا مشکلات گوناگونی از قبیل ترک، شکستگی، تخریب، آلودگی‌های انسانی، جانوری و محیطی، مشکلات تاسیساتی و غیره بوجود می‌آید.

تیمچه قم بزرگترین سقف ضربی جهان

تیمچه قم بزرگترین سقف ضربی جهان

تیمچه قم به عنوان بزرگترین سقف ضربی جهان و شاهکار هنر و معماری ایرانی است که به‌ عنوان یکی از آثار ملی ایران به ثبت رسیده است.

در بازار مسکن ترکیه چه خبر است؟

در بازار مسکن ترکیه چه خبر است؟

بر اساس داده‌های یک اتاق فکر معتبر قیمت اجاره بها نسبت به سال گذشته در ماه فوریه ۸۴.۲ درصد افزایش یافته است. این افزایش قیمت در استانبول، آنکارا و سومین شهر بزرگ ترکیه یعنی ازمیر از ۱۰۰ درصد فراتر رفت.

برخی مشاوران املاک ماهی هزار کدرهگیری صوری برای وام ودیعه می‌دهند

برخی مشاوران املاک ماهی هزار کدرهگیری صوری برای وام ودیعه می‌دهند

عضو هیئت مدیره اتحادیه مشاوران املاک گفت: برخی دفاتر املاک بدون پروانه، در یک ماه هزار کد رهگیری صوری اجاره مسکن برای دریافت وام ودیعه صادر می کنند.