کاسبی با تراکنش‌های تقلبی!

  • پنجشنبه 4 آبان 1396

اخبار => گروه خبر

اقتصاد-آنلاین با اینکه اکنون بسیاری از شهروندان دریافت و پرداخت‌های خود را از طریق اینترنت انجام می‌دهند، اما هستند شهروندانی که به استفاده از عابربانک بسنده کرده و به همین دلیل حتی اگر به بانک مراجعه نکنند، لازم می‌دانند پا را از خانه بیرون بگذارند و به یک عابربانک برسند.
کاسبی با تراکنش‌های تقلبی!

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از آرمان، همین تمایل و احتمالا سود حاصل از تراکنش‌ها باعث شده بانک‌ها در نصب عابربانک در مکان‌های مختلف با هم رقابت کنند. اکنون علاوه بر وجود عابربانک‌ها در کنار شعب بانکی، شاهد نصب آنها در مترو، در محل‌های خاص و حتی در خودرو‌های مخصوص این کار هستیم. در این میان برخی بانک‌ها طرح تازه‌ای را اجرا کرده‌اند: آنها به صرافی‌ها، مشاوران املاک و حتی مغازه‌های عادی مراجعه می‌کنند و از آنها می‌خواهند تا اجازه دهند عابربانکی را در محل کسب‌و‌کار آنها نصب کنند. بانک‌ها در این قبال‌ درصدی از درآمد تراکنش‌ها را به کسانی می‌دهند که اجازه نصب عابربانک در محل کسب‌و‌کارشان می‌دهند، اما همین امر به محلی برای کسب درآمد برخی از افراد تبدیل شده است. کسانی دنبال نصب عابربانک در محل کسب‌و‌کارشان می‌روند و بعد از نصب عابربانک با انجام تراکنش‌های غیرواقعی، کارمزد دریافت کرده و کسب درآمد می‌کنند.

دامنه مبادلات الکترونیکی در کشور روزبه‌روز در حال افزایش است و بر همین اساس حجم تراکنش‌های بانکی نسبت به گذشته افزایش یافته است. طبق گفته‌های رئیس پژوهشکده پولی و بانکی تعداد تراکنش‌های بانکی روزانه کشور از کل جمعیت ۷۵‌میلیون نفری کشور بیشتر است و این نشان از حجم عظیم عملیات بانکی دارد. بر اساس آخرین آمار شاپرک، در دی‌ سال ۹۵ سهم تراکنش‌های موفق 90/74درصد از کل تراکنش‌های شاپرکی شبکه بانکی است که معادل یک‌میلیارد و ۸۹‌میلیون و ۱۹۱‌هزار و ۳۲۰ تراکنش موفق بوده است و تراکنش‌های ناموفق با سهم 9/26‌درصدی معادل ۱۱۱‌میلیون و ۱۵۳‌هزار و ۸۷۳ بوده است. در حال حاضر در شبکه پرداخت الکترونیک کارتی خطاها در تراکنش‌های ناموفق به پنج گروه خطای صادرکنندگی، خطای پذیرندگی، خطای شاپرکی، خطای کاربری و خطای کسب‌وکار طبقه‌بندی می‌شوند. بر این اساس در دی ۹۵ خطای صادرکنندگی در تراکنش‌های ناموفق با رشد بی‌سابقه ۹۰‌درصدی نسبت به ماه گذشته مواجه شده، درصورتی‌ که خطای کاربری کاهش 9/1‌درصدی را پشت سر گذاشته است. همچنین خطای شاپرکی نیز با کاهش ۲۳‌درصدی نسبت به ماه قبل مواجه شده، ضمن اینکه تراکنش‌های ناموفق در کل تنها 0/44درصد کاهش داشته است. همچنین بر اساس آمار سهم انواع خطاها از کل تراکنش‌های موفق بیانگر این است که خطای کاربری با سهم 81/24‌درصدی هنوز در صدر جدول قرار دارد و جایگاه دوم به خطای‌های صادرکنندگی با سهم 16/24‌درصدی تعلق دارد و خطای شاپرکی با سهم 0/22‌درصدی کمترین میزان خطا در کل تراکنش‌های ناموفق را به خود اختصاص داده است. همچنین بر اساس شاخص میزان تراکنش ناتمام رخ‌داده در شبکه الکترونیک پرداخت‌کارتی بیانگر افزایش 8/2‌درصدی تعداد تراکنش‌های ناتمام در دی‌ به نسبت ماه گذشته آن است و تعداد کل تراکنش‌ها نیز 1/91‌درصد افزایش داشته است. مدیرکل فناوری اطلاعات بانک مرکزی در اسفند سال گذشته با بیان اینکه احتمال رسیدن حجم تراکنش‌های بانکی به ۲۰۰‌میلیون در روز وجود دارد، گفت: در روزهای پایانی سال 1395، ۱۶۲‌میلیون تراکنش در شبکه شتاب و شاپرک ثبت شده است. ناصرحکیمی وضعیت شبکه‌های پرداخت را پایدار و مناسب توصیف کرد و افزود: خوشبختانه وضعیت شبکه‌های پرداخت، پایدار است و ‌درصد تراکنش‌های موفق از ۹۰‌درصد سال‌های گذشته به 99/8‌درصد رسیده است. ضمن آنکه فرایند بهبود مستمر در کاربری خودپردازها وجود دارد و هر‌ساله از میزان تراکنش‌های ناموفق کاسته می‌شود.

سودآور‌شدن عابربانک ها

با سیاستگذاری و اقدامات انجام‌شده در ادارات ستادی بانک‌ها و همت والای مناطق در راستای توسعه دستگاه‌های عابربانک و بهبود عملکرد دســتگاه‌های منصــوبه، کارمزد شــتابی دریافتی بر کارمزد شتابی پرداختی پیشی گرفته است. بانک‌ها به‌منظور تامین دستگاه‌های مورد نیاز، اقدام به انعقاد قراردادهایی با بنگاه‌های اقتصادی فعال در بازار می‌کنند و در مقابل‌ درصدی از درآمد تراکنش‌ها را به بنگاه‌هایی می‌دهند که اجازه نصب عابربانک در محل کسب‌و‌کارشان را می‌دهند. فرض کنیم طریق محاسبه تراکنش‌ها به این صورت باشد: به ازای تراکنش خارج‌شدن وجه نقد از دستگاه 50 الی 63‌درصد از 1/1‌درصد وجه شتابی، یعنی حدودا 60 الی 70‌هزار تومان به ازای هر 10‌میلیون تومان،‌ به ازای هر تراکنش کارت به کارت 300تومان، به ازای هر تراکنش پرداخت قبض 150تومان، به ازای هر تراکنش استعلام موجودی 50تومان، به ازای تراکنش خرید شارژ یک‌درصد از مبلغ. از مجموع این تراکنش‌ها درماه کارمزد ماهانه محاسبه و پرداخت می‌شود. حال اگر در نظر بگیریم در یک دستگاه با کارکردی متوسط به‌صورت میانگین روزانه 20‌میلیون تومان خروجی (132‌هزار تومان کارمزد) و 200 فقره کارت‌به‌کارت (60‌هزار تومان کارمزد) و 200عدد پرداخت قبض (30‌هزار تومان کارمزد) و 200نفر دریافت موجودی (10‌هزار تومان کارمزد) و همچنین چهار‌میلیون تومان شارژ تلفن همراه (40‌هزارتومان کارمزد) انجام پذیرد، بنگاه اقتصادی دارای عابربانک مبلغی بیشتر از هشت‌میلیون تومان کارمزد دریافت می‌کند. اگر بدبینانه‌تر به این موضوع بنگریم حداقل نصف این مبلغ نصیب مالک دستگاه می‌شود. همین امر موجب شده بسیاری از بنگاه‌های اقتصادی با درخواست نصب دستگاه عابربانک در محل کسب‌و‌کارشان و انجام تراکنش‌های غیرواقعی کارمزد دریافت کرده و کسب درآمد کنند.

راهکاری برای کاهش هزینه‌های تراکنش‌ها

سوء استفاده‌کنندگان این طرح می‌توانند در بلندمدت آسیب جدی به سایر بازیگران وارد کنند و نهایتا باعث از بین رفتن این نوع کسب و کار ‌شوند، به‌نحوی که هزینه و درآمد حاصله بانک‌ها که تامین‌کننده اصلی کارمزدها هستند، با هم یکسان نباشد و این موضوع باعث شود یک مشکل بزرگ به مشکلات دیگر بانک‌های کشور اضافه شود. یک فعال حوزه پرداخت الکترونیک در رابطه با راهکاری برای کاهش هزینه‌های تراکنش‌های الکترونیکی توضیح داد: ارائه برنامه‌هایی روی تلفن همراه که بتوان با استفاده از آنها تراکنش‌های پرداخت الکترونیکی را آسان‌تر، سریع‌تر و امن‌تر کند، از جمله راهکارهایی است که در شرایط فعلی می‌تواند به کاهش هزینه‌های تراکنش‌های الکترونیکی از سایر درگاه‌ها مانند کارتخوان کمک کند. مهدی شهیدی، که قائم‌مقامی شرکت آسان‌پرداخت پرشین را نیز بر عهده دارد، با بیان این مطلب گفت: ارائه و گسترش اینترنت نسل سوم بر بستر تلفن همراه، امکان استفاده ارائه و استفاده از خدمات بیشتری را هم برای شرکت‌های پرداخت الکترونیکی و هم برای کاربران تلفن‌های همراه به‌وجود آورده است. یکی از این خدمات ابزارهایی است که می‌توان با استفاده از آنها تراکنش‌های پرداخت و عملیات مرتبط با آنها را سریع‌تر، ارزان‌تر و امن‌تر انجام داد. او افزود: شرکت‌های پرداخت الکترونیکی باید با استفاده از همین ظرفیت تلاش و سرمایه‌گذاری لازم را برای افزایش سطح و کیفیت خدمات قابل ارائه به کاربران انجام دهند، چرا که در غیراین صورت فاصله‌ میان خدمات پرداخت الکترونیکی در ایران و جهان که طی سال‌های اخیر توانسته‌ایم آن را کاهش دهیم، دوباره ایجاد می‌شود.


ارسال نظر

ارسال


قانون جهش تولید مسکن در تقابل خوشبین‌ها و بدبین ها

قانون جهش تولید مسکن در تقابل خوشبین‌ها و بدبین ها

مجلس شورای اسلامی قانون جهش تولید مسکن را که مطابق شعارهای انتخاباتی ابراهیم رئیسی بود تصویب کرد تا بعد از مدت‌ها یک نهضت بزرگ مسکن‌سازی در کشور شکل بگیرد با این حال کارشناسان اقتصادی درباره این طرح نظرات مختلفی دارند

 از کاهش نرخ تورم تا کاهش نرخ در بازار بین بانکی

از کاهش نرخ تورم تا کاهش نرخ در بازار بین بانکی

ارائه منظم روند ماهانه تحولات اقتصادی و اقدامات سیاستی بانک مرکزی

 آورده متقاضیان نهضت ملی مسکن افزایش یافت

آورده متقاضیان نهضت ملی مسکن افزایش یافت

در حالی طبق اعلام وزارت راه و شهرسازی قرار بود آورده متقاضیان نهضت ملی مسکن حدود ۲۰۰ میلیون تومان باشد که این مبلغ به ۳۲۰ میلیون تومان افزایش یافته است.

هزینه وام مسکن گرانتر شد | برای دریافت وام ۴۸۰ میلیونی زوجین چقدر باید خرج کنیم؟

هزینه وام مسکن گرانتر شد | برای دریافت وام ۴۸۰ میلیونی زوجین چقدر باید خرج کنیم؟

هزینه اوراق تسهیلات مسکن نسبت به هفته قبل اندکی رشد داشته و بر این اساس متاهل های ساکن پایتخت برای تهیه این اوراق باید بیش از ۱۳۴ میلیون تومان پرداخت کنند.

تعیین تکلیف 2 هزار متر اراضی استان تهران

تعیین تکلیف 2 هزار متر اراضی استان تهران

استاندار تهران گفت: بلندمرتبه‌سازی بدون در نظر گرفتن پیوست‌های فرهنگی، اجتماعی و زیرساخت‌های لازم در درازمدت آسیب‌زا می‌باشد.

خانه های سنتی ایرانی

خانه های سنتی ایرانی

با نگاهی به معماری سنتی ایرانی، نقش و جایگاه ویژه خانه به عنوان یک المان مهم در معماری آشکار می شود. این عناصر که دارای روش ها و تکنیک های مختلف ساخت و اجرا می باشند دارای ویژگی های متفاوتی بر اساس اقلیم و فرهنگ هر منطقه هستند.

ویژگی مهم معماری سنتی ایرانی

ویژگی مهم معماری سنتی ایرانی

کاشی کاری های زینتی و شاهکارهای مهندسی هوشمندانه، حاکی از قدرت معماری ایرانی طی قرون متمادی اند. با داشتن بیست میراث جهانی یونسکو در ایران هیچ گاه با کمبود مکان های دیدنی مواجه نمی شوید.

سنگ آنتیک چیست و چه کاربردهایی دارد؟

سنگ آنتیک چیست و چه کاربردهایی دارد؟

سنگ آنتیک سنگی است که از کنار هم قرار گرفتن قطعه سنگ های کوچک شکسته در کنار هم به وجود می آید. معمولا این سنگ از سنگ های طبیعی تراورتن و مالون تشکیل می شود و بدون رنگ به صورت طبیعی مورد استفاده قرار می گیرند.

مصوبه کمک هزینه مسکن کارگران ابلاغ شد

مصوبه کمک هزینه مسکن کارگران ابلاغ شد

معاون اول رئیس جمهور مصوبه مربوط به تعیین کمک هزینه مسکن کارگران مشمول قانون کار در سال ۱۴۰۱ را ابلاغ کرد.

هزینه ساخت برج مسکونی چقدر است؟

هزینه ساخت برج مسکونی چقدر است؟

هزینه ساخت هرگونه ساختمان مسکونی اعم از آپارتمان، برج، ویلا و غیره در چند سال گذشته بین 15 تا 30 درصد افزایش داشته است .

اصل ۳۱ قانون اساسی؛ حق مسکن از رویا تا واقعیت

اصل ۳۱ قانون اساسی؛ حق مسکن از رویا تا واقعیت

"داشتن مسکن متناسب با نیاز، حق هر فرد و خانواده ایرانی است. دولت موظف است با رعایت اولویت برای آنها که نیازمندترند به خصوص روستانشینان و کارگران زمینه اجرای این اصل را فراهم کند."

کدام صاحبخانه‌ها تنبیه مالیاتی می‌شوند؟/ دور زدن مصوبه افزایش ۲۵ درصدی اجاره‌بها

کدام صاحبخانه‌ها تنبیه مالیاتی می‌شوند؟/ دور زدن مصوبه افزایش ۲۵ درصدی اجاره‌بها

بررسی آگهی های خرید و فروش و رهن و اجاره مسکن در سایت‌ها حاکی از آن است که میانگین قیمت رهن کامل واحدهای نوساز در پایتخت ۵۳۹ میلیون تومان است.

بازارهای جهانی با بازگشت نفت ایران به تعادل می‌رسد

بازارهای جهانی با بازگشت نفت ایران به تعادل می‌رسد

اوجی گفت: وضع بازار جهانی نفت به گونه‌ای است که بازگشت نفت ایران به بازار می‌تواند به‌طور قابل توجهی پاسخگوی نیاز مشتریان و عامل ایجاد تعادل و آرامش در بازار‌های جهانی باشد.

تورم  ارزش دلار چه بر سر اقتصاد دنیا می آورد؟

تورم ارزش دلار چه بر سر اقتصاد دنیا می آورد؟

افزایش ارزش دلار در یک سال اخیر یکی از مهمترین خبرهای اقتصادی این روزها است.

بنچاق چیست و چه تفاوتی با سند دارد؟

بنچاق چیست و چه تفاوتی با سند دارد؟

زمان‌های قدیم‌تر بنچاق مورد استفاده قرار می‌گرفته است و کاملا منطقی است که افراد مدرن اطلاع کمتری از این نوع سند داشته باشند. در کشورمان ایران، اسنادی مالکیت مانند مبایعه‌نامه، بنچاق و قولنامه در طول تاریخ استفاده‌های مختلفی داشته است.

زمین ۲ میلیون و ۸۰۰ هزار واحد نهضت ملی مسکن تامین شد

زمین ۲ میلیون و ۸۰۰ هزار واحد نهضت ملی مسکن تامین شد

طرح نهضت ملی مسکن یکی از طرح‌های کلان دولت سیزدهم در بخش مسکن است که سیاستگذاری برای اجرای ۴ میلیون واحد مسکونی در طی چهار سال را در برنامه قرار داده است.

بازسازی ساختمان و دکوراسیون خانه

بازسازی ساختمان و دکوراسیون خانه

ساختمان همانند یک نوزاد همواره احتیاج به مراقبت و تعمیرات دارد. رفته رفته با فرسوده شدن مصالح بکار رفته در بنا مشکلات گوناگونی از قبیل ترک، شکستگی، تخریب، آلودگی‌های انسانی، جانوری و محیطی، مشکلات تاسیساتی و غیره بوجود می‌آید.

تیمچه قم بزرگترین سقف ضربی جهان

تیمچه قم بزرگترین سقف ضربی جهان

تیمچه قم به عنوان بزرگترین سقف ضربی جهان و شاهکار هنر و معماری ایرانی است که به‌ عنوان یکی از آثار ملی ایران به ثبت رسیده است.

در بازار مسکن ترکیه چه خبر است؟

در بازار مسکن ترکیه چه خبر است؟

بر اساس داده‌های یک اتاق فکر معتبر قیمت اجاره بها نسبت به سال گذشته در ماه فوریه ۸۴.۲ درصد افزایش یافته است. این افزایش قیمت در استانبول، آنکارا و سومین شهر بزرگ ترکیه یعنی ازمیر از ۱۰۰ درصد فراتر رفت.

برخی مشاوران املاک ماهی هزار کدرهگیری صوری برای وام ودیعه می‌دهند

برخی مشاوران املاک ماهی هزار کدرهگیری صوری برای وام ودیعه می‌دهند

عضو هیئت مدیره اتحادیه مشاوران املاک گفت: برخی دفاتر املاک بدون پروانه، در یک ماه هزار کد رهگیری صوری اجاره مسکن برای دریافت وام ودیعه صادر می کنند.