منع ساخت‌وساز در حریم گسل‌های تهران قانونی شد

  • چهارشنبه 1 آذر 1396

اخبار => گروه خبر

اقتصاد-آنلاین رئیس پژوهشکده زلزله مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی از تصویب قانون منع ساخت و ساز در حریم گسل‌های تهران خبر داد و گفت:‌ این قانون برای کلان‌شهرهای مشهد، تبریز و کرج در حال تصویب شدن است.
منع ساخت‌وساز در حریم گسل‌های تهران قانونی شد

علی بیت‌اللهی روز چهارشنبه، اول آذرماه در نشست ارائه یافته‌های علمی تیم تحقیقاتی مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی با اشاره به گسل‌های تهران افزود: به منظور ایمن‌سازی، قانون منع ساخت و ساز در حریم گسل‌های تهران را مصوب کردیم.

به گزارش اقتصاد آنلاین به نقل از ایسنا، وی افزود: در نقشه‌های معماری شهرسازی تهران این حریم‌ها مشخص شده است و با این قانون ساخت و ساز سازه‌هایی چون سازه‌های خطرساز، بیمارستان‌ها و برج‌های بلندمرتبه بر روی حریم گسل‌های تهران ممنوع خواهد شد.

بیت‌اللهی با تأکید بر اینکه ۵۵ کیلومترمربع تهران در حریم گسل‌ها وجود دارد، خاطر نشان کرد:‌ این قانون برای کلان‌شهرهای تبریز، کرمان، کرج و مشهد در حال پیگیری است که به مراحل نهایی نزدیک شده است.

رئیس پژوهشکده زلزله مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی با تأکید بر اینکه این مصوبه به منظور کنترل ساخت و سازها در شهر تهران است، اضافه کرد: کلان‌شهرها به شهرهایی با جمعیت ۲۰۰ هزار نفر به بالا گفته می‌شود و بر اساس توافق‌های صورت گرفته ساخت و ساز در حریم گسل‌ها ممنوع می‌شود و در صورت اجرای آن گام بزرگی در کاهش خسارات ناشی از زلزله برداشته می‌شود.

بیت‌اللهی با اشاره به بازدیدها و مطالعات میدانی از منطقه زلزله‌زده کرمانشاه گفت: در گزارش‌هایی که تاکنون منتشر شده مسائل درگیر با حادثه زلزله بسیار پیش پا افتاده است، به گونه‌ای که اگر در بیمارستان شهدای سرپل ذهاب برق اضطراری به دلیل ریزش دیوار قطع نمی‌شد، این بیمارستان می‌توانست در ساعات اولیه زلزله به مصدومان سرویس ارائه کند.

وی با تأکید بر اینکه در مدیریت بحران مردم چند گام جلوتر از مسئولان قرار دارند، اظهار کرد: در حال حاضر در همه جای ایران گسل‌های فعال لرزه‌خیز وجود دارد، به گونه‌ای که اگر از یک گسل دور شوید، به گسل دیگر نزدیک خواهید شد.

رئیس پژوهشکده زلزله مرکز تحقیقات مسکن، تعداد گسل‌های ایران را ۳۲۰ گسل ذکر کرد و ادامه داد: این گسل‌ها در مراکزی که تجمع جمعیتی دارد، قرار گرفته است.

وی با اشاره به جزئیات زلزله کرمانشاه ادامه داد: قبل از زلزله اصلی ساعت ۹:۴۵ روز ۲۱ آبان‌ماه چهار پیش لرزه رخ داده است و تا ساعت ۳ صبح امروز ۸۷۸ پس لرزه به ثبت رسیده است که یک مورد آن بالای پنج ریشتر و ۳۸ پس لرزه بین چهار تا پنج ریشتر بوده است.

بیت‌اللهی به اثرات پس لرزه بر روی سازه‌های موجود در این منطقه اشاره کرد و گفت: ارتعاشات متوالی موجب نرم شدن ساختمان‌ها می‌شود. از این رو مدیریت بحران نباید اجازه ورود ساکنان به داخل خانه‌هایشان را بدهد.

وی با تأکید بر اینکه ما انتظار داریم تا ۱۵۰ روز آینده پس لرزه‌های منطقه زلزله‌زده کرمانشاه ادامه داشته باشد، گفت: ولی در عین حال بزرگای پس لرزه کوچکتر خواهد شد و بزرگای بیشتر این زلزله در ۲۰ روز اول است.

رئیس پژوهشکده زلزله مرکز تحقیقات مسکن با تأکید بر اینکه گسیختگی ایجاد شده در کرمانشاه منحصر به فرد بوده است، توضیح داد: گسیختگی ایجاد شده در این منطقه اختلاف ارتفاع تا ۹ متر را ایجاد کرده است که این امر به دلیل ارتعاشات ناشی از زلزله و گسیختگی لایه‌های خاک بوده است.

به گفته وی، این اختلاف سطح در چهار کیلومتر در خط مستقیم و در پهنای یک کیلومتر بوده است.

بیت‌اللهی همچنین به وضعیت تخریب مسکن مهر در این استان اشاره کرد و گفت: در یک شهرک مسکونی به نام مسکن شکوه تخریب در حد ایجاد چند ترک جزئی بوده است، ولی در ۷۰ متری این مجتمع کوی فولادی وجود دارد که تخریب زیادی به آن وارد شده است.

وی همچنین با اشاره به وضعیت عملکرد بیمارستان‌ها در منطقه سرپل ذهاب و اسلام‌آباد، تأکید کرد: انتظار ما از بیمارستان‌ها این است که در شرایط بحرانی سرپا باشد، ولی در زلزله اخیر نشان داد که مردم در مسکن مهر و بیمارستان‌ها احساس امنیت نمی‌کنند و این در حالی است که ما در برابر مردم مسئول هستیم.

بیت‌اللهی با تأکید بر اینکه در بازدیدهای میدانی انجام شده شاهد موارد بسیار تأسف‌باری بودیم، ادامه داد: چگونه ممکن است که در سنگ‌نما، گونی و نخاله‌های سفالی ریخته شود، به نظر من ما بحران در مدیریت بحران داریم.

رئیس پژوهشکده زلزله مرکز تحقیقات مسکن با اشاره به حضور مقام معظم رهبری، رئیس جمهور و مقامات مسئول کشور در مناطق زلزله، گفت: این حضور باعث دلگرمی و آرامش بیشتر مردم شد؛ ولی از سوی دیگر شاهد بودیم که مردم کمک‌های زیادی به این منطقه ارسال کرده‌اند.

وی همچنین از آمادگی این مرکز تحقیقات برای علل تخریب در منطقه زلزله‌زده خبر داد و گفت: ما آمادگی داریم تا از کسانی که تجربیاتی در خصوص دلایل تخریب سازه‌ها در زلزله دارند، یافته‌های آن‌ها را در اختیار داشته باشیم.


ارسال نظر

ارسال


قانون جهش تولید مسکن در تقابل خوشبین‌ها و بدبین ها

قانون جهش تولید مسکن در تقابل خوشبین‌ها و بدبین ها

مجلس شورای اسلامی قانون جهش تولید مسکن را که مطابق شعارهای انتخاباتی ابراهیم رئیسی بود تصویب کرد تا بعد از مدت‌ها یک نهضت بزرگ مسکن‌سازی در کشور شکل بگیرد با این حال کارشناسان اقتصادی درباره این طرح نظرات مختلفی دارند

 از کاهش نرخ تورم تا کاهش نرخ در بازار بین بانکی

از کاهش نرخ تورم تا کاهش نرخ در بازار بین بانکی

ارائه منظم روند ماهانه تحولات اقتصادی و اقدامات سیاستی بانک مرکزی

 آورده متقاضیان نهضت ملی مسکن افزایش یافت

آورده متقاضیان نهضت ملی مسکن افزایش یافت

در حالی طبق اعلام وزارت راه و شهرسازی قرار بود آورده متقاضیان نهضت ملی مسکن حدود ۲۰۰ میلیون تومان باشد که این مبلغ به ۳۲۰ میلیون تومان افزایش یافته است.

هزینه وام مسکن گرانتر شد | برای دریافت وام ۴۸۰ میلیونی زوجین چقدر باید خرج کنیم؟

هزینه وام مسکن گرانتر شد | برای دریافت وام ۴۸۰ میلیونی زوجین چقدر باید خرج کنیم؟

هزینه اوراق تسهیلات مسکن نسبت به هفته قبل اندکی رشد داشته و بر این اساس متاهل های ساکن پایتخت برای تهیه این اوراق باید بیش از ۱۳۴ میلیون تومان پرداخت کنند.

تعیین تکلیف 2 هزار متر اراضی استان تهران

تعیین تکلیف 2 هزار متر اراضی استان تهران

استاندار تهران گفت: بلندمرتبه‌سازی بدون در نظر گرفتن پیوست‌های فرهنگی، اجتماعی و زیرساخت‌های لازم در درازمدت آسیب‌زا می‌باشد.

خانه های سنتی ایرانی

خانه های سنتی ایرانی

با نگاهی به معماری سنتی ایرانی، نقش و جایگاه ویژه خانه به عنوان یک المان مهم در معماری آشکار می شود. این عناصر که دارای روش ها و تکنیک های مختلف ساخت و اجرا می باشند دارای ویژگی های متفاوتی بر اساس اقلیم و فرهنگ هر منطقه هستند.

ویژگی مهم معماری سنتی ایرانی

ویژگی مهم معماری سنتی ایرانی

کاشی کاری های زینتی و شاهکارهای مهندسی هوشمندانه، حاکی از قدرت معماری ایرانی طی قرون متمادی اند. با داشتن بیست میراث جهانی یونسکو در ایران هیچ گاه با کمبود مکان های دیدنی مواجه نمی شوید.

سنگ آنتیک چیست و چه کاربردهایی دارد؟

سنگ آنتیک چیست و چه کاربردهایی دارد؟

سنگ آنتیک سنگی است که از کنار هم قرار گرفتن قطعه سنگ های کوچک شکسته در کنار هم به وجود می آید. معمولا این سنگ از سنگ های طبیعی تراورتن و مالون تشکیل می شود و بدون رنگ به صورت طبیعی مورد استفاده قرار می گیرند.

مصوبه کمک هزینه مسکن کارگران ابلاغ شد

مصوبه کمک هزینه مسکن کارگران ابلاغ شد

معاون اول رئیس جمهور مصوبه مربوط به تعیین کمک هزینه مسکن کارگران مشمول قانون کار در سال ۱۴۰۱ را ابلاغ کرد.

هزینه ساخت برج مسکونی چقدر است؟

هزینه ساخت برج مسکونی چقدر است؟

هزینه ساخت هرگونه ساختمان مسکونی اعم از آپارتمان، برج، ویلا و غیره در چند سال گذشته بین 15 تا 30 درصد افزایش داشته است .

اصل ۳۱ قانون اساسی؛ حق مسکن از رویا تا واقعیت

اصل ۳۱ قانون اساسی؛ حق مسکن از رویا تا واقعیت

"داشتن مسکن متناسب با نیاز، حق هر فرد و خانواده ایرانی است. دولت موظف است با رعایت اولویت برای آنها که نیازمندترند به خصوص روستانشینان و کارگران زمینه اجرای این اصل را فراهم کند."

کدام صاحبخانه‌ها تنبیه مالیاتی می‌شوند؟/ دور زدن مصوبه افزایش ۲۵ درصدی اجاره‌بها

کدام صاحبخانه‌ها تنبیه مالیاتی می‌شوند؟/ دور زدن مصوبه افزایش ۲۵ درصدی اجاره‌بها

بررسی آگهی های خرید و فروش و رهن و اجاره مسکن در سایت‌ها حاکی از آن است که میانگین قیمت رهن کامل واحدهای نوساز در پایتخت ۵۳۹ میلیون تومان است.

بازارهای جهانی با بازگشت نفت ایران به تعادل می‌رسد

بازارهای جهانی با بازگشت نفت ایران به تعادل می‌رسد

اوجی گفت: وضع بازار جهانی نفت به گونه‌ای است که بازگشت نفت ایران به بازار می‌تواند به‌طور قابل توجهی پاسخگوی نیاز مشتریان و عامل ایجاد تعادل و آرامش در بازار‌های جهانی باشد.

تورم  ارزش دلار چه بر سر اقتصاد دنیا می آورد؟

تورم ارزش دلار چه بر سر اقتصاد دنیا می آورد؟

افزایش ارزش دلار در یک سال اخیر یکی از مهمترین خبرهای اقتصادی این روزها است.

بنچاق چیست و چه تفاوتی با سند دارد؟

بنچاق چیست و چه تفاوتی با سند دارد؟

زمان‌های قدیم‌تر بنچاق مورد استفاده قرار می‌گرفته است و کاملا منطقی است که افراد مدرن اطلاع کمتری از این نوع سند داشته باشند. در کشورمان ایران، اسنادی مالکیت مانند مبایعه‌نامه، بنچاق و قولنامه در طول تاریخ استفاده‌های مختلفی داشته است.

زمین ۲ میلیون و ۸۰۰ هزار واحد نهضت ملی مسکن تامین شد

زمین ۲ میلیون و ۸۰۰ هزار واحد نهضت ملی مسکن تامین شد

طرح نهضت ملی مسکن یکی از طرح‌های کلان دولت سیزدهم در بخش مسکن است که سیاستگذاری برای اجرای ۴ میلیون واحد مسکونی در طی چهار سال را در برنامه قرار داده است.

بازسازی ساختمان و دکوراسیون خانه

بازسازی ساختمان و دکوراسیون خانه

ساختمان همانند یک نوزاد همواره احتیاج به مراقبت و تعمیرات دارد. رفته رفته با فرسوده شدن مصالح بکار رفته در بنا مشکلات گوناگونی از قبیل ترک، شکستگی، تخریب، آلودگی‌های انسانی، جانوری و محیطی، مشکلات تاسیساتی و غیره بوجود می‌آید.

تیمچه قم بزرگترین سقف ضربی جهان

تیمچه قم بزرگترین سقف ضربی جهان

تیمچه قم به عنوان بزرگترین سقف ضربی جهان و شاهکار هنر و معماری ایرانی است که به‌ عنوان یکی از آثار ملی ایران به ثبت رسیده است.

در بازار مسکن ترکیه چه خبر است؟

در بازار مسکن ترکیه چه خبر است؟

بر اساس داده‌های یک اتاق فکر معتبر قیمت اجاره بها نسبت به سال گذشته در ماه فوریه ۸۴.۲ درصد افزایش یافته است. این افزایش قیمت در استانبول، آنکارا و سومین شهر بزرگ ترکیه یعنی ازمیر از ۱۰۰ درصد فراتر رفت.

برخی مشاوران املاک ماهی هزار کدرهگیری صوری برای وام ودیعه می‌دهند

برخی مشاوران املاک ماهی هزار کدرهگیری صوری برای وام ودیعه می‌دهند

عضو هیئت مدیره اتحادیه مشاوران املاک گفت: برخی دفاتر املاک بدون پروانه، در یک ماه هزار کد رهگیری صوری اجاره مسکن برای دریافت وام ودیعه صادر می کنند.