معضل نابسامانی بازار مسکن برای بی‌سرپناهان

  • شنبه 6 آبان 1396

اخبار => گروه خبر

اقتصاد-آنلاین معضل مسکن نه موضوع امروز و دیروز بلکه سال‌هاست که در کشور جریان دارد. رشد بی‌رویه قیمت مسکن، طیف بسیاری از مردم را به سرمایه‌گذاری در این صنعت متمایل کرد.
معضل نابسامانی بازار مسکن برای بی‌سرپناهان

 مشکل از آن‌جایی تشدید شد که مسکن از کالایی مصرفی به کالایی سرمایه‌ای تبدیل شد. در دهه گذشته این صنعت به نوبه خود نقش بسیاری در افزایش تورم ایجاد کرد و به‌عنوان یک نیاز ضروری برای قشر بزرگی از جامعه تبدیل به آرزو شد. مسکن مهر در دولت محمود احمدی‌نژاد به دلیل عدم کارشناسی مناسب طرح، نه تنها دردی دوا نکرد بلکه در برهه‌ای به یک معضل جدی برای دولت یازدهم تبدیل شد. از طرف دیگر معضل مسکن تنها به این‌جا ختم نشد و افزایش بی‌رویه قیمت اجاره بها نیز قشر بزرگی از کلان‌شهر‌ها را تحت تاثیر قرار داد.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از قانون، از یک سو افزایش قیمت مسکن و از طرف دیگر افزایش اجاره‌بها، مستاجران را در شهر‌های بزرگ به قشری تبدیل کرد که مدت‌ها خیال خانه دار شدن را در ذهن نپرورانند. متاسفانه مسکن به‌عنوان یک کالای مصرفی و در عین حال ضروری نقش بسزایی در پیچیده‌کردن مقوله ازدواج در جوامع شهری بازی می‌کند. در همین راستا و برای بررسی وضعیت مسکن در کشور و مشکلاتی که برسر راه خانه‌دار شدن ملت قرار دارد، این روزنامه با سید احسن علوی، نماینده مردم سنندج و عضو کمیسیون عمران مجلس گفت‌وگویی داشت که مشروح آن را در ادامه می‌خوانید.

کمک‌های بی‌فایده!

عضو کمیسیون عمران مجلس درباره مفید بودن یا نبودن وام‌های مسکن گفت: بنده از تغییرات جدید تسهیلات مسکن باخبر نیستم و تا آنجا که می دانم سقف تسهیلات 80 میلیون تومان است. ولی واقعیت امر این است که این میزان وام در شهرهای کوچک می‌تواند تاثیرگذار باشد. در شهر‌های کوچک با تسهیلات 50میلیون تومانی نیز می‌توان مسکن مناسبی تهیه کرد. اما برای کلانشهری مانند تهران، تسهیلات این چنینی 80میلیون تومان چندان موثر نیست. قیمت مسکن در تهران با شهرستان‌ها تفاوت بسیاری دارد.

وی درباره بازپرداخت سنگین تسهیلات مسکن نیز افزود: برای اقشار آسیب‌پذیر بازپرداخت آن تسهیلات در دوره چندساله بسیار دشوار است. ماهیانه یک میلیون و بیشتر، برای بازپرداخت تسهیلات مسکن، این قشر را تحت فشار قرار می‌دهد. این قشر با درآمد ناچیز یک میلیونی چگونه می‌تواند قسط این تسهیلات را پرداخت کند. ادامه اجاره‌نشینی برای این قشر بهتر از پرداخت قسط این وام است.

این نماینده ادامه داد: همچنین این تسهیلات می تواند عرضه و تقاضا را در بازار از توازن خارج و در نتیجه، افزایش اجاره بها را در پی داشته‌باشد.

عوامل فشار بر بی‌خانه‌ها

سید احسن علوی، درباره علل افزایش اجاره بها نیز تصریح کرد:کاهش سود بانکی باعث اقبال موجرین به افزایش اجاره بها شد. بازار غیرمولد ارز و طلا نیز در تشدید این موضوع نقش مهمی ایفا کرد. با روند اقتصادی فعلی کشور تمایل به کاهش مبلغ رهن و افزایش اجاره بها به صورت طبیعی به‌وجود می‌آید.

راه‌های نجات مستاجران

عضو کمیسیون عمران مجلس در پاسخ به اینکه چه مکانیزمی برای تعیین اجاره‌بها راه گشا خواهدبود، گفت:دولت بنگاه‌های معامله ملکی را باید ملزم به رعایت اصول کند. تعریف اجاره‌بها از یک طرف و افزایش مدت زمان اجاره به دو سال نیز از راهکارهای موجود در این بین است. در بسیاری از کشورهای پیشرفته این اتفاقات صورت می‌گیرد. کشور‌های توسعه‌یافته مانند انگلستان از این رویه تبعیت می کنند. البته وزیر راه وشهرسازی در گذشته این طرح را پیشنهاد دادند که مورد اقبال قرار نگرفت.

نماینده مردم سنندج درباره معضلات مستاجران خاطرنشان کرد: یک جمله معروف وجود دارد که می‌گوید هر سه بار اسباب‌کشی معادل یک آتش سوزی خسارت ایجاد می‌کند. اگر قراردادها دو ساله شود این مشکلات برای بندگان خدا کمتر اتفاق می‌افتد.

اوراق رایگان نمی‌شود

عضو سازمان نظام مهندسی درباره طرح ارائه رایگان اوراق تسهیلات به خانه اولی‌ها گفت:به این مساله ورود نکرده‌ام. بحث کاهش قیمت اوراق برای خانه اولی‌ها مطرح شده ولی اینکه رایگان باشد توافقی صورت نگرفته‌است. افراد خانه‌ اولی‌که توان مالی مناسبی ندارند، از کاهش قیمت برخوردارهستند.

خانه‌های مهر را ارزان‌تر واگذار کنند

عضو کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی درباره اخذ مالیات از خانه‌های خالی گفت: در این زمینه طرحی در مجلس ارائه کردیم که متاسفانه در نهایت تصویب نشد. در بسیاری از کشورهای توسعه یافته این مالیات وضع می‌شود. هرکسی مجاز به داشتن یک خانه است و بیش از آن مشمول چهل درصد مالیات است. از طرف دیگر برای خانه‌های خالی از سکنه نیز مالیاتی در نظر گرفته شده‌است. به همین دلیل، کسی با نیت سرمایه‌گذاری، مسکن خریداری نمی کند و آن را برای مدت فراوانی خالی نمی‌گذارد.

وی افزود: ضرر و زیان محتمل برای خرید مسکن با نیت سرمایه‌گذاری، از خریداری مسکن بیش از حد نیاز افراد جلوگیری می‌کند. به هرحال این روند موجود در کشور، توازن عرضه و تقاضا را دچار خلل کرده‌است.

وی در پاسخ به اینکه مسکن در کشور به کالای سرمایه‌ای تبدلی شده، افزود :به اعتقاد من مسکن یک کالای مصرفی بوده و مالیات بر مسکن خالی یک روش برای جلوگیری از این معضل است. اگرچه این طرح، مخالفان و موافقان بسیاری دارد ولی در جلوگیری از تبدیل شدن مسکن به کالای غیرمصرفی مفید خواهدبود. در این برهه از زمان افراد آسیب‌پذیر که توانایی اقساط را ندارند با ادامه این روند دچار مشکل خواهندشد. بنده به دوستان این پیشنهاد را دادم که واحدهای خالی مسکن مهر را که بدون مشتری مانده به افراد ناتوان مالی با قیمتی کمتر بفروشند، اما این طرح خام است.

خودسری‌های دردسر ساز

عضو کمیسیون عمران در پایان درباره سختگیری و مانع‌تراشی‌های بانک‌ها در اعطای تسهیلات مسکن نیزگفت: این مساله به مشکلات نظام بانکداری برمی‌گردد و تابع بوروکراسی شدید خود است. روند اعطای وام در نوع خود پیچیده است و فردی که خود را نیازمند وام می‌داند وقتی راه رسیدن به تسهیلات را دشوار می‌بیند عطای آن را به لقایش می‌بخشد. متاسفانه از طرفی می‌بینیم که به برخی افراد بدون هیچ سختگیری مبالغ بالا وام داده می‌شود ولی از طرف دیگر این شرایط را برای اعطای تسهیلات اندک نیز شاهد هستیم که باید هرچه زودتر حذف شود. البته در مجموعه بانک‌ها معذوریتی از جهت نقدینگی وجود دارد که باید به‌عنوان نکته مهم آن را لحاظ کرد.


ارسال نظر

ارسال


قانون جهش تولید مسکن در تقابل خوشبین‌ها و بدبین ها

قانون جهش تولید مسکن در تقابل خوشبین‌ها و بدبین ها

مجلس شورای اسلامی قانون جهش تولید مسکن را که مطابق شعارهای انتخاباتی ابراهیم رئیسی بود تصویب کرد تا بعد از مدت‌ها یک نهضت بزرگ مسکن‌سازی در کشور شکل بگیرد با این حال کارشناسان اقتصادی درباره این طرح نظرات مختلفی دارند

 از کاهش نرخ تورم تا کاهش نرخ در بازار بین بانکی

از کاهش نرخ تورم تا کاهش نرخ در بازار بین بانکی

ارائه منظم روند ماهانه تحولات اقتصادی و اقدامات سیاستی بانک مرکزی

 آورده متقاضیان نهضت ملی مسکن افزایش یافت

آورده متقاضیان نهضت ملی مسکن افزایش یافت

در حالی طبق اعلام وزارت راه و شهرسازی قرار بود آورده متقاضیان نهضت ملی مسکن حدود ۲۰۰ میلیون تومان باشد که این مبلغ به ۳۲۰ میلیون تومان افزایش یافته است.

هزینه وام مسکن گرانتر شد | برای دریافت وام ۴۸۰ میلیونی زوجین چقدر باید خرج کنیم؟

هزینه وام مسکن گرانتر شد | برای دریافت وام ۴۸۰ میلیونی زوجین چقدر باید خرج کنیم؟

هزینه اوراق تسهیلات مسکن نسبت به هفته قبل اندکی رشد داشته و بر این اساس متاهل های ساکن پایتخت برای تهیه این اوراق باید بیش از ۱۳۴ میلیون تومان پرداخت کنند.

تعیین تکلیف 2 هزار متر اراضی استان تهران

تعیین تکلیف 2 هزار متر اراضی استان تهران

استاندار تهران گفت: بلندمرتبه‌سازی بدون در نظر گرفتن پیوست‌های فرهنگی، اجتماعی و زیرساخت‌های لازم در درازمدت آسیب‌زا می‌باشد.

خانه های سنتی ایرانی

خانه های سنتی ایرانی

با نگاهی به معماری سنتی ایرانی، نقش و جایگاه ویژه خانه به عنوان یک المان مهم در معماری آشکار می شود. این عناصر که دارای روش ها و تکنیک های مختلف ساخت و اجرا می باشند دارای ویژگی های متفاوتی بر اساس اقلیم و فرهنگ هر منطقه هستند.

ویژگی مهم معماری سنتی ایرانی

ویژگی مهم معماری سنتی ایرانی

کاشی کاری های زینتی و شاهکارهای مهندسی هوشمندانه، حاکی از قدرت معماری ایرانی طی قرون متمادی اند. با داشتن بیست میراث جهانی یونسکو در ایران هیچ گاه با کمبود مکان های دیدنی مواجه نمی شوید.

سنگ آنتیک چیست و چه کاربردهایی دارد؟

سنگ آنتیک چیست و چه کاربردهایی دارد؟

سنگ آنتیک سنگی است که از کنار هم قرار گرفتن قطعه سنگ های کوچک شکسته در کنار هم به وجود می آید. معمولا این سنگ از سنگ های طبیعی تراورتن و مالون تشکیل می شود و بدون رنگ به صورت طبیعی مورد استفاده قرار می گیرند.

مصوبه کمک هزینه مسکن کارگران ابلاغ شد

مصوبه کمک هزینه مسکن کارگران ابلاغ شد

معاون اول رئیس جمهور مصوبه مربوط به تعیین کمک هزینه مسکن کارگران مشمول قانون کار در سال ۱۴۰۱ را ابلاغ کرد.

هزینه ساخت برج مسکونی چقدر است؟

هزینه ساخت برج مسکونی چقدر است؟

هزینه ساخت هرگونه ساختمان مسکونی اعم از آپارتمان، برج، ویلا و غیره در چند سال گذشته بین 15 تا 30 درصد افزایش داشته است .

اصل ۳۱ قانون اساسی؛ حق مسکن از رویا تا واقعیت

اصل ۳۱ قانون اساسی؛ حق مسکن از رویا تا واقعیت

"داشتن مسکن متناسب با نیاز، حق هر فرد و خانواده ایرانی است. دولت موظف است با رعایت اولویت برای آنها که نیازمندترند به خصوص روستانشینان و کارگران زمینه اجرای این اصل را فراهم کند."

کدام صاحبخانه‌ها تنبیه مالیاتی می‌شوند؟/ دور زدن مصوبه افزایش ۲۵ درصدی اجاره‌بها

کدام صاحبخانه‌ها تنبیه مالیاتی می‌شوند؟/ دور زدن مصوبه افزایش ۲۵ درصدی اجاره‌بها

بررسی آگهی های خرید و فروش و رهن و اجاره مسکن در سایت‌ها حاکی از آن است که میانگین قیمت رهن کامل واحدهای نوساز در پایتخت ۵۳۹ میلیون تومان است.

بازارهای جهانی با بازگشت نفت ایران به تعادل می‌رسد

بازارهای جهانی با بازگشت نفت ایران به تعادل می‌رسد

اوجی گفت: وضع بازار جهانی نفت به گونه‌ای است که بازگشت نفت ایران به بازار می‌تواند به‌طور قابل توجهی پاسخگوی نیاز مشتریان و عامل ایجاد تعادل و آرامش در بازار‌های جهانی باشد.

تورم  ارزش دلار چه بر سر اقتصاد دنیا می آورد؟

تورم ارزش دلار چه بر سر اقتصاد دنیا می آورد؟

افزایش ارزش دلار در یک سال اخیر یکی از مهمترین خبرهای اقتصادی این روزها است.

بنچاق چیست و چه تفاوتی با سند دارد؟

بنچاق چیست و چه تفاوتی با سند دارد؟

زمان‌های قدیم‌تر بنچاق مورد استفاده قرار می‌گرفته است و کاملا منطقی است که افراد مدرن اطلاع کمتری از این نوع سند داشته باشند. در کشورمان ایران، اسنادی مالکیت مانند مبایعه‌نامه، بنچاق و قولنامه در طول تاریخ استفاده‌های مختلفی داشته است.

زمین ۲ میلیون و ۸۰۰ هزار واحد نهضت ملی مسکن تامین شد

زمین ۲ میلیون و ۸۰۰ هزار واحد نهضت ملی مسکن تامین شد

طرح نهضت ملی مسکن یکی از طرح‌های کلان دولت سیزدهم در بخش مسکن است که سیاستگذاری برای اجرای ۴ میلیون واحد مسکونی در طی چهار سال را در برنامه قرار داده است.

بازسازی ساختمان و دکوراسیون خانه

بازسازی ساختمان و دکوراسیون خانه

ساختمان همانند یک نوزاد همواره احتیاج به مراقبت و تعمیرات دارد. رفته رفته با فرسوده شدن مصالح بکار رفته در بنا مشکلات گوناگونی از قبیل ترک، شکستگی، تخریب، آلودگی‌های انسانی، جانوری و محیطی، مشکلات تاسیساتی و غیره بوجود می‌آید.

تیمچه قم بزرگترین سقف ضربی جهان

تیمچه قم بزرگترین سقف ضربی جهان

تیمچه قم به عنوان بزرگترین سقف ضربی جهان و شاهکار هنر و معماری ایرانی است که به‌ عنوان یکی از آثار ملی ایران به ثبت رسیده است.

در بازار مسکن ترکیه چه خبر است؟

در بازار مسکن ترکیه چه خبر است؟

بر اساس داده‌های یک اتاق فکر معتبر قیمت اجاره بها نسبت به سال گذشته در ماه فوریه ۸۴.۲ درصد افزایش یافته است. این افزایش قیمت در استانبول، آنکارا و سومین شهر بزرگ ترکیه یعنی ازمیر از ۱۰۰ درصد فراتر رفت.

برخی مشاوران املاک ماهی هزار کدرهگیری صوری برای وام ودیعه می‌دهند

برخی مشاوران املاک ماهی هزار کدرهگیری صوری برای وام ودیعه می‌دهند

عضو هیئت مدیره اتحادیه مشاوران املاک گفت: برخی دفاتر املاک بدون پروانه، در یک ماه هزار کد رهگیری صوری اجاره مسکن برای دریافت وام ودیعه صادر می کنند.