رویه ۱۰درصد راههای کشور تا ۲ سال آینده بتنی می‌شود

  • شنبه 24 تیر 1396

اخبار => گروه خبر

کسب و کار نیوز روسازی جاده با بتن که عمر مفیدش ۴ تا ۵ برابر آسفالت است،اگرچه هزینه اجرا در هنگام ساخت تا ۱۰درصد گران‌تر از آسفالت...
رویه ۱۰درصد راههای کشور تا ۲ سال آینده بتنی می‌شود
رویه ۱۰درصد راههای کشور تا ۲ سال آینده بتنی می‌شود
 تمام می شود، اما به دلیل بالا بودن عمر مفید،مقرون به صرفه‌تر از آسفالت است.
به گزارش کسب و کار نیوز به نقل از مهر،  استفاده از رویه بتنی در جاده ها به جای آسفالت سال هاست که در کشورهای مختلف به خصوص در کشورهای توسعه یافته رواج دارد اما در ایران هم مردم و پیمانکاران با آن غریبه اند هم مسئولان عمرانی. به همین دلیل استفاده از این روش در راهسازی در قطعه یک آزادراه تهران ـ شمال برای نخستن بار سبب شده تا سؤالات فراوانی برای مردم و رسانه ها در خصوص معایب و مزایای این روش ایجاد شود.
در رویه بتنی که گفته می شود عمر بسیار طولانی تری نسبت به آسفالت دارد، با کاهش هزینه نگهداری و ترمیم رویه جاده، درآمدهای پایدار آزادراه به خصوص در بخش عوارض، با کسر اقساط و سود سرمایه گذار از پروژه، صرف پروژه های عمرانی دیگر می شود. این در حالی است که در رویه آسفالت به دلیل بالا بودن هزینه های تعمیر و نگهداری، ممکن است درآمد عوارضی حتی کفاف سود سرمایه گذار را هم ندهد. داوود کشاورزیان رئیس سازمان راهداری و حمل و نقل جاده ای در سال ۹۴ گفته بود درآمد عوارضی آزادراه تهران ـ قم تنها معادل ۳۰ تا ۴۰ درصد هزینه های تعمیر و نگهداری آن است.
با این وجود همچنان پرسش هایی در خصوص کیفیت بتن و سیمان تولیدی کشور برای استفاده در راهسازی، مرجع رسیدگی به کیفیت این محصولات، فناوری های پیچیده روز دنیا در بخش آزمایش های مقاومت بتن، تسلط پیمانکاران و شرکت های راهسازی به دانش رویه سازی بتنی در جاده ها و ... باقی مانده است که با بهره برداری از پروژه های در دست اجرای راهسازی که در آنها از رویه بتنی استفاده می شود، می توان به بخشی از پاسخ های این سؤالات رسید.
گفتنی است در حال حاضر در چند پروژه مهم راهسازی از جمله قطعه یک آزادراه تهران ـ شمال، ۶۰ کیلومتر از آزادراه اصفهان ـ شیراز، آزادراه بیرجند ـ قائن در خراسان جنوبی، باند ۲۹ فرودگاه مهرآباد، اپرون (پارکینگ) غربی فرودگاه امام خمینی (ره)، و باند فرودگاه تبریز از رویه بتنی استفاده می شود. پیش از این نیز وزیر راه و شهرسازی در نامه ای به شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل و نقل کشور دستور داده بود تا پایان دولت یازدهم باید ۱۰ درصد جاده های کشور به رویه بتنی مجهز شوند که تا به حال پروژه های راهسازی از این برنامه عقب هستند.
شکرچی زاده: امکان تولید بتن مناسب رویه جاده در داخل وجود دارد
محمد شکرچی زاده، رئیس مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی درباره استفاده از رویه بتنی در جاده ها گفت: استفاده از رویه بتنی در جاده ها و باند فرودگاه ها درایران به دلیل ارزان بودن قیر متداول نبوده است. با این حال در بخش های دیگر عمرانی نشان داده ایم می توانیم به خوبی بتن مورد نظر را در داخل کشور تولید و استفاده از آن را مدیریت کنیم. نمونه آن، جایگرینی بتن با فولاد در ساختمان و بلندمرتبه سازی و همچنین سدسازی و ساخت اسکله بنادر است که جزء نمونه های موفق در این خصوص به شمار می روند.
وی با بیان اینکه استفاده از رویه بتنی در جاده ها به جال آسفالت از اواخر قرن ۱۹ و اوایل قرن بیستم در دنیا رونق یافت، افزود: به عنوان نمونه در کره جنوبی بیش از ۶۰ درصد آزادراه ها با استفاده از بتن روسازی شده اند. این در حالی است که در کشوهای توسعه یافته علی رغم آنکه توانایی تولید آسفالت با عمر ۱۵ سال برای رویه جاده ها را دارند، اما به دلیل آنکه گفته می شود رویه بتنی دراین کشورها بیش از ۵۰ سال عمر می کند، روسازی جاده با بتن کاربرد بیشتری دارد.
وی با اشاره به دستورالعمل وزیر راه و شهرسازی مبنی بر دستیابی به رکورد رویه بتنی در ۱۰ درصد جاده های اصلی و شریانی کشور تا انتهای دولت یازدهم، اظهار کرد: در ابتدای دولت یازدهم به دلایلی چون نبود پیمانکار آموزش دیده در این زمینه، اجرای این دستورالعمل متوقف ماند اما از اواخر سال ۹۳ و ابتدای سال ۹۴ استفاده از بتن در راهسازی ها در دستورکار قرار گرفت و در چندین پروژه در حال حاضر از جمله آزاداره های تهران ـ شمال، اصفهان ـ شیراز، بیرجند ـ قائم و باند چند فرودگاه در دستور کار قرار گرفت و امیدواریم ظرف یکی دو سال آینده به برنامه ۱۰ درصد رویه بتنی در جاده ها دست یابیم.
معاون وزیر راه و شهرسازی توانایی شرکت های داخلی تولیدکننده بتن و سیمان به عنوان اصلی ترین ماده اولیه بتن را برای استفاده در روسازی راه ها بالا توصیف و تصریح کرد: با دستور وزیر راه و شهرسازی در حال حاضر همه آزمایشگاه های فنی و مقاومت بتن به مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی منتقل شده اند ومرکز تحقیقات نیز اشراف کامل به آزمایش کیفیت تولیدات شرکت های بتن سازی دارد.
وی درباره پیشرفت ساخت رویه بتنی باند ۲۹ فرودگاه مهرآباد گفت: ساخت این باند به پایان رسیده و حتی در ایام تعطیلات عید نوروز نیز به دلیل پیک سفرها مورد استفاده قرار گرفت با این حال بخش هایی از نوررسانی و نصب علائم باند همچنان باقی مانده که در هفته دولت به بهره برداری می رسد.
عضو هیئت علمی دانشکده فنی دانشگاه تهران ادامه داد: در روسازی جاده با بتن که عمر مفید آن ۴ تا ۵ برابر آسفالت است، اگرچه هزینه اجرای آن در هنگام ساخت تا ۱۰ درصد گران تر از آسفالت تمام می شود، اما به دلیل بالا بودن عمر مفید آن و بی نیاز بودن از ترمیم و نگهداری جاده تا طولانی مدت، این روش بسیار ارزان تر از آسفالت خواهد بود چون در جاده های آسفالتی در هر ۲ تا ۳ سال یک بار باید رویه راه ترمیم شود.
وی در پاسخ به پرسشی در خصوص دانش فنی پیمانکاران راهسازی برای ساخت رویه بتنی در آزادراه ها خاطرنشان کرد: در ایران شرکت های پیمانکاری که به دانش ساخت رویه بتنی مسلط باشند وجود دارند  اما تعداد آنها کم است به همین دلیل بخش بتن مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی آمادگی دارد آموزش های لازم در این زمینه را به مهندسان شرکت های راهسازی ارائه دهد.

ارسال نظر

ارسال


قانون جهش تولید مسکن در تقابل خوشبین‌ها و بدبین ها

قانون جهش تولید مسکن در تقابل خوشبین‌ها و بدبین ها

مجلس شورای اسلامی قانون جهش تولید مسکن را که مطابق شعارهای انتخاباتی ابراهیم رئیسی بود تصویب کرد تا بعد از مدت‌ها یک نهضت بزرگ مسکن‌سازی در کشور شکل بگیرد با این حال کارشناسان اقتصادی درباره این طرح نظرات مختلفی دارند

 از کاهش نرخ تورم تا کاهش نرخ در بازار بین بانکی

از کاهش نرخ تورم تا کاهش نرخ در بازار بین بانکی

ارائه منظم روند ماهانه تحولات اقتصادی و اقدامات سیاستی بانک مرکزی

 آورده متقاضیان نهضت ملی مسکن افزایش یافت

آورده متقاضیان نهضت ملی مسکن افزایش یافت

در حالی طبق اعلام وزارت راه و شهرسازی قرار بود آورده متقاضیان نهضت ملی مسکن حدود ۲۰۰ میلیون تومان باشد که این مبلغ به ۳۲۰ میلیون تومان افزایش یافته است.

هزینه وام مسکن گرانتر شد | برای دریافت وام ۴۸۰ میلیونی زوجین چقدر باید خرج کنیم؟

هزینه وام مسکن گرانتر شد | برای دریافت وام ۴۸۰ میلیونی زوجین چقدر باید خرج کنیم؟

هزینه اوراق تسهیلات مسکن نسبت به هفته قبل اندکی رشد داشته و بر این اساس متاهل های ساکن پایتخت برای تهیه این اوراق باید بیش از ۱۳۴ میلیون تومان پرداخت کنند.

تعیین تکلیف 2 هزار متر اراضی استان تهران

تعیین تکلیف 2 هزار متر اراضی استان تهران

استاندار تهران گفت: بلندمرتبه‌سازی بدون در نظر گرفتن پیوست‌های فرهنگی، اجتماعی و زیرساخت‌های لازم در درازمدت آسیب‌زا می‌باشد.

خانه های سنتی ایرانی

خانه های سنتی ایرانی

با نگاهی به معماری سنتی ایرانی، نقش و جایگاه ویژه خانه به عنوان یک المان مهم در معماری آشکار می شود. این عناصر که دارای روش ها و تکنیک های مختلف ساخت و اجرا می باشند دارای ویژگی های متفاوتی بر اساس اقلیم و فرهنگ هر منطقه هستند.

ویژگی مهم معماری سنتی ایرانی

ویژگی مهم معماری سنتی ایرانی

کاشی کاری های زینتی و شاهکارهای مهندسی هوشمندانه، حاکی از قدرت معماری ایرانی طی قرون متمادی اند. با داشتن بیست میراث جهانی یونسکو در ایران هیچ گاه با کمبود مکان های دیدنی مواجه نمی شوید.

سنگ آنتیک چیست و چه کاربردهایی دارد؟

سنگ آنتیک چیست و چه کاربردهایی دارد؟

سنگ آنتیک سنگی است که از کنار هم قرار گرفتن قطعه سنگ های کوچک شکسته در کنار هم به وجود می آید. معمولا این سنگ از سنگ های طبیعی تراورتن و مالون تشکیل می شود و بدون رنگ به صورت طبیعی مورد استفاده قرار می گیرند.

مصوبه کمک هزینه مسکن کارگران ابلاغ شد

مصوبه کمک هزینه مسکن کارگران ابلاغ شد

معاون اول رئیس جمهور مصوبه مربوط به تعیین کمک هزینه مسکن کارگران مشمول قانون کار در سال ۱۴۰۱ را ابلاغ کرد.

هزینه ساخت برج مسکونی چقدر است؟

هزینه ساخت برج مسکونی چقدر است؟

هزینه ساخت هرگونه ساختمان مسکونی اعم از آپارتمان، برج، ویلا و غیره در چند سال گذشته بین 15 تا 30 درصد افزایش داشته است .

اصل ۳۱ قانون اساسی؛ حق مسکن از رویا تا واقعیت

اصل ۳۱ قانون اساسی؛ حق مسکن از رویا تا واقعیت

"داشتن مسکن متناسب با نیاز، حق هر فرد و خانواده ایرانی است. دولت موظف است با رعایت اولویت برای آنها که نیازمندترند به خصوص روستانشینان و کارگران زمینه اجرای این اصل را فراهم کند."

کدام صاحبخانه‌ها تنبیه مالیاتی می‌شوند؟/ دور زدن مصوبه افزایش ۲۵ درصدی اجاره‌بها

کدام صاحبخانه‌ها تنبیه مالیاتی می‌شوند؟/ دور زدن مصوبه افزایش ۲۵ درصدی اجاره‌بها

بررسی آگهی های خرید و فروش و رهن و اجاره مسکن در سایت‌ها حاکی از آن است که میانگین قیمت رهن کامل واحدهای نوساز در پایتخت ۵۳۹ میلیون تومان است.

بازارهای جهانی با بازگشت نفت ایران به تعادل می‌رسد

بازارهای جهانی با بازگشت نفت ایران به تعادل می‌رسد

اوجی گفت: وضع بازار جهانی نفت به گونه‌ای است که بازگشت نفت ایران به بازار می‌تواند به‌طور قابل توجهی پاسخگوی نیاز مشتریان و عامل ایجاد تعادل و آرامش در بازار‌های جهانی باشد.

تورم  ارزش دلار چه بر سر اقتصاد دنیا می آورد؟

تورم ارزش دلار چه بر سر اقتصاد دنیا می آورد؟

افزایش ارزش دلار در یک سال اخیر یکی از مهمترین خبرهای اقتصادی این روزها است.

بنچاق چیست و چه تفاوتی با سند دارد؟

بنچاق چیست و چه تفاوتی با سند دارد؟

زمان‌های قدیم‌تر بنچاق مورد استفاده قرار می‌گرفته است و کاملا منطقی است که افراد مدرن اطلاع کمتری از این نوع سند داشته باشند. در کشورمان ایران، اسنادی مالکیت مانند مبایعه‌نامه، بنچاق و قولنامه در طول تاریخ استفاده‌های مختلفی داشته است.

زمین ۲ میلیون و ۸۰۰ هزار واحد نهضت ملی مسکن تامین شد

زمین ۲ میلیون و ۸۰۰ هزار واحد نهضت ملی مسکن تامین شد

طرح نهضت ملی مسکن یکی از طرح‌های کلان دولت سیزدهم در بخش مسکن است که سیاستگذاری برای اجرای ۴ میلیون واحد مسکونی در طی چهار سال را در برنامه قرار داده است.

بازسازی ساختمان و دکوراسیون خانه

بازسازی ساختمان و دکوراسیون خانه

ساختمان همانند یک نوزاد همواره احتیاج به مراقبت و تعمیرات دارد. رفته رفته با فرسوده شدن مصالح بکار رفته در بنا مشکلات گوناگونی از قبیل ترک، شکستگی، تخریب، آلودگی‌های انسانی، جانوری و محیطی، مشکلات تاسیساتی و غیره بوجود می‌آید.

تیمچه قم بزرگترین سقف ضربی جهان

تیمچه قم بزرگترین سقف ضربی جهان

تیمچه قم به عنوان بزرگترین سقف ضربی جهان و شاهکار هنر و معماری ایرانی است که به‌ عنوان یکی از آثار ملی ایران به ثبت رسیده است.

در بازار مسکن ترکیه چه خبر است؟

در بازار مسکن ترکیه چه خبر است؟

بر اساس داده‌های یک اتاق فکر معتبر قیمت اجاره بها نسبت به سال گذشته در ماه فوریه ۸۴.۲ درصد افزایش یافته است. این افزایش قیمت در استانبول، آنکارا و سومین شهر بزرگ ترکیه یعنی ازمیر از ۱۰۰ درصد فراتر رفت.

برخی مشاوران املاک ماهی هزار کدرهگیری صوری برای وام ودیعه می‌دهند

برخی مشاوران املاک ماهی هزار کدرهگیری صوری برای وام ودیعه می‌دهند

عضو هیئت مدیره اتحادیه مشاوران املاک گفت: برخی دفاتر املاک بدون پروانه، در یک ماه هزار کد رهگیری صوری اجاره مسکن برای دریافت وام ودیعه صادر می کنند.