دورنمای رشد استانی در بودجه۹۷

  • یکشنبه 26 آذر 1396

اخبار => گروه خبر

اقتصاد-آنلاین با ارائه بودجه97 به مجلس یک‌بار دیگر مباحث تحلیلی درباره ابعاد و زوایای گوناگون بودجه در تیررس رسانه‌های گروهی و محافل اقتصادی قرار گرفت و هریک از رسانه‌ها بر اساس سیاست‌های خود به ارزیابی این سند مالی تاثیرگذار پرداختند.
دورنمای رشد استانی در بودجه۹۷

 یکی از بخش‌هایی که به نظر می‌رسد باید از منظر تحلیلی به دقت مورد بررسی قرار بگیرد نوع نگاهی است که دولت دوازدهم در بحث توسعه متوازن استانی در نظر گرفته است.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از تعادل، در شرایطی که ساختارهای اجرایی برای موفقیت تلاش می‌کنند با سرعت بیشتری در مسیر توسعه پایدار قرار بگیرند، مجموعه برنامه‌ریزی‌ها و تلاش‌های اجرایی و اقتصادی باید در نهایت رشد و توسعه متوازن استانی را محقق کنند. بنابراین طبیعی است که بخش قابل توجهی از شکل و شمایل بودجه کشورمان با دورنمای تحقق رشد اقتصادی پایدار در استان‌ها تدوین و تدارک دیده شده است.

واقعیت آن است که معنی توسعه در کشورمان سال‌ها مترادف با پیشرفت و توسعه پایتخت (و شاید چند کلان‌شهر معدود) یکی بود و سایر استان‌ها و مناطق کشورمان سهم کمتری را از فعل و انفعالات بودجه‌یی به دست می‌آوردند و تصویر روشنی از توسعه و ترقی در مناطق دورافتاده و استان‌های محروم وجود نداشت.  این روند از سال‌های میانی دهه 80 با انتشار سند 20ساله توسعه کشور وارد مرحله تازه‌یی شد. مرحله‌یی که در آن اگر اهمیت رشد و توسعه در استان‌ها بیشتر از پایتخت نبود، به همان اندازه سرنوشت‌ساز و تاثیرگذار بود.

 این فرآیند در زمان زعامت دولت‌های نهم و دهم به دلیل عدم تصمیم‌سازی‌های کارشناسی شده وارد دوره‌یی از رکود شد تا اینکه تشکیل دولت تدبیر و امید یک‌بار دیگر مدیریت و برنامه‌ریزی کشور را به مسیر تصمیم‌سازی‌های کارشناسی شده و بلندمدت سوق داد. روشن است که در فرآیند توسعه استان بودجه لازم است. بودجه تخصیصی به استان‌ها مانند بسیاری از بخش‌های دیگر از دو نوع جاری و عمرانی تشکیل شده است.

 بودجه جاری اعتبارات هزینه‌یی و بودجه عمرانی مربوط به اعتبارات تملک و دارایی‌های سرمایه‌یی است. اعتبارات همین بخش می‌تواند در توسعه کشور و استان‌ها موثر باشد. اعتبارات عمرانی، توسعه استان را فراهم می‌کند. طرح‌های عمرانی استان‌های مختلف می‌تواند در ردیف طرح‌های ملی، استانی ویژه (طرح‌هایی که پیش از این ملی بود و به سطح استانی در قالب ویژه تقلیل یافته است) و استانی قرار بگیرد. با این مقدمات در جریان این گزارش سراغ نمایندگان مجلس در استان‌های مختلف رفتیم تا از منظر تحلیلی نوری به ابعاد مختلف بحث توسعه متوازن استانی بتابانیم.

 واگذاری اختیارات به استان‌ها از نکات مثبت بودجه 97 است

 یکی از ضرورت‌هایی که از منظر کارشناسان بودجه‌های استانی باید بر اساس آن بسته شوند، افزایش اختیارات به استانداری‌ها و نهادهای مسوول در استان‌هاست که به اعتقاد نماینده کرج در بودجه 97 تا حد زیادی به آن توجه شده است. رییس کمیسیون شوراها و امور داخلی کشور در مجلس دهم با اشاره به ویژگی‌های بودجه برای تحقق توسعه در استان‌ها گفت: واگذاری برخی اختیارات و اعتبارات به استان‌ها یکی از نکات مثبت لایحه بودجه سال 97 است. محمدجواد کولیوند دیروز در گفت‌وگو با ایرنا افزود: در بخش بودجه97 توجه خاص به بودجه عملیاتی، تخصیص اعتبارات عمرانی و عدم تخصیص نقدینگی در استان‌ها مدنظر قرار گرفت.

وی ادامه داد: همچنین از دولت تقاضا شده تا توجه به مشکلات معیشتی و اشتغال مردم و بحث ازدواج جوانان و رسیدگی به نظام مهندسی کشور را بیش از پیش مورد توجه قرار دهد. نماینده کرج در مجلس دهم گفت: نمایندگان مردم در مجلس شورای اسلامی در مجمع نمایندگان استان البرز آمادگی دارند تا اگر قوانینی در حوزه‌های مختلف نیاز است، پیگیری و تصویب کنند. وی خاطرنشان کرد: تلاش نمایندگان همکاری است و طرح‌ها را با مرکز پژوهش‌های مجلس پیگیری می‌کنیم.

 لایحه بودجه 97 با رویکرد واقع‌گرایانه تدوین شده است

 در شرایطی که کولیوند نماینده کرج ویژگی مثبت بودجه 97 را افزایش اختیارات استان‌ها می‌داند، نماینده تفرش در مجلس دهم از منظر دیگری به بحث ورود می‌کند و ویژگی بودجه 97 را واقع‌گرایی آن می‌داند. حسینی با اشاره به این مطلب گفت: لایحه بودجه سال 97 با رویکردی واقع‌گرایانه از سوی دولت تدوین و تقدیم مجلس شورای اسلامی شده است. محمد حسینی دیروز افزود: بودجه کشور در سال‌های قبل بر اساس درآمدهای احتمالی تدوین می‌شد که ممکن بود، بخشی از این منابع احتمالی محقق نشود و نارضایتی و مسائلی را در پی داشته باشد. وی ادامه داد: دولت در تدوین بودجه سال آتی کشور رویکردی واقع‌گرایانه داشته و بر اساس منابع موجود پایه و محور کار را قرار داده که بر این اساس می‌توان بخش عمده‌یی از اعتبارات در نظر گرفته شده به ویژه اعتبارات طرح‌های عمرانی را که ضریب تحقق نیافتن آن پایین است تخصیص داد.

نماینده تفرش، فراهان و آشتیان در مجلس بیان کرد: براساس لایحه بودجه سال 97، درآمدهای مالیاتی کشور 5/10 تا 11درصد افزایش پیدا می‌کند که در صورت وصول آنها بخش عمده‌یی از مشکلات دولت در اداره کشور رفع می‌شود. وی گفت: در سال‌های گذشته بخش عمده‌یی از بودجه کشور با تکیه بر درآمدهای نفتی تدوین می‌شد اما این مهم در لایحه بودجه سال آتی به میزان چشمگیری کاهش یافته و دولت به خوبی کاهش قیمت نفت و نوسانات بازارهای جهانی این محصول را در لایحه بودجه سال آینده لحاظ کرده است. حسینی افزود: در بخش تملک دارایی‌های مالی کشور نیز افزایش قابل توجهی دیده شده و رقم 320هزار میلیارد ریال اسناد خزانه کشور به 380هزار میلیارد ریال افزایش پیدا کرده که امید می‌رود بتوان در بازار سرمایه شرایط بهتری داشت، جذب نقدینگی را در جامعه ارتقا داد و تحرک در اعتبارات و طرح‌های عمرانی کشور ایجاد کرد.

 وی گفت: در لایحه بودجه سال آینده کشور طرح‌های عمرانی به سه دسته قابل واگذاری، مشارکتی با بخش خصوصی و دولتی صرف تقسیم‌بندی شده و این شیوه راهبری امور و تصمیم‌گیری برای ساماندهی طرح‌ها را به مراتب تسهیل می‌کند. نماینده تفرش، فراهان و آشتیان درخصوص حذف یارانه‌های اقشار پردرآمد نیز گفت: سالانه بیش از 370هزار میلیارد ریال به عنوان یارانه نقدی به حساب مردم واریز می‌شد اما دولت در لایحه بودجه سال آینده قصد دارد میزان 70 هزار میلیارد ریال از یارانه نقدی را برای حمایت از اقشار کم درآمد جامعه در نظر گرفته و 300هزار میلیارد ریال را در قالب خدمات پزشکی ارزان‌قیمت به آحاد جامعه ارائه کند. وی درخصوص سیاست افزایش نرخ حامل‌های انرژی نیز گفت: دولت 174هزار میلیارد ریال برای اشتغال جوانان در نظر گرفته که این رقم قرار است با افزایش نرخ حامل‌های انرژی به خصوص بنزین تامین شود.

 رشد بودجه 97 کارکرد ارزشمندی در حوزه محیط‌زیست و آب دارد

 نماینده شهرستان‌های ساوه و زرندیه گفت: رشد 5 و هشت‌دهم درصدی منابع عمومی دولت در بودجه سال آینده، کارکردهای اثربخشی در تقویت محیط زیست و ساماندهی وضعیت منابع آبی دارد.

محمدرضا منصوری افزود: محیط زیست، منابع آبی و بسیاری نعمت‌های طبیعی و خدادادی امانتی در دست نسل حاضر است و همگان مکلف هستیم که این سرمایه‌ها را برای نسل‌های آینده کشور حفظ کنیم و اهتمام دولت در بودجه‌های سنواتی نسبت به این امر نیز مشخص است. وی ادامه داد: در بودجه سالانه کشور برای حذف عوامل هدررفت آب و نیز موانع افزایش بهره‌وری اعتبارات مناسبی در نظر گرفته شده که می‌تواند پیامدهای مناسبی برای حفظ منابع آبی کشور داشته باشد. وی افزود: در لایحه بودجه سال آینده کشور، تسهیلات پرداختی برای ایجاد سامانه‌های آبیاری قطره‌یی از 60 به 100میلیون ریال در هر هکتار افزایش یافته و در مواردی این تسهیلات برای مالکانی که زمین‌های قولنامه‌یی دارند هم پرداخت می‌شود که از نقاط قوت بودجه 97 کشور است. وی اظهار کرد: نمایندگان مردم در خانه ملت برای صیانت از منابع طبیعی و محیط زیست با دولت همراهی لازم را دارند.

 منصوری گفت: وجود این دیدگاه که افزایش درآمدها در بودجه سال آینده براساس افزایش قیمت کالاهای اساسی مانند بنزین و سایر کالاها باشد، نکته قابل تاملی است زیرا این‌گونه ایجاد درآمد در واقع افزایش درآمد برای دولت به حساب نمی‌آید. وی افزود: دولت باید با صادرات، رونق تولید و ارزآوری اقدام به ایجاد و افزایش درآمدها کند که در این صورت میزان منابع مالی بالاتر می‌رود.

منصوری گفت: افزایش درآمدهای دولت از راه تولید و صادرات نیاز به ایجاد زیرساخت‌ها، شفافیت مالی و جلوگیری از فساد همراه با افزایش بهره‌وری دارد اما دولت‌ها فرصت کمی برای ایجاد زیرساخت و تغییرات اساسی دارند. منصوری گفت: برخی موارد بودجه سال آینده نیز نیازمند کار کارشناسی است تا بتوان با انجام راهبردهای اثربخش زمینه رضایتمندی شهروندان را بیشتر کرد.


ارسال نظر

ارسال


قانون جهش تولید مسکن در تقابل خوشبین‌ها و بدبین ها

قانون جهش تولید مسکن در تقابل خوشبین‌ها و بدبین ها

مجلس شورای اسلامی قانون جهش تولید مسکن را که مطابق شعارهای انتخاباتی ابراهیم رئیسی بود تصویب کرد تا بعد از مدت‌ها یک نهضت بزرگ مسکن‌سازی در کشور شکل بگیرد با این حال کارشناسان اقتصادی درباره این طرح نظرات مختلفی دارند

 از کاهش نرخ تورم تا کاهش نرخ در بازار بین بانکی

از کاهش نرخ تورم تا کاهش نرخ در بازار بین بانکی

ارائه منظم روند ماهانه تحولات اقتصادی و اقدامات سیاستی بانک مرکزی

 آورده متقاضیان نهضت ملی مسکن افزایش یافت

آورده متقاضیان نهضت ملی مسکن افزایش یافت

در حالی طبق اعلام وزارت راه و شهرسازی قرار بود آورده متقاضیان نهضت ملی مسکن حدود ۲۰۰ میلیون تومان باشد که این مبلغ به ۳۲۰ میلیون تومان افزایش یافته است.

هزینه وام مسکن گرانتر شد | برای دریافت وام ۴۸۰ میلیونی زوجین چقدر باید خرج کنیم؟

هزینه وام مسکن گرانتر شد | برای دریافت وام ۴۸۰ میلیونی زوجین چقدر باید خرج کنیم؟

هزینه اوراق تسهیلات مسکن نسبت به هفته قبل اندکی رشد داشته و بر این اساس متاهل های ساکن پایتخت برای تهیه این اوراق باید بیش از ۱۳۴ میلیون تومان پرداخت کنند.

تعیین تکلیف 2 هزار متر اراضی استان تهران

تعیین تکلیف 2 هزار متر اراضی استان تهران

استاندار تهران گفت: بلندمرتبه‌سازی بدون در نظر گرفتن پیوست‌های فرهنگی، اجتماعی و زیرساخت‌های لازم در درازمدت آسیب‌زا می‌باشد.

خانه های سنتی ایرانی

خانه های سنتی ایرانی

با نگاهی به معماری سنتی ایرانی، نقش و جایگاه ویژه خانه به عنوان یک المان مهم در معماری آشکار می شود. این عناصر که دارای روش ها و تکنیک های مختلف ساخت و اجرا می باشند دارای ویژگی های متفاوتی بر اساس اقلیم و فرهنگ هر منطقه هستند.

ویژگی مهم معماری سنتی ایرانی

ویژگی مهم معماری سنتی ایرانی

کاشی کاری های زینتی و شاهکارهای مهندسی هوشمندانه، حاکی از قدرت معماری ایرانی طی قرون متمادی اند. با داشتن بیست میراث جهانی یونسکو در ایران هیچ گاه با کمبود مکان های دیدنی مواجه نمی شوید.

سنگ آنتیک چیست و چه کاربردهایی دارد؟

سنگ آنتیک چیست و چه کاربردهایی دارد؟

سنگ آنتیک سنگی است که از کنار هم قرار گرفتن قطعه سنگ های کوچک شکسته در کنار هم به وجود می آید. معمولا این سنگ از سنگ های طبیعی تراورتن و مالون تشکیل می شود و بدون رنگ به صورت طبیعی مورد استفاده قرار می گیرند.

مصوبه کمک هزینه مسکن کارگران ابلاغ شد

مصوبه کمک هزینه مسکن کارگران ابلاغ شد

معاون اول رئیس جمهور مصوبه مربوط به تعیین کمک هزینه مسکن کارگران مشمول قانون کار در سال ۱۴۰۱ را ابلاغ کرد.

هزینه ساخت برج مسکونی چقدر است؟

هزینه ساخت برج مسکونی چقدر است؟

هزینه ساخت هرگونه ساختمان مسکونی اعم از آپارتمان، برج، ویلا و غیره در چند سال گذشته بین 15 تا 30 درصد افزایش داشته است .

اصل ۳۱ قانون اساسی؛ حق مسکن از رویا تا واقعیت

اصل ۳۱ قانون اساسی؛ حق مسکن از رویا تا واقعیت

"داشتن مسکن متناسب با نیاز، حق هر فرد و خانواده ایرانی است. دولت موظف است با رعایت اولویت برای آنها که نیازمندترند به خصوص روستانشینان و کارگران زمینه اجرای این اصل را فراهم کند."

کدام صاحبخانه‌ها تنبیه مالیاتی می‌شوند؟/ دور زدن مصوبه افزایش ۲۵ درصدی اجاره‌بها

کدام صاحبخانه‌ها تنبیه مالیاتی می‌شوند؟/ دور زدن مصوبه افزایش ۲۵ درصدی اجاره‌بها

بررسی آگهی های خرید و فروش و رهن و اجاره مسکن در سایت‌ها حاکی از آن است که میانگین قیمت رهن کامل واحدهای نوساز در پایتخت ۵۳۹ میلیون تومان است.

بازارهای جهانی با بازگشت نفت ایران به تعادل می‌رسد

بازارهای جهانی با بازگشت نفت ایران به تعادل می‌رسد

اوجی گفت: وضع بازار جهانی نفت به گونه‌ای است که بازگشت نفت ایران به بازار می‌تواند به‌طور قابل توجهی پاسخگوی نیاز مشتریان و عامل ایجاد تعادل و آرامش در بازار‌های جهانی باشد.

تورم  ارزش دلار چه بر سر اقتصاد دنیا می آورد؟

تورم ارزش دلار چه بر سر اقتصاد دنیا می آورد؟

افزایش ارزش دلار در یک سال اخیر یکی از مهمترین خبرهای اقتصادی این روزها است.

بنچاق چیست و چه تفاوتی با سند دارد؟

بنچاق چیست و چه تفاوتی با سند دارد؟

زمان‌های قدیم‌تر بنچاق مورد استفاده قرار می‌گرفته است و کاملا منطقی است که افراد مدرن اطلاع کمتری از این نوع سند داشته باشند. در کشورمان ایران، اسنادی مالکیت مانند مبایعه‌نامه، بنچاق و قولنامه در طول تاریخ استفاده‌های مختلفی داشته است.

زمین ۲ میلیون و ۸۰۰ هزار واحد نهضت ملی مسکن تامین شد

زمین ۲ میلیون و ۸۰۰ هزار واحد نهضت ملی مسکن تامین شد

طرح نهضت ملی مسکن یکی از طرح‌های کلان دولت سیزدهم در بخش مسکن است که سیاستگذاری برای اجرای ۴ میلیون واحد مسکونی در طی چهار سال را در برنامه قرار داده است.

بازسازی ساختمان و دکوراسیون خانه

بازسازی ساختمان و دکوراسیون خانه

ساختمان همانند یک نوزاد همواره احتیاج به مراقبت و تعمیرات دارد. رفته رفته با فرسوده شدن مصالح بکار رفته در بنا مشکلات گوناگونی از قبیل ترک، شکستگی، تخریب، آلودگی‌های انسانی، جانوری و محیطی، مشکلات تاسیساتی و غیره بوجود می‌آید.

تیمچه قم بزرگترین سقف ضربی جهان

تیمچه قم بزرگترین سقف ضربی جهان

تیمچه قم به عنوان بزرگترین سقف ضربی جهان و شاهکار هنر و معماری ایرانی است که به‌ عنوان یکی از آثار ملی ایران به ثبت رسیده است.

در بازار مسکن ترکیه چه خبر است؟

در بازار مسکن ترکیه چه خبر است؟

بر اساس داده‌های یک اتاق فکر معتبر قیمت اجاره بها نسبت به سال گذشته در ماه فوریه ۸۴.۲ درصد افزایش یافته است. این افزایش قیمت در استانبول، آنکارا و سومین شهر بزرگ ترکیه یعنی ازمیر از ۱۰۰ درصد فراتر رفت.

برخی مشاوران املاک ماهی هزار کدرهگیری صوری برای وام ودیعه می‌دهند

برخی مشاوران املاک ماهی هزار کدرهگیری صوری برای وام ودیعه می‌دهند

عضو هیئت مدیره اتحادیه مشاوران املاک گفت: برخی دفاتر املاک بدون پروانه، در یک ماه هزار کد رهگیری صوری اجاره مسکن برای دریافت وام ودیعه صادر می کنند.