برخی هزینه‌های تولید مسکن ۸ برابر شده است

  • چهارشنبه 8 آذر 1396

اخبار => گروه خبر

اقتصاد-آنلاین یک کارشناس بازار مسکن گفت: محتمل‌ترین سناریو برای آینده‌ی بازار مسکن این است که رشد قیمت مسکن در هر فصل تقریبا به اندازه تورم در آن فصل خواهد بود.
برخی هزینه‌های تولید مسکن ۸ برابر شده است

بهروز ملکی ـ کارشناس بازار مسکن ـ سه‌شنبه شب(7 آذر) در برنامه تلویزیونی "آینده بازار مسکن" که با حضور چهار تن از فعالان بخش مسکن برگزار شد، اظهار کرد: اگر سیاست‌های دولت در حوزه پولی مخصوصا نرخ‌های سود بانکی تغییر کند، حتما بازار مسکن دچار تحولاتی خواهد شد. اما محتمل‌ترین سناریو برای بازار مسکن این است که رشد قیمت مسکن در هر فصل تقریبا به اندازه تورم در آن فصل خواهد بود. کما این‌که رشد قیمت مسکن در پاییز حدود 10 درصد بوده و تورم هم حدود 10 درصد بوده است. انتظار ما بر این نیست که در ادامه سال قیمت مسکن 10 درصد دیگر افزایش پیدا کند.

ملکی: در دوره‌ای 40 درصد پایه پولی کشور را صرف یک پروژه کردند

به گزارش اقتصاد آنلاین به نقل از ایسنا، در ادامه میزگرد به سیاست‌های دولت در حوزه مسکن پرداخته شد. بهروز ملکی در این خصوص اظهار کرد: اگر فکر می‌کنیم فقط با پمپاژ پول در یک حوزه می‌توانیم کار انجام دهیم اشتباه است؛ نتیجه‌اش را هم در گذشته دیده‌ایم. این‌که فکر کنیم دولتی موفق است که بیشتر مسکن تولید کند، اشتباه فکر کرده‌ایم. در دوره‌ای 40 درصد پایه پولی کشور را صرف یک پروژه کردند. این‌که لزوما فکر کنیم وظیفه دولت این است که آجر روی آجر بگذارد به اعتقاد من اشتباه است.

وی با دفاع از عملکرد دولت‌های یازدهم و دوازدهم در بخش مسکن خاطرنشان کرد: در کدام دولت اوراق رهنی منتشر شد؟ کدام دولت بانک مسکن را توسعه‌ای کرد؟ صندوق زمین و ساختمان در کدام دولت راه‌اندازی شد؟

در این لحظه مجری گفت: خواهش ما این است اگر کاری نمی‌کنیم نقد هم نکنیم. از یک طرف می‌گوییم مسکن اجتماعی، ولی عملا اقدامی انجام نمی‌شود.

همچنین جمشید برزگر ـ رییس کانون انبوه‌سازان ـ در این خصوص گفت: در دولت قبل پس از این‌که 4 سال از شروع به کار مسکن مهر گذشته بود، فقط 3 درصد پیشرفت کرده بودند که از من دعوت کردند و گفتند پول برای ادامه پروژه نداریم. من گفتم همکاران ما سرمایه‌گذاری می‌کنند به شرطی که شما تسهیلات بدهید. ما به این طرح ورود کردیم و آن را راه انداختیم.

عقبایی: قیمت مسکن در نیمه دوم سال 10 درصد نسبت به نیمه اول افزایش می‌یابد

در ادامه برنامه، حسام عقبایی ـ رییس اتحادیه مشاوران املاک ـ اظهار کرد: خوشبختانه یکی از پیش‌بینی‌ها، بازگشت رونق به بازار مسکن بود که در سال 1396 در حال رقم خوردن است. البته نمی‌توان تعبیر رونق را به کار برد اما شاهد رشد معاملات مسکن در سال جاری بودیم. با توجه به عدم توازن بین عرضه و تقاضا و همچنین کاهش سود بانکی، پیش‌بینی‌ها بر این بود که در نیمه دوم سال 1396 علاوه بر افزایش نقل و انتقالات، شاهد رشد قیمت مسکن در حد تورم باشیم. البته ما پیش‌بینی می‌کردیم که حداکثر تا سقف 10 درصد تا پایان سال اتفاق بیفتد ولی این اتفاق در آبان‌ماه افتاد.

وی ادامه داد: سوالی که ممکن است بینندگان داشته باشند این است که نکند قیمت مسکن بیش از این بالا برود. با این‌که معتقدم مسیر عبور از رکود را طی می‌کنیم ولی سونامی قیمت، جهش یا رشد نامتعارف را نخواهیم داشت. بازار مسکن بازار دیرپذیری است، لذا حداکثر رشد قیمت مسکن را در نیمه دوم در حد 10 درصد نسبت به نیمه اول پیش‌بینی می‌کنیم.

برزگر: رونق مسکن در تمام کشور اتفاق نیفتاده است

برزگر در پاسخ به اظهارات عقبایی، گفت: درباره مطالبی که آقای عقبایی درباره رونق مسکن گفتند، باید بگویم در سطح کل کشور چنین نیست. در یک ماه گذشته بیش از 20 واحدی که پیش‌فروش کرده بودیم پس دادند. در تهران شاید در بعضی مناطق رونق باشد ولی در کل کشور این‌طور نیست. این افزایش قیمت هم ناشی از مولفه‌های قیمت تمام‌شده مسکن اتفاق افتاده است. وقتی برای یک متر واحد مسکونی 600 هزار تومان هزینه خدمات پرداخت می‌کنیم قطعا قیمت مسکن بالا می‌رود.

وی ادامه داد: من اتفاق خاصی در حوزه مسکن نمی‌بینم؛ چرا که مردم قدرت خرید ندارند. این افزایش معاملاتی هم که اتفاق افتاده ناشی از سررسید تسهیلات خانه اولی‌ها بوده است. خواهش می‌کنم آقای عقبایی آمار کشوری را هم رصد کنند.

عقبایی در پاسخ گفت: ممکن است آقای برزگر در بعضی از شهرستان‌ها پروژه‌هایی که دارند به فروش نرسیده باشد، اما آمارهایی که عرض کردیم بر اساس سامانه املاک و مستغلات است.

ملکی: بازار اجاره در نیمه دوم متعادل‌تر می‌شود

در ادامه این میزگرد در خصوص پیش‌بینی از میزان اجاره‌بهاء در نیمه دوم سال جاری سوال شد که ملکی در جواب اظهار کرد: تلقی ما این نیست که در بازار اجاره افزایش قیمتی داشته باشیم. حتی امکانش هست که بازار اجاره از شرایط فعلی نیز متعادل‌تر شود. بر اساس روال، بازار اجاره غالبا در نیمه دوم سال دچار افت می‌شود.

عقبایی نیز گفت: اجاره‌بهاء در زمستان امسال حداکثر 5 درصد کاهش پیدا می‌کند.

ملکی در پاسخ به این سوال که آیا افزایش هزینه‌های ساخت‌وساز و از سوی دیگر کاهش قدرت خرید، بازار مسکن را به سمت رکود تورمی سوق نمی‌دهد؟ تصریح کرد: در حوزه مسکن طبیعتا باید انتظار داشته باشیم که در بعضی حوزه‌ها شاهد افزایش باشیم ولی همچنان میزان افزایش قیمت در نهاده‌های تولید مسکن کمتر از میانگین شاخص کل است.

برزگر: هزینه‌های تولید مسکن در بعضی حوزه ها 7 تا 8 برابر شده است

از سوی دیگر برزگر با بیان این‌که در بعضی حوزه‌ها قیمت‌ها 7 تا 8 برابر رشد کرده است، گفت: ما تا 2.5 میلیون تومان به ازای انشعابات و تا 6 میلیون تومان هزینه آب و فاضلاب را پرداخت می‌کنیم. این مولفه‌ها قطعا باعث افزایش قیمت تمام‌شده مسکن خواهد شد.

وی ادامه داد: در یک‌جایی ما هزینه می‌کنیم در طرف دیگر هم باید سود ببریم. ما یک روز افتخار می‌کردیم ششمین تولیدکننده سیمان جهان هستیم اما الان کارخانجات ما با 30 درصد ظرفیت کار می‌کنند.

برزگر، راهکار برون‌رفت بخش مسکن از رکود را، کمک از طریق صندوق توسعه ملی عنوان کرد.


ارسال نظر

ارسال


قانون جهش تولید مسکن در تقابل خوشبین‌ها و بدبین ها

قانون جهش تولید مسکن در تقابل خوشبین‌ها و بدبین ها

مجلس شورای اسلامی قانون جهش تولید مسکن را که مطابق شعارهای انتخاباتی ابراهیم رئیسی بود تصویب کرد تا بعد از مدت‌ها یک نهضت بزرگ مسکن‌سازی در کشور شکل بگیرد با این حال کارشناسان اقتصادی درباره این طرح نظرات مختلفی دارند

 از کاهش نرخ تورم تا کاهش نرخ در بازار بین بانکی

از کاهش نرخ تورم تا کاهش نرخ در بازار بین بانکی

ارائه منظم روند ماهانه تحولات اقتصادی و اقدامات سیاستی بانک مرکزی

 آورده متقاضیان نهضت ملی مسکن افزایش یافت

آورده متقاضیان نهضت ملی مسکن افزایش یافت

در حالی طبق اعلام وزارت راه و شهرسازی قرار بود آورده متقاضیان نهضت ملی مسکن حدود ۲۰۰ میلیون تومان باشد که این مبلغ به ۳۲۰ میلیون تومان افزایش یافته است.

هزینه وام مسکن گرانتر شد | برای دریافت وام ۴۸۰ میلیونی زوجین چقدر باید خرج کنیم؟

هزینه وام مسکن گرانتر شد | برای دریافت وام ۴۸۰ میلیونی زوجین چقدر باید خرج کنیم؟

هزینه اوراق تسهیلات مسکن نسبت به هفته قبل اندکی رشد داشته و بر این اساس متاهل های ساکن پایتخت برای تهیه این اوراق باید بیش از ۱۳۴ میلیون تومان پرداخت کنند.

تعیین تکلیف 2 هزار متر اراضی استان تهران

تعیین تکلیف 2 هزار متر اراضی استان تهران

استاندار تهران گفت: بلندمرتبه‌سازی بدون در نظر گرفتن پیوست‌های فرهنگی، اجتماعی و زیرساخت‌های لازم در درازمدت آسیب‌زا می‌باشد.

خانه های سنتی ایرانی

خانه های سنتی ایرانی

با نگاهی به معماری سنتی ایرانی، نقش و جایگاه ویژه خانه به عنوان یک المان مهم در معماری آشکار می شود. این عناصر که دارای روش ها و تکنیک های مختلف ساخت و اجرا می باشند دارای ویژگی های متفاوتی بر اساس اقلیم و فرهنگ هر منطقه هستند.

ویژگی مهم معماری سنتی ایرانی

ویژگی مهم معماری سنتی ایرانی

کاشی کاری های زینتی و شاهکارهای مهندسی هوشمندانه، حاکی از قدرت معماری ایرانی طی قرون متمادی اند. با داشتن بیست میراث جهانی یونسکو در ایران هیچ گاه با کمبود مکان های دیدنی مواجه نمی شوید.

سنگ آنتیک چیست و چه کاربردهایی دارد؟

سنگ آنتیک چیست و چه کاربردهایی دارد؟

سنگ آنتیک سنگی است که از کنار هم قرار گرفتن قطعه سنگ های کوچک شکسته در کنار هم به وجود می آید. معمولا این سنگ از سنگ های طبیعی تراورتن و مالون تشکیل می شود و بدون رنگ به صورت طبیعی مورد استفاده قرار می گیرند.

مصوبه کمک هزینه مسکن کارگران ابلاغ شد

مصوبه کمک هزینه مسکن کارگران ابلاغ شد

معاون اول رئیس جمهور مصوبه مربوط به تعیین کمک هزینه مسکن کارگران مشمول قانون کار در سال ۱۴۰۱ را ابلاغ کرد.

هزینه ساخت برج مسکونی چقدر است؟

هزینه ساخت برج مسکونی چقدر است؟

هزینه ساخت هرگونه ساختمان مسکونی اعم از آپارتمان، برج، ویلا و غیره در چند سال گذشته بین 15 تا 30 درصد افزایش داشته است .

اصل ۳۱ قانون اساسی؛ حق مسکن از رویا تا واقعیت

اصل ۳۱ قانون اساسی؛ حق مسکن از رویا تا واقعیت

"داشتن مسکن متناسب با نیاز، حق هر فرد و خانواده ایرانی است. دولت موظف است با رعایت اولویت برای آنها که نیازمندترند به خصوص روستانشینان و کارگران زمینه اجرای این اصل را فراهم کند."

کدام صاحبخانه‌ها تنبیه مالیاتی می‌شوند؟/ دور زدن مصوبه افزایش ۲۵ درصدی اجاره‌بها

کدام صاحبخانه‌ها تنبیه مالیاتی می‌شوند؟/ دور زدن مصوبه افزایش ۲۵ درصدی اجاره‌بها

بررسی آگهی های خرید و فروش و رهن و اجاره مسکن در سایت‌ها حاکی از آن است که میانگین قیمت رهن کامل واحدهای نوساز در پایتخت ۵۳۹ میلیون تومان است.

بازارهای جهانی با بازگشت نفت ایران به تعادل می‌رسد

بازارهای جهانی با بازگشت نفت ایران به تعادل می‌رسد

اوجی گفت: وضع بازار جهانی نفت به گونه‌ای است که بازگشت نفت ایران به بازار می‌تواند به‌طور قابل توجهی پاسخگوی نیاز مشتریان و عامل ایجاد تعادل و آرامش در بازار‌های جهانی باشد.

تورم  ارزش دلار چه بر سر اقتصاد دنیا می آورد؟

تورم ارزش دلار چه بر سر اقتصاد دنیا می آورد؟

افزایش ارزش دلار در یک سال اخیر یکی از مهمترین خبرهای اقتصادی این روزها است.

بنچاق چیست و چه تفاوتی با سند دارد؟

بنچاق چیست و چه تفاوتی با سند دارد؟

زمان‌های قدیم‌تر بنچاق مورد استفاده قرار می‌گرفته است و کاملا منطقی است که افراد مدرن اطلاع کمتری از این نوع سند داشته باشند. در کشورمان ایران، اسنادی مالکیت مانند مبایعه‌نامه، بنچاق و قولنامه در طول تاریخ استفاده‌های مختلفی داشته است.

زمین ۲ میلیون و ۸۰۰ هزار واحد نهضت ملی مسکن تامین شد

زمین ۲ میلیون و ۸۰۰ هزار واحد نهضت ملی مسکن تامین شد

طرح نهضت ملی مسکن یکی از طرح‌های کلان دولت سیزدهم در بخش مسکن است که سیاستگذاری برای اجرای ۴ میلیون واحد مسکونی در طی چهار سال را در برنامه قرار داده است.

بازسازی ساختمان و دکوراسیون خانه

بازسازی ساختمان و دکوراسیون خانه

ساختمان همانند یک نوزاد همواره احتیاج به مراقبت و تعمیرات دارد. رفته رفته با فرسوده شدن مصالح بکار رفته در بنا مشکلات گوناگونی از قبیل ترک، شکستگی، تخریب، آلودگی‌های انسانی، جانوری و محیطی، مشکلات تاسیساتی و غیره بوجود می‌آید.

تیمچه قم بزرگترین سقف ضربی جهان

تیمچه قم بزرگترین سقف ضربی جهان

تیمچه قم به عنوان بزرگترین سقف ضربی جهان و شاهکار هنر و معماری ایرانی است که به‌ عنوان یکی از آثار ملی ایران به ثبت رسیده است.

در بازار مسکن ترکیه چه خبر است؟

در بازار مسکن ترکیه چه خبر است؟

بر اساس داده‌های یک اتاق فکر معتبر قیمت اجاره بها نسبت به سال گذشته در ماه فوریه ۸۴.۲ درصد افزایش یافته است. این افزایش قیمت در استانبول، آنکارا و سومین شهر بزرگ ترکیه یعنی ازمیر از ۱۰۰ درصد فراتر رفت.

برخی مشاوران املاک ماهی هزار کدرهگیری صوری برای وام ودیعه می‌دهند

برخی مشاوران املاک ماهی هزار کدرهگیری صوری برای وام ودیعه می‌دهند

عضو هیئت مدیره اتحادیه مشاوران املاک گفت: برخی دفاتر املاک بدون پروانه، در یک ماه هزار کد رهگیری صوری اجاره مسکن برای دریافت وام ودیعه صادر می کنند.