برادران شرکا: عجیب‌ترین وعده ، دادن یارانه به همه است

  • یکشنبه 10 اردیبهشت 1396

اخبار => گروه خبر

اقتصاد-آنلاین ماراتن وعده‌های اعجاب‌انگیز بین کاندیداهای ریاست‌جمهوری بالا گرفته است، البته این نخستین‌باری نیست که وعده‌های عجیب و غریب در آشفته‌بازار انتخابات شنیده می‌شود و پیش از این هم نامزدهای انتخاباتی بدون توجه به ظرفیت‌های اقتصادی کشور و واقعیت‌های علمی وعده‌هایی داده‌اند که در عمل امکان تحقق آنها نبوده یا بسیار پرهزینه و گران‌قیمت تمام شده‌اند.
برادران شرکا: عجیب‌ترین وعده ، دادن یارانه به همه است

 از واریز یک‌میلیون تومان به حساب هر نوزاد و دادن یک ویلا به هر ایرانی که در دوره‌های قبلی انتخابات مطرح شد تا ایجاد ٦‌میلیون شغل و دو و نیم برابر شدن درآمد کشور در عرض چهار‌سال که در این دوره عنوان شده است. وعده‌هایی که به گفته اقتصاددانان به این دلیل حیرت‌انگیز به نظر می‌رسند که سازوکار اقتصادی و قوانین کشور به‌گونه‌ای نیست که مدیران را بابت عملکرد و وعده‌ها و برنامه‌هایشان مجبور به پاسخگویی کند، بنابراین در این شرایط و اقتصاد غیرشفاف عوام‌فریبی و پوپولیسم بالا می‌گیرد.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از شهروند ، حالا و در این دوره انتخابات به قول کارشناسان و صاحب‌نظران اقتصادی، میان برخی از کاندیداها مسابقه‌ای برای دادن وعده‌های آنچنانی به وجود آمده است و زمانی که یک نامزد از ایجاد ٥‌میلیون شغل در طول ٤‌سال صحبت می‌کند، دیگری برای این‌که از گردونه رقابت عقب نماند، وعده ایجاد ٦‌میلیون شغل را می‌دهد. نکته اینجاست که در شرایطی نامزدهای اصولگرا از ایجاد رقم عجیب و غریب ٥ تا ٦‌میلیون شغل صحبت می‌کنند که لازمه تحقق آن سرمایه‌گذاری کلانی است که منابع آن در داخل کشور وجود ندارد و برای عملی شدن آن نیاز است که ایران سرمایه خارجی جذب کند که تقریبا معادل سرمایه خارجی ایالات متحده آمریکا باشد. دو و نیم برابر شدن درآمد کشور هم در طول ٤‌سال از آن وعده‌هاست که غیر قابل انجام به نظر می‌رسد. به گفته کارشناسان، تحقق این وعده مستلزم رشد اقتصادی ٢٥‌درصدی است که حتی بهترین اقتصاددان‌های دنیا هم قادر به انجام آن نیستند. این روزنامه از تعدادی از کارشناسان اقتصادی این دو سوال را پرسیده است که عجیب‌ترین وعده انتخاباتی که شنیده‌اند، چیست و تا چه اندازه وعده‌های حسن روحانی را قابل تحقق و شدنی می‌دانند؟

حمیدرضا برادران شرکا:  عجیب‌ترین وعده دادن یارانه به همه است

عجیب‌ترین وعده دادن یارانه به تمام افراد جامعه است که از سوی برخی از کاندیداها مطرح شده است. به دلیل این‌که اساسا بهتر است هم برای حفظ شأن و منزلت مردم و هم به لحاظ ماهیت اقتصاد، افزایش فعالیت‌های اقتصادی، رشد و پیشرفت اقتصادی، اشتغال و ایجاد زمینه‌های لازم برای سرمایه‌گذاری جزو وعده‌های انتخاباتی نامزدها باشد که نشانگر برنامه برای رونق اقتصادی کشور است. این‌که به افراد جامعه وعده داده شود که بدون این‌که تلاشی کنند، پولی به آنها داده شود، اساسا از نظر اقتصادی حرفی غیرمعمول و غیرمنطقی است.

البته این موضوع که به افراد نیازمند جامعه کمک‌هایی شود تا بخشی از هزینه‌های زندگی آنان تأمین شود، باز هم منطق دارد، آن هم تا زمانی که این افراد از نظر اقتصادی به یک وضع قابل قبولی برسند یا این‌که در مناطق محروم یارانه داده شود یا افراد این مناطق از پرداخت مالیات معاف شوند تا برای آغاز و رونق فعالیت‌های اقتصادی در این مناطق انگیزه به وجود بیاید و این جداست از این‌که به مردم یک کشور مبلغ بالای نقدی داده شود بدون این‌که تلاشی صورت بگیرد و انگیزه و هدفی دنبال شود. اما در مورد این موضوع که وعده‌های اقتصادی حسن روحانی تا چه اندازه شدنی است، باید بگویم روسای جمهوری در دوره دوم به دلیل شناختی که از وضع موجود پیدا می‌کنند و به دلیل اشرافی که به شرایط اقتصادی، اجتماعی، سیاسی و بین‌المللی دارند، معمولا امکان تحقق برنامه‌های آنها بیشتر از سایر کاندیداها است و وعده‌هایشان واقع‌بینانه‌تر است که این امر در مورد حسن روحانی هم صادق است. در بیان برخی از کاندیداها هم مشخص است که خیلی اشرافی به حجم فعالیت و ابعاد مختلف موضوع ندارند، لذا بیشتر وعده و وعیدهایی می‌دهند که آرمان‌خواهانه است.

داوود سوری: دو و نیم برابر شدن درآمد کشور عجیب‌ترین وعده است

تقریبا اغلب وعده‌هایی که کاندیداهای ریاست‌جمهوری درحال حاضر ارایه می‌دهند، عجیب است ولی با توجه به شرایطی که اقتصاد کشور دارد، تحقق همه آنها زیر سوال است. درواقع یک مسابقه‌ای در وعده دادن به وجود آمده است. دو و نیم برابر شدن درآمد کشور عجیب‌ترین وعده انتخاباتی است زیرا این مسأله چند مفهوم دارد و این موضوع که شهردار تهران می‌گوید درآمد شهرداری را در طول ١٠‌سال ١٠ برابر کرده است، به نظر می‌رسد که ایشان نمی‌داند که معنی درآمد و ١٠ برابر کردن درآمد چیست. زیرا آماری که منتشر شده نشان می‌دهد که درآمد شهرداری از مبادی حقیقی سالانه ٤‌درصد رشد داشته است. ولی این‌که می‌خواهد درآمد کشور را دو و نیم برابر کند باید یا قیمت‌ها را دو و نیم برابر کند یا اقدامات دیگری از این دست انجام دهد و به نظر می‌آید که هیچ منطقی پشت آن نیست.

درواقع شاید بتوان گفت عجیب‌تر از وعده‌ها، رفتارهای نامزدها است که صحبت‌هایی که می‌کنند پشتوانه‌ای از منطق و فکر قوی ندارد و احتمالا بعدها هم یادشان نخواهد آمد که این صحبت‌ها را مطرح کرده‌اند.

اما در مورد میزان تحقق‌پذیری وعده‌های روحانی، تفاوت عمده‌ای که بین وعده‌های رئیس‌جمهوری فعلی با سایر نامزدها وجود دارد، این است که دولت یازدهم واقعیت‌ها را می‌بیند و بر مبنای این واقعیت‌ها وعده‌هایی را می‌دهد. البته ممکن است رئیس‌جمهوری فعلی هم تحت‌تأثیر جریان‌های انتخاباتی قرار بگیرد ولی راه‌هایی را پیش‌بینی کرده که به نظر می‌آید حداقل بخشی از وعده‌هایی که می‌دهد، قابل تحقق باشد. اما بقیه نامزدها هیچ راهی را پیشنهاد نمی‌دهند و صرفا می‌گویند که فلان کار را انجام می‌دهیم.

مهدی پازوکی: ایجاد سالانه 1/5 میلیون شغل عجیب است

عجیب‌ترین وعده‌هایی که شنیده‌ایم شعارهای پوپولیستی بوده که داده شده، مانند این‌که محمدباقر قالیباف گفته درآمد کشور را دو و نیم برابر می‌کند که اصلا این موضوع در عرض چهار ‌سال امکان‌پذیر نیست زیرا باید نرخ رشد اقتصادی بالای ٢٥‌درصد داشته باشیم. حتی اگر بهترین اقتصاددانان دنیا را هم دعوت کنند، این اتفاق نخواهد افتاد. وعده عجیب دیگر در مورد اشتغال است. ما در سال‌هایی که درآمد نفتی در دولت قبلی داشتیم، سالانه ٧٦‌هزار شغل و در دولت روحانی سالانه ٤٧٠‌هزار شغل ایجاد شده و این‌که ابراهیم رئیسی از ایجاد ١,٥‌میلیون شغل در سال صحبت می‌کند، این نیاز به حجم سرمایه‌گذاری بسیار بالایی دارد. مضاف بر این‌که نامزدی که این وعده را می‌دهد در مورد سرمایه‌گذاری خارجی نظر چندان مساعدی ندارد و این درحالی است که بدون سرمایه‌گذاری خارجی نمی‌توان سالانه ١.٥‌میلیون شغل ایجاد کرد.

اما در مورد این‌که تا چه اندازه وعده‌های روحانی قابل تحقق است، من در شرایط فعلی انتخاب حسن روحانی را بیشتر به نفع اقتصاد کشور می‌دانم. وعده‌های اقتصادی روحانی نسبت به سایر کاندیداها منطقی‌تر است، زیرا تجربه دارد. زمانی که در‌ سال ٩٢ حسن روحانی به‌عنوان رئیس‌جمهوری انتخاب شد، کشور به سمت بحرانی‌شدن می‌رفت و او سایه تحریم و جنگ را از سر کشور برداشت و قطعا اگر در‌ سال ٩٢ یکی دیگر از نامزدها به‌عنوان رئیس‌جمهوری انتخاب شده بود، درحال حاضر اقتصاد ایران مانند کشور ونزوئلا شده بود که نرخ تورم بالای ٤٠٠‌درصد دارد.

هادی حق‌شناس: واریز یک‌میلیون تومان به حساب هر نوزاد عجیب‌ترین بود

یکی از وعده‌های عجیبی که شنیدیم در مورد این بود که به حساب هر نوزاد ایرانی یک‌میلیون تومان پول واریز خواهد شد. همچنین این وعده که هر ایرانی باید‌ یک‌هزار متر زمین و یک ویلا داشته باشد، از دیگر وعده‌های عجیب بود. این دو وعده محمود احمدی‌نژاد بود که هیچ گاه تحقق هم پیدا نکرد. بهبود شاخص‌های اقتصادی در چهار ‌سال آینده از برنامه‌هایی است که حسن روحانی مطرح و عنوان کرده که روند اقتصاد کشور در چهار ‌سال دوم ریاست‌جمهوری ایشان بهتر خواهد شد و این موضوع حتما شدنی است.


ارسال نظر

ارسال


قانون جهش تولید مسکن در تقابل خوشبین‌ها و بدبین ها

قانون جهش تولید مسکن در تقابل خوشبین‌ها و بدبین ها

مجلس شورای اسلامی قانون جهش تولید مسکن را که مطابق شعارهای انتخاباتی ابراهیم رئیسی بود تصویب کرد تا بعد از مدت‌ها یک نهضت بزرگ مسکن‌سازی در کشور شکل بگیرد با این حال کارشناسان اقتصادی درباره این طرح نظرات مختلفی دارند

 از کاهش نرخ تورم تا کاهش نرخ در بازار بین بانکی

از کاهش نرخ تورم تا کاهش نرخ در بازار بین بانکی

ارائه منظم روند ماهانه تحولات اقتصادی و اقدامات سیاستی بانک مرکزی

 آورده متقاضیان نهضت ملی مسکن افزایش یافت

آورده متقاضیان نهضت ملی مسکن افزایش یافت

در حالی طبق اعلام وزارت راه و شهرسازی قرار بود آورده متقاضیان نهضت ملی مسکن حدود ۲۰۰ میلیون تومان باشد که این مبلغ به ۳۲۰ میلیون تومان افزایش یافته است.

هزینه وام مسکن گرانتر شد | برای دریافت وام ۴۸۰ میلیونی زوجین چقدر باید خرج کنیم؟

هزینه وام مسکن گرانتر شد | برای دریافت وام ۴۸۰ میلیونی زوجین چقدر باید خرج کنیم؟

هزینه اوراق تسهیلات مسکن نسبت به هفته قبل اندکی رشد داشته و بر این اساس متاهل های ساکن پایتخت برای تهیه این اوراق باید بیش از ۱۳۴ میلیون تومان پرداخت کنند.

تعیین تکلیف 2 هزار متر اراضی استان تهران

تعیین تکلیف 2 هزار متر اراضی استان تهران

استاندار تهران گفت: بلندمرتبه‌سازی بدون در نظر گرفتن پیوست‌های فرهنگی، اجتماعی و زیرساخت‌های لازم در درازمدت آسیب‌زا می‌باشد.

خانه های سنتی ایرانی

خانه های سنتی ایرانی

با نگاهی به معماری سنتی ایرانی، نقش و جایگاه ویژه خانه به عنوان یک المان مهم در معماری آشکار می شود. این عناصر که دارای روش ها و تکنیک های مختلف ساخت و اجرا می باشند دارای ویژگی های متفاوتی بر اساس اقلیم و فرهنگ هر منطقه هستند.

ویژگی مهم معماری سنتی ایرانی

ویژگی مهم معماری سنتی ایرانی

کاشی کاری های زینتی و شاهکارهای مهندسی هوشمندانه، حاکی از قدرت معماری ایرانی طی قرون متمادی اند. با داشتن بیست میراث جهانی یونسکو در ایران هیچ گاه با کمبود مکان های دیدنی مواجه نمی شوید.

سنگ آنتیک چیست و چه کاربردهایی دارد؟

سنگ آنتیک چیست و چه کاربردهایی دارد؟

سنگ آنتیک سنگی است که از کنار هم قرار گرفتن قطعه سنگ های کوچک شکسته در کنار هم به وجود می آید. معمولا این سنگ از سنگ های طبیعی تراورتن و مالون تشکیل می شود و بدون رنگ به صورت طبیعی مورد استفاده قرار می گیرند.

مصوبه کمک هزینه مسکن کارگران ابلاغ شد

مصوبه کمک هزینه مسکن کارگران ابلاغ شد

معاون اول رئیس جمهور مصوبه مربوط به تعیین کمک هزینه مسکن کارگران مشمول قانون کار در سال ۱۴۰۱ را ابلاغ کرد.

هزینه ساخت برج مسکونی چقدر است؟

هزینه ساخت برج مسکونی چقدر است؟

هزینه ساخت هرگونه ساختمان مسکونی اعم از آپارتمان، برج، ویلا و غیره در چند سال گذشته بین 15 تا 30 درصد افزایش داشته است .

اصل ۳۱ قانون اساسی؛ حق مسکن از رویا تا واقعیت

اصل ۳۱ قانون اساسی؛ حق مسکن از رویا تا واقعیت

"داشتن مسکن متناسب با نیاز، حق هر فرد و خانواده ایرانی است. دولت موظف است با رعایت اولویت برای آنها که نیازمندترند به خصوص روستانشینان و کارگران زمینه اجرای این اصل را فراهم کند."

کدام صاحبخانه‌ها تنبیه مالیاتی می‌شوند؟/ دور زدن مصوبه افزایش ۲۵ درصدی اجاره‌بها

کدام صاحبخانه‌ها تنبیه مالیاتی می‌شوند؟/ دور زدن مصوبه افزایش ۲۵ درصدی اجاره‌بها

بررسی آگهی های خرید و فروش و رهن و اجاره مسکن در سایت‌ها حاکی از آن است که میانگین قیمت رهن کامل واحدهای نوساز در پایتخت ۵۳۹ میلیون تومان است.

بازارهای جهانی با بازگشت نفت ایران به تعادل می‌رسد

بازارهای جهانی با بازگشت نفت ایران به تعادل می‌رسد

اوجی گفت: وضع بازار جهانی نفت به گونه‌ای است که بازگشت نفت ایران به بازار می‌تواند به‌طور قابل توجهی پاسخگوی نیاز مشتریان و عامل ایجاد تعادل و آرامش در بازار‌های جهانی باشد.

تورم  ارزش دلار چه بر سر اقتصاد دنیا می آورد؟

تورم ارزش دلار چه بر سر اقتصاد دنیا می آورد؟

افزایش ارزش دلار در یک سال اخیر یکی از مهمترین خبرهای اقتصادی این روزها است.

بنچاق چیست و چه تفاوتی با سند دارد؟

بنچاق چیست و چه تفاوتی با سند دارد؟

زمان‌های قدیم‌تر بنچاق مورد استفاده قرار می‌گرفته است و کاملا منطقی است که افراد مدرن اطلاع کمتری از این نوع سند داشته باشند. در کشورمان ایران، اسنادی مالکیت مانند مبایعه‌نامه، بنچاق و قولنامه در طول تاریخ استفاده‌های مختلفی داشته است.

زمین ۲ میلیون و ۸۰۰ هزار واحد نهضت ملی مسکن تامین شد

زمین ۲ میلیون و ۸۰۰ هزار واحد نهضت ملی مسکن تامین شد

طرح نهضت ملی مسکن یکی از طرح‌های کلان دولت سیزدهم در بخش مسکن است که سیاستگذاری برای اجرای ۴ میلیون واحد مسکونی در طی چهار سال را در برنامه قرار داده است.

بازسازی ساختمان و دکوراسیون خانه

بازسازی ساختمان و دکوراسیون خانه

ساختمان همانند یک نوزاد همواره احتیاج به مراقبت و تعمیرات دارد. رفته رفته با فرسوده شدن مصالح بکار رفته در بنا مشکلات گوناگونی از قبیل ترک، شکستگی، تخریب، آلودگی‌های انسانی، جانوری و محیطی، مشکلات تاسیساتی و غیره بوجود می‌آید.

تیمچه قم بزرگترین سقف ضربی جهان

تیمچه قم بزرگترین سقف ضربی جهان

تیمچه قم به عنوان بزرگترین سقف ضربی جهان و شاهکار هنر و معماری ایرانی است که به‌ عنوان یکی از آثار ملی ایران به ثبت رسیده است.

در بازار مسکن ترکیه چه خبر است؟

در بازار مسکن ترکیه چه خبر است؟

بر اساس داده‌های یک اتاق فکر معتبر قیمت اجاره بها نسبت به سال گذشته در ماه فوریه ۸۴.۲ درصد افزایش یافته است. این افزایش قیمت در استانبول، آنکارا و سومین شهر بزرگ ترکیه یعنی ازمیر از ۱۰۰ درصد فراتر رفت.

برخی مشاوران املاک ماهی هزار کدرهگیری صوری برای وام ودیعه می‌دهند

برخی مشاوران املاک ماهی هزار کدرهگیری صوری برای وام ودیعه می‌دهند

عضو هیئت مدیره اتحادیه مشاوران املاک گفت: برخی دفاتر املاک بدون پروانه، در یک ماه هزار کد رهگیری صوری اجاره مسکن برای دریافت وام ودیعه صادر می کنند.