470 میلیارد دلار در خانه های خالی و دوم انباشته شده است

  • شنبه 28 مرداد 1396

اخبار => گروه خبر

کسب و کار نیوز وزیر پیشنهادی راه و شهرسازی دولت دوازدهم گفت: حدود 470 میلیارد دلار ثروت این مملکت بدون استفاده در خانه های خالی و خانه های دوم انباشته شده است.
470 میلیارد دلار در خانه های خالی و دوم انباشته شده است
470 میلیارد دلار در خانه های خالی و دوم انباشته شده است
به گزارش کسب و کار نیوز به نقل از ایرنا، «عباس آخوندی» امروز شنبه در جلسه بررسی صلاحیت وزیران پیشنهادی دولت دوازدهم در صحن علنی مجلس شورای اسلامی گفت: بخش مسکن دستکاری شده ترین بخش در حوزه اقتصاد ملی ایران است.
وی به ذکر چند آمار پرداخت و گفت: تعداد خانوار موجود در ایران 24 میلیون و 190هزار خانوار است؛ تعداد خانه در ایران 25 میلیون و 400 دستگاه است؛ یعنی به ظاهر بیشتر از خانوار، خانه داریم؛ یعنی باید اوضاع خیلی خوب باشد؛ اما آیا واقعا اینطور است؟ آیا وضع مسکن به این خوبی است؟ قطعا خوب نیست.
آخوندی ادامه داد: آمار سال 1395 نشان می دهد 2 میلیون و 587 هزار خانه خالی در کشور داریم؛ این تعداد در سال 1390به میزان 630 هزار دستگاه بوده ؛ یعنی ظرف پنج سال 2 میلیون خانه خالی اضافه شده است.
وزیر پیشنهادی راه و شهرسازی دولت دوازدهم افزود: 2 میلیون و 100 هزار خانه دوم در ایران وجود دارد؛ جمع خانه های خالی و خانه های دوم حدود چهار میلیون و 700 هزار دستگاه است. مفهوم این عدد چیست؟ اگر هر خانه را 100 هزار دلار در نظر بگیریم، حدود 470 میلیارد دلار ثروت این مملکت بدون استفاده در خانه های خالی و خانه های دوم انباشته شده است.
آخوندی افزود: این رقم بیش از چهار برابر کل ارزش بازار بورس ایران است؛ این وضعیتِ بازار دستکاری شده ایران است.
وی در ابتدای سخنان خود گفت: برنامه عمل وزیران همان برنامه پنج ساله ششم است که در مجلس به تصویب رسیده و وزیران باید برای اجرای آنها تدابیر روشنی داشته باشند.
آخوندی افزود: جهانبخش محبی نیا نماینده میاندوآب و شاهین دژ در مجلس تذکری داد که در این فرصت کوتاه فقط چند محور اساسی که می خواهید در چهار سال آینده پیگیری کنید را بیان کنید؛ این به مفهوم بی توجهی به سایر موارد نیست؛ بقیه موارد مطابق برنامه عمل خواهد شد. 
در این جلسه به دو بخش مسکن و انتقال از خودرو محوری به ریل پایه شدن حمل و نقل کشور اشاره می کنم.
وزیر پیشنهادی راه و شهرسازی گفت: از سال 1384 تا 1392 قیمت زمین در تهران 9 برابر و قیمت مسکن 6 برابر شده است و در حال حاضر بیش از 19 میلیون نفر در بد مسکنی مطلق زندگی می کنند.
آخوندی با بیان اینکه در بخش مسکن منابع مالی زیادی را اتلاف کرده ایم، گفت: هم اکنون در منطقه یک تهران 31 هزار خانه خالی وجود دارد و این نشان می دهد با دو قطبی شدن شمال و جنوب شهر تهران تفاوت قیمت مسکن در این مناطق به 12 برابر رسیده، آیا این عدالت اجتماعی است که ما می گفتیم؟
وی گفت: بانک مرکزی هم اکنون 22 هزار میلیارد تومان یارانه در بخش مسکن پرداخت کرده و این نتیجه سوادگری و فساد در بازار مسکن و ساختمان در ایران بوده است ، آیا این روند برای ما قابل ادامه است؟
وزیر پیشنهادی راه و شهرسازی یادآورشد: ما در 4 سال گذشته از شهر فروشی و تراکم فروشی در ایران جلوگیری کردیم و اکنون تورم قیمت مسکن در ایران کمتر از میانیگن نرخ تورم است.
آخوندی افزود: اگر قیمت زمین در ایران رشد ندارد، دلیل آن جلوگیری از فساد در شهر فروشی است و وضعیت گذشته برای ما در حوزه مسکن قابل ادامه دادن نیست و آیا تداوم این وضعیت برای ما افتخار آمیز است؟
وزیر پیشنهادی راه و شهرسازی با بیان اینکه ما در ایران 4 گروه داریم که باید وضعیت مسکن آنها سروسامان پیدا کند، گفت: خانه اولی های کسانی هستند که برای تشکیل خانواده نیازمند مسکن هستند و رفع حاشیه نشینی 11 میلیون ایرانی که بد مسکن هستند برای ما اهمیت زیادی دارد.
وی یادآورشد : احیای بافت های فرسوده شهری که هم اکنون 8 میلیون نفر در این بافت در شرایط بد زندگی می کنند و تامین مسکن گروه های کم درآمد 4 گروه اصلی مخاطبان ما در حوزه تامین مسکن هستند که باید با برنامه ریزی مناسب نسبت به تامین مسکن برای این گروه ها اقدام کنیم.
آخوندی انتقاد از مسکن مهر گفت: با بیش از 100 هزار میلیارد تومان هزینه در مسکن مهر آیا توانستیم مشکلات مسکن را در کشور حل کنیم ؟ آیا ادامه این روند به نفع کشور است؟
وزیر پیشنهادی راه و شهرسازی بیان کرد: در 4 سال گذشته توانستیم 900 هزار واحد مسکن مهر را تحویل متقاضیان دهیم ، در حالی که پیش از این بسیاری از واحدهای مکسن مهر ناقص به مردم تحویل شده بود.
 
به گزارش ایرنا، حسن روحانی رییس جمهوری، عباس آخوندی وزیر راه و شهرسازی دولت یازدهم را به عنوان وزیر پیشنهادی راه و شهرسازی در دولت دوازدهم به مجلس شورای اسلامی معرفی کرده است.
آخوندی وزیر راه و شهرسازی دولت یازدهم، دارای دکترای اقتصاد سیاسی از کالج رویال هالووی لندن است؛ وی تصدی معاونت سیاسی وزیر کشور در دوره وزارت حجت‌الاسلام‌والمسلمین ناطق‌ نوری و وزیر مسکن و شهرسازی دولت دوم آیت‌الله هاشمی‌ رفسنجانی را در کارنامه دارد.
عضویت در شورای مرکزی جهاد سازندگی، مسئولیت پشتیبانی از جبهه های جنگ حق علیه باطل، دبیر شورای عالی امنیت ملی، ریاست ستاد مرزها، ریاست ستاد مبارزه با مواد مخدر و رئیس بنیاد مسکن انقلاب اسلامی از دیگر سوابق اجرایی عباس آخوندی در دولت های گذشته است.
افزایش سهم ترانزیت و ارتقای نقش بین المللی سیستم حمل‌ونقل کشور و دستیابی به 10.5 میلیون تن جابجایی بار ترانزیت غیر نفتی (مجموعا حدود 17.7 میلیون تن) در جهت تحقق سیاست های ابلاغی اقتصاد مقاومتی مشروط به رفع موانع فراسازمانی از برنامه های عباس آخوندی در وزارت راه وشهرسازی در دولت دوازدهم است.
بررسی صلاحیت وزیران پیشنهادی دولت دوازدهم در مجلس شورای اسلامی از سه شنبه هفته گذشته آغاز شده است.
ادامه دارد...

ارسال نظر

ارسال


قانون جهش تولید مسکن در تقابل خوشبین‌ها و بدبین ها

قانون جهش تولید مسکن در تقابل خوشبین‌ها و بدبین ها

مجلس شورای اسلامی قانون جهش تولید مسکن را که مطابق شعارهای انتخاباتی ابراهیم رئیسی بود تصویب کرد تا بعد از مدت‌ها یک نهضت بزرگ مسکن‌سازی در کشور شکل بگیرد با این حال کارشناسان اقتصادی درباره این طرح نظرات مختلفی دارند

 از کاهش نرخ تورم تا کاهش نرخ در بازار بین بانکی

از کاهش نرخ تورم تا کاهش نرخ در بازار بین بانکی

ارائه منظم روند ماهانه تحولات اقتصادی و اقدامات سیاستی بانک مرکزی

 آورده متقاضیان نهضت ملی مسکن افزایش یافت

آورده متقاضیان نهضت ملی مسکن افزایش یافت

در حالی طبق اعلام وزارت راه و شهرسازی قرار بود آورده متقاضیان نهضت ملی مسکن حدود ۲۰۰ میلیون تومان باشد که این مبلغ به ۳۲۰ میلیون تومان افزایش یافته است.

هزینه وام مسکن گرانتر شد | برای دریافت وام ۴۸۰ میلیونی زوجین چقدر باید خرج کنیم؟

هزینه وام مسکن گرانتر شد | برای دریافت وام ۴۸۰ میلیونی زوجین چقدر باید خرج کنیم؟

هزینه اوراق تسهیلات مسکن نسبت به هفته قبل اندکی رشد داشته و بر این اساس متاهل های ساکن پایتخت برای تهیه این اوراق باید بیش از ۱۳۴ میلیون تومان پرداخت کنند.

تعیین تکلیف 2 هزار متر اراضی استان تهران

تعیین تکلیف 2 هزار متر اراضی استان تهران

استاندار تهران گفت: بلندمرتبه‌سازی بدون در نظر گرفتن پیوست‌های فرهنگی، اجتماعی و زیرساخت‌های لازم در درازمدت آسیب‌زا می‌باشد.

خانه های سنتی ایرانی

خانه های سنتی ایرانی

با نگاهی به معماری سنتی ایرانی، نقش و جایگاه ویژه خانه به عنوان یک المان مهم در معماری آشکار می شود. این عناصر که دارای روش ها و تکنیک های مختلف ساخت و اجرا می باشند دارای ویژگی های متفاوتی بر اساس اقلیم و فرهنگ هر منطقه هستند.

ویژگی مهم معماری سنتی ایرانی

ویژگی مهم معماری سنتی ایرانی

کاشی کاری های زینتی و شاهکارهای مهندسی هوشمندانه، حاکی از قدرت معماری ایرانی طی قرون متمادی اند. با داشتن بیست میراث جهانی یونسکو در ایران هیچ گاه با کمبود مکان های دیدنی مواجه نمی شوید.

سنگ آنتیک چیست و چه کاربردهایی دارد؟

سنگ آنتیک چیست و چه کاربردهایی دارد؟

سنگ آنتیک سنگی است که از کنار هم قرار گرفتن قطعه سنگ های کوچک شکسته در کنار هم به وجود می آید. معمولا این سنگ از سنگ های طبیعی تراورتن و مالون تشکیل می شود و بدون رنگ به صورت طبیعی مورد استفاده قرار می گیرند.

مصوبه کمک هزینه مسکن کارگران ابلاغ شد

مصوبه کمک هزینه مسکن کارگران ابلاغ شد

معاون اول رئیس جمهور مصوبه مربوط به تعیین کمک هزینه مسکن کارگران مشمول قانون کار در سال ۱۴۰۱ را ابلاغ کرد.

هزینه ساخت برج مسکونی چقدر است؟

هزینه ساخت برج مسکونی چقدر است؟

هزینه ساخت هرگونه ساختمان مسکونی اعم از آپارتمان، برج، ویلا و غیره در چند سال گذشته بین 15 تا 30 درصد افزایش داشته است .

اصل ۳۱ قانون اساسی؛ حق مسکن از رویا تا واقعیت

اصل ۳۱ قانون اساسی؛ حق مسکن از رویا تا واقعیت

"داشتن مسکن متناسب با نیاز، حق هر فرد و خانواده ایرانی است. دولت موظف است با رعایت اولویت برای آنها که نیازمندترند به خصوص روستانشینان و کارگران زمینه اجرای این اصل را فراهم کند."

کدام صاحبخانه‌ها تنبیه مالیاتی می‌شوند؟/ دور زدن مصوبه افزایش ۲۵ درصدی اجاره‌بها

کدام صاحبخانه‌ها تنبیه مالیاتی می‌شوند؟/ دور زدن مصوبه افزایش ۲۵ درصدی اجاره‌بها

بررسی آگهی های خرید و فروش و رهن و اجاره مسکن در سایت‌ها حاکی از آن است که میانگین قیمت رهن کامل واحدهای نوساز در پایتخت ۵۳۹ میلیون تومان است.

بازارهای جهانی با بازگشت نفت ایران به تعادل می‌رسد

بازارهای جهانی با بازگشت نفت ایران به تعادل می‌رسد

اوجی گفت: وضع بازار جهانی نفت به گونه‌ای است که بازگشت نفت ایران به بازار می‌تواند به‌طور قابل توجهی پاسخگوی نیاز مشتریان و عامل ایجاد تعادل و آرامش در بازار‌های جهانی باشد.

تورم  ارزش دلار چه بر سر اقتصاد دنیا می آورد؟

تورم ارزش دلار چه بر سر اقتصاد دنیا می آورد؟

افزایش ارزش دلار در یک سال اخیر یکی از مهمترین خبرهای اقتصادی این روزها است.

بنچاق چیست و چه تفاوتی با سند دارد؟

بنچاق چیست و چه تفاوتی با سند دارد؟

زمان‌های قدیم‌تر بنچاق مورد استفاده قرار می‌گرفته است و کاملا منطقی است که افراد مدرن اطلاع کمتری از این نوع سند داشته باشند. در کشورمان ایران، اسنادی مالکیت مانند مبایعه‌نامه، بنچاق و قولنامه در طول تاریخ استفاده‌های مختلفی داشته است.

زمین ۲ میلیون و ۸۰۰ هزار واحد نهضت ملی مسکن تامین شد

زمین ۲ میلیون و ۸۰۰ هزار واحد نهضت ملی مسکن تامین شد

طرح نهضت ملی مسکن یکی از طرح‌های کلان دولت سیزدهم در بخش مسکن است که سیاستگذاری برای اجرای ۴ میلیون واحد مسکونی در طی چهار سال را در برنامه قرار داده است.

بازسازی ساختمان و دکوراسیون خانه

بازسازی ساختمان و دکوراسیون خانه

ساختمان همانند یک نوزاد همواره احتیاج به مراقبت و تعمیرات دارد. رفته رفته با فرسوده شدن مصالح بکار رفته در بنا مشکلات گوناگونی از قبیل ترک، شکستگی، تخریب، آلودگی‌های انسانی، جانوری و محیطی، مشکلات تاسیساتی و غیره بوجود می‌آید.

تیمچه قم بزرگترین سقف ضربی جهان

تیمچه قم بزرگترین سقف ضربی جهان

تیمچه قم به عنوان بزرگترین سقف ضربی جهان و شاهکار هنر و معماری ایرانی است که به‌ عنوان یکی از آثار ملی ایران به ثبت رسیده است.

در بازار مسکن ترکیه چه خبر است؟

در بازار مسکن ترکیه چه خبر است؟

بر اساس داده‌های یک اتاق فکر معتبر قیمت اجاره بها نسبت به سال گذشته در ماه فوریه ۸۴.۲ درصد افزایش یافته است. این افزایش قیمت در استانبول، آنکارا و سومین شهر بزرگ ترکیه یعنی ازمیر از ۱۰۰ درصد فراتر رفت.

برخی مشاوران املاک ماهی هزار کدرهگیری صوری برای وام ودیعه می‌دهند

برخی مشاوران املاک ماهی هزار کدرهگیری صوری برای وام ودیعه می‌دهند

عضو هیئت مدیره اتحادیه مشاوران املاک گفت: برخی دفاتر املاک بدون پروانه، در یک ماه هزار کد رهگیری صوری اجاره مسکن برای دریافت وام ودیعه صادر می کنند.