صنعت اجاره و ساخت صنعتی شود/ به آینده بازار مسکن خوشبین هستم

  • یکشنبه 7 بهمن 1397 ساعت 15:5

اخبار => اخبار اقتصادی مسکن

جدیدترین آمار بانک مرکزی حاکی از افزایش ۲۰ درصدی قیمت اجاره‌بهای مسکن در دی‌ماه‌ امسال است؛ این در حالی است که حجم معاملات در این ماه نسبت به ماه قبل و ماه مشابه سال گذشته با کاهش همراه بوده است.
صنعت اجاره و ساخت صنعتی شود/ به آینده بازار مسکن خوشبین هستم

کارشناسان بازار مسکن نیز برای سال آینده تعمیق رکود تورمی را پیش‌بینی می‌کنند اگرچه در بخش اجاره‌بها، این تورم به‌دلیل نیاز طرف تقاضا با رکود همراه نخواهد بود. در این میان برخی از فعالان این بازار نیز با نگاه به وعده‌های وزیر راه و شهرسازی، به رونق بازار مسکن و تعدیل نرخ‌ها در سال آینده خوشبین هستند.

به گزارش آگاهان ایده نیوز اقتصادآنلاین به نقل از آرمان، در این‌باره با مصطفی‌قلی خسروی، رئیس اتحادیه مشاوران املاک گفت‌وگو کرده است که در ادامه می‌خوانید.

‌‌طبق آخرین آمار بانک مرکزی، نرخ اجاره‌بها در دی‌ماه 20 درصد افزایش داشته است؛ این در حالی ا‌ست که به‌طور سنتی نقل و انتقالات اجاره‌نشین‌ها در این ماه به ندرت صورت می‌گیرد. تحلیل شما از این افزایش قیمت چیست؟

عجیب است که بانک مرکزی گاه، آمار و نظرات متناقضی را ارائه می‌دهد. این طور که من برآورد می‌کنم، گفتمان بانک مرکزی ضد و نقیض است. بر فرض مثال طبیعی است که وقتی قیمت‌ها در آن شرایط پرنوسان تابستان بالا رفته است و با مولفه‌های ارز، طلا، بورس و حامل‌ها انرژی حرکت کرد، در حوزه مسکن هم اثرگذار خواد بود و اجاره‌بها نیز از آن مستثنی نیست؛ منتهی تسری این افزایش به اجاره‌بها خیلی زیاد نیست. چرا که مالک این موارد را بررسی می‌کند و تخمین می‌زند که آیا مستاجر می‌تواند این پول را پرداخت کند یا نه؛ به همین دلیل قیمت اجاره‌بها نسبت به قیمت ملک خیلی بالا نرفته است. اما این مدت کوتاهی که بانک مرکزی آمار آن را اعلام کرده است، فصل اجاره محسوب نمی‌شود و طبیعی است که نرخ اجاره اکنون با قیمت فعلی ساختمان محاسبه می‌شود و مقداری تغییر در آن مشاهده می‌شود.

‌‌با توجه به روند رو به رشد نرخ اجاره‌بها در ماه‌های گذشته، پیش‌بینی شما از وضعیت اجاره‌بها در سال آینده و به‌ویژه فصل اجاره چیست؟

با توجه به اینکه آقای اسلامی، وزیر راه و شهرسازی طرح‌ها و وعده‌هایی داده‌اند که ما در آینده نه‌چندان دور می‌توانیم نگاه خود را روی ساخت وساز متمرکز کنیم، می‌توانم بگویم که قدر مسلم ما خوشبین هستیم و امیدوارم که صنعت اجاره و ساخت از سنتی خارج شده و صنعتی شود.

‌‌به‌نظر شما چنین طرح‌هایی در کوتاه‌مدت اثرگذار خواهد بود؟ به حدی که بتوانیم شاهد تاثیر آن در فصل اجاره سال آینده باشیم؟

اگر استارت این کار را بزنند، اثرگذار خواهد بود اما اگر استارت آن زده نشده و تاخیری در آن پیش بیاید در کوتاه‌مدت آثار آن نمایان نمی‌شود.

‌‌موضوعی دیگر که در حمایت از مستاجران مطرح شده بود، ثبت قراردادهای اجاره دو ساله بود؛ ارزیابی شما از چنین طرحی چیست؟

در دولت گذشته آمدند با تعزیرات و دوربین صدا وسیما گفتند که باید قراردادها را با هفت درصد و 9 درصد دو ساله بنویسید؛ اینها دستورالعمل‌های پادگانی است و هیچ‌کدام از این روش‌ها اثر مطلوب و درستی نخواهند داشت. زیرا مالکیت محترم است و در اسلام هم محترم‌تر! در نتیجه نمی‌توان یک مرتبه اعلام کرد که مالک ملزم است خانه را دو ساله یا سه ساله یا غیر آن اجاره دهد. این طرح‌ها باید به مجلس برود و شکل قانونی به خود بگیرد که برای مثال اگر مستاجری قراردادی نوشت که بر مبنای آن تعدیل صورت بگیرد بتواند اجاره‌ را برابر شاخص تورم اضافه کند ولی حق تخلیه را از او سلب کنند. آن وقت مالکیت زیر سوال می‌رود و این موارد مشکلاتی است که در این طرح‌ها موجود است.

‌‌با توجه به اینکه صحبت‌های صورت‌گرفته از جانب مسئولان فقط در حد طرح مساله است و فعلا روش خاصی برای حل این مشکلات عملیاتی نشده است، به‌نظر شما خانوارها چگونه می‌توانند این افزایش اجاره‌بها را در سال آینده تحمل کنند؟

ما باید صنعت اجاره را فعال کنیم. قبلا ما اجاره‌نشین را خوش‌نشین تعریف می‌کردیم و شعار ما این بود. الان باید اجاره‌نشین خوش‌نشین دوباره به جایگاه خود بازگردد. برای این هدف باید تولید مسکن افزایش یابد و صنعت اجاره نیز در محله‌ها فعال شود. به سرمایه‌گذاران احترام گذاشته شود و از ظرفیت‌های آنها برای ساخت و ساز استفاده بهینه کنیم. در کشورهای پیشرفته و جهان اول وقتی یک سازنده ساختمانی را می‌سازد، همه افراد خانواده، مسئولان شهر و مردم محله را دعوت می‌کنند و از این سازنده در حضور همگان تجلیل می‌شود. ما تا به این فرهنگ نرسیم و خدمات سرمایه‌گذاران خود را ارج ننهیم و جلوی فرار سرمایه‌ها را نگیریم نمی‌توانیم مشکل مسکن را به‌طور جدی حل کنیم.

‌‌بعضی از کارشناسان مسکن از تعمیق رکود تورمی این بازار تا پایان نیمه نخست سال آینده سخن می‌گویند؛ ارزیابی شما از رونق معاملات و خرید و فروش مسکن جدا از بحث اجاره‌بها در سال آینده چیست؟

همان‌طور که پیش از این گفتم، به آینده خوشبین هستم و امید دارم که در آینده، این بازار وضعیت بسیار خوبی پیدا کند. اگر استارت صنعتی‌سازی مسکن را پیش از پایان سال بزنند، و ساخت و ساز را رونق بدهند، هماگونه که آقای وزیر هم دستور داده‌اند که تعدادی از مناطق اجاره دریافت تراکم یک طبقه اضافه هم دارند، احتمال اینکه در سال آتی کاهش قیمت زیادی در این بازار داشته باشیم، وجود دارد.

‌‌به‌نظر شما ترمیم و نوسازی بافت‌های فرسوده چه میزان در رونق بازار مسکن و خروج آن از رکود موثر است؟

بی‌تاثیر نیست، زیرا بافت‌های فرسوده یکی از نقاط اصلی بازار مسکن است که باید حتما مورد بررسی قرار گیرد و تقویت شود. اگر بافت‌های فرسوده جان بگیرند و بازسازی شوند، می‌تواند در رونق بخش مسکن بسیار اثرگذار باشد.


ارسال نظر

ارسال


قانون جهش تولید مسکن در تقابل خوشبین‌ها و بدبین ها

قانون جهش تولید مسکن در تقابل خوشبین‌ها و بدبین ها

مجلس شورای اسلامی قانون جهش تولید مسکن را که مطابق شعارهای انتخاباتی ابراهیم رئیسی بود تصویب کرد تا بعد از مدت‌ها یک نهضت بزرگ مسکن‌سازی در کشور شکل بگیرد با این حال کارشناسان اقتصادی درباره این طرح نظرات مختلفی دارند

 از کاهش نرخ تورم تا کاهش نرخ در بازار بین بانکی

از کاهش نرخ تورم تا کاهش نرخ در بازار بین بانکی

ارائه منظم روند ماهانه تحولات اقتصادی و اقدامات سیاستی بانک مرکزی

 آورده متقاضیان نهضت ملی مسکن افزایش یافت

آورده متقاضیان نهضت ملی مسکن افزایش یافت

در حالی طبق اعلام وزارت راه و شهرسازی قرار بود آورده متقاضیان نهضت ملی مسکن حدود ۲۰۰ میلیون تومان باشد که این مبلغ به ۳۲۰ میلیون تومان افزایش یافته است.

هزینه وام مسکن گرانتر شد | برای دریافت وام ۴۸۰ میلیونی زوجین چقدر باید خرج کنیم؟

هزینه وام مسکن گرانتر شد | برای دریافت وام ۴۸۰ میلیونی زوجین چقدر باید خرج کنیم؟

هزینه اوراق تسهیلات مسکن نسبت به هفته قبل اندکی رشد داشته و بر این اساس متاهل های ساکن پایتخت برای تهیه این اوراق باید بیش از ۱۳۴ میلیون تومان پرداخت کنند.

تعیین تکلیف 2 هزار متر اراضی استان تهران

تعیین تکلیف 2 هزار متر اراضی استان تهران

استاندار تهران گفت: بلندمرتبه‌سازی بدون در نظر گرفتن پیوست‌های فرهنگی، اجتماعی و زیرساخت‌های لازم در درازمدت آسیب‌زا می‌باشد.

خانه های سنتی ایرانی

خانه های سنتی ایرانی

با نگاهی به معماری سنتی ایرانی، نقش و جایگاه ویژه خانه به عنوان یک المان مهم در معماری آشکار می شود. این عناصر که دارای روش ها و تکنیک های مختلف ساخت و اجرا می باشند دارای ویژگی های متفاوتی بر اساس اقلیم و فرهنگ هر منطقه هستند.

ویژگی مهم معماری سنتی ایرانی

ویژگی مهم معماری سنتی ایرانی

کاشی کاری های زینتی و شاهکارهای مهندسی هوشمندانه، حاکی از قدرت معماری ایرانی طی قرون متمادی اند. با داشتن بیست میراث جهانی یونسکو در ایران هیچ گاه با کمبود مکان های دیدنی مواجه نمی شوید.

سنگ آنتیک چیست و چه کاربردهایی دارد؟

سنگ آنتیک چیست و چه کاربردهایی دارد؟

سنگ آنتیک سنگی است که از کنار هم قرار گرفتن قطعه سنگ های کوچک شکسته در کنار هم به وجود می آید. معمولا این سنگ از سنگ های طبیعی تراورتن و مالون تشکیل می شود و بدون رنگ به صورت طبیعی مورد استفاده قرار می گیرند.

مصوبه کمک هزینه مسکن کارگران ابلاغ شد

مصوبه کمک هزینه مسکن کارگران ابلاغ شد

معاون اول رئیس جمهور مصوبه مربوط به تعیین کمک هزینه مسکن کارگران مشمول قانون کار در سال ۱۴۰۱ را ابلاغ کرد.

هزینه ساخت برج مسکونی چقدر است؟

هزینه ساخت برج مسکونی چقدر است؟

هزینه ساخت هرگونه ساختمان مسکونی اعم از آپارتمان، برج، ویلا و غیره در چند سال گذشته بین 15 تا 30 درصد افزایش داشته است .

اصل ۳۱ قانون اساسی؛ حق مسکن از رویا تا واقعیت

اصل ۳۱ قانون اساسی؛ حق مسکن از رویا تا واقعیت

"داشتن مسکن متناسب با نیاز، حق هر فرد و خانواده ایرانی است. دولت موظف است با رعایت اولویت برای آنها که نیازمندترند به خصوص روستانشینان و کارگران زمینه اجرای این اصل را فراهم کند."

کدام صاحبخانه‌ها تنبیه مالیاتی می‌شوند؟/ دور زدن مصوبه افزایش ۲۵ درصدی اجاره‌بها

کدام صاحبخانه‌ها تنبیه مالیاتی می‌شوند؟/ دور زدن مصوبه افزایش ۲۵ درصدی اجاره‌بها

بررسی آگهی های خرید و فروش و رهن و اجاره مسکن در سایت‌ها حاکی از آن است که میانگین قیمت رهن کامل واحدهای نوساز در پایتخت ۵۳۹ میلیون تومان است.

بازارهای جهانی با بازگشت نفت ایران به تعادل می‌رسد

بازارهای جهانی با بازگشت نفت ایران به تعادل می‌رسد

اوجی گفت: وضع بازار جهانی نفت به گونه‌ای است که بازگشت نفت ایران به بازار می‌تواند به‌طور قابل توجهی پاسخگوی نیاز مشتریان و عامل ایجاد تعادل و آرامش در بازار‌های جهانی باشد.

تورم  ارزش دلار چه بر سر اقتصاد دنیا می آورد؟

تورم ارزش دلار چه بر سر اقتصاد دنیا می آورد؟

افزایش ارزش دلار در یک سال اخیر یکی از مهمترین خبرهای اقتصادی این روزها است.

بنچاق چیست و چه تفاوتی با سند دارد؟

بنچاق چیست و چه تفاوتی با سند دارد؟

زمان‌های قدیم‌تر بنچاق مورد استفاده قرار می‌گرفته است و کاملا منطقی است که افراد مدرن اطلاع کمتری از این نوع سند داشته باشند. در کشورمان ایران، اسنادی مالکیت مانند مبایعه‌نامه، بنچاق و قولنامه در طول تاریخ استفاده‌های مختلفی داشته است.

زمین ۲ میلیون و ۸۰۰ هزار واحد نهضت ملی مسکن تامین شد

زمین ۲ میلیون و ۸۰۰ هزار واحد نهضت ملی مسکن تامین شد

طرح نهضت ملی مسکن یکی از طرح‌های کلان دولت سیزدهم در بخش مسکن است که سیاستگذاری برای اجرای ۴ میلیون واحد مسکونی در طی چهار سال را در برنامه قرار داده است.

بازسازی ساختمان و دکوراسیون خانه

بازسازی ساختمان و دکوراسیون خانه

ساختمان همانند یک نوزاد همواره احتیاج به مراقبت و تعمیرات دارد. رفته رفته با فرسوده شدن مصالح بکار رفته در بنا مشکلات گوناگونی از قبیل ترک، شکستگی، تخریب، آلودگی‌های انسانی، جانوری و محیطی، مشکلات تاسیساتی و غیره بوجود می‌آید.

تیمچه قم بزرگترین سقف ضربی جهان

تیمچه قم بزرگترین سقف ضربی جهان

تیمچه قم به عنوان بزرگترین سقف ضربی جهان و شاهکار هنر و معماری ایرانی است که به‌ عنوان یکی از آثار ملی ایران به ثبت رسیده است.

در بازار مسکن ترکیه چه خبر است؟

در بازار مسکن ترکیه چه خبر است؟

بر اساس داده‌های یک اتاق فکر معتبر قیمت اجاره بها نسبت به سال گذشته در ماه فوریه ۸۴.۲ درصد افزایش یافته است. این افزایش قیمت در استانبول، آنکارا و سومین شهر بزرگ ترکیه یعنی ازمیر از ۱۰۰ درصد فراتر رفت.

برخی مشاوران املاک ماهی هزار کدرهگیری صوری برای وام ودیعه می‌دهند

برخی مشاوران املاک ماهی هزار کدرهگیری صوری برای وام ودیعه می‌دهند

عضو هیئت مدیره اتحادیه مشاوران املاک گفت: برخی دفاتر املاک بدون پروانه، در یک ماه هزار کد رهگیری صوری اجاره مسکن برای دریافت وام ودیعه صادر می کنند.