به خانوارهایی که سه تا چهار فرزند داشته باشند، زمین مجانی برای ساخت مسکن داده می‌شود.

  • چهارشنبه 27 بهمن 1400 ساعت 9:35

اخبار => اخبار اقتصادی مسکن

وزیر راه و شهرسازی با اشاره به همکاری مجلس برای تامین مالی صندوق ملی مسکن اظهار کرد: در قانون جهش تولید، همزمان با ساخت مسکن تمام زیرساخت‌های لازم نیز ساخته می‌شود و ما در واقع به‌جای ساخت مسکن، شهر می‌سازیم.
به خانوارهایی که سه تا چهار فرزند داشته باشند، زمین مجانی برای ساخت مسکن داده می‌شود.

به گزارش آگاهان ایده : وزیر راه و شهرسازی با بیان این‌که ۴۸ درصد از سبد هزینه خانوارهای شهری مربوط به مسکن است، گفت: در شهرهای بزرگ این رقم به ۶۰ درصد سبد خانوار می‌رسد.

 

ساخت واحد های مسکونی

رستم قاسمی روز یکشنبه در مراسم گلنگ زنی ساخت واحدهای مسکونی نهضت ملی مسکن در کرمانشاه از وجود ۹ میلیون جوان ازدواج‌ نکرده در کشور خبر داد و گفت: مشکل بخش قابل‌ توجهی از این جوانان برای ازدواج، موانع اقتصادی بویژه نداشتن مسکن است که ما در این راستا ثبت‌نام مجردها در طرح نهضت ملی مسکن را پیش‌بینی کردیم.
وی همچنین خبر داد: به خانوارهایی که سه تا چهار فرزند داشته باشند، زمین مجانی برای ساخت مسکن داده می‌شود.
وی با اشاره به اینکه در گام اول ساخت دو میلیون مسکن را طی دو سال آینده در کشور در قالب طرح نهضت ملی مسکن در برنامه قرار دارد، افزود: پیش‌ از پایان گام اول هم گام دوم را آغاز خواهیم کرد اما طبیعی است حرکت در گام اول سخت‌تر خواهد بود.

وی با بیان اینکه برای هر استان یک سقف مشخص در ساخت مسکن داریم، گفت: به استان‌ها ابلاغ شده که شروع عملیات اجرایی در گام نخست در یک برنامه دو ساله باشد.
قاسمی با بیان اینکه حدود یک میلیون واحد مسکن مهر بر روی زمین‌های دولتی ساخته شده است، گفت: بنا داریم کل واحدهای مسکونی در طرح نهضت مسکن را در بر روی زمین‌های دولتی بسازیم.

وی تاکید کرد: آماده‌سازی مقدمات طرح مسکن مهر حدود چهار سال به طول انجامید اما در طرح جهش نهضت تولید مسکن طی چند ماه آماده‌سازی‌ها را انجام دادیم و هم‌اکنون بیش‌ از دو میلیون واحد مسکونی آماده زیر بار رفتن و آغاز عملیات اجرایی است و یک میلیون و چهارصد هزار هکتار زمین نیز برای این منظور آماده استفاده شده است.

به گفته‌ وزیر راه و شهرسازی، اگر شناسایی حدود ۶۰۰ هزار هکتار زمین جدید غیر از مناطق روستایی انجام شود، دیگر برای ساخت واحد مسکونی در مناطق شهری مشکلی نخواهیم داشت.

وزیر راه و شهرسازی گفت: در زمینه تامین زمین گام‌های خوبی برداشته‌ شده و اکنون تاسیس بانک زمین هم در مراحل نهایی قرار دارد.

وی با بیان اینکه عملیات اجرایی باید به‌صورت واقعی و با تمام توان انجام شود و هیچ اقدام نمایشی نباید در این زمینه وجود داشته باشد، اظهار داشت: متقاضیان خانه‌دار شدن بسیار زیاد هستند و باید تلاش کنیم که حتی بیش‌ از چهار میلیون واحد مسکونی طی چهار سال آینده در کشور بسازیم.

وزیر راه و شهرسازی با اشاره به هماهنگی با بانک‌ها برای پرداخت تسهیلات برای ساخت این واحدها هم گفت: این‌موضوع کار بسیار سنگین و زمانبری بود که طی چند ماه گذشته انجام شد و علاوه‌ بر آن با بیمه و مالیات نیز هماهنگی و رایزنی‌های لازم صورت‌ گرفته است.

قاسمی با بیان اینکه ما اشکالات و نقص‌های مسکن مهر را در طرح نهضت ملی مسکن برطرف کرده‌ایم، یادآور شد: تراکم مسکن مهر ۱۲۰ واحد در هکتار بود که ما این را در طرح نهضت ملی مسکن به یک‌سوم کاهش داده‌ایم و فاصله بلوک‌ها را زیاد کرده‌ایم مثلاً در شهرهایی که ساختمان چهار طبقه وجود ندارد، اجازه ساخت آپارتمان چهار طبقه‌ ندادیم تا هم فضا و ساختار شهر را حفظ کنیم و هم فضای تنفس و زندگی راحت تری را برای مردم به وجود بیاوریم.

 

تاسیس بانک زمین

وزیر راه و شهرسازی با اشاره به همکاری مجلس برای تامین مالی صندوق ملی مسکن اظهار کرد: در قانون جهش تولید، همزمان با ساخت مسکن تمام زیرساخت‌های لازم نیز ساخته می‌شود و ما در واقع به‌جای ساخت مسکن، شهر می‌سازیم.

وی با بیان اینکه هر کس در نهضت ملی مسکن ثبت‌نام کند، ما موظف به تامین نیازهای او هستیم، اظهار داشت: برآورد ما این است که حدود ۵۰۰ هزار نفر از کل مجموعه نیروهای مسلح فاقد مسکن هستند که در این زمینه توافق‌نامه لازم امضا شده تا نیروهای مسلح خودشان مسکن مورد نیازشان را بسازند و اگر در جایی هم زمین لازم وجود نداشته باشد ما آن را تامین خواهیم کرد.

به گفته‌ قاسمی، نیروهای مسلح تاکنون عملیات اجرایی حدود ۱۰۰ هزار واحد مسکونی را آغاز کرده‌اند که نشان‌دهنده یک توافق و همکاری جمعی در زمینه طرح نهضت ملی مسکن است.

وی همچنین با اشاره به توافق ساخت ۱۰۰هزار واحد مسکونی بین وزارت راه و شهرسازی و بنیاد مسکن انقلاب اسلامی افزود: همچنین در حال بستن یک توافق خوب با سازمان اوقاف و امور خیریه هستیم تا تمام زمین‌های اوقاف که امکان استفاده در طرح نهضت ملی مسکن را دارند، در اختیار این طرح قرار گیرد.

قاسمی تاکید کرد: تامین زمین نه‌فقط برای چهار میلیون واحد مسکونی که برای آینده‌ای فراتر از آن در دستور کار است و ما آینده بلندمدت شهرها و استان‌ها را می‌بینیم.

وزیر راه و شهرسازی با بیان این‌که ۴۸ درصد از سبد خانوارهای شهری، هزینه های مربوطه به مسکن است، گفت: در شهرهای بزرگ این رقم به ۶۰ درصد سبد خانوار می‌رسد.

قاسمی از تمام مسوولان استانی خواست که طرح نهضت ملی را در دستور کار جدی قرار دهند و با برگزاری منظم جلسات و پیگیری مصوبات شورای‌عالی مسکن و نیز تامین زمین مورد نیاز در راستای پیشبرد این طرح بکوشند.

وی افزود: هم‌اکنون گام اول برای بارگذاری دو میلیون مسکن برداشته شده‌ و اگر طبق برنامه‌ها پیش برویم می‌توانیم گام دوم را با سرعت مناسب و در زمان لازم برداریم.
وزیر راه و شهرسازی با بیان اینکه ما نگران نیاز به وام‌ها و تسهیلات مورد نیاز در طرح نهضت ملی مسکن نیستیم، گفت: مشکل اصلی هم‌اکنون تامین اعتبار صندوق ملی مسکن و تامین زیرساخت‌های طرح‌های ساخت مسکن است زیرا اگر این اتفاق رخ ندهد با مشکل مواجه می‌شویم.

قاسمی با اشاره به آغاز عملیات اجرایی ۱۸ هزار و ۴۷۷ واحد مسکونی نهضت ملی مسکن در استان کرمانشاه اظهار داشت: ساخت ۱۱۶ هزار واحد مسکونی طی چهار سال آینده در استان کرمانشاه در نظر گرفته‌ شده است و اگر توان و امکان ساخت بیش‌از آن وجود داشته باشد، هیچ محدودیتی در این زمینه نخواهیم داشت.

وی خاطر نشان کرد: در سفر رییس‌جمهوری به این استان که در آینده نزدیک انجام خواهد شد ساخت حدود ۲۰ هزار واحد مسکونی دیگر نیز شروع خواهد شد.
*جزییات اعطای زمین به خانواده‌های پر جمعیت

بر اساس مستندات ماده یک آئین‌نامه اجرایی ماده 4 قانون حمایت از خانواده و جوانی جمعیت، وزارت راه و شهرسازی مکلف است، نسبت به تامین مسکن خانوارها پس از تولد فرزند سوم و بیشتر، در صورت عدم استفاده از امکانات دولتی تامین مسکن (فرم ج سبز) اقدام کند.

بر این اساس، تامین مسکن خانوار با اعطای یک قطعه زمین حداکثر به مساحت 200 متر منطبق با ضوابط حد نصاب تفکیک به صور مشترک و بالمناصفه به پدر و مادر در شهر محل سکونت فقط برای یک بار بر اساس قیمت کارشناسی روز زمان واگذاری به صورت فروش اقساطی و با بازپرداخت 10 ساله بدون اعمال تخفیف و سود واگذار نماید.

همچنین بر اساس تبصره 1 ماده 1، واگذاری اراضی موضوع این ماده مشروط به ساخت واحد مسکونی است و در صورت عدم احداث مسکن، پس از 2 سال اراضی مورد واگذاری بر اساس ضوابط مورد عمل در وزارت راه و شهرسازی مسترد خواهد شد.

بر اساس ماده 2 آئین‌نامه مذکور، استفاده مجدد خانوارها ( فرم ج قرمز)، از امکانات دولتی مسکن پس از تولد فرزند سوم مشروط به شرایط زیر است:

1- حداقل 5 سال از زمان استفاده خانوار از امکانات دولتی مربوط به تامین مسکن برای بار اول گذشته باشد.

2- خانواده در زمان درخواست استفاده مجدد از امکانات دولتی تامین مسکن باید مطابق دستورالعمل‌های ابلاغی وزارت راه و شهرسازی فاقد واحد مسکونی شناخته شود.

3- خانوار باید سابقه سکونت در شهر محل تقاضا را بر اساس دستورالعمل‌های ابلاغی وزارت راه و شهرسازی داشته باشد.

 

یک تیر و دو نشان دولت با عرضه زمین به خانواده‌های دارای فرزند چهارم

 

به گزارش آگاهان ایده : با توجه به شرایط عنوان شده در قانون حمایت از خانواده و جوانی جمعیت به نظر می‌رسد، جزئیات ارائه زمین به خانواده‌های دارای فرزند چهارم نیز در راستای آیین نامه قانون مذکور و با جزئیات مورد اشاره انجام شود.

با توجه به اهمیت مسکن در سبد هزینه خانواده‌ها به نظر می‌رسد، طرح مذکور در راستای کاهش هزینه خانواده‌های فاقد مسکن می‌تواند تاثیر مطلوبی بر معیشت مردم و به خصوص خانواده‌های پر جمعیت ایفا کند. از سوی دیگر عرضه زمین در شرایط کنونی بر ساماندهی بازار مسکن تاثیر مثبتی دارد و کاهش قیمت زمین نیز می‌تواند جزء دیگر دستاوردهای طرح مد نظر دولت باشد.

 

 

 


ارسال نظر

ارسال


قانون جهش تولید مسکن در تقابل خوشبین‌ها و بدبین ها

قانون جهش تولید مسکن در تقابل خوشبین‌ها و بدبین ها

مجلس شورای اسلامی قانون جهش تولید مسکن را که مطابق شعارهای انتخاباتی ابراهیم رئیسی بود تصویب کرد تا بعد از مدت‌ها یک نهضت بزرگ مسکن‌سازی در کشور شکل بگیرد با این حال کارشناسان اقتصادی درباره این طرح نظرات مختلفی دارند

 از کاهش نرخ تورم تا کاهش نرخ در بازار بین بانکی

از کاهش نرخ تورم تا کاهش نرخ در بازار بین بانکی

ارائه منظم روند ماهانه تحولات اقتصادی و اقدامات سیاستی بانک مرکزی

 آورده متقاضیان نهضت ملی مسکن افزایش یافت

آورده متقاضیان نهضت ملی مسکن افزایش یافت

در حالی طبق اعلام وزارت راه و شهرسازی قرار بود آورده متقاضیان نهضت ملی مسکن حدود ۲۰۰ میلیون تومان باشد که این مبلغ به ۳۲۰ میلیون تومان افزایش یافته است.

هزینه وام مسکن گرانتر شد | برای دریافت وام ۴۸۰ میلیونی زوجین چقدر باید خرج کنیم؟

هزینه وام مسکن گرانتر شد | برای دریافت وام ۴۸۰ میلیونی زوجین چقدر باید خرج کنیم؟

هزینه اوراق تسهیلات مسکن نسبت به هفته قبل اندکی رشد داشته و بر این اساس متاهل های ساکن پایتخت برای تهیه این اوراق باید بیش از ۱۳۴ میلیون تومان پرداخت کنند.

تعیین تکلیف 2 هزار متر اراضی استان تهران

تعیین تکلیف 2 هزار متر اراضی استان تهران

استاندار تهران گفت: بلندمرتبه‌سازی بدون در نظر گرفتن پیوست‌های فرهنگی، اجتماعی و زیرساخت‌های لازم در درازمدت آسیب‌زا می‌باشد.

خانه های سنتی ایرانی

خانه های سنتی ایرانی

با نگاهی به معماری سنتی ایرانی، نقش و جایگاه ویژه خانه به عنوان یک المان مهم در معماری آشکار می شود. این عناصر که دارای روش ها و تکنیک های مختلف ساخت و اجرا می باشند دارای ویژگی های متفاوتی بر اساس اقلیم و فرهنگ هر منطقه هستند.

ویژگی مهم معماری سنتی ایرانی

ویژگی مهم معماری سنتی ایرانی

کاشی کاری های زینتی و شاهکارهای مهندسی هوشمندانه، حاکی از قدرت معماری ایرانی طی قرون متمادی اند. با داشتن بیست میراث جهانی یونسکو در ایران هیچ گاه با کمبود مکان های دیدنی مواجه نمی شوید.

سنگ آنتیک چیست و چه کاربردهایی دارد؟

سنگ آنتیک چیست و چه کاربردهایی دارد؟

سنگ آنتیک سنگی است که از کنار هم قرار گرفتن قطعه سنگ های کوچک شکسته در کنار هم به وجود می آید. معمولا این سنگ از سنگ های طبیعی تراورتن و مالون تشکیل می شود و بدون رنگ به صورت طبیعی مورد استفاده قرار می گیرند.

مصوبه کمک هزینه مسکن کارگران ابلاغ شد

مصوبه کمک هزینه مسکن کارگران ابلاغ شد

معاون اول رئیس جمهور مصوبه مربوط به تعیین کمک هزینه مسکن کارگران مشمول قانون کار در سال ۱۴۰۱ را ابلاغ کرد.

هزینه ساخت برج مسکونی چقدر است؟

هزینه ساخت برج مسکونی چقدر است؟

هزینه ساخت هرگونه ساختمان مسکونی اعم از آپارتمان، برج، ویلا و غیره در چند سال گذشته بین 15 تا 30 درصد افزایش داشته است .

اصل ۳۱ قانون اساسی؛ حق مسکن از رویا تا واقعیت

اصل ۳۱ قانون اساسی؛ حق مسکن از رویا تا واقعیت

"داشتن مسکن متناسب با نیاز، حق هر فرد و خانواده ایرانی است. دولت موظف است با رعایت اولویت برای آنها که نیازمندترند به خصوص روستانشینان و کارگران زمینه اجرای این اصل را فراهم کند."

کدام صاحبخانه‌ها تنبیه مالیاتی می‌شوند؟/ دور زدن مصوبه افزایش ۲۵ درصدی اجاره‌بها

کدام صاحبخانه‌ها تنبیه مالیاتی می‌شوند؟/ دور زدن مصوبه افزایش ۲۵ درصدی اجاره‌بها

بررسی آگهی های خرید و فروش و رهن و اجاره مسکن در سایت‌ها حاکی از آن است که میانگین قیمت رهن کامل واحدهای نوساز در پایتخت ۵۳۹ میلیون تومان است.

بازارهای جهانی با بازگشت نفت ایران به تعادل می‌رسد

بازارهای جهانی با بازگشت نفت ایران به تعادل می‌رسد

اوجی گفت: وضع بازار جهانی نفت به گونه‌ای است که بازگشت نفت ایران به بازار می‌تواند به‌طور قابل توجهی پاسخگوی نیاز مشتریان و عامل ایجاد تعادل و آرامش در بازار‌های جهانی باشد.

تورم  ارزش دلار چه بر سر اقتصاد دنیا می آورد؟

تورم ارزش دلار چه بر سر اقتصاد دنیا می آورد؟

افزایش ارزش دلار در یک سال اخیر یکی از مهمترین خبرهای اقتصادی این روزها است.

بنچاق چیست و چه تفاوتی با سند دارد؟

بنچاق چیست و چه تفاوتی با سند دارد؟

زمان‌های قدیم‌تر بنچاق مورد استفاده قرار می‌گرفته است و کاملا منطقی است که افراد مدرن اطلاع کمتری از این نوع سند داشته باشند. در کشورمان ایران، اسنادی مالکیت مانند مبایعه‌نامه، بنچاق و قولنامه در طول تاریخ استفاده‌های مختلفی داشته است.

زمین ۲ میلیون و ۸۰۰ هزار واحد نهضت ملی مسکن تامین شد

زمین ۲ میلیون و ۸۰۰ هزار واحد نهضت ملی مسکن تامین شد

طرح نهضت ملی مسکن یکی از طرح‌های کلان دولت سیزدهم در بخش مسکن است که سیاستگذاری برای اجرای ۴ میلیون واحد مسکونی در طی چهار سال را در برنامه قرار داده است.

بازسازی ساختمان و دکوراسیون خانه

بازسازی ساختمان و دکوراسیون خانه

ساختمان همانند یک نوزاد همواره احتیاج به مراقبت و تعمیرات دارد. رفته رفته با فرسوده شدن مصالح بکار رفته در بنا مشکلات گوناگونی از قبیل ترک، شکستگی، تخریب، آلودگی‌های انسانی، جانوری و محیطی، مشکلات تاسیساتی و غیره بوجود می‌آید.

تیمچه قم بزرگترین سقف ضربی جهان

تیمچه قم بزرگترین سقف ضربی جهان

تیمچه قم به عنوان بزرگترین سقف ضربی جهان و شاهکار هنر و معماری ایرانی است که به‌ عنوان یکی از آثار ملی ایران به ثبت رسیده است.

در بازار مسکن ترکیه چه خبر است؟

در بازار مسکن ترکیه چه خبر است؟

بر اساس داده‌های یک اتاق فکر معتبر قیمت اجاره بها نسبت به سال گذشته در ماه فوریه ۸۴.۲ درصد افزایش یافته است. این افزایش قیمت در استانبول، آنکارا و سومین شهر بزرگ ترکیه یعنی ازمیر از ۱۰۰ درصد فراتر رفت.

برخی مشاوران املاک ماهی هزار کدرهگیری صوری برای وام ودیعه می‌دهند

برخی مشاوران املاک ماهی هزار کدرهگیری صوری برای وام ودیعه می‌دهند

عضو هیئت مدیره اتحادیه مشاوران املاک گفت: برخی دفاتر املاک بدون پروانه، در یک ماه هزار کد رهگیری صوری اجاره مسکن برای دریافت وام ودیعه صادر می کنند.