‌گره‎گشایی با مسکن اجتماعی؟!

  • دوشنبه 19 اسفند 1392

اخبار => گروه خبر

آیا با مسکن مهر یا اجتماعی، خانه به دوشی خانواده‎های مستاجر کم‎درآمد، مرتفع و آنان طعم آسایش و آرامش را در زندگی می‎چشند؟
‌گره‎گشایی با مسکن اجتماعی؟!

اسکان یکی از اصلی‎ترین نیازهای انسان است و کیفیت آن بر کیفیت زندگی تاثیر مستقیم دارد. منظور از اسکان صرفاً تامین سرپناهی جهت سکونت نیست بلکه کلیه مباحث مربوط به مکان‎گزینی، شکل خانه، نحوه تصدی‎گری، روابط همسایگی و... را نیز دربر می‎گیرد.

انتخاب خانه انتخابی آزاد نیست و انسان‎ها در تلاش هستند مسکنی را انتخاب کنند که با سبک زندگی و شرایط و محدودیت‎های اقتصادی و فرهنگی آنان بیشترین هارمونی و هم‎خوانی را داشته باشد.

دولتمردان و سیاستگزاران وقت نیز در طول تاریخ هرکدام به‎نوعی با این موضوع مواجه بودند و تامین مسکن را برای تمامی اقشار جامعه، به‎عنوان یکی از سرفصل‎های اساسی و اصلی کار خویش مدنظر داشته‎اند تا هر از گاهی خانه به دوشی خانواده‎های مستاجر کم‎درآمد را مرتفع و آنان طعم آسایش و آرامش را در زندگی بچشند. وضعیت مسکن در هر جامعه‎ای، ارتباط مستقیم با اوضاع اقتصادی و اجتماعی آن داشته و منتزع از آن نیست، تا قبل از گسترش سریع شهرنشینی ناشی از رشد فزاینده جمعیت، وضعیت مسکن متاثر از فرهنگ و اقتصاد بوده است.

در این خصوص یک کارشناس مسائل اقتصادی گفت: وضعیت مسکن در دولت نهم و دهم از موضوعات چالش‎برانگیز بوده است؛ در حالی که این دولتمردان معتقدند که توانسته‎اند با کمک پروژه مسکن مهر، قیمت مسکن در کشور را مهار کنند.

احمد سلیمانی با بیان اینکه براساس مرکز آمار ایران در خلال سال‎های 84 تا 91 متوسط قیمت هر مترمربع زیربنای مسکونی در تهران 459 درصد افزایش یافته و قیمت مسکن در ایران پنج برابر شده است که این مهم نشان حضور پررنگ دلالان مسکن در دولت‎های نهم و دهم بوده است، اظهار کرد: با توجه به نقایصی که در این باره بیان شد پروژه ساخت مسکن مهر به لحاظ گستردگی هم‎زمانی اجرا و به‎عنوان یک پدیده کلان بی‎نظیر تاریخی در بخش انبوه‎سازی واحدهای مسکونی سطح کشور نقش کلیدی در گردش اقتصادی ملی، اشتغال و فرصتی مناسب در سبد مالی هزاران روستایی و شهری متقاضی تامین مسکن شخصی دارد.

وی تصریح کرد: متاسفانه کم‎کاری بعضی تعاونی‎های ذیربط در طرح مسکن مهر، دست به دست شدن عملیات اجرایی پروژه بین برخی از پیمانکاران منجر به ‎کندی کار و حتی سوءاستفاده در برخی از پروژه‎های مسکن مهر شده است.

سلیمانی طرح مسکن مهر را یکی از اصلی‎ترین طرح‎های دولت احمدی‎نژاد در حوزه اقتصاد دانست و افزود: براساس این طرح دولت اقدام به واگذاری زمین به انبوه‎سازان کرد و آن را به‎صورت اجاره 99 ساله در اختیار متقاضیان قرار می‎داد و 50 درصد از هزینه آماده‎سازی زمین که شامل ایجاد زیرساخت‎هایی همچون گاز، برق، تلفن، جدول‎کشی و آسفالت است نیز به‎صورت رایگان انجام و مابقی هزینه‎ها برعهده متقاضیان است.

وی گفت: دولت مدعی بود که در چارچوب طرح مسکن مهر می‎تواند سالانه 1.5 میلیون خانه تولید کند که قرار بود یک میلیون از این رقم را بخش خصوصی بسازد و ساخت مابقی نیز برعهده تعاونی‎های مربوطه باشد.

این کارشناس مسائل اقتصادی با بیان اینکه دولت یازدهم بنا دارد به‎منظور تامین مسکن افراد کم‎درآمد مسکن اجتماعی را جایگزین مسکن مهر کند، ادامه داد: کاربرد مسکن اجتماعی به‎منظور تعادل بازار مسکن و کنترل عرضه و تقاضای مسکن در کشور در نظر گرفته شده است. سلیمانی اظهار کرد: با واگذاری مساکن اجتماعی به افراد به مرور زمان و با کاهش فشار تقاضای مسکن اقداماتی جهت متعادل کردن بازار مسکن صورت می‎گیرد. یک دکترای اقتصاد گفت: در طرح مسکن مهر که در دولت نهم و دهم آغاز شد دولت اقدام به ساخت واحدهای مسکونی برای افراد بی‎بضاعت کرد، علی‌رغم اینکه این مهم طرح خوبی بود، اما با مشکلاتی مواجه شد.

مسعود سعادت‎مهر با بیان اینکه متاسفانه منابع مالی‎ که از سوی دولت برای اجرای این طرح در نظر گرفته شده بود ناکافی بوده و دولت را با کسری بودجه مواجه کرده و این مهم سبب شده دست به افزایش حجم پول در جامعه بزند، اظهار کرد: افزایش حجم پول در جامعه باعث تورم شد که بخشی از این تورم ناشی از اجرای مسکن مهر بود، در این طرح می‎بایست افراد بی‎بضاعت 10 تا 12میلیون را به‎عنوان آورده خود پرداخت کنند تا بعد از دو یا سه سال واحد مسکونی به آنها واگذار شود و مابقی هزینه به‎صورت اقساطی پرداخت شود که برخی از خانواده‎های بی‎بضاعت حتی این آورده را نداشتند و افرادی ‎که وضعیت مناسب‎تری داشتند از فرصت به وجود آمده استفاده کردند و افراد بی‎بضاعت از داشتن واحد مسکونی مهر بی‎بهره ماندند.

این مدرس دانشگاه با تاکید بر اینکه در دولت جدید طرح مسکن اجتماعی مطرح شده که براساس اطلاعات و اخبار جراید این طرح می‎خواهد مشکلات طرح مسکن مهر را برطرف سازد و به‎گونه‎ای این مهم مدیریت شود که ایرادات مسکن مهر را نداشته باشد، تصریح کرد: در طرح مسکن اجتماعی افراد بی‎بضاعت نیاز به آورده ندارند، حتی همه مردم نیاز به حمایت دولت برای خانه‎دار شدن ندارند، بلکه تنها عده‎ای افراد بی‎بضاعت که 10 تا 20 درصد جامعه را تشکیل می‎دهند، نیازمند حمایت دولت هستند. وی بیان کرد: طرح مسکن اجتماعی شامل دو دهک پایین جامعه می‎شود که نیاز به منابع مالی کمتری دارند و چنانچه سالانه 50 هزار واحد مسکونی ساخته شود دو دهک پایین جامعه بدون نیاز به آورده با اجاره به شرط تملیک صاحب خانه می‎شوند.

دکتر سعادت‎مهر با بیان اینکه طرح مسکن اجتماعی توجیه اقتصادی دارد و تورم‎زا نیست، گفت: گاهی اوقات یک طرح ماهیت خوبی دارد اما متاسفانه بد اجرا می‎شود و قطعاً موفقیت یک طرح خوب بستگی به نحوه اجرای آن دارد؛ طرح مسکن اجتماعی در همه استان‎ها قابلیت اجرا دارد.

درباره عملکرد دولت در حوزه مسکن مهر، مدیرکل راه و شهرسازی لرستان با بیان اینکه عملکرد در حوزه مسکن مهر بسیار عالی بود، به ایسنا گفت: در مقایسه با سایر استان‎ها از مجموع 45 هزار واحد مسکن مهر در لرستان 28 هزار واحد در شهرستان‎های کوهدشت، دورود و بروجرد 100 درصد تعیین تکلیف شدند و پیشرفت کار در شهرستان‎های ازنا، الیگودرز و الشتر نیز به ترتیب 95، 80 و 97 درصد است.

شهرام ملکی اضافه کرد: شهرستان نورآباد علیرغم اینکه مشکل زمین داشت در حال حاضر 70 درصد پیشرفت فیزیکی دارد و 800 واحد از سایت دره‎گرم خرم‎آباد نیز بیش از 80 درصد پیشرفت فیزیکی دارد. وی اظهار کرد: در بخش خودمالکی نیز شاهد تحول خوبی بودیم تا بتوانیم بافت فرسوده را احیاء و با یک خط اعتباری و زمین موجود خیلی از افراد خانه‎دار شوند. ملکی با تاکید بر اینکه با اجرای عملیات مسکن مهر در لرستان 1300 میلیارد تومان اعتبار وارد چرخه اقتصادی استان شد و به‎تبع آن شاهد اشتغال، رونق بازار و نقدینگی خوبی در استان بودیم یادآور شد: مسکن اجتماعی تفکری است که ستاد وزارت راه و شهرسازی به‎دنبال آن است تا به‎عنوان یک بسته پیشنهادی در تامین مسکن اقشار بی‎بضاعت باشد که هنوز چارچوب آن به استان‎ها اعلام نشده است.

مدیرکل راه و شهرسازی لرستان گفت: سیاست دولت این است که با عبارتی مثل مسکن اجتماعی مردم را صاحب خانه کند و وزارت راه و شهرسازی نیز به‎دنبال این است که پرونده مسکن مهر را با عنوان مسکن اجتماعی ادامه و با مداخله و سرمایه بیشتر مردم حرکت کند و در مسکن اجتماعی مشارکت اجتماعی را بیشتر سازد.

نماینده مردم خرم‎آباد و چگنی در مجلس در خصوص طرح مسکن مهر در کشور بیان کرد: اجرای مسکن مهر چند مشکل و عارضه برای کشور داشت که یکی از این مشکلات ساخت واحدهای مسکونی در حاشیه و خارج شهرها و در زمین‎هایی که زیرساخت لازم زندگی اجتماعی در آن لحاظ نشده، است.

ایرج عبدی با بیان اینکه واحدهای مسکن مهر با یک مدل خاص و در متراژهای کم ساخته شده و در اختیار مردم قرار گرفته است، افزود: عملیات احداث مسکن مهر بدون دسترسی اجتماعی و دسترسی به شهر انجام شده و با توجه به اینکه مردم مشارکت نداشتند خانواده‎ها با فرهنگ‎های متفاوت در کنار هم قرار می‎گیرند که این امر باعث ایجاد مشکلاتی می‎شود. وی با اشاره به اینکه با اجرای طرح مسکن اجتماعی تولید مسکن ارزانتر و از ایجاد مشکلات اجتماعی پرهیز می‎شود، بیان کرد: نیاز است در راستای اجرای طرح مسکن اجتماعی از فرهنگ، ظرفیت و زیرساخت‎های اجتماعی و مشارکت مردمی استفاده تا از بروز بسیاری از مشکلات جلوگیری شود. عضو کمیسیون اجتماعی مجلس شورای اسلامی اضافه کرد: به‎منظور جلوگیری از بسیاری مشکلات، خود مالکین می‎توانند با استفاده از تسهیلات بانکی و با احداث مسکن خود در چند طبقه از بروز مشکلات ناشی از تفاوت فرهنگ‎ها جلوگیری کنند.

عبدی با اذعان به اینکه واحدهای مسکونی مهر ساخته شده با روحیات اجتماعی جامعه ما سازگار نیستند، تصریح کرد: متاسفانه مسکن مهر هزینه‎ای بیهوده بوده که بر کشور تحمیل شده است. وی با بیان اینکه با توجه به کم و پیر شدن جمعیت می‎توانیم یک مشارکت عمومی ایجاد و مردم را در ساخت مساکن ترغیب کنیم، اضافه کرد: این مهم از هر حیث و جهت برای جامعه مفید و متناسب با فرهنگ‎ها و ارزش‎های اجتماعی ماست. در ادامه نیز نماینده مردم دورود و ازنا در مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه مسکن مهر به‎عنوان یکی از برنامه‎های اضطراری دولت در آن مقطع زمانی بود به ایسنا گفت: نیاز است که مسکن ارزان و مناسب برای اقشار کم‎درآمد مهیا شود که البته هیچ فردی روی آن بحث ندارد و حتی در قانون اساسی روی این امر نیز تاکید شده است.

قائدرحمت با اشاره به اینکه اقشار کم‎درآمد همچون بهزیستی و کمیته امداد امام خمینی(ره) نمی‎توانند در بازار طبیعی مسکن خود را مهیا کنند، اضافه کرد: اینکه به چه شکلی و کجا و در چه مکان‎هایی ساخته شود نیز اهمیت بسزایی دارد.

عضو کمیسیون اجتماعی مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه مسکن مهر در بسیاری از شهرهای کشور به درستی مکان‎یابی نشده و شاهد ساخت شهرک‎های مسکن مهر در کنار شهرها بودیم که این مهم علاوه بر مسائل اجتماعی باعث بروز مشکلاتی همچون ایاب و ذهاب افراد شده است، اظهار کرد: حتی مصالح به کار رفته و قراردادهای منعقده به‎خوبی انجام نشده و بخشی از هزینه را باید متقاضی پرداخت کند که این سبب نارضایتی، افزایش هزینه‎های عمومی و حتی عدم آماده‎سازی زیرساخت‎ها شده و نگرانی مردم را به‎دنبال داشته است.

وی با بیان اینکه در مجموع مسکن مهر مشکلاتی را دربر داشته در حالی که اصل هدف این بوده که مساکنی ارزان قیمت برای اقشار آسیب‎پذیر در نظر گرفته شود و این جزء الزامات کشور بوده است، اضافه کرد: مسکن اجتماعی با مسکن مهر متفاوت است چراکه هدف مسکن اجتماعی ایجاد مسکن برای اقشار کم‎درآمد است، اما نباید به سمت آپارتمان‎سازی رفت بلکه نیاز است‌ یکسری از ساختمان‎ها ویلایی ساخته شوند. قائدرحمت بیان کرد: مسکن اجتماعی با ضوابط خود صورت می‎گیرد و تعهدات خود را نسبت به متقاضیانی که قرارداد با مسکن مهر دارند عملیاتی می‎کند که این مهم نشان از مسئولیت‎پذیری دولت تدبیر و امید است.

نماینده دورود و ازنا در مجلس شورای اسلامی با اشاره به اینکه مسکن اجتماعی در همه نقاطی که نیاز باشد جایگزین مسکن مهر است، ادامه داد: طرح مسکن اجتماعی بهتر از مسکن مهر است چراکه در برخی از شهرستان‎ها مسکن به اندازه نیاز ساخته شده اما در برخی دیگر از شهرستان‎ها بیش از نیاز متقاضیان ساخته شده است. وی با بیان اینکه بخش زیادی از منابع بانکی کشور با کار عجولانه مسکن مهر به هدر رفت، تصریح کرد: یکی از دلایل تورم کشور در سال‎های اخیر، مسکن مهر بوده است.

 


ارسال نظر

ارسال


قانون جهش تولید مسکن در تقابل خوشبین‌ها و بدبین ها

قانون جهش تولید مسکن در تقابل خوشبین‌ها و بدبین ها

مجلس شورای اسلامی قانون جهش تولید مسکن را که مطابق شعارهای انتخاباتی ابراهیم رئیسی بود تصویب کرد تا بعد از مدت‌ها یک نهضت بزرگ مسکن‌سازی در کشور شکل بگیرد با این حال کارشناسان اقتصادی درباره این طرح نظرات مختلفی دارند

 از کاهش نرخ تورم تا کاهش نرخ در بازار بین بانکی

از کاهش نرخ تورم تا کاهش نرخ در بازار بین بانکی

ارائه منظم روند ماهانه تحولات اقتصادی و اقدامات سیاستی بانک مرکزی

 آورده متقاضیان نهضت ملی مسکن افزایش یافت

آورده متقاضیان نهضت ملی مسکن افزایش یافت

در حالی طبق اعلام وزارت راه و شهرسازی قرار بود آورده متقاضیان نهضت ملی مسکن حدود ۲۰۰ میلیون تومان باشد که این مبلغ به ۳۲۰ میلیون تومان افزایش یافته است.

هزینه وام مسکن گرانتر شد | برای دریافت وام ۴۸۰ میلیونی زوجین چقدر باید خرج کنیم؟

هزینه وام مسکن گرانتر شد | برای دریافت وام ۴۸۰ میلیونی زوجین چقدر باید خرج کنیم؟

هزینه اوراق تسهیلات مسکن نسبت به هفته قبل اندکی رشد داشته و بر این اساس متاهل های ساکن پایتخت برای تهیه این اوراق باید بیش از ۱۳۴ میلیون تومان پرداخت کنند.

تعیین تکلیف 2 هزار متر اراضی استان تهران

تعیین تکلیف 2 هزار متر اراضی استان تهران

استاندار تهران گفت: بلندمرتبه‌سازی بدون در نظر گرفتن پیوست‌های فرهنگی، اجتماعی و زیرساخت‌های لازم در درازمدت آسیب‌زا می‌باشد.

خانه های سنتی ایرانی

خانه های سنتی ایرانی

با نگاهی به معماری سنتی ایرانی، نقش و جایگاه ویژه خانه به عنوان یک المان مهم در معماری آشکار می شود. این عناصر که دارای روش ها و تکنیک های مختلف ساخت و اجرا می باشند دارای ویژگی های متفاوتی بر اساس اقلیم و فرهنگ هر منطقه هستند.

ویژگی مهم معماری سنتی ایرانی

ویژگی مهم معماری سنتی ایرانی

کاشی کاری های زینتی و شاهکارهای مهندسی هوشمندانه، حاکی از قدرت معماری ایرانی طی قرون متمادی اند. با داشتن بیست میراث جهانی یونسکو در ایران هیچ گاه با کمبود مکان های دیدنی مواجه نمی شوید.

سنگ آنتیک چیست و چه کاربردهایی دارد؟

سنگ آنتیک چیست و چه کاربردهایی دارد؟

سنگ آنتیک سنگی است که از کنار هم قرار گرفتن قطعه سنگ های کوچک شکسته در کنار هم به وجود می آید. معمولا این سنگ از سنگ های طبیعی تراورتن و مالون تشکیل می شود و بدون رنگ به صورت طبیعی مورد استفاده قرار می گیرند.

مصوبه کمک هزینه مسکن کارگران ابلاغ شد

مصوبه کمک هزینه مسکن کارگران ابلاغ شد

معاون اول رئیس جمهور مصوبه مربوط به تعیین کمک هزینه مسکن کارگران مشمول قانون کار در سال ۱۴۰۱ را ابلاغ کرد.

هزینه ساخت برج مسکونی چقدر است؟

هزینه ساخت برج مسکونی چقدر است؟

هزینه ساخت هرگونه ساختمان مسکونی اعم از آپارتمان، برج، ویلا و غیره در چند سال گذشته بین 15 تا 30 درصد افزایش داشته است .

اصل ۳۱ قانون اساسی؛ حق مسکن از رویا تا واقعیت

اصل ۳۱ قانون اساسی؛ حق مسکن از رویا تا واقعیت

"داشتن مسکن متناسب با نیاز، حق هر فرد و خانواده ایرانی است. دولت موظف است با رعایت اولویت برای آنها که نیازمندترند به خصوص روستانشینان و کارگران زمینه اجرای این اصل را فراهم کند."

کدام صاحبخانه‌ها تنبیه مالیاتی می‌شوند؟/ دور زدن مصوبه افزایش ۲۵ درصدی اجاره‌بها

کدام صاحبخانه‌ها تنبیه مالیاتی می‌شوند؟/ دور زدن مصوبه افزایش ۲۵ درصدی اجاره‌بها

بررسی آگهی های خرید و فروش و رهن و اجاره مسکن در سایت‌ها حاکی از آن است که میانگین قیمت رهن کامل واحدهای نوساز در پایتخت ۵۳۹ میلیون تومان است.

بازارهای جهانی با بازگشت نفت ایران به تعادل می‌رسد

بازارهای جهانی با بازگشت نفت ایران به تعادل می‌رسد

اوجی گفت: وضع بازار جهانی نفت به گونه‌ای است که بازگشت نفت ایران به بازار می‌تواند به‌طور قابل توجهی پاسخگوی نیاز مشتریان و عامل ایجاد تعادل و آرامش در بازار‌های جهانی باشد.

تورم  ارزش دلار چه بر سر اقتصاد دنیا می آورد؟

تورم ارزش دلار چه بر سر اقتصاد دنیا می آورد؟

افزایش ارزش دلار در یک سال اخیر یکی از مهمترین خبرهای اقتصادی این روزها است.

بنچاق چیست و چه تفاوتی با سند دارد؟

بنچاق چیست و چه تفاوتی با سند دارد؟

زمان‌های قدیم‌تر بنچاق مورد استفاده قرار می‌گرفته است و کاملا منطقی است که افراد مدرن اطلاع کمتری از این نوع سند داشته باشند. در کشورمان ایران، اسنادی مالکیت مانند مبایعه‌نامه، بنچاق و قولنامه در طول تاریخ استفاده‌های مختلفی داشته است.

زمین ۲ میلیون و ۸۰۰ هزار واحد نهضت ملی مسکن تامین شد

زمین ۲ میلیون و ۸۰۰ هزار واحد نهضت ملی مسکن تامین شد

طرح نهضت ملی مسکن یکی از طرح‌های کلان دولت سیزدهم در بخش مسکن است که سیاستگذاری برای اجرای ۴ میلیون واحد مسکونی در طی چهار سال را در برنامه قرار داده است.

بازسازی ساختمان و دکوراسیون خانه

بازسازی ساختمان و دکوراسیون خانه

ساختمان همانند یک نوزاد همواره احتیاج به مراقبت و تعمیرات دارد. رفته رفته با فرسوده شدن مصالح بکار رفته در بنا مشکلات گوناگونی از قبیل ترک، شکستگی، تخریب، آلودگی‌های انسانی، جانوری و محیطی، مشکلات تاسیساتی و غیره بوجود می‌آید.

تیمچه قم بزرگترین سقف ضربی جهان

تیمچه قم بزرگترین سقف ضربی جهان

تیمچه قم به عنوان بزرگترین سقف ضربی جهان و شاهکار هنر و معماری ایرانی است که به‌ عنوان یکی از آثار ملی ایران به ثبت رسیده است.

در بازار مسکن ترکیه چه خبر است؟

در بازار مسکن ترکیه چه خبر است؟

بر اساس داده‌های یک اتاق فکر معتبر قیمت اجاره بها نسبت به سال گذشته در ماه فوریه ۸۴.۲ درصد افزایش یافته است. این افزایش قیمت در استانبول، آنکارا و سومین شهر بزرگ ترکیه یعنی ازمیر از ۱۰۰ درصد فراتر رفت.

برخی مشاوران املاک ماهی هزار کدرهگیری صوری برای وام ودیعه می‌دهند

برخی مشاوران املاک ماهی هزار کدرهگیری صوری برای وام ودیعه می‌دهند

عضو هیئت مدیره اتحادیه مشاوران املاک گفت: برخی دفاتر املاک بدون پروانه، در یک ماه هزار کد رهگیری صوری اجاره مسکن برای دریافت وام ودیعه صادر می کنند.