کمبود نقدینگی در بازار سرمایه

  • سه شنبه 23 خرداد 1396

اخبار => گروه خبر

کسب و کار نیوز شاخص بورس دو روز گذشته 306 واحد افت داشت که این بار دیروز نیز افت 137 واحدی را تجربه کرد.
کمبود نقدینگی در بازار سرمایه
کمبود نقدینگی در بازار سرمایه
گروه بانک،بورس و بیمه
 به اعتقاد کارشناسان، این افت ناشی از انجماد نقدینگی در بازار مسکن است که به طور غیر مستقیم باعث شده نقدینگی مورد نیاز بورس به آن نرسد.
 در چهارمین روز دادوستدهای بورس تهران، شاخص کل ۱۳۷ واحد افت کرد و به رقم ۷۹ هزار و ۴۲۶ واحدی رسید. در این روز قیمت سهام خودرویی‌ها شاهد روند افزایشی بود، اما قیمت سهام اکثریت شرکت‌ها همچنان در کانال کاهشی است. 
به گزارش ایسنا، دیروز (سه‌شنبه) شاخص کل بازده نقدی و قیمتی بورس اوراق بهادار تهران از ابتدای باز شدن معاملات روند نزولی در پیش گرفت و تقریبا با شیب ثابتی ۱۳۷ واحد افت کرد و به رقم ۷۹ هزار و ۴۲۶ واحدی رسید. همچنین شاخص کل هم‌وزن پس از ۱۱ واحد افت به عدد ۱۷ هزار و ۹۸ واحدی رسید. شاخص آزاد شناور نیز پس از ۱۲۶ واحد کاهش تا رقم ۸۶ هزار و ۴۹۵ واحدی پایین آمد. علاوه بر این شاخص بازار اول و دوم ۱۱۷ و ۱۷۵ واحد افت کرد. در دادو ستدهای دیروز نماد پالایش نفت بندرعباس با ۱۹ واحد تاثیر منفی روی شاخص کل بیشترین نقش را در نوسانات بازار سرمایه داشت. در این نماد ۹۵ درصد از عرضه‌ها مربوط به سهامداران حقیقی و ۴۶ درصد از خریدها مربوط به حقوقی‌ها بود. شرکت ارتباطات سیار ایران، معدنی و صنعتی گل‌گهر و گروه مپنا نیز هر یک به ترتیب ۱۷، ۱۵ و ۱۴ واحد تاثیر منفی روی شاخص داشتند، اما پارس‌خودرو، ایران‌ترانسفو و لیزینگ رایان سایپا به ترتیب ۱۰، ۶ و ۴ واحد روی دماسنج بازار تاثیر مثبت گذاشتند. دیروز اکثریت نمادهای خودرو روند رو به رشد در قیمت پایانی را تجربه کردند، به‌طوری که تولید محور خودرو، چرخشگر، آهنگری تراکتورسازی ایران و کمک فنر ایندامین بیش از 4 درصد رشد در قیمت پایانی داشتند. تعدادی از نمادهای این گروه نیز با صف خرید همراه شد. 
در گروه قند و شکر اکثریت نمادها افت در قیمت پایانی را تجربه کردند و معدود تک سهم‌هایی با اندکی رشد در قیمت پایانی مواجه شدند. در این گروه 5 میلیون و ۶۴۸ هزار سهم به ارزش بیش از یک میلیارد و ۶۰۰ میلیون تومان در ۸۲۳ نوبت مورد دادوستد قرار گرفت. دیروز در گروه استخراج کانه‌های فلزی تمام نمادها غیر از یک نماد روند افت در قیمت سهام خود را تجربه کردند، اما در گروه فلزات اساسی با وجود افت اکثریت نمادها تعداد بیشتری از سهم‌ها نسبت به گروه کانه‌های فلزی از افزایش در قیمت پایانی برخوردار بودند. ارزش معاملات بورس تهران به عدد ۲۰۲ میلیارد و ۱۰۸ میلیون تومان رسید که این رقم ناشی از دست به دست شدن ۵۵۴ میلیون و ۵۴۱ هزار سهم و اوراق مالی قابل معامله طی ۳۴ هزار و ۲۵۴ نوبت دادوستد بود. 
آیفکس نیز دیروز یک واحد افت کرد و به رقم 895.9 رسید. ارزش معاملات فرابورس ایران رقم ۱۶۷ میلیارد و ۶۰۷ میلیون تومان را تجربه کرد که این رقم ناشی از دست به دست شدن یک میلیارد و ۱۷۰ میلیون سهم و اوراق مالی قابل معامله طی ۲۵ هزار و ۵۱۹ نوبت دادوستد بود. 
علت افت شاخص
عباسعلی حقانی‌نسب، کارشناس بازار سرمایه در رابطه با علت افت پی در پی شاخص بورس طی روزهای اخیر به «کسب‌وکار» گفت: افت شاخص بورس به تفاوت دیدگاه‌هایی
 بر می‌گردد که بین متولیان بازار سرمایه و وزارت اقتصاد در مورد مشکلات اصلی بازار وجود دارد. تفاوت دیدگاه این است که متولیان اقتصاد اعتقاد دارند برای اینکه بورس شکوفا شود باید شکوفایی شرکت‌ها افزایش پیدا کند در حالی که مشکل کنونی بازار سرمایه سودآوری شرکت‌ها نیست، بلکه  مشکل اصلی کمبود نقدینگی است. با وجود حجم بالای نقدینگی در کل کشور بورس با کمبود نقدینگی مواجه است  و در تب کمبود نقدینگی می‌سوزد. متاسفانه وزارت اقتصاد و متولیان بازار سرمایه به حوزه  بازار پولی در شرایط فعلی بیشتر توجه می‌کنند تا بازار سهام و دلیل آن
 عدم انجام اقداماتی در خصوص کاهش نرخ سود بانکی و عدم تلاش برای هدایت منابع نقدینگی  بازار پول و نقدینگی که منشأ ملکی و مسکنی دارد، به بازار بورس است. عدم تصویب مالیات برای بخش مسکن هم عملا نشان داد که اگرچه آیین‌نامه را وزارت اقتصاد پیشنهاد داده، اما در نهایت با گرفتن مالیات از بخش مسکن موافقت  نشد. 
تمایل تیم اقتصادی به حفظ نقدینگی در مسکن
این کارشناس بورس ادامه داد: علت نیز تمایل تیم اقتصادی به حفظ نقدینگی منجمد‌شده در بخش مسکن بود. 70 درصد حجم نقدینگی کشور در ملک و مسکن و خرید و فروش بازار اولیه و ثانویه منجمد شده است در حالی که تیم اقتصادی نیز به حفظ این نقدینگی در بخش مسکن تمایل دارد. با این شرایط تیم اقتصادی دولت به جای کمک کردن به بهبود شرایط بورس بازار سرمایه را تبدیل به بازارچه سرمایه کرده است.
بخش عمده نقدینگی به غلط در بخش مسکن است
وی توضیح داد: بخش عمده‌ای از حجم نقدینگی به غلط در حوزه ملک و مسکن و به ویژه در حوزه سوداگری مسکن است، یعنی جایی که در آن احتکار وجود دارد  و خرید و فروش نیز باعث شده حباب بازار مسکن نترکد و قیمت‌ها حفظ شود.حقانی‌نسب ادامه داد: حجم نقدینگی کشور نسبت به استاندارد بالاست، اما بازار سرمایه مشکل نقدینگی دارد. حتی افزایش قیمت زمین را از بخش مشمول مالیات کسر کرده‌اند. تلاشی برای متناسب‌سازی نقدینگی در حوزه مسکن اتفاق نمی‌افتد و تمام مشکلات بازار پول ناشی از فعالیت‌های زیاد بازار پول در همین بازار مسکن است. بنابراین در شرایط فعلی که حجم عمده نقدینگی مورد نیاز بازار سرمایه در قبضه مسکن است، نمی‌توان انتظاری از بورس داشت.
متغیرهای اقتصادی به نفع بورس نیست
علیرضا باغانی، کارشناس بازار سرمایه نیز در این رابطه با اشاره به دلایل افت شاخص بورس به «کسب‌وکار» گفت: بورس را می‌توان به بیماری تشبیه کرد که مدت زیادی بستری بوده اما چون متغیرهای اقتصادی به نفع آن نبوده، درمان نشده و هر روز هم بدتر شده و حالا هم در بخش آی‌سی‌یو است. برای مثال یکی از این موارد متغیرهایی مثل  نرخ سود بانکی است که باید بازدهی بدون ریسک را در اختیار سرمایه‌گذار قرار بدهد، اما هیچ محرکی در بازار سرمایه تعبیه نشده است یعنی در سرمایه‌گذار این حس به وجود نیامده تا در بورس سرمایه‌گذاری کند. در این دولت بازار سرمایه نه تنها جایگاهی ندارد، بلکه به تابلویی برای تسویه بدهی‌های دولت تبدیل شده است. تنها چیزی که دولت در رابطه با بورس به آن آگاه شده، این است که بورس جای خوبی برای تسویه بدهی‌هاست.وی افزود: عامل دیگری که بر بورس تاثیر داشته، اختلافاتی است که در کشور میان مسئولان در حوزه سیاسی وجود دارد، مثل اختلافات میان آنها بر سر سند 2030 . بازار سرمایه از این اختلافات می‌ترسد و از آن تاثیر منفی خواهد پذیرفت. البته دلایل متعدد دیگری برای وضعیت بد بورس هم هست. با این حال این دوره، تنها دوره‌ای است که بورس ویترین اقتصاد شده است. مدیریت اجرایی کشور نیز ترجیح می‌دهد اتفاقی برای بازار بورس که وضعیت آن را متحول سازد، نیفتد.

 


ارسال نظر

ارسال


قانون جهش تولید مسکن در تقابل خوشبین‌ها و بدبین ها

قانون جهش تولید مسکن در تقابل خوشبین‌ها و بدبین ها

مجلس شورای اسلامی قانون جهش تولید مسکن را که مطابق شعارهای انتخاباتی ابراهیم رئیسی بود تصویب کرد تا بعد از مدت‌ها یک نهضت بزرگ مسکن‌سازی در کشور شکل بگیرد با این حال کارشناسان اقتصادی درباره این طرح نظرات مختلفی دارند

 از کاهش نرخ تورم تا کاهش نرخ در بازار بین بانکی

از کاهش نرخ تورم تا کاهش نرخ در بازار بین بانکی

ارائه منظم روند ماهانه تحولات اقتصادی و اقدامات سیاستی بانک مرکزی

 آورده متقاضیان نهضت ملی مسکن افزایش یافت

آورده متقاضیان نهضت ملی مسکن افزایش یافت

در حالی طبق اعلام وزارت راه و شهرسازی قرار بود آورده متقاضیان نهضت ملی مسکن حدود ۲۰۰ میلیون تومان باشد که این مبلغ به ۳۲۰ میلیون تومان افزایش یافته است.

هزینه وام مسکن گرانتر شد | برای دریافت وام ۴۸۰ میلیونی زوجین چقدر باید خرج کنیم؟

هزینه وام مسکن گرانتر شد | برای دریافت وام ۴۸۰ میلیونی زوجین چقدر باید خرج کنیم؟

هزینه اوراق تسهیلات مسکن نسبت به هفته قبل اندکی رشد داشته و بر این اساس متاهل های ساکن پایتخت برای تهیه این اوراق باید بیش از ۱۳۴ میلیون تومان پرداخت کنند.

تعیین تکلیف 2 هزار متر اراضی استان تهران

تعیین تکلیف 2 هزار متر اراضی استان تهران

استاندار تهران گفت: بلندمرتبه‌سازی بدون در نظر گرفتن پیوست‌های فرهنگی، اجتماعی و زیرساخت‌های لازم در درازمدت آسیب‌زا می‌باشد.

خانه های سنتی ایرانی

خانه های سنتی ایرانی

با نگاهی به معماری سنتی ایرانی، نقش و جایگاه ویژه خانه به عنوان یک المان مهم در معماری آشکار می شود. این عناصر که دارای روش ها و تکنیک های مختلف ساخت و اجرا می باشند دارای ویژگی های متفاوتی بر اساس اقلیم و فرهنگ هر منطقه هستند.

ویژگی مهم معماری سنتی ایرانی

ویژگی مهم معماری سنتی ایرانی

کاشی کاری های زینتی و شاهکارهای مهندسی هوشمندانه، حاکی از قدرت معماری ایرانی طی قرون متمادی اند. با داشتن بیست میراث جهانی یونسکو در ایران هیچ گاه با کمبود مکان های دیدنی مواجه نمی شوید.

سنگ آنتیک چیست و چه کاربردهایی دارد؟

سنگ آنتیک چیست و چه کاربردهایی دارد؟

سنگ آنتیک سنگی است که از کنار هم قرار گرفتن قطعه سنگ های کوچک شکسته در کنار هم به وجود می آید. معمولا این سنگ از سنگ های طبیعی تراورتن و مالون تشکیل می شود و بدون رنگ به صورت طبیعی مورد استفاده قرار می گیرند.

مصوبه کمک هزینه مسکن کارگران ابلاغ شد

مصوبه کمک هزینه مسکن کارگران ابلاغ شد

معاون اول رئیس جمهور مصوبه مربوط به تعیین کمک هزینه مسکن کارگران مشمول قانون کار در سال ۱۴۰۱ را ابلاغ کرد.

هزینه ساخت برج مسکونی چقدر است؟

هزینه ساخت برج مسکونی چقدر است؟

هزینه ساخت هرگونه ساختمان مسکونی اعم از آپارتمان، برج، ویلا و غیره در چند سال گذشته بین 15 تا 30 درصد افزایش داشته است .

اصل ۳۱ قانون اساسی؛ حق مسکن از رویا تا واقعیت

اصل ۳۱ قانون اساسی؛ حق مسکن از رویا تا واقعیت

"داشتن مسکن متناسب با نیاز، حق هر فرد و خانواده ایرانی است. دولت موظف است با رعایت اولویت برای آنها که نیازمندترند به خصوص روستانشینان و کارگران زمینه اجرای این اصل را فراهم کند."

کدام صاحبخانه‌ها تنبیه مالیاتی می‌شوند؟/ دور زدن مصوبه افزایش ۲۵ درصدی اجاره‌بها

کدام صاحبخانه‌ها تنبیه مالیاتی می‌شوند؟/ دور زدن مصوبه افزایش ۲۵ درصدی اجاره‌بها

بررسی آگهی های خرید و فروش و رهن و اجاره مسکن در سایت‌ها حاکی از آن است که میانگین قیمت رهن کامل واحدهای نوساز در پایتخت ۵۳۹ میلیون تومان است.

بازارهای جهانی با بازگشت نفت ایران به تعادل می‌رسد

بازارهای جهانی با بازگشت نفت ایران به تعادل می‌رسد

اوجی گفت: وضع بازار جهانی نفت به گونه‌ای است که بازگشت نفت ایران به بازار می‌تواند به‌طور قابل توجهی پاسخگوی نیاز مشتریان و عامل ایجاد تعادل و آرامش در بازار‌های جهانی باشد.

تورم  ارزش دلار چه بر سر اقتصاد دنیا می آورد؟

تورم ارزش دلار چه بر سر اقتصاد دنیا می آورد؟

افزایش ارزش دلار در یک سال اخیر یکی از مهمترین خبرهای اقتصادی این روزها است.

بنچاق چیست و چه تفاوتی با سند دارد؟

بنچاق چیست و چه تفاوتی با سند دارد؟

زمان‌های قدیم‌تر بنچاق مورد استفاده قرار می‌گرفته است و کاملا منطقی است که افراد مدرن اطلاع کمتری از این نوع سند داشته باشند. در کشورمان ایران، اسنادی مالکیت مانند مبایعه‌نامه، بنچاق و قولنامه در طول تاریخ استفاده‌های مختلفی داشته است.

زمین ۲ میلیون و ۸۰۰ هزار واحد نهضت ملی مسکن تامین شد

زمین ۲ میلیون و ۸۰۰ هزار واحد نهضت ملی مسکن تامین شد

طرح نهضت ملی مسکن یکی از طرح‌های کلان دولت سیزدهم در بخش مسکن است که سیاستگذاری برای اجرای ۴ میلیون واحد مسکونی در طی چهار سال را در برنامه قرار داده است.

بازسازی ساختمان و دکوراسیون خانه

بازسازی ساختمان و دکوراسیون خانه

ساختمان همانند یک نوزاد همواره احتیاج به مراقبت و تعمیرات دارد. رفته رفته با فرسوده شدن مصالح بکار رفته در بنا مشکلات گوناگونی از قبیل ترک، شکستگی، تخریب، آلودگی‌های انسانی، جانوری و محیطی، مشکلات تاسیساتی و غیره بوجود می‌آید.

تیمچه قم بزرگترین سقف ضربی جهان

تیمچه قم بزرگترین سقف ضربی جهان

تیمچه قم به عنوان بزرگترین سقف ضربی جهان و شاهکار هنر و معماری ایرانی است که به‌ عنوان یکی از آثار ملی ایران به ثبت رسیده است.

در بازار مسکن ترکیه چه خبر است؟

در بازار مسکن ترکیه چه خبر است؟

بر اساس داده‌های یک اتاق فکر معتبر قیمت اجاره بها نسبت به سال گذشته در ماه فوریه ۸۴.۲ درصد افزایش یافته است. این افزایش قیمت در استانبول، آنکارا و سومین شهر بزرگ ترکیه یعنی ازمیر از ۱۰۰ درصد فراتر رفت.

برخی مشاوران املاک ماهی هزار کدرهگیری صوری برای وام ودیعه می‌دهند

برخی مشاوران املاک ماهی هزار کدرهگیری صوری برای وام ودیعه می‌دهند

عضو هیئت مدیره اتحادیه مشاوران املاک گفت: برخی دفاتر املاک بدون پروانه، در یک ماه هزار کد رهگیری صوری اجاره مسکن برای دریافت وام ودیعه صادر می کنند.