رؤیای خانه‌دار شدن به واقعیت نزدیک می‌شود

  • یکشنبه 19 مرداد 1393

اخبار => گروه خبر

آگاهان املاک: اظهارات شب گذشته رئیس کل بانک مرکزی و قائم‌مقام او درباره موافقت با تشکیل صندوق پس‌انداز مسکن و البته افزایش پرداخت سقف تسهیلات خرید تا ۸۰ میلیون تومان رویای خانه‌دار شدن را به حقیقت نزدیک‌تر کرد.
رؤیای خانه‌دار شدن به واقعیت نزدیک می‌شود

به گزارش فارس تشکیل صندوق پس‌انداز مسکن از نخستین برنامه‌های عباس آخوندی وزیر مسکن، راه و شهر سازی بود که برای ایجاد تعادل در بازار و البته خروج بازار مسکن از رکود در دستور کار وی قرار گرفت، در عین حال این برنامه به دلیل نگرانی مدیران ارشد بانک مرکزی نسبت به تامین مالی کمتر مورد اقبال قرار گرفت. اما شب گذشته ولی الله سیف رئیس کل بانک مرکزی و قائم مقام او اکبر کمیجانی که در مراسم بانک مرکزی برای گرامیداشت روز خبرنگار حضور یافته بودند از پیوستن خود به حلقه موافقان این طرح خبر دادند.

موافقت بانک مرکزی با تشکیل صندوق پس انداز مسکن شاید بیش از هر چیز تابع سیاست‌های بسته خروج غیر تورمی دولت از رکود باشد، چنانکه روز گذشته دبیر ستاد هماهنگی اقتصادی دولت اعلام کرد از تصمیمات دولت برای خروج از رکود تحریک و حمایت از بخش تقاضا در بازار مسکن است. محمدعلی نجفی در این نشست گفت از انتقاداتی که به بسته خروج از رکود دولت مطرح شده توجه کمتر به بخش تقاضا است، اما دولت قصد ندارد قبل از حمایت از تولید و عرضه از بازار و تقاضا حمایت کند، اما این سیاست درباره بازار مسکن کاملا متفاوت است.

نجفی: پیش‌بینی‌ صندوق‌های مسکن در بسته تکمیلی خروج از رکود

 نجفی در این باره تصریح کرد: آنچه در بسته آمده تقاضای موثر در بخش مسکن بوده که این ایجاد تقاضا از طریق تشکیل صندوق‌های مسکن با همکاری بانک مرکزی خواهد بود تا بتوان به متقاضیان تسهیلات ارائه کرد.

وی یادآور شد: وزارت راه مجموعه‌ای از سیاستهای این بخش را پیشنهاد کرده که در بسته نرسیدیم جمع‌بندی کنیم اما در بسته تکمیلی ارائه خواهد شد. به گفته این مقام مسئول، مسئولان وزارت راه و شهرسازی معتقدند سالانه 900 تا یک میلیون و 100 مسکن جدید نیاز است و اکنون نیز بسیاری از عرضه مسکن بدون تقاضا مانده که باید به آن پاسخ داد.

سیف: کاملا موافقیم/ ابلاغ به بانک‌ها در شهریورماه

بر همین اساس بود که شب گذشته ولی‌الله سیف رئیس کل بانک مرکزی در حلقه خبرنگارانی که از او در این باره سوال می کردند رویکرد جدید بانک مرکزی را اینگونه بیان کرد که: بررسی‌های کارشناسی نسبت به این طرح در حال انجام است و ما کاملاً موافق با دیدگاه‌های وزارت مسکن در خصوص معرفی صندوق‌های پس‌انداز مسکن هستیم اما باید بررسی کنیم که آیا این سیاست‌ها می‌تواند به صورت خودکفا باشد یا نیاز به کمک‌هایی از طرف دولت دارد.

وی تصریح کرد: اگر میزان کمک‌هایی که باید از طرف دولت برای اجرای این طرح دریافت شود، مشخص باشد هیچ مشکلی وجود ندارد و هر چقدر سیاست‌های بخش مسکن بتواند منجر به تجهیز منابع بیشتر شود از آن حمایت می‌کنیم.

سیف با اشاره به برگزاری چندین جلسه برای بررسی این طرح با حضور مسئولان وزارت راه و شهرسازی گفت: پیش‌بینی می‌کنیم این طرح در شهریورماه نهایی شده و به شبکه بانکی ابلاغ شود.

* کمیجانی: با صندوق پس انداز مسکن موافقت شده است

قائم‌مقام بانک مرکزی نیز در  این مراسم درباره همکاری بانک مرکزی و وزارت راه و شهرسازی برای تصویب طرح‌های پیشنهادی صندوق پس انداز مسکن، گفت: جلسات ما هر هفته انجام می‌شود و امروز صبح هم دوستان مسکن با ما جلسه‌ای برای بررسی کارشناسی پیشنهادات‌شان داشتند. دوست نداریم کار کارشناسی تا زمانی که به مرحله نهایی برسد، اعلام شود.

کمیجانی در عین حال افزود: همانطور که اعلام شد موافقت با تأسیس صندوق‌های پس‌انداز مسکن صورت گرفته اما اگر با عجله بخواهیم این صندوق‌ها را راه‌اندازی کنیم و منابع این صندوق‌ها برای بلندمدت و میان‌مدت پیش‌بینی نشود، نگران این هستیم که این صندوق‌ها بار سنگینی شبیه مسکن مهر ایجاد کنند.

آخوندی و پیگیری برنامه‌های افزایش وام خرید مسکن

تشکیل صندوق پس‌انداز مسکن از زمان شروع به کار آخوندی در وزارت راه و شهرسازی در دستور کار او و همیشه بخشی از سخنرانی‌های او بوده است. او نیر در اظهارات اخیر خود از مذاکره با بانک مرکزی برای تشکیل صندوق های پس انداز مسکن در همه بانکها خبر داده بود.

به اعتقاد وزیر اصلی ترین بحث در حوزه مسکن این است که باید قدرت خرید مردم را افزایش داد تا اساساً بازار مسکن فعال شود، خوشبختانه عرضه هم در حوزه خصوصی و هم در حوزه نیمه دولتی بد نیست و آمار پروژه های ساختمانی نشان می دهد که میزان ساخت و ساز خوب است.

آخوندی تاکید دارد عمده ترین مشکل مردم این است که قدرت خرید در سمت تقاضا به شدت پایین است لذا در واقع از طریق تشکیل صندوقهای پس انداز مسکن در پی این هستم که بدون توسل به منابع بانک مرکزی قدرت خرید مردم را افزایش دهیم تا مردم بتوانند در بازار، مسکن دلخواه خودشان را آنطور که دوست دارند تهیه کنند.

وزیر راه و شهرسازی همچنین درباره رویکرد این وزراتخانه برای رونق بازار مسکن و اینکه توجه بیشتر به سمت عرضه است یا تقاضا گفت: ما به هر دو سمت توجه داریم ولی هم اکنون آمار پروانه های ساختمانی نشان می دهد که در سمت عرضه ما کمتر مشکل داریم و عمده مشکل در سمت تقاضا و قدرت خرید مردم است.

جزئیات افزایش وام خرید مسکن تا 80 میلیون تومان از زبان مشارو وزیر

حسین عبده تبریزی مشاور بنام وزیر راه و شهرسازی از ابتدای وزارت عباس آخوندی دست اندر کار تشکیل صندوق پس‌انداز مسکن شد و چندی قبل نیز اعلام کرد: راه‌اندازی صندوق‌های پس‌انداز مسکن با امکان پرداخت تسهیلات 60 تا 80 میلیون تومانی در حال نهایی شدن است.

وی درباره جزئیان این صندوق گفت: پیشنهاد وزارت راه و شهرسازی برای سامان دادن به بازار مسکن و پاسخ به تقاضای دریافت تسهیلات مسکن آن بود که بانک مرکزی و بانک ها صندوق خاصی را با دوره زمانی معین و سودهای متفاوت طراحی کنند تا مشتریان بتوانند از تسهیلات آن استفاده کنند.

عبده تبریزی افزود: هدف از تشکیل و راه اندازی این صندوق هاجمع​آوری پس اندازهای مردم در این صندوق است تا بین مدت چهار تا شش ماه از آنها نگهداری شود و سپرده گذاران بعد از پایان مدت تعیین شده، چند برابر تسهیلات مسکن دریافت کنند که سقف آن 80 میلیون تومان است.

وی با تاکید بر این که همه بانک ها باید صندوق پس انداز مسکن داشته باشند، اظهار داشت: بانک مرکزی باید به همه بانک ها دستور دهد تا صندوق پس انداز مسکن را راه اندازی کنند. اکنون تنها بانک مسکن داشته این وظیفه را بر عهده دارد ، در حالی که در بیست و چند سال اخیر حدود ده میلیون نفر از این بانک تسهیلات دریافت کرده و صاحب خانه شده اند. لذا بانک مرکزی باید تدابیر لازم و جدیدی برای همه بانک ها به کار گیرد تا هرچه زودتر به این مهم جامه عمل پوشاند شود.

عبده تبریزی اضافه کرد: این صندوق با هدف پرداخت 60 تا 80 میلیون تومان وام در مراحل نهایی راه اندازی قرار دارد و تاکنون چند صندوق زمین وساختمان مجوز گرفته اند که با توجه به طی مراحل اجرایی، هرچه زودتر راه اندازی خواهند شد.

به گفته وی، میلیاردها نفر در جهان از طریق تسهیلات رهنی صاحب خانه شدند و بر خلاف تصور برخی افراد این وام ها در عین حال که روی قیمت خانه تاثیری ندارد، بازار را از حالت رکود خارج می کند.

وی ادامه داد: هدف اصلی وزارت راه و شهرسازی این است که حداقل نیمی از قیمت یک خانه از طریق نظام بانکی که در قالب تسهیلاتی که اوراق رهنی نام دارد، به دست مشتریان برسد. به همین منظور وزارت راه و شهرسازی خود را آماده می کند تا مابه التفاوت سود این تسهیلات را به نظام بانکی پرداخت کند و دولت هم باید بخشی از سود این تسهیلات را بر عهده بگیرد تا میزان اقساط برای مردم کاهش یابد.

مشاور وزیر راه و شهرسازی در پاسخ به این سوال که سود این تسهیلات چگونه تعیین خواهد شد، گفت: اختیار تعیین نرخ سود و مبلغ تسهیلات به عهده بانک مرکزی است.

وی افزود : پیشنهاد ما آن است که بازپرداخت این تسهیلات در یک دوره 10 تا 15 ساله انجام شود.

****

گزارشها حاکی است در دولت حسن روحانی تسهیلات خرید مسکن از 20 به 35 میلیون تومان افزایش یافت، اما این افزایش نتوانست قدرت خرید مسکن را افزایش داده و تحرکی در این بخش گرفتار در بحران رکود ایجاد کند.

حال دولتمردان امیدوارند با ایجاد صندوق پس‌انداز  مسکن تحرکی در این بازار مهم ایجاد کنند.

در این بین کم نیستند افرادی که معتقدند دولت به جای افزایش وام خرید وام ساخت مسکن را به 75 تا 80 میلیون تومان افزایش دهد و با انتقال وام از سازنده به خریدار آثار تورمی افزایش سقف تسهیلات نیر به گونه‌ای جبران شود.

باید منتظر ماند و دید تدبیر نهایی دولت در این باره چیست.


ارسال نظر

ارسال


قانون جهش تولید مسکن در تقابل خوشبین‌ها و بدبین ها

قانون جهش تولید مسکن در تقابل خوشبین‌ها و بدبین ها

مجلس شورای اسلامی قانون جهش تولید مسکن را که مطابق شعارهای انتخاباتی ابراهیم رئیسی بود تصویب کرد تا بعد از مدت‌ها یک نهضت بزرگ مسکن‌سازی در کشور شکل بگیرد با این حال کارشناسان اقتصادی درباره این طرح نظرات مختلفی دارند

 از کاهش نرخ تورم تا کاهش نرخ در بازار بین بانکی

از کاهش نرخ تورم تا کاهش نرخ در بازار بین بانکی

ارائه منظم روند ماهانه تحولات اقتصادی و اقدامات سیاستی بانک مرکزی

 آورده متقاضیان نهضت ملی مسکن افزایش یافت

آورده متقاضیان نهضت ملی مسکن افزایش یافت

در حالی طبق اعلام وزارت راه و شهرسازی قرار بود آورده متقاضیان نهضت ملی مسکن حدود ۲۰۰ میلیون تومان باشد که این مبلغ به ۳۲۰ میلیون تومان افزایش یافته است.

هزینه وام مسکن گرانتر شد | برای دریافت وام ۴۸۰ میلیونی زوجین چقدر باید خرج کنیم؟

هزینه وام مسکن گرانتر شد | برای دریافت وام ۴۸۰ میلیونی زوجین چقدر باید خرج کنیم؟

هزینه اوراق تسهیلات مسکن نسبت به هفته قبل اندکی رشد داشته و بر این اساس متاهل های ساکن پایتخت برای تهیه این اوراق باید بیش از ۱۳۴ میلیون تومان پرداخت کنند.

تعیین تکلیف 2 هزار متر اراضی استان تهران

تعیین تکلیف 2 هزار متر اراضی استان تهران

استاندار تهران گفت: بلندمرتبه‌سازی بدون در نظر گرفتن پیوست‌های فرهنگی، اجتماعی و زیرساخت‌های لازم در درازمدت آسیب‌زا می‌باشد.

خانه های سنتی ایرانی

خانه های سنتی ایرانی

با نگاهی به معماری سنتی ایرانی، نقش و جایگاه ویژه خانه به عنوان یک المان مهم در معماری آشکار می شود. این عناصر که دارای روش ها و تکنیک های مختلف ساخت و اجرا می باشند دارای ویژگی های متفاوتی بر اساس اقلیم و فرهنگ هر منطقه هستند.

ویژگی مهم معماری سنتی ایرانی

ویژگی مهم معماری سنتی ایرانی

کاشی کاری های زینتی و شاهکارهای مهندسی هوشمندانه، حاکی از قدرت معماری ایرانی طی قرون متمادی اند. با داشتن بیست میراث جهانی یونسکو در ایران هیچ گاه با کمبود مکان های دیدنی مواجه نمی شوید.

سنگ آنتیک چیست و چه کاربردهایی دارد؟

سنگ آنتیک چیست و چه کاربردهایی دارد؟

سنگ آنتیک سنگی است که از کنار هم قرار گرفتن قطعه سنگ های کوچک شکسته در کنار هم به وجود می آید. معمولا این سنگ از سنگ های طبیعی تراورتن و مالون تشکیل می شود و بدون رنگ به صورت طبیعی مورد استفاده قرار می گیرند.

مصوبه کمک هزینه مسکن کارگران ابلاغ شد

مصوبه کمک هزینه مسکن کارگران ابلاغ شد

معاون اول رئیس جمهور مصوبه مربوط به تعیین کمک هزینه مسکن کارگران مشمول قانون کار در سال ۱۴۰۱ را ابلاغ کرد.

هزینه ساخت برج مسکونی چقدر است؟

هزینه ساخت برج مسکونی چقدر است؟

هزینه ساخت هرگونه ساختمان مسکونی اعم از آپارتمان، برج، ویلا و غیره در چند سال گذشته بین 15 تا 30 درصد افزایش داشته است .

اصل ۳۱ قانون اساسی؛ حق مسکن از رویا تا واقعیت

اصل ۳۱ قانون اساسی؛ حق مسکن از رویا تا واقعیت

"داشتن مسکن متناسب با نیاز، حق هر فرد و خانواده ایرانی است. دولت موظف است با رعایت اولویت برای آنها که نیازمندترند به خصوص روستانشینان و کارگران زمینه اجرای این اصل را فراهم کند."

کدام صاحبخانه‌ها تنبیه مالیاتی می‌شوند؟/ دور زدن مصوبه افزایش ۲۵ درصدی اجاره‌بها

کدام صاحبخانه‌ها تنبیه مالیاتی می‌شوند؟/ دور زدن مصوبه افزایش ۲۵ درصدی اجاره‌بها

بررسی آگهی های خرید و فروش و رهن و اجاره مسکن در سایت‌ها حاکی از آن است که میانگین قیمت رهن کامل واحدهای نوساز در پایتخت ۵۳۹ میلیون تومان است.

بازارهای جهانی با بازگشت نفت ایران به تعادل می‌رسد

بازارهای جهانی با بازگشت نفت ایران به تعادل می‌رسد

اوجی گفت: وضع بازار جهانی نفت به گونه‌ای است که بازگشت نفت ایران به بازار می‌تواند به‌طور قابل توجهی پاسخگوی نیاز مشتریان و عامل ایجاد تعادل و آرامش در بازار‌های جهانی باشد.

تورم  ارزش دلار چه بر سر اقتصاد دنیا می آورد؟

تورم ارزش دلار چه بر سر اقتصاد دنیا می آورد؟

افزایش ارزش دلار در یک سال اخیر یکی از مهمترین خبرهای اقتصادی این روزها است.

بنچاق چیست و چه تفاوتی با سند دارد؟

بنچاق چیست و چه تفاوتی با سند دارد؟

زمان‌های قدیم‌تر بنچاق مورد استفاده قرار می‌گرفته است و کاملا منطقی است که افراد مدرن اطلاع کمتری از این نوع سند داشته باشند. در کشورمان ایران، اسنادی مالکیت مانند مبایعه‌نامه، بنچاق و قولنامه در طول تاریخ استفاده‌های مختلفی داشته است.

زمین ۲ میلیون و ۸۰۰ هزار واحد نهضت ملی مسکن تامین شد

زمین ۲ میلیون و ۸۰۰ هزار واحد نهضت ملی مسکن تامین شد

طرح نهضت ملی مسکن یکی از طرح‌های کلان دولت سیزدهم در بخش مسکن است که سیاستگذاری برای اجرای ۴ میلیون واحد مسکونی در طی چهار سال را در برنامه قرار داده است.

بازسازی ساختمان و دکوراسیون خانه

بازسازی ساختمان و دکوراسیون خانه

ساختمان همانند یک نوزاد همواره احتیاج به مراقبت و تعمیرات دارد. رفته رفته با فرسوده شدن مصالح بکار رفته در بنا مشکلات گوناگونی از قبیل ترک، شکستگی، تخریب، آلودگی‌های انسانی، جانوری و محیطی، مشکلات تاسیساتی و غیره بوجود می‌آید.

تیمچه قم بزرگترین سقف ضربی جهان

تیمچه قم بزرگترین سقف ضربی جهان

تیمچه قم به عنوان بزرگترین سقف ضربی جهان و شاهکار هنر و معماری ایرانی است که به‌ عنوان یکی از آثار ملی ایران به ثبت رسیده است.

در بازار مسکن ترکیه چه خبر است؟

در بازار مسکن ترکیه چه خبر است؟

بر اساس داده‌های یک اتاق فکر معتبر قیمت اجاره بها نسبت به سال گذشته در ماه فوریه ۸۴.۲ درصد افزایش یافته است. این افزایش قیمت در استانبول، آنکارا و سومین شهر بزرگ ترکیه یعنی ازمیر از ۱۰۰ درصد فراتر رفت.

برخی مشاوران املاک ماهی هزار کدرهگیری صوری برای وام ودیعه می‌دهند

برخی مشاوران املاک ماهی هزار کدرهگیری صوری برای وام ودیعه می‌دهند

عضو هیئت مدیره اتحادیه مشاوران املاک گفت: برخی دفاتر املاک بدون پروانه، در یک ماه هزار کد رهگیری صوری اجاره مسکن برای دریافت وام ودیعه صادر می کنند.