دلایل مخالفت با پکیج شوفاژ دیواری

  • جمعه 9 خرداد 1393

اخبار => گروه خبر

اگاهان املاک: با وجودی که فصل سرما پشت سر گذاشته شده است و کشور روزهای گرمی را تجربه می‌کند اما اظهارنظرها و انتقادات غیرسازنده درباره پکیج شوفاژ دیواری از سوی برخی شرکت‌های تولید کننده موتورخانه مرکزی شوفاژ در رسانه‌ها افزایش یافته است.
دلایل مخالفت با پکیج شوفاژ دیواری

به گزارش ایسنا، تا قبل از آزادسازی نرخ حامل‌های انرژی اصلی‌ترین وسیله گرمایشی در بخش مصرف خانگی دیگ، مشعل، موتورخانه شوفاژ، بخاری و یا شومینه بود و بهای گاز مصرفی خانوارها آنچنان نازل بود که مصرف‌کنندگان انگیزه‌ای برای تحقیق و جایگزینی وسایل گازسوز کم مصرف‌تر و کم هزینه‌تر به جای لوازم گازسوز پرمصرف نداشتند اما پس از اعمال سیاست‌های قیمتی و افزایش قیمت حامل‌های انرژی، مصرف‌کنندگان لوازم گازسوز پر مصرف در تکاپوی کاهش مصرف از طریق شناسایی و جایگزینی لوازم گازسوز کم مصرف و با بازدهی بیشتر افتادند.

مشترکان شرکت ملی گاز ایران به تجربه و تحقیق دریافتند که آن دسته از مصرف‌کنندگانی که برای گرمایش منزل یا محل کار خود از پکیج شوفاژ دیواری استفاده می‌کنند، پول کمتری می‌پردازند، از این‌رو اشتیاق مصرف‌کنندگان پرمصرف برای حذف سیستم موتورخانه مرکزی شوفاژ به سرعت افزایش یافت. آنان دریافته بودند که راز کاهش هزینه گاز ماهانه‌شان استفاده از کالایی کم مصرف و پربازده است از این رو استفاده از پکیج شوفاژ دیواری توسط عموم مردم گسترش و تبعا فروش این کالای گرمایشی در بازار لوازم تاسیساتی رشد صعودی یافت.

اما به نظر می‌رسد این تغییر شیوه مصرف مردم به کام برخی تولیدکنندگان موتورخانه مرکزی شوفاژ که حیات خود را در تداوم تحمیل این کالای پرمصرف به مردم دیده و خود را در آستانه بازنشستگی مطلق می‌بینند خوش نیامده است. تولید‌کنندگان موتورخانه مرکزی شوفاژ که سالها در سایه قیمت ارزان گاز، با عرضه موتورخانه پرمصرف ضمن تحمیل هزینه به مردم، موجب اتلاف انرژی و هدر رفت ثروت خدادادی گاز می‌شدند به جای اینکه به فکر ارتقای تکنولوژی و عرضه محصولات کم‌مصرف بیافتند، چاره را در تاختن به محصول پرقدرت و کم مصرف دیدند.

آنان به جای اینکه واقعیت‌های اقتصادی را درک کنند و به قول سهراب چشمان خود را بشویند و جور دیگر ببینند، به جای اینکه به ارتقا تکنولوژی و عرضه محصول کم‌مصرف فکر کنند و به جای اینکه پاسخی برای نیاز جدید مصرف‌کنندگان پیدا کنند به محصول رقیب سنگ انداختند، غافل از اینکه مردم بهتر از هر کسی راست را از ناراست تشخیص می‌دهند. خانواده‌هایی که در پایان ماه مبلغ قبض گاز خود را مشاهده و با دوره‌های قبل مقایسه می‌کنند بهتر از هر کسی می‌دانند و می‌فهمند استفاده از کدام محصول به‌صرفه‌تر و کم‌هزینه‌تر است.

و اما در باب ایمنی و سلامت خانواده که اتفاقا پکیج‌ستیزان روی آن مانور می‌دهند یادآوری چند نکته خالی از لطف نیست. پکیج شوفاژ دیواری نیز مانند هر وسیله ساخت بشر باید در شرایط مناسب استفاده شود. استفاده نامناسب از هر وسیله‌ایی و نه فقط پکیج می‌تواند زیان‌آور باشد. هم‌اینک در کشور مدل‌های مختلفی از این محصول متناسب با شرایط جغرافیایی و محل مصرف، تولید و عرضه می‌شود. بدیهی است که استفاده از مدل‌های معمولی در آن دسته از واحدهای مسکونی که دودکش آن برای خروج گاز CO طراحی نشده، می‌تواند زیان‌بار و حتی مرگبار باشد. این خطر نه فقط نسبت به پکیج بلکه در خصوص هر وسیله گازسوز دیگری وجود دارد.

مصرف کنندگان لوازم گازسوز به خوبی می‌توانند موارد زیادی از گازگرفتگی و مرگ ناشی از استفاده نامناسب از انواع وسایل گازسوز از جمله بخاری، شومینه و موتورخانه مرکزی را به خاطر آورند. مگر همین آذرماه سال گذشته و درست در سالگرد حادثه ناگوار شین‌آباد، 36 دانش آموز یک مدرسه در مریوان بر اثر انتشار گاز ناشی از موتورخانه راهی بیمارستان نشدند؟ مگر مرحوم دکتر‌سلیمانی‌پور و همسرش در آذرماه سال 1388 به دلیل نشت گاز CO از دودکش جان خود را از دست ندادند؟ فقط کافیست صفحات حوادث روزنامه‌ها را ورق بزنیم تا ده‌ها حادثه دلخراش مشابه را فقط به دلیل استفاده غیرایمن از بخاری، شومینه یا موتورخانه که منجر به مسمومیت و حتی مرگ ساکنانش شد را مشاهده کنیم.

این سوال به ذهن خوانده جاری می‌شود که آیا تولیدکنندگان پکیج شوفاژ دیواری نیز فقط در پی افزایش سهم خود از بازار لوازم گرمایشی هستند یا قبل از فروش به متقاضیان خرید، مشاوره می‌دهند؟ در پاسخ به این سوال باید گفت که هم‌اکنون برخی از تولیدکنندگان پکیج با ارائه مشاوره قبل از خرید، مصرف‌کنندگان را در انتخاب مدل مناسب، کم مصرف و پربازده یاری می‌رسانند.این تولیدکنندگان با بهره‌مندی از شبکه سرویس‌کاران مجاز، راهنمایی‌های لازم را به مصرف‌کنندگان برای انتخاب درست ارائه می‌دهند.

 بیان این مطلب نیز خالی از لطف نیست که هم اینک در ایران و با دستان توانای کارگران عزیز کشورمان پکیج‌هایی با فناوری روم‌سیلد تولید می‌شود که نه تنها اکسیژن مورد نیاز برای احتراق را از خارج از محیط واحد مسکونی تامین می‌کند بلکه گاز حاصل از احتراق را به بیرون پرتاب می‌کنند. این محصولات ایمن‌ترین و با صرفه‌ترین وسیله تامین گرمایش و آب گرم هستند.

 پکیج‌های شوفاژ دیواری مدل محفظه احتراق بسته یا همان روم‌سیلد با پکیج‌های شوفاژ دیواری معمولی تفاوت دارند. تفاوت محصولات تولیدی با این فناوری با مدل‌های معمولی پکیج شوفاژ دیواری در این است که محفظه احتراق در این فناوری کاملا بسته است و عمل تخلیه دود و مکش هوا از طریق یک دودکش دو جداره مخصوص انجام می‌شود. محصولات دارای این فناوری به یک فن تهویه داخلی نیز مجهزند تا به کمک دودکش دوجداره هوای لازم برای احتراق را از فضای آزاد خارج از واحد مسکونی به داخل دستگاه مکیده و گاز ناشی از احتراق دستگاه به فضای آزاد خارج از واحد مسکونی هدایت شود، به این ترتیب کیفیت هوای محل نصب پکیج نیز حفظ می‌شود.

و کلام آخر اینکه پکیج‌ستیزان حق ندارند برای دفاع از محصول خود مردم را بترسانند و با انتشار پیام نادرست، با منافع ملی بازی کنند. آنان حق ندارند در زمانی که مسئولان کمر همت به اصلاح الگوی مصرف بسته‌ و در جهت صیانت از ذخایر و منابع خدادادی گاز گام برداشته‌اند، خلاف منافع ملی گام بردارند. از یاد نبریم که ایران جزو کشورهایی است که متاسفانه بالاترین مصرف سرانه گاز جهان را به خود اختصاص داده است و این نعمت خدادادی بالاخره روزی به پایان می‌رسد.


ارسال نظر

ارسال


قانون جهش تولید مسکن در تقابل خوشبین‌ها و بدبین ها

قانون جهش تولید مسکن در تقابل خوشبین‌ها و بدبین ها

مجلس شورای اسلامی قانون جهش تولید مسکن را که مطابق شعارهای انتخاباتی ابراهیم رئیسی بود تصویب کرد تا بعد از مدت‌ها یک نهضت بزرگ مسکن‌سازی در کشور شکل بگیرد با این حال کارشناسان اقتصادی درباره این طرح نظرات مختلفی دارند

 از کاهش نرخ تورم تا کاهش نرخ در بازار بین بانکی

از کاهش نرخ تورم تا کاهش نرخ در بازار بین بانکی

ارائه منظم روند ماهانه تحولات اقتصادی و اقدامات سیاستی بانک مرکزی

 آورده متقاضیان نهضت ملی مسکن افزایش یافت

آورده متقاضیان نهضت ملی مسکن افزایش یافت

در حالی طبق اعلام وزارت راه و شهرسازی قرار بود آورده متقاضیان نهضت ملی مسکن حدود ۲۰۰ میلیون تومان باشد که این مبلغ به ۳۲۰ میلیون تومان افزایش یافته است.

هزینه وام مسکن گرانتر شد | برای دریافت وام ۴۸۰ میلیونی زوجین چقدر باید خرج کنیم؟

هزینه وام مسکن گرانتر شد | برای دریافت وام ۴۸۰ میلیونی زوجین چقدر باید خرج کنیم؟

هزینه اوراق تسهیلات مسکن نسبت به هفته قبل اندکی رشد داشته و بر این اساس متاهل های ساکن پایتخت برای تهیه این اوراق باید بیش از ۱۳۴ میلیون تومان پرداخت کنند.

تعیین تکلیف 2 هزار متر اراضی استان تهران

تعیین تکلیف 2 هزار متر اراضی استان تهران

استاندار تهران گفت: بلندمرتبه‌سازی بدون در نظر گرفتن پیوست‌های فرهنگی، اجتماعی و زیرساخت‌های لازم در درازمدت آسیب‌زا می‌باشد.

خانه های سنتی ایرانی

خانه های سنتی ایرانی

با نگاهی به معماری سنتی ایرانی، نقش و جایگاه ویژه خانه به عنوان یک المان مهم در معماری آشکار می شود. این عناصر که دارای روش ها و تکنیک های مختلف ساخت و اجرا می باشند دارای ویژگی های متفاوتی بر اساس اقلیم و فرهنگ هر منطقه هستند.

ویژگی مهم معماری سنتی ایرانی

ویژگی مهم معماری سنتی ایرانی

کاشی کاری های زینتی و شاهکارهای مهندسی هوشمندانه، حاکی از قدرت معماری ایرانی طی قرون متمادی اند. با داشتن بیست میراث جهانی یونسکو در ایران هیچ گاه با کمبود مکان های دیدنی مواجه نمی شوید.

سنگ آنتیک چیست و چه کاربردهایی دارد؟

سنگ آنتیک چیست و چه کاربردهایی دارد؟

سنگ آنتیک سنگی است که از کنار هم قرار گرفتن قطعه سنگ های کوچک شکسته در کنار هم به وجود می آید. معمولا این سنگ از سنگ های طبیعی تراورتن و مالون تشکیل می شود و بدون رنگ به صورت طبیعی مورد استفاده قرار می گیرند.

مصوبه کمک هزینه مسکن کارگران ابلاغ شد

مصوبه کمک هزینه مسکن کارگران ابلاغ شد

معاون اول رئیس جمهور مصوبه مربوط به تعیین کمک هزینه مسکن کارگران مشمول قانون کار در سال ۱۴۰۱ را ابلاغ کرد.

هزینه ساخت برج مسکونی چقدر است؟

هزینه ساخت برج مسکونی چقدر است؟

هزینه ساخت هرگونه ساختمان مسکونی اعم از آپارتمان، برج، ویلا و غیره در چند سال گذشته بین 15 تا 30 درصد افزایش داشته است .

اصل ۳۱ قانون اساسی؛ حق مسکن از رویا تا واقعیت

اصل ۳۱ قانون اساسی؛ حق مسکن از رویا تا واقعیت

"داشتن مسکن متناسب با نیاز، حق هر فرد و خانواده ایرانی است. دولت موظف است با رعایت اولویت برای آنها که نیازمندترند به خصوص روستانشینان و کارگران زمینه اجرای این اصل را فراهم کند."

کدام صاحبخانه‌ها تنبیه مالیاتی می‌شوند؟/ دور زدن مصوبه افزایش ۲۵ درصدی اجاره‌بها

کدام صاحبخانه‌ها تنبیه مالیاتی می‌شوند؟/ دور زدن مصوبه افزایش ۲۵ درصدی اجاره‌بها

بررسی آگهی های خرید و فروش و رهن و اجاره مسکن در سایت‌ها حاکی از آن است که میانگین قیمت رهن کامل واحدهای نوساز در پایتخت ۵۳۹ میلیون تومان است.

بازارهای جهانی با بازگشت نفت ایران به تعادل می‌رسد

بازارهای جهانی با بازگشت نفت ایران به تعادل می‌رسد

اوجی گفت: وضع بازار جهانی نفت به گونه‌ای است که بازگشت نفت ایران به بازار می‌تواند به‌طور قابل توجهی پاسخگوی نیاز مشتریان و عامل ایجاد تعادل و آرامش در بازار‌های جهانی باشد.

تورم  ارزش دلار چه بر سر اقتصاد دنیا می آورد؟

تورم ارزش دلار چه بر سر اقتصاد دنیا می آورد؟

افزایش ارزش دلار در یک سال اخیر یکی از مهمترین خبرهای اقتصادی این روزها است.

بنچاق چیست و چه تفاوتی با سند دارد؟

بنچاق چیست و چه تفاوتی با سند دارد؟

زمان‌های قدیم‌تر بنچاق مورد استفاده قرار می‌گرفته است و کاملا منطقی است که افراد مدرن اطلاع کمتری از این نوع سند داشته باشند. در کشورمان ایران، اسنادی مالکیت مانند مبایعه‌نامه، بنچاق و قولنامه در طول تاریخ استفاده‌های مختلفی داشته است.

زمین ۲ میلیون و ۸۰۰ هزار واحد نهضت ملی مسکن تامین شد

زمین ۲ میلیون و ۸۰۰ هزار واحد نهضت ملی مسکن تامین شد

طرح نهضت ملی مسکن یکی از طرح‌های کلان دولت سیزدهم در بخش مسکن است که سیاستگذاری برای اجرای ۴ میلیون واحد مسکونی در طی چهار سال را در برنامه قرار داده است.

بازسازی ساختمان و دکوراسیون خانه

بازسازی ساختمان و دکوراسیون خانه

ساختمان همانند یک نوزاد همواره احتیاج به مراقبت و تعمیرات دارد. رفته رفته با فرسوده شدن مصالح بکار رفته در بنا مشکلات گوناگونی از قبیل ترک، شکستگی، تخریب، آلودگی‌های انسانی، جانوری و محیطی، مشکلات تاسیساتی و غیره بوجود می‌آید.

تیمچه قم بزرگترین سقف ضربی جهان

تیمچه قم بزرگترین سقف ضربی جهان

تیمچه قم به عنوان بزرگترین سقف ضربی جهان و شاهکار هنر و معماری ایرانی است که به‌ عنوان یکی از آثار ملی ایران به ثبت رسیده است.

در بازار مسکن ترکیه چه خبر است؟

در بازار مسکن ترکیه چه خبر است؟

بر اساس داده‌های یک اتاق فکر معتبر قیمت اجاره بها نسبت به سال گذشته در ماه فوریه ۸۴.۲ درصد افزایش یافته است. این افزایش قیمت در استانبول، آنکارا و سومین شهر بزرگ ترکیه یعنی ازمیر از ۱۰۰ درصد فراتر رفت.

برخی مشاوران املاک ماهی هزار کدرهگیری صوری برای وام ودیعه می‌دهند

برخی مشاوران املاک ماهی هزار کدرهگیری صوری برای وام ودیعه می‌دهند

عضو هیئت مدیره اتحادیه مشاوران املاک گفت: برخی دفاتر املاک بدون پروانه، در یک ماه هزار کد رهگیری صوری اجاره مسکن برای دریافت وام ودیعه صادر می کنند.