بهینه‌سازی مصرف انرژی در ساختمان‌ها

  • سه شنبه 20 خرداد 1393

اخبار => گروه خبر

آگاهان املاک: یک فعال حوزه ساختمان با اشاره به اینکه حذف یارانه حامل‌های انرژی توجه به بهینه‌سازی مصرف انرژی در ساختمان‌ها را دوچندان کرده است، گفت: با به کارگیری فن‌آوری‌های جدید درساختمان‌ها واحدهایی را تولید کنیم که زمینه‌ساز بهینه‌سازی مصرف انرژی باشند.

به گزارش مهر، محسن چراغی ضمن اعلام مطلب فوق تاکید کرد: علی‌رغم اینکه میزان مصرف انرژی در ایران در بخش ساختمان حدود 40درصد ازکل مصرف انرژی را به خود تخصیص داده است اما شبه‌رایگان بودن حامل‌های انرژی باعث شده که متاسفانه الزامی برای به کارگیری روش‌های بهینه‌سازی مصرف انرژی در ساختمان‌ها وجود نداشته باشد. وی گفت: اما بدون شک اجرای فاز دوم هدفمند کردن یارانه‌ها، زمینه‌ای است تا این اجبار برای تحقق بهینه‌سازی مصرف انرژی در ساختمان‌ها ایجاد شود.

مدیر اولین پروژه ساختمان خورشیدی در شمال غرب تهران با اشاره به فصل پنجم قانون اصلاح الگوی مصرف که مربوط به مصرف‌کنندگان انرژی در بخش ساختمان و شهرسازی است، اظهارداشت: علی‌رغم اینکه در ماده 18 این قانون درراستای اجرای قانون نظام مهندسی و کنترل ساختمان، وزارتخانه وقت مسکن و شهرسازی، وزارتخانه‌های نفت و نیرو و معاونت برنامه‌ریزی نظارت راهبردی رئیس جمهوری موظف به تهیه آئین‌نامـه‌های صرفه‌جویی مصرف انرژی در ساختمان‌ها با جهت‌گیری به سوی ساختمان سبز شدند و همچنین درماده 19 این قانون صـدور گواهی پایان کار توسط شهـرداری‌ها و یا سایر مراجع مربوط، منوط به رعایت ضوابط، مقررات و آیین‌نامه‌های موضوع ماده(18) شده‌اند اما عملا این قوانین اجرایی نشده‌اند به طوری که کماکان شاهد تولید ساختمان‌هایی هستیم که انرژی در آنها به هدر می‌رود.

چراغی درعین حال خاطرنشان کرد: سال گذشته نخستین ساختمان خورشیدی درشمال غرب تهران افتتاح شد که باتوجه به اینکه در تولید این ساختمان مواردی نظیر عایق‌کاری جداره‌های بیرونیِ ساختمان، استفاده از بویلرچگالشی، نصب آبگرمن خورشیدی، استفاده ازسیستم سنجش میزان مصرف انرژی برای هرواحد آپارتمانی و نیزسیستم کنترل هوشمند خانگی اجرایی شده بود موفق به دریافت گواهینامه کارآیی انرژی ساختمان شدیم که به موجب آن رتبه چهارونیم ستاره انرژی از پنج ستاره را دریافت کردیم.

وی ادامه داد: اما متاسفانه علی‌رغم رسانه‌ای شدن این موضوع، به هیچ‌وجه مقامات تصمیم‌گیر واکنشی به این موضوع نشان نداند، این درحالی است که این ساختمان به عنوان یک پایلوت می‌تواند مورد بررسی کارشناسی قراربگیرد.

چراغی تاکید کرد: این درحالی است که انتظار می‌رود مقامات تصمیم‌گیر با انجام مطالعات کارشناسی درباره راهکارهای بهینه‌سازی مصرف انرژی در ساختمان‌ها نظیر استفاده از انرژی خورشیدی در ساخت وسازها، شرایطی را فراهم کنند که برای استفاده از این نوع روش درساختمان‌سازی‌ها زمینه مساعدی فراهم شود.

این کارشناس مسکن درباره راهکارهای اصلاح الگوی مصرف انرژی در ساختمان‌ها، گفت: اجرایی‌کردن روش‌هایی از جمله سیستم مدیریت هوشمند ساختمان به خصوص در تاسیسات مرکزی ساختمان، ایزوله‌کردن تجهیزات موتورخانه، بکارگیری پنجره‌های دوجداره، استفاده از تجهیزات برودتی مناسب، بکارگیری روشی برای تعیین برچسب انرژی در ساختمان‌ها با استانداردهای تعریف شده، نگهداری تجهیزات سرمایشی و گرمایشی و سیستم‌های انرژی خورشیدی، استفاده از سخت‌گیری‌های مغناطیسی ازجمله شاخص‌ترین راهکارهای اصلاح الگوی مصرف انرژی درساختمان‌ها هستند که تحقق آنها ازطریق مبحث نوزدهم مقررات ملی ساختمان میسر می‌شود.

وی در پاسخ به سئوال دیگری مبنی‌بر اینکه اجرایی کردن راهکارهای مذکور تا چه میزان در مصرف انرژی ساختمان‌ها موثر است، تاکید کرد: عملیاتی کردن این روش‌ها بدون شک می‌تواند حداقل تا 50 درصد در مصرف گازوئیل تا 25 درصد در مصرف برق ساختمان‌ها صرفه‌جویی به عمل آورد.

مدیر گروه ساختمانی ایما ادامه داد: براساس اعلام شرکت ملی گاز ایران، در اواخر سال گذشته مصرف گاز به میزان 570 میلیون مترمکعب در یک روز درکل کشور بوده که این رقم در بخش خانگی 491 میلیون مترمکعب بوده که سهم شهرتهران از این رقم 116 میلیون مترمکعب بوده است.

عضو کانون فارغ التحصیلان دانشگاه تهران افزود: آمار مذکور مربوط به روز 13بهمن ماه سال 92 بوده که با احتساب ارزش هر مترمکعب گاز 700 ریال، مبلغ 81 میلیارد و 200 میلیون ریال در این روز هزینه گاز مصرفی شده است.

 وی گفت: با استفاده ازروش‌های بهینه‌سازی مصرف انرژی درساختمان‌ها که سبب کاهش 50 درصدی مصرف انرژی در ساختمان‌ها می‌شود، رقم مذکور به مبلغ 40 میلیارد و 600 میلیون تومان کاهش پیدا می‌کند که این رقم می‌تواند به چرخه بهینه‌سازی مصرف انرژی درکشور بازگردد.

این عضوسازمان نظام مهندسی ساختمان استان تهران همچنین درپایان با اشاره به دغدغه‌های وزیرراه وشهرسازی مربوط به رعایت حقوق شهروند‌مداری، تاکید کرد: از جمله شروط تحقق شهروند‌مداری درحوزه مسکن تولید واحدهای با کیفیت است که رعایت مباحث انرژی درساختمان‌ها ازجمله پیش‌شرط‌های تولید ساختمان‌های با کیفیت است.

وی تاکید کرد: شهروندان حق دارند وقتی ملکی را می‌خرند تمامی تجهیزات آن استاندارد باشد و قانون الگوی مصرف درآن رعایت شده باشد، بنابراین باتوجه به تاکید وزیرراه درباره تحقق شهروند‌مداری انتظار می‌رود که شرایطی ایجاد شود که بهنیه‌سازی مصرف انرژی در ساختمان‌ها ایجاد شود.


ارسال نظر

ارسال


قانون جهش تولید مسکن در تقابل خوشبین‌ها و بدبین ها

قانون جهش تولید مسکن در تقابل خوشبین‌ها و بدبین ها

مجلس شورای اسلامی قانون جهش تولید مسکن را که مطابق شعارهای انتخاباتی ابراهیم رئیسی بود تصویب کرد تا بعد از مدت‌ها یک نهضت بزرگ مسکن‌سازی در کشور شکل بگیرد با این حال کارشناسان اقتصادی درباره این طرح نظرات مختلفی دارند

 از کاهش نرخ تورم تا کاهش نرخ در بازار بین بانکی

از کاهش نرخ تورم تا کاهش نرخ در بازار بین بانکی

ارائه منظم روند ماهانه تحولات اقتصادی و اقدامات سیاستی بانک مرکزی

 آورده متقاضیان نهضت ملی مسکن افزایش یافت

آورده متقاضیان نهضت ملی مسکن افزایش یافت

در حالی طبق اعلام وزارت راه و شهرسازی قرار بود آورده متقاضیان نهضت ملی مسکن حدود ۲۰۰ میلیون تومان باشد که این مبلغ به ۳۲۰ میلیون تومان افزایش یافته است.

هزینه وام مسکن گرانتر شد | برای دریافت وام ۴۸۰ میلیونی زوجین چقدر باید خرج کنیم؟

هزینه وام مسکن گرانتر شد | برای دریافت وام ۴۸۰ میلیونی زوجین چقدر باید خرج کنیم؟

هزینه اوراق تسهیلات مسکن نسبت به هفته قبل اندکی رشد داشته و بر این اساس متاهل های ساکن پایتخت برای تهیه این اوراق باید بیش از ۱۳۴ میلیون تومان پرداخت کنند.

تعیین تکلیف 2 هزار متر اراضی استان تهران

تعیین تکلیف 2 هزار متر اراضی استان تهران

استاندار تهران گفت: بلندمرتبه‌سازی بدون در نظر گرفتن پیوست‌های فرهنگی، اجتماعی و زیرساخت‌های لازم در درازمدت آسیب‌زا می‌باشد.

خانه های سنتی ایرانی

خانه های سنتی ایرانی

با نگاهی به معماری سنتی ایرانی، نقش و جایگاه ویژه خانه به عنوان یک المان مهم در معماری آشکار می شود. این عناصر که دارای روش ها و تکنیک های مختلف ساخت و اجرا می باشند دارای ویژگی های متفاوتی بر اساس اقلیم و فرهنگ هر منطقه هستند.

ویژگی مهم معماری سنتی ایرانی

ویژگی مهم معماری سنتی ایرانی

کاشی کاری های زینتی و شاهکارهای مهندسی هوشمندانه، حاکی از قدرت معماری ایرانی طی قرون متمادی اند. با داشتن بیست میراث جهانی یونسکو در ایران هیچ گاه با کمبود مکان های دیدنی مواجه نمی شوید.

سنگ آنتیک چیست و چه کاربردهایی دارد؟

سنگ آنتیک چیست و چه کاربردهایی دارد؟

سنگ آنتیک سنگی است که از کنار هم قرار گرفتن قطعه سنگ های کوچک شکسته در کنار هم به وجود می آید. معمولا این سنگ از سنگ های طبیعی تراورتن و مالون تشکیل می شود و بدون رنگ به صورت طبیعی مورد استفاده قرار می گیرند.

مصوبه کمک هزینه مسکن کارگران ابلاغ شد

مصوبه کمک هزینه مسکن کارگران ابلاغ شد

معاون اول رئیس جمهور مصوبه مربوط به تعیین کمک هزینه مسکن کارگران مشمول قانون کار در سال ۱۴۰۱ را ابلاغ کرد.

هزینه ساخت برج مسکونی چقدر است؟

هزینه ساخت برج مسکونی چقدر است؟

هزینه ساخت هرگونه ساختمان مسکونی اعم از آپارتمان، برج، ویلا و غیره در چند سال گذشته بین 15 تا 30 درصد افزایش داشته است .

اصل ۳۱ قانون اساسی؛ حق مسکن از رویا تا واقعیت

اصل ۳۱ قانون اساسی؛ حق مسکن از رویا تا واقعیت

"داشتن مسکن متناسب با نیاز، حق هر فرد و خانواده ایرانی است. دولت موظف است با رعایت اولویت برای آنها که نیازمندترند به خصوص روستانشینان و کارگران زمینه اجرای این اصل را فراهم کند."

کدام صاحبخانه‌ها تنبیه مالیاتی می‌شوند؟/ دور زدن مصوبه افزایش ۲۵ درصدی اجاره‌بها

کدام صاحبخانه‌ها تنبیه مالیاتی می‌شوند؟/ دور زدن مصوبه افزایش ۲۵ درصدی اجاره‌بها

بررسی آگهی های خرید و فروش و رهن و اجاره مسکن در سایت‌ها حاکی از آن است که میانگین قیمت رهن کامل واحدهای نوساز در پایتخت ۵۳۹ میلیون تومان است.

بازارهای جهانی با بازگشت نفت ایران به تعادل می‌رسد

بازارهای جهانی با بازگشت نفت ایران به تعادل می‌رسد

اوجی گفت: وضع بازار جهانی نفت به گونه‌ای است که بازگشت نفت ایران به بازار می‌تواند به‌طور قابل توجهی پاسخگوی نیاز مشتریان و عامل ایجاد تعادل و آرامش در بازار‌های جهانی باشد.

تورم  ارزش دلار چه بر سر اقتصاد دنیا می آورد؟

تورم ارزش دلار چه بر سر اقتصاد دنیا می آورد؟

افزایش ارزش دلار در یک سال اخیر یکی از مهمترین خبرهای اقتصادی این روزها است.

بنچاق چیست و چه تفاوتی با سند دارد؟

بنچاق چیست و چه تفاوتی با سند دارد؟

زمان‌های قدیم‌تر بنچاق مورد استفاده قرار می‌گرفته است و کاملا منطقی است که افراد مدرن اطلاع کمتری از این نوع سند داشته باشند. در کشورمان ایران، اسنادی مالکیت مانند مبایعه‌نامه، بنچاق و قولنامه در طول تاریخ استفاده‌های مختلفی داشته است.

زمین ۲ میلیون و ۸۰۰ هزار واحد نهضت ملی مسکن تامین شد

زمین ۲ میلیون و ۸۰۰ هزار واحد نهضت ملی مسکن تامین شد

طرح نهضت ملی مسکن یکی از طرح‌های کلان دولت سیزدهم در بخش مسکن است که سیاستگذاری برای اجرای ۴ میلیون واحد مسکونی در طی چهار سال را در برنامه قرار داده است.

بازسازی ساختمان و دکوراسیون خانه

بازسازی ساختمان و دکوراسیون خانه

ساختمان همانند یک نوزاد همواره احتیاج به مراقبت و تعمیرات دارد. رفته رفته با فرسوده شدن مصالح بکار رفته در بنا مشکلات گوناگونی از قبیل ترک، شکستگی، تخریب، آلودگی‌های انسانی، جانوری و محیطی، مشکلات تاسیساتی و غیره بوجود می‌آید.

تیمچه قم بزرگترین سقف ضربی جهان

تیمچه قم بزرگترین سقف ضربی جهان

تیمچه قم به عنوان بزرگترین سقف ضربی جهان و شاهکار هنر و معماری ایرانی است که به‌ عنوان یکی از آثار ملی ایران به ثبت رسیده است.

در بازار مسکن ترکیه چه خبر است؟

در بازار مسکن ترکیه چه خبر است؟

بر اساس داده‌های یک اتاق فکر معتبر قیمت اجاره بها نسبت به سال گذشته در ماه فوریه ۸۴.۲ درصد افزایش یافته است. این افزایش قیمت در استانبول، آنکارا و سومین شهر بزرگ ترکیه یعنی ازمیر از ۱۰۰ درصد فراتر رفت.

برخی مشاوران املاک ماهی هزار کدرهگیری صوری برای وام ودیعه می‌دهند

برخی مشاوران املاک ماهی هزار کدرهگیری صوری برای وام ودیعه می‌دهند

عضو هیئت مدیره اتحادیه مشاوران املاک گفت: برخی دفاتر املاک بدون پروانه، در یک ماه هزار کد رهگیری صوری اجاره مسکن برای دریافت وام ودیعه صادر می کنند.