برندآفرینی، ضرورتی در بلندمـرتبه سازی

مریم بنی‌هاشمی،کارشناس ارشد MBA/ دانشگاه صنعتی شریف

  • چهارشنبه 22 فروردین 1397 ساعت 15:36

اخبار => مقاله های معماری و شهرسازی

بنا به گزارش منابع رسمی کشور از جمله روزنامه ی دنیای اقتصاد، در هشت ماه اول سال 93، تیراژ ساخت آپارتمان در تهران 60 درصد افت داشته است. یعنی از ابتدای فروردین 93 تا پایان آبان‌ماه، تنها 73 هزار و 530 واحد مسکونی جدید در شهر تهران ساخته شده است؛
برندآفرینی، ضرورتی  در بلندمـرتبه سازی

بنا به گزارش منابع رسمی کشور از جمله روزنامه ی دنیای اقتصاد، در هشت ماه اول سال 93، تیراژ ساخت آپارتمان در تهران 60 درصد افت داشته است. یعنی از ابتدای فروردین 93 تا پایان آبان‌ماه، تنها 73 هزار و 530 واحد مسکونی جدید در شهر تهران ساخته شده است؛ در حالی که سال گذشته در همین بازه ی زمانی، شهرداری تهران برای احداث 183 هزار و 380 واحد مسکونی مجوز ساخت صادر کرده است. رکود فعلی حاکم بر ساخت و ساز، پس از یک دوره رونق از سال 90 تا 92، رخ داده است. مازاد عرضه (به بیان بهتر؛ عدم تناسب عرضه با تقاضا) در کنار روند افزایشی قیمت ساختمان و کاهش قدرت خرید خریداران در سال های اخیر، بازار مسکن را دچار رکود در طرف تقاضا نموده است که نهایتاً به رکود در طرف عرضه نیز منجر شده است.
شرایط فعلی بازار مسکن موجب شده است که تحلیل گران به بررسی توجیه اقتصادی ساخت و ساز در شرایط کنونی بپردازند.

یکی از مشکلات جدی اکثر شهر های بزرگ، رشد و توسعه ی پراکنده، ناموزون، غیر اصولی و گسترش سرسام آور ساخت و ساز ها در سطح شهر و به صورت افقی است. این شکل از توسعه باعث شکل گیری سیمای شهر به صورت خانه های بزرگ و پراکنده، سطوح ارتباطی زیاد و زمین های بایر بسیار در درون شهر می‌شود. مشکلاتی از این قبیل، روند ساخت و ساز در شهرهای بزرگ را به سمت بلندمرتبه‌سازی به عنوان جایگزینی برای انبوه سازی در سطح معرفی نموده است. در شهرهای مدرن دنیا نیز روند بلندمرتبه‌سازی رو به افزایش است.
در کشور ما و در کلان شهر تهران، انبوه‌سازی در سطح، بیشتر از بلندمرتبه‌سازی مورد توجه قرار گرفته است.
چرایی این موضوع، فارغ از محدودیت‌های قانونی و... از دید اقتصادی نیز قابل بررسی است. عمده‌ی عوامل اثرگذار در بررسی توجیه اقتصادی ساخت یک برج، هزینه‌ی ساخت، زمان ساخت و قیمت فروش است؛ بدین معنا که با توجه به هزینه‌ای که سرمایه‌گذار در یک بازه‌ی زمانی انجام می‌دهد، قیمت فروش آن برج می‌تواند پاسخگوی هزینه‌های انجام شده در طول مدت ساخت و سود مورد انتظار سرمایه‌گذار باشد. محاسبه‌ی سطحی این معادله (هزینه و زمان ساخت در یک طرف و قیمت در طرف دیگر) در برجی مثلا 35 طبقه، سرمایه‌گذار را به سمت و سویی می‌برد که ساخت چند مجتمع با طبقات کمتر از 10، توجیه‌پذیری بیشتری داشته باشد.
l آیا این عدم توجیه‌پذیری خاص کشور ما است؟
l آیا ساخت برج‌های بلند‌مرتبه، در کشورهای دیگر نیز توجیهی ندارد؟
ساخت برج‌های مرتفع و روند رو به افزایش بلند مرتبه‌سازی در شهرهای مدرن دنیا جای تامل دارد. آیا هزینه‌ی ساخت یک برج در این شهرها پایین‌تر است؟ آیا زمان ساخت برج در این شهرها کوتاه‌تر است؟ و یا سازندگان در دیگر کشورهای جهان امکان فروش برج‌های خود با قیمت بالاتری را دارند؟
مسلماً باید تمام تلاش‌ها در جهت کاهش زمان و هزینه‌های ساخت برج‌های بلند‌مرتبه باشد؛ ولی با توجه به امکانات و تکنولوژی موجود در کشور، بررسی این دو مقوله را به زمان دیگری موکول می‌کنیم و در اینجا تاکید، بیشتر بر متغیر قیمت است.
l آیا امکان افزایش قیمت برج‌های بلند‌مرتبه وجود دارد؟
برای پاسخ دادن به این سوال می‌بایست به سمت تقاضا و بازار توجه نمود. بررسی ذهنیت مخاطبان نشان‌دهنده‌ی این موضوع است که خریداران نه تنها حاضر نیستند که بهای بیشتری برای خرید واحدهای موجود در برج‌ها بپردازند؛ بلکه خریداران و مخاطبان هدف بالقوه، ذهنیت مثبتی نیز نسبت به زندگی در این برج‌ها ندارند.
ذهنیت منفی مخاطبان نسبت به زندگی در برج‌های بلندمرتبه عموماً ریشه در ترس‌هایی دارد که برخی از این ترس‌ها عبارتند از:
l ترس از خراب شدن آسانسور و اجبار به استفاده از پله‌ها
l عدم احساس امنیت
l عدم اطمینان به مقاومت و استحکام برج
ریشه‌ی این ترس‌ها و ترس‌هایی از این قبیل را می‌توان در دو موضوع جستجو کرد:
l عدم اعتماد به سیستم فنی- مهندسی
l شفاف نبودن سیستم خدمت‌رسانی و نظام بهره‌برداری
این دو عامل بنیادی و ریشه‌ای موجب می‌شوند که مشتری حاضر به پرداخت بهای مورد نظر سرمایه‌گذار نباشد. عدم تمایل مشتریان به پرداخت قیمت مورد نظر سرمایه‌گذار بدین معناست که ارزش پیشنهادی منحصر بفرد برای مشتری، یا اصلا به درستی تعریف نشده و یا اگر ارزش پیشنهادی به درستی تعریف شده است، به نحو مناسبی به مشتریان منتقل نشده است. ابزاری که می‌توان برای تعریف این ارزش و انتقال مناسب آن به مشتریان به کار گرفت، «برندآفرینی» است.
طبق تعریف انجمن بازاریابی امریکا (AMA) ، یک برند عبارتست از:
یک نام، اصطلاح، طرح، نماد یا هر ویژگی دیگری که کالا یا خدمت یک فروشنده را از کالا یا خدمت فروشندگان دیگر متمایز می‌کند.
برندآفرینی به معنای تثبیت نشان تجاری و بالابردن ارزش و هویت‌بخشی به محصول و خدمات توسط قدرت برند است. برندآفرینی، فرآیندی منظم برای آگاهی‌بخشی و افزایش وفاداری مشتری است و در واقع برندآفرینی چرایی انتخاب یک برند و ترجیح آن را بر دیگر گزینه‌ها توضیح می‌دهد . آنچه در تعریف یک برند اهمیت دارد این است که وقتی نام یک برند شنیده می‌شود، می‌بایست تمام ارزش‌های مورد نظر سازنده‌ی برند برای مخاطبان تداعی شود؛
بنابراین برندآفرینی در تهیه‌ی یک دفترچه‌ی هویت بصری برند و یا اجرای فعالیت‌های تبلیغاتی جهت برندآفرینی خلاصه نمی‌شود و هدف اصلی، تعریف و انتقال ارزش‌های برند به مشتری است.

برخی از مزایای برند‌آفرینی در صنعت ساختمان از منظر کارفرما:
l ایجاد وفاداری در مشتریان و افزایش تعداد آنها
l افزایش کشش قیمتی تقاضا
l افزایش اثربخشی فعالیت‌های تبلیغاتی و ارتباطی
l دریافت سود بیشتر از بازار توسط کارفرما
l تسهیل تأمین مالی برندهای خوش‌نام از راه‌های مختلف نظیر وام‌های دولتی، سرمایه‌ی آحاد مردم و ...
l تضمین جریان درآمدی در دوران رکود بازار و کاهش ریسک
l امکان حضور راحت‌تر در بازارهای خارجی
l دست‌یابی به یک مزیت رقابتی پایدار مهم

برخی از مزایای برند‌آفرینی در صنعت ساختمان از منظر مصرف‌کننده:
l ایجاد حس رضایت در مشتری فراتر از رضایت حاصل از رفع نیاز مسکن
l بالا رفتن کیفیت و تضمین آن از طرف کارفرما
l تسهیل فرآیند تصمیم‌گیری و کاهش هزینه‌های جست و جو
l شناخت کامل کارفرما و کاهش ریسک و مخاطرات
لازم به ذکر است؛ برند‌آفرینی فعالیتی مستمر است و نیاز به برنامه‌ریزی و اجرای دقیق فعالیت‌های مرتبط با برند و هماهنگی و یکپارچگی میان این فعالیت‌ها دارد. با اکتفای صِرف به فعالیت‌های تبلیغاتی نمی‌توان برندی قدرتمند ساخت و از مزایای برند‌آفرینی بهره برد.
فعالیت‌های مرتبط با برندآفرینی عبارتند از:
l تدوین اهداف، جایگاه، استراتژی‌ها و ارزش‌های برند
l تدوین المان‌های هویتی برند
l تدوین استانداردها و خطوط راهنما (مانند خطوط راهنمای هویت بصری برند)
l برنامه‌ریزی و اجرای فعالیت‌ها و برنامه‌های ارتباطات یکپارچه‌ی برند
l ممیزی، اندازه‌گیری و تفسیر عملکرد برند
همه‌ی آنچه یک برند معتبر را از رقبا و دیگر برندها متمایز می‌کند، ایجاد یک وعده‌ی برند (Brand Promise) مشخص و پایبندی به تعهدات است. پایبندی یک شرکت به تعهدات خود به برند اصالت می‌بخشد و آن را از برندهای نامعتبر متمایز می‌کند. فعالیت‌های مرتبط با برندآفرینی که در بالا عنوان شد به دنبال اطمینان از اعتبار و صحت یک برند در طول زمان است.
شرکت‌های موفق در سطح جهان علی‌رغم اینکه با فضایی بسیار رقابتی و مشتریانی با قدرت انتخاب و توقعات بالا روبرو هستند، توانسته‌اند با استفاده از ابزار تاثیرگذار برند به ذهن، قلب و روح مشتریان خود نفوذ کنند و حاشیه‌ی سود بسیار بالایی را از پروژه‌های خود به دست آورند.
با ایجاد برندی قدرتمند در بازار ایران می‌توان استقبال مشتریان از پروژه‌ها را به نحو قابل ملاحظه‌ای افزایش داد. همان‌گونه که عنوان شد یک برند قدرتمند، احساس اطمینان خاطر را به مشتری منتقل می‌کند و به راحتی می‌توان بر ترس‌ها و دغدغه‌های مشتریان، همانند نگرانی نسبت به کیفیت مصالح به کار گرفته شده و دغدغه‌ی مدیریت برج‌ها غلبه کرد.
مشتریان با آسودگی اقدام به خرید از صاحبان برند خواهند نمود؛ چرا که مطمئن هستند که برندها به وعده‌ها و تعهدات خویش عمل می‌کنند و پس از فرآیند فروش نیز مشتری را تنها نگذاشته و برای جلب رضایت حداکثری مشتری تمام تلاش خویش را به کار خواهند گرفت.

برندها علاوه بر امکان قیمت‌گذاری بالاتر برای پروژه‌های خود و کسب حاشیه‌ی سود بیشتر از بازار، می‌توانند به مشتریانی وفادار دست یابند و دغدغه‌ی چندانی از بابت رکود بازار نداشته باشند. رکود فعلی بر بازار مسکن در کشور، افزایش قیمت‌ها در سال‌های گذشته، کاهش تقاضا و در نتیجه کاهش ساخت و ساز در سال 93 ضربات جبران‌ناپذیری به اقتصاد ایران و فعالان این صنعت وارد نموده است. عدم به کارگیری ابزار برندآفرینی و الزامات آن از جمله عدم توجه به خواست و نیاز مشتریان، عامل اصلی شکاف به وجود آمده میان عرضه و تقاضا و ایجاد رکود در بازار مسکن شده است؛ علی‌رغم وجود نیاز به مسکن در بازار، عرضه و تقاضای موجود با یکدیگر تلاقی و انطباق چندانی ندارند
شرکت‌هایی که به دنبال ایجاد برند قدرتمندی از خود در بازار هستند می‌بایست در جهت ایجاد تصویر ذهنی قدرتمند، مطلوب و منحصر به فرد برای خویش، فراتر از انجام تعهدات خود عمل کنند و از ابتدایی‌ترین مراحل طراحی و حتی قبل از اقدام به طراحی پروژه‌های خویش الزامات مشتری را مد نظر قرار دهند و تلاش کنند تا الزامات عملکردی، احساسی، روحی و روانی مخاطب هدف خویش را در تمامی فعالیت‌های خود مد نظر قرار دهند.
همان‌گونه که عنوان شد، برندآفرینی مستلزم اجرای مجموعه‌ای از فعالیت‌هاست. یکی از مهم‌ترین فعالیت‌ها، انجام مطالعات فرصت پیش از طراحی و ساخت پروژه است. انجام مطالعات فرصت فعالیتی بسیار مهم تلقی می‌شود که می‌بایست نه به عنوان فعالیتی حاشیه‌ای و غیر ضروری؛ بلکه فعالیت بنیادی تلقی گردد. برندهای قدرتـمند خواسـته‌های مشتری را در تمـامی فعالیت‌های خـود لحاظ می‌کنند و هر چقدر که الزامات مشتری از همان ابتدا و در ابتدایی‌ترین مراحل مد نظر قرار گیرد، درصد موفقیت پروژه نیز بالاتر می‌رود.
علاوه بر ضرورت انجام مطالعات فرصت دقیق برای آفریدن برندی قدرتمند، تدوین استراتژی‌های بازاریابی و فروش، به کارگیری مناسب ابزارهای متنوع فروش و بازاریابی، اجـرای دقیق تمامی فعـالیت‌ها و ارائه‌ی خدمات مکملی مانند مدیریت بهره‌برداری و مـدیریت سـاختـمان از دیگر فعـالیت‌هایی هستند که می‌بایست برای برندآفرینی به نحوی برنامه‌ریزی شده و هماهنگ اجرا شوند. با رسیدن و دستیابی به برندی قدرتمند می‌توان در بحرانی‌ترین شرایط بازار نیز موفق عمل نمود.

به‌طور خلاصه؛ ایجاد ارزشی منحصر به فرد برای مشتری و انتقال صحیح و کامل این ارزش به مشتری، کلیدی‌ترین عامل موفقیت است. شرط لازم این کار، توجه به مشتری در تمامی مراحل و فعالیت‌های ایجاد و انتقال ارزش است. تنها برندهایی که رضایت ذهنی مشتریان را جلب نموده، در آنها هیجان می‌آفرینند و با تقویت و حفظ ارزش پیشنهادی خود موجب می‌شوند تا مشتریان احساس بهتر، شور و شعف بیشتری داشته باشند، می‌توانند فاتحان بازار باشند.


ارسال نظر

ارسال


قانون جهش تولید مسکن در تقابل خوشبین‌ها و بدبین ها

قانون جهش تولید مسکن در تقابل خوشبین‌ها و بدبین ها

مجلس شورای اسلامی قانون جهش تولید مسکن را که مطابق شعارهای انتخاباتی ابراهیم رئیسی بود تصویب کرد تا بعد از مدت‌ها یک نهضت بزرگ مسکن‌سازی در کشور شکل بگیرد با این حال کارشناسان اقتصادی درباره این طرح نظرات مختلفی دارند

 از کاهش نرخ تورم تا کاهش نرخ در بازار بین بانکی

از کاهش نرخ تورم تا کاهش نرخ در بازار بین بانکی

ارائه منظم روند ماهانه تحولات اقتصادی و اقدامات سیاستی بانک مرکزی

 آورده متقاضیان نهضت ملی مسکن افزایش یافت

آورده متقاضیان نهضت ملی مسکن افزایش یافت

در حالی طبق اعلام وزارت راه و شهرسازی قرار بود آورده متقاضیان نهضت ملی مسکن حدود ۲۰۰ میلیون تومان باشد که این مبلغ به ۳۲۰ میلیون تومان افزایش یافته است.

هزینه وام مسکن گرانتر شد | برای دریافت وام ۴۸۰ میلیونی زوجین چقدر باید خرج کنیم؟

هزینه وام مسکن گرانتر شد | برای دریافت وام ۴۸۰ میلیونی زوجین چقدر باید خرج کنیم؟

هزینه اوراق تسهیلات مسکن نسبت به هفته قبل اندکی رشد داشته و بر این اساس متاهل های ساکن پایتخت برای تهیه این اوراق باید بیش از ۱۳۴ میلیون تومان پرداخت کنند.

تعیین تکلیف 2 هزار متر اراضی استان تهران

تعیین تکلیف 2 هزار متر اراضی استان تهران

استاندار تهران گفت: بلندمرتبه‌سازی بدون در نظر گرفتن پیوست‌های فرهنگی، اجتماعی و زیرساخت‌های لازم در درازمدت آسیب‌زا می‌باشد.

خانه های سنتی ایرانی

خانه های سنتی ایرانی

با نگاهی به معماری سنتی ایرانی، نقش و جایگاه ویژه خانه به عنوان یک المان مهم در معماری آشکار می شود. این عناصر که دارای روش ها و تکنیک های مختلف ساخت و اجرا می باشند دارای ویژگی های متفاوتی بر اساس اقلیم و فرهنگ هر منطقه هستند.

ویژگی مهم معماری سنتی ایرانی

ویژگی مهم معماری سنتی ایرانی

کاشی کاری های زینتی و شاهکارهای مهندسی هوشمندانه، حاکی از قدرت معماری ایرانی طی قرون متمادی اند. با داشتن بیست میراث جهانی یونسکو در ایران هیچ گاه با کمبود مکان های دیدنی مواجه نمی شوید.

سنگ آنتیک چیست و چه کاربردهایی دارد؟

سنگ آنتیک چیست و چه کاربردهایی دارد؟

سنگ آنتیک سنگی است که از کنار هم قرار گرفتن قطعه سنگ های کوچک شکسته در کنار هم به وجود می آید. معمولا این سنگ از سنگ های طبیعی تراورتن و مالون تشکیل می شود و بدون رنگ به صورت طبیعی مورد استفاده قرار می گیرند.

مصوبه کمک هزینه مسکن کارگران ابلاغ شد

مصوبه کمک هزینه مسکن کارگران ابلاغ شد

معاون اول رئیس جمهور مصوبه مربوط به تعیین کمک هزینه مسکن کارگران مشمول قانون کار در سال ۱۴۰۱ را ابلاغ کرد.

هزینه ساخت برج مسکونی چقدر است؟

هزینه ساخت برج مسکونی چقدر است؟

هزینه ساخت هرگونه ساختمان مسکونی اعم از آپارتمان، برج، ویلا و غیره در چند سال گذشته بین 15 تا 30 درصد افزایش داشته است .

اصل ۳۱ قانون اساسی؛ حق مسکن از رویا تا واقعیت

اصل ۳۱ قانون اساسی؛ حق مسکن از رویا تا واقعیت

"داشتن مسکن متناسب با نیاز، حق هر فرد و خانواده ایرانی است. دولت موظف است با رعایت اولویت برای آنها که نیازمندترند به خصوص روستانشینان و کارگران زمینه اجرای این اصل را فراهم کند."

کدام صاحبخانه‌ها تنبیه مالیاتی می‌شوند؟/ دور زدن مصوبه افزایش ۲۵ درصدی اجاره‌بها

کدام صاحبخانه‌ها تنبیه مالیاتی می‌شوند؟/ دور زدن مصوبه افزایش ۲۵ درصدی اجاره‌بها

بررسی آگهی های خرید و فروش و رهن و اجاره مسکن در سایت‌ها حاکی از آن است که میانگین قیمت رهن کامل واحدهای نوساز در پایتخت ۵۳۹ میلیون تومان است.

بازارهای جهانی با بازگشت نفت ایران به تعادل می‌رسد

بازارهای جهانی با بازگشت نفت ایران به تعادل می‌رسد

اوجی گفت: وضع بازار جهانی نفت به گونه‌ای است که بازگشت نفت ایران به بازار می‌تواند به‌طور قابل توجهی پاسخگوی نیاز مشتریان و عامل ایجاد تعادل و آرامش در بازار‌های جهانی باشد.

تورم  ارزش دلار چه بر سر اقتصاد دنیا می آورد؟

تورم ارزش دلار چه بر سر اقتصاد دنیا می آورد؟

افزایش ارزش دلار در یک سال اخیر یکی از مهمترین خبرهای اقتصادی این روزها است.

بنچاق چیست و چه تفاوتی با سند دارد؟

بنچاق چیست و چه تفاوتی با سند دارد؟

زمان‌های قدیم‌تر بنچاق مورد استفاده قرار می‌گرفته است و کاملا منطقی است که افراد مدرن اطلاع کمتری از این نوع سند داشته باشند. در کشورمان ایران، اسنادی مالکیت مانند مبایعه‌نامه، بنچاق و قولنامه در طول تاریخ استفاده‌های مختلفی داشته است.

زمین ۲ میلیون و ۸۰۰ هزار واحد نهضت ملی مسکن تامین شد

زمین ۲ میلیون و ۸۰۰ هزار واحد نهضت ملی مسکن تامین شد

طرح نهضت ملی مسکن یکی از طرح‌های کلان دولت سیزدهم در بخش مسکن است که سیاستگذاری برای اجرای ۴ میلیون واحد مسکونی در طی چهار سال را در برنامه قرار داده است.

بازسازی ساختمان و دکوراسیون خانه

بازسازی ساختمان و دکوراسیون خانه

ساختمان همانند یک نوزاد همواره احتیاج به مراقبت و تعمیرات دارد. رفته رفته با فرسوده شدن مصالح بکار رفته در بنا مشکلات گوناگونی از قبیل ترک، شکستگی، تخریب، آلودگی‌های انسانی، جانوری و محیطی، مشکلات تاسیساتی و غیره بوجود می‌آید.

تیمچه قم بزرگترین سقف ضربی جهان

تیمچه قم بزرگترین سقف ضربی جهان

تیمچه قم به عنوان بزرگترین سقف ضربی جهان و شاهکار هنر و معماری ایرانی است که به‌ عنوان یکی از آثار ملی ایران به ثبت رسیده است.

در بازار مسکن ترکیه چه خبر است؟

در بازار مسکن ترکیه چه خبر است؟

بر اساس داده‌های یک اتاق فکر معتبر قیمت اجاره بها نسبت به سال گذشته در ماه فوریه ۸۴.۲ درصد افزایش یافته است. این افزایش قیمت در استانبول، آنکارا و سومین شهر بزرگ ترکیه یعنی ازمیر از ۱۰۰ درصد فراتر رفت.

برخی مشاوران املاک ماهی هزار کدرهگیری صوری برای وام ودیعه می‌دهند

برخی مشاوران املاک ماهی هزار کدرهگیری صوری برای وام ودیعه می‌دهند

عضو هیئت مدیره اتحادیه مشاوران املاک گفت: برخی دفاتر املاک بدون پروانه، در یک ماه هزار کد رهگیری صوری اجاره مسکن برای دریافت وام ودیعه صادر می کنند.