به گزارش آگاهان ایده نیوز :از بررسی معماری ساختمان ها در گذشته میتوان فهمید که در گذشته توان ساخت ساختمانهای بلند وجود داشته است، ولی شاید دلیل اینکه چرا این کار چندان رواج نداشته، وجود پلههای بسیار بوده باشد. این مشکل همچنان پابرجا بود تا اینکه یک مکانیک آمریکایی به نام الیشا اوتیس ایمنی را در بالابر با به کارگیری چرخی ضامندار که در صورت پاره شدن طناب، اندکی پس از سقوط بالابر را متوقف میکرد، فراهم کرد.
این اختراع که در سال ۱۸۵۴ در نمایشگاهی در نیویورک پردهبرداری شد، مقدمهای برای کاربرد گستردهٔ بالابر بود. ناصرالدین شاه در سفرنامه فرنگ خویش در تعریف و توصیف آسانسور میگوید: رفتیم به مریضخانه سنت توماس ... از مرتبههای زیر اسبابی دارند که ناخوش را روی تخت گذاشته از توی اتاق زیر میکشند به مرتبه بالا میبرند. بسیار تماشا داشت که ناخوش حرکت نکند.
در حال حاضر یکی از مشکلات ساختمانهای بزرگ کافی نبودن فضای در نظر گرفته شده برای آسانسور است. این امر یعنی پیشبینی و منظور نمودن فضای کافی با محاسبه تعداد ظرفیت و سرعت مناسب آسانسورها با توجه به ارتفاع و جمعیت ساکن و کاربری ساختمان باید در ابتدای کار یعنی در زمان طراحی ساختمانها مد نظر قرار گیرد؛ و گرنه پس از اجرای ساختمان معمولاً افزایش فضای چاه آسانسور بسیار مشکل و در اکثر موارد غیرممکن است.
آسانسور وسیلهای است الکترومکانیکی، در ابتدای اختراع آسانسور به شکل امروزی، بیشتر قطعات و لوازم آسانسورها مکانیکی و الکتریکی بود ولی با پیشرفت علوم در حوزه الکترونیک و نیمه هادیها و همچنین ورود حوزه علوم هوش مصنوعی به صنعت این وسیله نیز تکامل یافت و به عنوان یک وسیله کاملاً کاربردی با حوزه سطح دسترسی کاملاً گسترده در بین جوامع شهری قرار گرفت.
در طراحی آسانسور علومی همچون مکانیک، برق و الکترونیک، معماری و صنایع مورد استفاده است. به همین علت هیچگاه یک متخصص به تنهایی قادر نخواهد بود که یک آسانسور را به تنهایی و با تکیه بر یکی از شاخههای علوم طراحی نماید. تا قبل از دهه ۱۹۹۰، عمده اموزشها در این صنعت بصورت اموزشهای محدود و استاد و شاگردی و صرفاً در کارخانه های بزرگ آسانسور سازی معمول بود. به همین سبب آموزش در این صنعت محدود و پنهان بود. برای اولین بار در سال ۱۹۹۵ میلادی اتحادیه آسانسور و پله برقی انگلستان (LEIA) با همکاری پروفسور یانوفسکی و پروفسور جینا بارنی اقدام به برگزاری دورههای آموزشی کوتاه مدت ماژولاری در انگلستان نمود که بیشتر مورد استفاده نصابان و متخصین این کشور بود. در ادامه این اتحادیه با همکاری دانشگاه نورث همپتون انگلستان دورههای دانشگاهی این رشته را در مقطع کاردانی و کارشناسی آغاز نمود. اولین دوره این مقاطع در سال ۱۹۹۸ در نورث همپتون انگلستان با هدایت جانات آدامز، برایان واتز، استفان کازمارسیزیک که از اعضای هیئت علمی دانشکده مهندسی مکانیک و علوم کاربردی بودند آغاز شد. از سال ۲۰۰۰ به بعد مقاطع کارشناسی ارشد و دکتری تخصصی تحت عنوان elevator and escalator engineering آغاز گشت.
در گذشته و سال های قبل از آنکه سندیکای صنعت آسانسور شکل بگیرد، کنترل نهایی آسانسور ها توسط افراد با تجربه و متخصص شرکتهای فروشنده انجام می شد، گرچه این سیستم خالی از اشکال نبود، اما به هرحال نشان از نظارت در نصب و بهره برداری آسانسور داشت و هر چه تشکیلات شرکت فروشنده منسجم تر و قوی تر بود این نظارت دقیق تر انجام می شد و تا زمانیکه معایب برطرف نمی شد، آسانسور را تحویل کارفرما یا مصرف کننده نمی دادند، ضمن اینکه پس از تحویل آسانسور شرکت نصاب حداقل مدت یکسال مسئولیت سرویس و نگهداری آسانسور را به عهده داشت و چنانچه پس از تحویل آسانسور مشکلاتی پیش می آمد، گروه یا واحد سرویس و تعمیرات شرکت فروشنده موظف به برطرف کردن آن بود. در این دوره بعضی از شرکتها به دلایل مختلف با کارفرما در رابطه با خرابی آسانسور و مشکلات آن دچار اختلاف می شدند، که به علت عدم وجود سازمان نظارتی و پاسخگویی، داستانهای زیادی اتفاق می افتاد، اما بعد از تاسیس سندیکا و هماهنگی بین ارگانهای ذیربط و سازمان استاندارد، کم کم مشکلات بین کارفرما و شرکتهای فروشنده کاسته شد و نظمی بوجود آمد و لذا پس از نصب و راه اندازی آسانسور، زمانی که باید دوره بهره وری از آن آغاز شود، حتما باید گواهی تائیدیه نصب آسانسور و بهره برداری از آن توسط شرکت های بازرسی مورد تائید اداره استاندارد صادر و اخذ گردد.
با توجه باینکه در ساختمان ها تا زمانیکه گواهینامه استاندارد آسانسور صادر نشود، مالک و ساکنین ساختمان اجازه استفاده از آسانسور را ندارند،همچنین تا گواهینامه آسانسور صادر نشود، شهرداری پایان کار ساختمان را صادر نمی کند، متوجه اهمیت بازرسی آسانسور می شویم. تا کنون پرسش و پاسخ های زیادی در این زمینه و اینکه در زمان بازدید کارشناسان اداره استاندارد چه نکاتی مورد توجه قرار می گیرد، توسط افراد گوناگون مطرح شده، در اینجا به طور فشرده و تا جایی که حافظه یاری کند، موارد مهم به شرح زیر باستحضار علاقمندان و پرسشگران می رسد، البته باید یادآوری شود که این مجموعه کامل نیست و برای کسب اطلاعات دقیق از کلیه موارد کنترل، باید از طریق شرکتهای بازرسی پیگیری شود.
در اینجا ذکر یک نکته خالی از لطف نیست، که در مراحل بازرسی آسانسور، همه از یک رویه واحد استفاده نمی کنند و در بخشی از قسمتهای بازرسی، سلیقه ای عمل می شود.
مهمترین موارد تست و بازرسی آسانسور در محدوده موتورخانه آسانسور
تست شاقول بودن موتورگیربکس
تست کشش سیم بکسل های روی فلکه اصلی گیربکس(یکسان بودن فشار سیم بکسلها)
تست سرخوردگی سیم بکسلهای روی فلکه اصلی
تست و کنترل سیستم ترمز
کنترل زاویه سیم بکسل و فلکه
تست اصطکاک سیم بکسل
نصب بودن گارد یا حفاظ سیک بکسلها
علامت گذاری تراز توقف روی سیم بکسلها
نصب شدن علامت گردش پولی موتور(نشان جهت گردش چپ و راست)
اجرای صحیح بتون ریزی سقف و وجود لبه 5 سانتی دور حفره های عبور سیم بکسل و کابلها
نصب قلاب سقف و قرار داشتن پلاک تناژ قلاب سقف
نصب دستورالعمل نجات اضطرای در موتورخانه(راهنمای خارج کردن مسافران از کابین)
نصب پلاک مخصوص روی درب موتورخانه که حاوی اطلاعات و شماره تلفن شرکت نصب کننده آسانسور می باشد
وجود کلید درب طبقات جنب راهنمای نجات اضطراری
مناسب بودن روشنایی موتورخانه
عدم وجود وسایل اضافی در موتورخانه
در صورت وجود دریچه اضطراری چاه آسانسور در موتورخانه، تست میکروسوئیچ دریچه
تست باز شو دریچه اضطرای در موتورخانه، که بدون نیاز به کلید از موتورخانه باز شود
تست مکش مناسب هواکش موتورخانه
لغزنده نبودن کف موتورخانه
وجود پله مناسب برای رفتن روی سقف چاه در صورت وجود
وجود حفاظ مناسب برای گاورنر
اختلاف سطح کف موتورخانه با روی سقف چاه
الصاق پلاک شماره آسانسور بر روی موتورگیربکس در موتورخانه هایی که بیش از یک آسانسور دارد
الصاق پلاک شماره تابلو کنترل
الصاق پلاک شماره تابلو برق سه فاز هر آسانسور به صورتیکه تجهیزات موجود سریعا" قابل شناسایی باشند.
وجود دریچه در کف موتورخانه جهت حمل کالا در موتورخانه هایی که یک آسانسور بیشتر دارند
نصب نرده دور دریچه کف
تست و ثبت شماره تجهیزات نصب شده در موتورخانه و تطبیق آنها با اطلاعات ارائه شده
تست پلمب گاورنر
کنترل حفاظ گاورنر
وجود پلاک سازنده گاورنر و مشخصات فنی آن
تست عملکرد پاراشوت در موتورخانه که معمولا" سیم بکسل را از روی فلکه اصلی گاورنر برداشته و در محل شیار تست قرار می دهند، و چون در این وضعیت سرعت حرکت گاورنر از حد متعارف بیشتر می شود، گاورنر فعال شده آسانسور پاراشوت می کند.
تست کلیدهای حرارتی تابلو
تست تایم تراول (معمولا" نباید از 40 ثانیه بیشتر باشد)
تست کنترل فاز
کنترل شماره گذاری سیمهای تابلوکلیه تست های مربوط به فرمانهای صادره (تابلو)تست کلیه ترمینالها و سربندی ها و محکم
بودن آنها تست چراغهای زیگنال تابلو برق و کلید اصلی تست فیوزها(مناسب بودن با جریان موتور) تست ارت کلید اصلی و انتقال آن به کابین
تست و کنترل سیتم برق اضطراری کابین در تابلو و باطری آن
https://www.instagram.com/agahanidehnews/ آدرس اینیستا