پایان عمر بنگــاه‌داری سنتی

زنجیره‌ی تولید خدمت (ثروت)؛ موتور محرکه‌ی شرکت‌های تجاری

آرش انصاری - کارشـناس تخـصصی امـلاک

  • یکشنبه 31 تیر 1397 ساعت 14:23

اخبار => مقاله های اقتصادی مسکن

زنجیره‌ی تولید خدمت (ثروت)؛ موتور محرکه‌ی شرکت‌های تجاری

یکی از مهم‌ترین این مخاطرات اینکه؛ در تصور عموم مشاوران این‌طور شکل گرفته که پیش از هر چیز، کار را بایستی از رنج اجاره شروع کرد و پس از گذشت چند سال و به‌دست آوردن تجربه، وارد فروش آپارتمان و در نهایت کلنگی و مستغلات شد. باوری که از همان ابتدا به‌شدت غلط بوده است!
مشاوران پس از به دست آوردن تجربه و توانمندی در یک حوزه، وارد حوزه‌ی دیگری می‌شوند که هیچ‌گونه تخصصی در آن ندارند و با افت شدید راندمان کاری و در نتیجه کاهش درآمد روبرو می‌شوند.
اما مسئله‌ی اصلی در این نوع تقسیم کار چیزی فراتر از این ماجراست.
به‌طور سنتی به مشاور آموزش داده شده است که بایستی در شروع کار خود، اصطلاحاً کارشناسی پلاک به پلاک برود و به تنهایی املاک مورد نظر را بیابد و مالکان املاک مذکور را جهت خدماتی که قرار است به آنها ارائه بدهد، متقاعد سازد و به تنهایی برای یافتن مشتری، اقدام به تبلیغ و ارائه‌ی ملک مورد نظر کند. فرآیندی که متأسفانه عمدتاً از طریق درج آگهی در روزنامه‌ای خاص اتفاق می‌افتد!
داستان تمام نشده؛ پس از آنکه مشاور، یک مشتری به‌دست ‌می‎آورد، باز هم به تنهایی سرویس‌دهی به او را انجام دهد. مشتری را جهت انجام قرارداد، متقاعد سازد و در نهایت با اختلافی حداقلی، به مدیر رنج خود گزارش کند تا مدیر رنج در اتاق قرارداد، آن را منعقد نماید! انسان‌ها به‌طور ذاتی نقاط قوت و ضعفی دارند. به‌عنوان مثال؛ افراد کم‌حرف و پُرحرف، افراد خجالتی و در مقابل، افراد با روابط عمومی بالا، افراد جوان‌تر با فعالیت و تلاش بیشتر نسبت به افراد مسن‌تر با تمرکز کمتر اما تجربه و پختگی بالاتر! به‌زعم من نگارنده؛ افراد با توانمندی‌های متفاوت می‌توانند مکمل‌های خوبی برای یکدیگر باشند. مضحک بودن فرآیندی که اکنون در آژانس‌های املاک برای انعقاد یک قرارداد طی می‌شود را با یک مثال بیان می‌کنم؛ فرض کنید در یک کارخانه‌ی تولید خودرو، کارگران به‌محض ورود به کارخانه هرکدام یک شاسی خودرو را تحویل بگیرند و در طی روز در مسیر خط تولید، موظف باشند که شخصاً موتور را خودشان نصب کنند، بدنه‌ی خودرو را خودشان نصب کنند، سپس خودرو را رنگ‌آمیزی نمایند و پس از نصب سایر اجزا از قبیل صندلی، داشبورد، چرخ‌ها و غیره، در پایان روزِ کاری در انتهای خط تولید یک خودروی کامل و آماده تحویل دهند. در صورتی که در واقعیت می‌بینیم که تصور چنین موضوعی، انسان را به خنده وا می‌دارد. اما واقعیت همین است که متأسفانه در حرفه‌ی مشاوری املاک هر روز این اتفاق تکرار می‌شود و کسی هم به این دور باطل توجه نمی‌کند!

یک کارفرمای اندیشمند در حوزه‌ی Real Estate که برای راه‌اندازی یک سیستم هوشمند و فعال، طرح و برنامه‌ای داشته باشد، این‌گونه به ماجرا نگاه نمی‌کند. چنین صاحب آژانسی فکر می‌کند که برای ایجاد زنجیره‌ی فروش، به یک سیستم نیازمند است نه خلاقیت فردی. خلاقیت فردی در درون سیستم می‌تواند به شکوفایی و ارزش آفرینی منجر شود. ولی اگر سیستمی برای آن مجموعه تعریف نشده باشد با توجه به مطالعات و تجربیاتی که در این سال‌ها از سر گذرانده‌ام، به نظر می‌رسد برای خلق زنجیره‌ی تولید ثروت (خدمت) باید کار فردی، حذف و گروه‌های سه‌چهار نفره‌ای با یک هدف مشخص ایجاد شود. بدین صورت که گروه‌هایی با افراد مشخص و توانمندی‌ها متفاوت و مکمل یکدیگر به‌صورت زنجیروار تشکیل شوند تا به کمک هم و با تلاش امدادی، یک هدف را نشانه بگیرند.
با توجه به رشد روزافزون تکنولوژی و فضاهای مجازی در کسب‌وکار امروز، حتماً یک نفر از اعضای گروه می‌بایست در این زمینه توانمند باشد تا بتواند از این طریق با مالکان و مشتریان ارتباط برقرار کند و اقدام به جلب نظر و جذب مالکان و مشتریان بالقوه‌ی بازار نماید.

چنین گروهی نیازمند فردی با قدرت روابط عمومی و جذب بالاست تا بتواند مشتریان و مالکان را از طریق تلفنی متقاعد سازد که با تیم آنها کار کنند و قرارهای سرویس‌دهی و یا مذاکره‌ی حضوری با آنها بگذارد. اما یکی از ارکان مهم این گروه‌ها باید فردی فعال، دونده و جنگنده باشد. فردی که بتواند سرویس و خدمات مناسبی به مشتریان ارائه دهد.
و در نهایت؛ این گروه‌ها یک تمام‌کننده‌ می‌خواهند که به‌عنوان ارشد یا سرپرست گروه تعریف می‌شود. مذاکرات پایانی و متقاعدسازی مالک و مشتری به عهده‌ی این فرد خواهد بود. او باید باتجربه‌تر و مدبرتر از سایر افراد گروه باشد. ناگفته نماند؛ در استخدام و به‌کارگیری این افراد بایستی حتماً سه اصل مهم؛ تخصص، تعهد و وفاداری - که در شماره‌ی قبل به تفصیل بیان شد - مدنظر قرار گیرد.
قطعاً به‌کارگیری این چنین سیستمی نیازمند مطالعات دقیق‌تر و همچنین درک نیاز به تحول در این حوزه از جانب کارفرماهاست، اما به‌عنوان یک راه‌کار قابل تأمل و بررسی است.
نظرات خوانندگان، هر مطلبی را تکمیل‌تر می‌کند.

 


ارسال نظر

ارسال


قانون جهش تولید مسکن در تقابل خوشبین‌ها و بدبین ها

قانون جهش تولید مسکن در تقابل خوشبین‌ها و بدبین ها

مجلس شورای اسلامی قانون جهش تولید مسکن را که مطابق شعارهای انتخاباتی ابراهیم رئیسی بود تصویب کرد تا بعد از مدت‌ها یک نهضت بزرگ مسکن‌سازی در کشور شکل بگیرد با این حال کارشناسان اقتصادی درباره این طرح نظرات مختلفی دارند

 از کاهش نرخ تورم تا کاهش نرخ در بازار بین بانکی

از کاهش نرخ تورم تا کاهش نرخ در بازار بین بانکی

ارائه منظم روند ماهانه تحولات اقتصادی و اقدامات سیاستی بانک مرکزی

 آورده متقاضیان نهضت ملی مسکن افزایش یافت

آورده متقاضیان نهضت ملی مسکن افزایش یافت

در حالی طبق اعلام وزارت راه و شهرسازی قرار بود آورده متقاضیان نهضت ملی مسکن حدود ۲۰۰ میلیون تومان باشد که این مبلغ به ۳۲۰ میلیون تومان افزایش یافته است.

هزینه وام مسکن گرانتر شد | برای دریافت وام ۴۸۰ میلیونی زوجین چقدر باید خرج کنیم؟

هزینه وام مسکن گرانتر شد | برای دریافت وام ۴۸۰ میلیونی زوجین چقدر باید خرج کنیم؟

هزینه اوراق تسهیلات مسکن نسبت به هفته قبل اندکی رشد داشته و بر این اساس متاهل های ساکن پایتخت برای تهیه این اوراق باید بیش از ۱۳۴ میلیون تومان پرداخت کنند.

تعیین تکلیف 2 هزار متر اراضی استان تهران

تعیین تکلیف 2 هزار متر اراضی استان تهران

استاندار تهران گفت: بلندمرتبه‌سازی بدون در نظر گرفتن پیوست‌های فرهنگی، اجتماعی و زیرساخت‌های لازم در درازمدت آسیب‌زا می‌باشد.

خانه های سنتی ایرانی

خانه های سنتی ایرانی

با نگاهی به معماری سنتی ایرانی، نقش و جایگاه ویژه خانه به عنوان یک المان مهم در معماری آشکار می شود. این عناصر که دارای روش ها و تکنیک های مختلف ساخت و اجرا می باشند دارای ویژگی های متفاوتی بر اساس اقلیم و فرهنگ هر منطقه هستند.

ویژگی مهم معماری سنتی ایرانی

ویژگی مهم معماری سنتی ایرانی

کاشی کاری های زینتی و شاهکارهای مهندسی هوشمندانه، حاکی از قدرت معماری ایرانی طی قرون متمادی اند. با داشتن بیست میراث جهانی یونسکو در ایران هیچ گاه با کمبود مکان های دیدنی مواجه نمی شوید.

سنگ آنتیک چیست و چه کاربردهایی دارد؟

سنگ آنتیک چیست و چه کاربردهایی دارد؟

سنگ آنتیک سنگی است که از کنار هم قرار گرفتن قطعه سنگ های کوچک شکسته در کنار هم به وجود می آید. معمولا این سنگ از سنگ های طبیعی تراورتن و مالون تشکیل می شود و بدون رنگ به صورت طبیعی مورد استفاده قرار می گیرند.

مصوبه کمک هزینه مسکن کارگران ابلاغ شد

مصوبه کمک هزینه مسکن کارگران ابلاغ شد

معاون اول رئیس جمهور مصوبه مربوط به تعیین کمک هزینه مسکن کارگران مشمول قانون کار در سال ۱۴۰۱ را ابلاغ کرد.

هزینه ساخت برج مسکونی چقدر است؟

هزینه ساخت برج مسکونی چقدر است؟

هزینه ساخت هرگونه ساختمان مسکونی اعم از آپارتمان، برج، ویلا و غیره در چند سال گذشته بین 15 تا 30 درصد افزایش داشته است .

اصل ۳۱ قانون اساسی؛ حق مسکن از رویا تا واقعیت

اصل ۳۱ قانون اساسی؛ حق مسکن از رویا تا واقعیت

"داشتن مسکن متناسب با نیاز، حق هر فرد و خانواده ایرانی است. دولت موظف است با رعایت اولویت برای آنها که نیازمندترند به خصوص روستانشینان و کارگران زمینه اجرای این اصل را فراهم کند."

کدام صاحبخانه‌ها تنبیه مالیاتی می‌شوند؟/ دور زدن مصوبه افزایش ۲۵ درصدی اجاره‌بها

کدام صاحبخانه‌ها تنبیه مالیاتی می‌شوند؟/ دور زدن مصوبه افزایش ۲۵ درصدی اجاره‌بها

بررسی آگهی های خرید و فروش و رهن و اجاره مسکن در سایت‌ها حاکی از آن است که میانگین قیمت رهن کامل واحدهای نوساز در پایتخت ۵۳۹ میلیون تومان است.

بازارهای جهانی با بازگشت نفت ایران به تعادل می‌رسد

بازارهای جهانی با بازگشت نفت ایران به تعادل می‌رسد

اوجی گفت: وضع بازار جهانی نفت به گونه‌ای است که بازگشت نفت ایران به بازار می‌تواند به‌طور قابل توجهی پاسخگوی نیاز مشتریان و عامل ایجاد تعادل و آرامش در بازار‌های جهانی باشد.

تورم  ارزش دلار چه بر سر اقتصاد دنیا می آورد؟

تورم ارزش دلار چه بر سر اقتصاد دنیا می آورد؟

افزایش ارزش دلار در یک سال اخیر یکی از مهمترین خبرهای اقتصادی این روزها است.

بنچاق چیست و چه تفاوتی با سند دارد؟

بنچاق چیست و چه تفاوتی با سند دارد؟

زمان‌های قدیم‌تر بنچاق مورد استفاده قرار می‌گرفته است و کاملا منطقی است که افراد مدرن اطلاع کمتری از این نوع سند داشته باشند. در کشورمان ایران، اسنادی مالکیت مانند مبایعه‌نامه، بنچاق و قولنامه در طول تاریخ استفاده‌های مختلفی داشته است.

زمین ۲ میلیون و ۸۰۰ هزار واحد نهضت ملی مسکن تامین شد

زمین ۲ میلیون و ۸۰۰ هزار واحد نهضت ملی مسکن تامین شد

طرح نهضت ملی مسکن یکی از طرح‌های کلان دولت سیزدهم در بخش مسکن است که سیاستگذاری برای اجرای ۴ میلیون واحد مسکونی در طی چهار سال را در برنامه قرار داده است.

بازسازی ساختمان و دکوراسیون خانه

بازسازی ساختمان و دکوراسیون خانه

ساختمان همانند یک نوزاد همواره احتیاج به مراقبت و تعمیرات دارد. رفته رفته با فرسوده شدن مصالح بکار رفته در بنا مشکلات گوناگونی از قبیل ترک، شکستگی، تخریب، آلودگی‌های انسانی، جانوری و محیطی، مشکلات تاسیساتی و غیره بوجود می‌آید.

تیمچه قم بزرگترین سقف ضربی جهان

تیمچه قم بزرگترین سقف ضربی جهان

تیمچه قم به عنوان بزرگترین سقف ضربی جهان و شاهکار هنر و معماری ایرانی است که به‌ عنوان یکی از آثار ملی ایران به ثبت رسیده است.

در بازار مسکن ترکیه چه خبر است؟

در بازار مسکن ترکیه چه خبر است؟

بر اساس داده‌های یک اتاق فکر معتبر قیمت اجاره بها نسبت به سال گذشته در ماه فوریه ۸۴.۲ درصد افزایش یافته است. این افزایش قیمت در استانبول، آنکارا و سومین شهر بزرگ ترکیه یعنی ازمیر از ۱۰۰ درصد فراتر رفت.

برخی مشاوران املاک ماهی هزار کدرهگیری صوری برای وام ودیعه می‌دهند

برخی مشاوران املاک ماهی هزار کدرهگیری صوری برای وام ودیعه می‌دهند

عضو هیئت مدیره اتحادیه مشاوران املاک گفت: برخی دفاتر املاک بدون پروانه، در یک ماه هزار کد رهگیری صوری اجاره مسکن برای دریافت وام ودیعه صادر می کنند.