کاشت ریحان را در منزل به این روش انجام دهید

  • پنجشنبه 23 اسفند 1397 ساعت 14:13

اخبار => تازه ها

 کاشت ریحان را در منزل به این روش انجام دهید

ریحان یکی از خوشبوترین و پرخاصیت‌ترین گیاهان سبز خوراکی است که می‌توان آن را در منزل هم کاشت. کاشت ریحان در باغچه منزل و یا در گلدان می‌تواند یک راه اقتصادی برای تهیه سبزیجات مورد نیاز خانواده باشد، علاوه بر این، شما با کاشت ریحان در منزل و استفاده نکردن از کودها و سموم شیمیایی، از ارگانیک بودن آن مطمئن خواهید بود. اما روش صحیح کاشت ریحان در منزل چیست؟ در این مقاله اختصاصی از مجله قرمز ابتدا گیاه ریحان و خواص آن را خواهید شناخت و در ادامه درباره کاشت ریحان و نگهداری از آن در منزل مطالبی را برای شما بیان خواهیم کرد.

آشنایی با گیاه ریحان

گیاه ریحان ریحان با نام علمی Ocimum basilicum گیاهی یک‌ ساله از تیره نعناعیان است که در فارسی به آن نازبو، شاهسپرم یا شاهسپرغم هم گفته می‌شود. این گیاه یک گیاه خوراکی است که به صورت خام یا پخته مصرف می‌شود و فواید زیادی برای بدن دارد. ریحان در دو رنگ سبز و بنفش وجود دارد اما به طور کلی ۳۵ گونه مختلف از آن یافت می‌شود. بیش از ۳۵ نوع ریحان مختلف در طبیعت یافت می شود. این گیاه، بومی مناطق آسیا و آفریقا است و از قرن شانزدهم از طریق هند به اروپا وارد شده است.

کاشت ریحان
 

فواید ریحان برای بدن

ریحان بهترین ماده طبیعی برای درمان جای نیش و گزش حشرات است. نوعی از ریحان در هند کشت می‌شود که به ریحان مقدس معروف است و روغن آن برای درمان سردرد و استرس بسیار مفید است. طبع ریحان گرم و خشک است و این گیاه سرشار از آنتی اکسیدان، ویتامین A، ویتامین K، ویتامین C، تیامین، نیاسین، منگنز، آهن، فسفر، فولات، منیزیم، پتاسیم و کلسیم است. منگنزی که در ریحان وجود دارد به بهبود عملکرد غدد داخلی و تنظیم هورمون‌های جنسی و هورمون تیروئید کمک می‌کند. ریحان به دلیل داشتن خاصیت ضد باکتری و ضد ویروسی به درمان گلودرد، سرفه و آسم کمک می‌کند. این گیاه سرشار از بتاکاروتن است و به تقویت بینایی کمک می‌کند. این گیاه با داشتن ویتامین K خطر ابتلا به آلزایمر و پارکینسون را کاهش می‌دهد.

ریحان ادرارآور است و با سم زدایی از کلیه به درمان سنگ کلیه کمک می‌کند. ریحان ضداسترس و اضطراب است و حتی می‌تواند از گسترش تومورهای سرطانی جلوگیری کند. در طب سنتی از ریحان برای درمان بی اشتهایی، ترش کردن معده و از بین بردن انگل‌های دستگاه گوارش استفاده می‌شود. این گیاه با داشتن فیبر بالا در لاغری هم موثر است. مهم‌ترین فایده ریحان برای پوست و مو است، این گیاه ضدریزش مو است و از شوره هم جلوگیری می‌کند. ریحان روشن کننده و جوان کننده پوست است و جوش‌های سرسیاه را درمان می‌کند. برای تهیه ماسک ریحان یک قاشق غذاخوری پودر خشک شده ریحان را با زردچوبه و آبلیمو مخلوط کنید و روی صورت بمالید و پس از ۱۵ دقیقه بشویید، خواهید دید که پوست شما شاداب و شفاف شده و سلول‌های مرده آن کاملا از بین رفته‌اند.

کاشت ریحان
 

کاشت ریحان

حتی اگر به کاشت گیاهان خوراکی دیگر هم علاقه‌ای نداشته باشید کاشت ریحان را حتما انجام دهید. ریحان گیاهی است که به سرعت پژمرده می‌شود و اگر آن را از بیرون تهیه کنید نهایتا چند روز تازه خواهد ماند. اما اگر ریحان مورد نیاز خود را در منزل بکارید می‌توانید همیشه به آن دسترسی داشته باشید و هر روز به صورت تازه مصرف کنید. ریحان شیرین پرطرفدارترین نوع ریحان است که کمی طعم تند اما دلنشین دارد، بوته این گیاه می‌تواند تا ۶۰ سانتی‌متر نیز رشد کند و برگ‌هایی سبز و زیبا با گل‌های سفید بدهد. البته برخی از انواع ریحان نیز برگ‌های بنفش دارند که قبل از انتخاب بذر باید به این مورد دقت کنید تا همان ریحانی را بکارید که مورد نظرتان است.

کاشت ریحان
 

ریحان یکی از محبوب‌ترین گیاهان خوراکی قابل کاشت در منزل است که کاربرد زیادی در آشپزی به خصوص تهیه غذاهای ایتالیایی دارد که البته ما ایرانی‌ها آن را به صورت تازه و خام هم مصرف می‌کنیم. برای کاشت ریحان ابتدا باید بذرهای آن را در گلدان بکارید. اگر هوا سرد باشد گلدان را در فضای بسته نگهداری کنید، با شروع بهار و معتدل شدن هوا می‌توانید گلدان را در فضای باز قرار دهید. البته می‌توان برای تکثیر ریحان از بوته آن نیز استفاده کرد. اگر کاشت ریحان را در داخل منزل شروع کرده‌اید حتما فضایی گرم برای آن تدارک ببینید چون این گیاه، یک گیاه گرمسیری است و هوای سرد را تحمل نمی‌کند. گلدان را در محلی قرار دهید که نور مستقیم و کامل خورشید دریافت کند و خاک آن نیز با کود کمپوست، خاک برگ و مواد ارگانیک دیگر تغذیه شده باشد. برای گرم و مرطوب ماندن خاک ریحان می‌توانید سطح آن را مالچ پاشی کنید. پس از جوانه زدن و بزرگ شدن بوته، نوک برگ‌ها را مرتب بچینید تا بوته گیاه به رشد بیشتر تشویق شود و برگ‌های پرشمارتری بدهد.

همان طور که گفتیم ریحان برای رشد در فصول مختلف سال به فضای متفاوتی نیاز دارد و محیط نگهداری آن باید گرم و مرطوب و روشن باشد پس بهترین راه برای تطبیق دادن شرایط، کاشت ریحان در یک گلدان بزرگ است طوری که بتوانید آن را جابجا کنید، در پاییز و زمستان به داخل منزل انتقال دهید و در بهار و تابستان، در باغچه بگذارید. در این زمان می‌توانید چند شاخه از بوته را برش داده و در آب قرار دهید تا ریشه بزند. پس از آن می‌توانید این گیاهان تازه را در گلدان بکارید و باغچه ریحان خود را توسعه دهید. ریحان مستعد ابتلا به قارچ‌هایی مثل پژمردگی فوساریم، کپک خاکستری و لکه سیاه است. شما با قرار دادن گیاه در محیط گرم و پرهیز از شلوغ کردن گلدان گیاه می‌توانید از این بیماری‌ها پیشگیری کنید.

کاشت ریحان
 

برداشت و استفاده ریحان

به محض این که برگ‌های ریحان بزرگ شوند شما می‌توانید آن‌ها را بچینید. ساقه گیاه را از بالا و حدود ۵ تا ۷ سانتی‌متر برش دهید. در این کار با ظرافت و دقت عمل کنید چون گیاه ریحان بسیار ظریف و حساس است و ممکن است بر اثر ضربه آسیب ببیند. شما می‌توانید برگ‌های ریحان را خشک کرده و مورد استفاده قرار دهید اما اگر حفظ طعم گیاه برایتان اهمیت دارد آن را در فریزر بگذارید. برای این کار، برگ‌ها را بشویید و در ظرف‌های کوچک قرار داده و از آب پر کنید. این ظرف‌ها را در فریزر بگذارید تا برگ ریحان همراه آب یخ بزند.

 


ارسال نظر

ارسال


قانون جهش تولید مسکن در تقابل خوشبین‌ها و بدبین ها

قانون جهش تولید مسکن در تقابل خوشبین‌ها و بدبین ها

مجلس شورای اسلامی قانون جهش تولید مسکن را که مطابق شعارهای انتخاباتی ابراهیم رئیسی بود تصویب کرد تا بعد از مدت‌ها یک نهضت بزرگ مسکن‌سازی در کشور شکل بگیرد با این حال کارشناسان اقتصادی درباره این طرح نظرات مختلفی دارند

 از کاهش نرخ تورم تا کاهش نرخ در بازار بین بانکی

از کاهش نرخ تورم تا کاهش نرخ در بازار بین بانکی

ارائه منظم روند ماهانه تحولات اقتصادی و اقدامات سیاستی بانک مرکزی

 آورده متقاضیان نهضت ملی مسکن افزایش یافت

آورده متقاضیان نهضت ملی مسکن افزایش یافت

در حالی طبق اعلام وزارت راه و شهرسازی قرار بود آورده متقاضیان نهضت ملی مسکن حدود ۲۰۰ میلیون تومان باشد که این مبلغ به ۳۲۰ میلیون تومان افزایش یافته است.

هزینه وام مسکن گرانتر شد | برای دریافت وام ۴۸۰ میلیونی زوجین چقدر باید خرج کنیم؟

هزینه وام مسکن گرانتر شد | برای دریافت وام ۴۸۰ میلیونی زوجین چقدر باید خرج کنیم؟

هزینه اوراق تسهیلات مسکن نسبت به هفته قبل اندکی رشد داشته و بر این اساس متاهل های ساکن پایتخت برای تهیه این اوراق باید بیش از ۱۳۴ میلیون تومان پرداخت کنند.

تعیین تکلیف 2 هزار متر اراضی استان تهران

تعیین تکلیف 2 هزار متر اراضی استان تهران

استاندار تهران گفت: بلندمرتبه‌سازی بدون در نظر گرفتن پیوست‌های فرهنگی، اجتماعی و زیرساخت‌های لازم در درازمدت آسیب‌زا می‌باشد.

خانه های سنتی ایرانی

خانه های سنتی ایرانی

با نگاهی به معماری سنتی ایرانی، نقش و جایگاه ویژه خانه به عنوان یک المان مهم در معماری آشکار می شود. این عناصر که دارای روش ها و تکنیک های مختلف ساخت و اجرا می باشند دارای ویژگی های متفاوتی بر اساس اقلیم و فرهنگ هر منطقه هستند.

ویژگی مهم معماری سنتی ایرانی

ویژگی مهم معماری سنتی ایرانی

کاشی کاری های زینتی و شاهکارهای مهندسی هوشمندانه، حاکی از قدرت معماری ایرانی طی قرون متمادی اند. با داشتن بیست میراث جهانی یونسکو در ایران هیچ گاه با کمبود مکان های دیدنی مواجه نمی شوید.

سنگ آنتیک چیست و چه کاربردهایی دارد؟

سنگ آنتیک چیست و چه کاربردهایی دارد؟

سنگ آنتیک سنگی است که از کنار هم قرار گرفتن قطعه سنگ های کوچک شکسته در کنار هم به وجود می آید. معمولا این سنگ از سنگ های طبیعی تراورتن و مالون تشکیل می شود و بدون رنگ به صورت طبیعی مورد استفاده قرار می گیرند.

مصوبه کمک هزینه مسکن کارگران ابلاغ شد

مصوبه کمک هزینه مسکن کارگران ابلاغ شد

معاون اول رئیس جمهور مصوبه مربوط به تعیین کمک هزینه مسکن کارگران مشمول قانون کار در سال ۱۴۰۱ را ابلاغ کرد.

هزینه ساخت برج مسکونی چقدر است؟

هزینه ساخت برج مسکونی چقدر است؟

هزینه ساخت هرگونه ساختمان مسکونی اعم از آپارتمان، برج، ویلا و غیره در چند سال گذشته بین 15 تا 30 درصد افزایش داشته است .

اصل ۳۱ قانون اساسی؛ حق مسکن از رویا تا واقعیت

اصل ۳۱ قانون اساسی؛ حق مسکن از رویا تا واقعیت

"داشتن مسکن متناسب با نیاز، حق هر فرد و خانواده ایرانی است. دولت موظف است با رعایت اولویت برای آنها که نیازمندترند به خصوص روستانشینان و کارگران زمینه اجرای این اصل را فراهم کند."

کدام صاحبخانه‌ها تنبیه مالیاتی می‌شوند؟/ دور زدن مصوبه افزایش ۲۵ درصدی اجاره‌بها

کدام صاحبخانه‌ها تنبیه مالیاتی می‌شوند؟/ دور زدن مصوبه افزایش ۲۵ درصدی اجاره‌بها

بررسی آگهی های خرید و فروش و رهن و اجاره مسکن در سایت‌ها حاکی از آن است که میانگین قیمت رهن کامل واحدهای نوساز در پایتخت ۵۳۹ میلیون تومان است.

بازارهای جهانی با بازگشت نفت ایران به تعادل می‌رسد

بازارهای جهانی با بازگشت نفت ایران به تعادل می‌رسد

اوجی گفت: وضع بازار جهانی نفت به گونه‌ای است که بازگشت نفت ایران به بازار می‌تواند به‌طور قابل توجهی پاسخگوی نیاز مشتریان و عامل ایجاد تعادل و آرامش در بازار‌های جهانی باشد.

تورم  ارزش دلار چه بر سر اقتصاد دنیا می آورد؟

تورم ارزش دلار چه بر سر اقتصاد دنیا می آورد؟

افزایش ارزش دلار در یک سال اخیر یکی از مهمترین خبرهای اقتصادی این روزها است.

بنچاق چیست و چه تفاوتی با سند دارد؟

بنچاق چیست و چه تفاوتی با سند دارد؟

زمان‌های قدیم‌تر بنچاق مورد استفاده قرار می‌گرفته است و کاملا منطقی است که افراد مدرن اطلاع کمتری از این نوع سند داشته باشند. در کشورمان ایران، اسنادی مالکیت مانند مبایعه‌نامه، بنچاق و قولنامه در طول تاریخ استفاده‌های مختلفی داشته است.

زمین ۲ میلیون و ۸۰۰ هزار واحد نهضت ملی مسکن تامین شد

زمین ۲ میلیون و ۸۰۰ هزار واحد نهضت ملی مسکن تامین شد

طرح نهضت ملی مسکن یکی از طرح‌های کلان دولت سیزدهم در بخش مسکن است که سیاستگذاری برای اجرای ۴ میلیون واحد مسکونی در طی چهار سال را در برنامه قرار داده است.

بازسازی ساختمان و دکوراسیون خانه

بازسازی ساختمان و دکوراسیون خانه

ساختمان همانند یک نوزاد همواره احتیاج به مراقبت و تعمیرات دارد. رفته رفته با فرسوده شدن مصالح بکار رفته در بنا مشکلات گوناگونی از قبیل ترک، شکستگی، تخریب، آلودگی‌های انسانی، جانوری و محیطی، مشکلات تاسیساتی و غیره بوجود می‌آید.

تیمچه قم بزرگترین سقف ضربی جهان

تیمچه قم بزرگترین سقف ضربی جهان

تیمچه قم به عنوان بزرگترین سقف ضربی جهان و شاهکار هنر و معماری ایرانی است که به‌ عنوان یکی از آثار ملی ایران به ثبت رسیده است.

در بازار مسکن ترکیه چه خبر است؟

در بازار مسکن ترکیه چه خبر است؟

بر اساس داده‌های یک اتاق فکر معتبر قیمت اجاره بها نسبت به سال گذشته در ماه فوریه ۸۴.۲ درصد افزایش یافته است. این افزایش قیمت در استانبول، آنکارا و سومین شهر بزرگ ترکیه یعنی ازمیر از ۱۰۰ درصد فراتر رفت.

برخی مشاوران املاک ماهی هزار کدرهگیری صوری برای وام ودیعه می‌دهند

برخی مشاوران املاک ماهی هزار کدرهگیری صوری برای وام ودیعه می‌دهند

عضو هیئت مدیره اتحادیه مشاوران املاک گفت: برخی دفاتر املاک بدون پروانه، در یک ماه هزار کد رهگیری صوری اجاره مسکن برای دریافت وام ودیعه صادر می کنند.