خانه‌های دست‌نیافتنی

  • دوشنبه 9 اردیبهشت 1398 ساعت 17:7

اخبار => اخبار اقتصادی مسکن

اگرچه بانک مرکزی از اعلام تورم منع شده است اما هنوز داده‌های دیگری را منتشر می‌کند. مطابق گزارش بانک مرکزی، در فروردین ماه سال ۹۸ قیمت مسکن نسبت به سال گذشته افزایش ۱۰۳ درصدی را در شهر تهران تجربه کرده است.
خانه‌های دست‌نیافتنی

به گزارش آگاهان ایده نیوز به نقل از اعتماد،  البته این افزایش قیمت محدود به تهران نیست و بر اساس اطلاعاتی که در سامانه اطلاعات بازار املاک ایران وابسته به وزارت مسکن وجود دارد، افزایش قیمت در شهرهای بزرگ دیگر نیز افزایش شگفتی داشته است. به عنوان مثال در مشهد، افزایش قیمت مسکن بیش از 100 درصد بوده است یا در اصفهان نزدیک به 100 درصد افزایش دیده می‌شود. در شهری مثل یزد حتی افزایش قیمت بیش از 2.5 برابر بوده است که نشان می‌دهد روندهای قیمت در بازاری مثل مسکن با وجود فاصله فیزیکی آنچنان تفاوتی با هم ندارد.

رکود تورمی در مسکن

داده‌های بانک مرکزی از بازار مسکن فروردین ماه تهران نشان می‌دهد، این بازار در حالت رکود تورمی به سر می‌برد. قیمت‌ها در مناطق ۲۲گانه تهران نسبت به مدت مشابه سال قبل به طور میانگین بیش از ۱۰۳ درصد افزایش پیدا کرده است. افزایش قیمت این دارایی نیز نسبت به ماه قبل، 2 درصد بوده. متوسط قیمت مسکن در تهران، 11.2 میلیون تومان است و گران‌ترین خانه‌ها در مناطق یک، سه و دو است. اما از کل 3هزار و 4000 معامله صورت گرفته که نسبت به اسفندماه، 73 درصد کاهش و نسبت به سال گذشته 32 درصد کاهش داشته است، یک‌سوم معامله‌ها در مناطق 5، 4 و 2 صورت گرفته است.

حمید یاری، کارشناس بازار مسکن بیان می‌کند که دوره رکودی بلندمدتی از ابتدای تابستان سال 92 تا سال 96 وجود داشته که یکی از بلندترین دوره‌های رکودی چند دهه گذشته بوده است. مطابق همه دوره‌های رکود و رونقی مسکن بعد از یک دوره طولانی رکود و تورم در سایر بازارها، ارزش اسمی مسکن نسبت به ارزش ذاتی در پایین‌ترین سطح خود قرار گرفته بود که از ابتدای سال 96 شاهد آن بودیم که تعداد معاملات (بخصوص در شهر تهران) رشد خوبی پیدا کرد ولی همچنان تا ابتدای مهرماه رشد قیمتی ملموس نبود. پس از دستور کاهش نرخ سود جز قراردادهای بلندمدت، این اتفاق بر رشد قیمت مسکن در آن زمان تاثیرگذار بود و از اوایل مهر رشد قیمتی مسکن نیز آغاز شد و به نوعی بازار وارد دوره رونق توامان معاملات و قیمت شد. از دی‌ماه این رونق همزمان شد با زمزمه تحریم‌های مجدد امریکا که بعد از رشد افسارگسیخته ارز در ابتدای سال 97، این بازار نیز به رشد خود ادامه داد، زیرا بازار به این نتیجه رسیده بود که ارزش اسمی املاک نسبت به ارزش واقعی‌اش بسیار پایین‌تر است و باعث شد رشد قیمت‌های بازار مسکن ادامه‌دار باشد هرچند به اندازه بازار ارز بازده نداشته است.

مسکن در سال 97

در سال 97 با اتمام یافتن و سررسید قرارداد بانک‌ها و مشتریان، بخشی از نقدینگی به بازار مسکن وارد شد و افزایش قیمت به وقوع پیوست. در حالی که در آغاز سال 97، قیمت مسکن جهش داشت در آبان 97، قیمت هر مترمربع مسکن در شهر تهران، از 11 میلیون تومان عبور کرد در حالی که قیمت آن در آغاز سال برابر 6 میلیون و صد هزار تومان بود. در این بازه که قیمت خانه بالا می‌رفت، تعداد معاملات نیز کاسته می‌شد و از 17 هزار و 691 معامله در اردیبهشت به 7116 معامله در آبان ماه رسید. روندی که گویی با ارز همراه بود. در شش ماهی که دلار افزایش قیمت داشت و روزانه و حتی شبانه بالاتر می‌رفت، قیمت مسکن نیز بالاتر رفت تا همراستا با آن حرکت کرده باشد. با ثبات در بازار ارز، قیمت در مسکن نیز آرام و ثابت ماند اما ناگهان در ماه پایانی سال، قیمت میانگین هر متر مسکن مبادله شده در تهران از 12 میلیون تومان نیز عبور کرد تا در ماه اسفند که قیمت ارز نیز افزایش داشت، به رقم بی‌سابقه‌ای برسد و نزدیک به 90 درصد رشد قیمت در این بازار نسبت به سال پیش تجربه شود.

حمید یاری نیز بیان می‌کند که نوسان بازار ارز باعث شد بقیه بازارها خودشان را با این بازار تعدیل کنند و بررسی دوباره ارزش‌ها منجر به رشد بورس، کالاهای باارزش و بادوام، کالاهای وارداتی و مصالحی که امکان صادرات داشتند، شد. از نگاه یاری همه این اتفاقات سبب شد که هزینه تمام ‌شده یک واحد مسکونی افزایش پیدا کند و با توجه به تعدیلی که نسبت به ارزش یک واحد مسکونی به ارزش سکه، طلا و دلار محاسبه شد بازار مسکن نیز همچنان در تورم قیمت باقی ماند. در بازاری که قیمت مصالح ساختمانی همچون میلگرد هر روز بر اساس قیمت آهن و فولاد (و در نتیجه قیمت ارز) تعیین می‌شود، قیمت تمام شده ساختمان و مسکن نیز تابع آن کالاها خواهد بود.

یاری در مورد اثر بازار پول و نرخ سود در بازار مسکن نیز بیان می‌کند که در شرایط فعلی احتمال کاهش و حتی افزایش نرخ سود بعید است، اما نوسانات نرخ ارز تاثیر زیادی بر بازار مسکن می‌گذارد و هر قدر تلاطم‌های نرخ ارز بالاتر باشد تاثیرگذاری بر سایر متغیرها از جمله بازار مسکن بیشتر می‌شود. او بر این باور است که با توجه به امکان نوسان‌گیری در بازارهای دیگر، در شرایط فعلی سفته‌بازان در بازار مسکن حضور نخواهند داشت و معاملات بیشتر برای خریدهای مصرفی یا سرمایه‌گذارانه است که خانواده‌ها انجام می‌دهند.

تورم قیمتی و بیماری هلندی

در شرایط تورمی، راه‌حلی که دولت‌های مختلف بدان دست می‌برند تا به اصطلاح بازار را کنترل کنند، اجازه واردات و تامین کالا با نرخ ارز پایین است. اگر بسیاری از کالاها را می‌توان با تجارت از جایی به جایی منتقل کرد، مسکن و ساختمان این‌گونه نیست. حتی انتقال زمان فروش کالا نیز مثل بسیاری از کالاها به این راحتی نیست. هزینه خواب سرمایه آن قدر بالاست که مالکان حاضر نیستند مدتی یک خانه را نگه دارند تا در زمانی دیگر بفروشند، یعنی تعویق انعقاد قرارداد که در زمان‌های جهش قیمتی صرفه ندارد. از این‌رو تغییرات عرضه به تغییرات قیمت کم است تحولات بازار سریعا خود را در قیمت نشان می‌دهد. محمد گلشاهی، تحلیلگر بازار مسکن نیز معتقد است که سوداگری را نمی‌توان عامل افزایش قیمت در مسکن دانست بلکه تورم عرضه نیز در آن نقش داشته است. او با بیان کاهش یافتن قدرت نسبی خرید خانوار، بیان می‌کند که بیماری هلندی همچنان گریبانگیر اقتصاد کشور است و ما به عنوان یک کشور نفتی استعداد عجیبی در گرفتاری در بیماری هلندی داریم که یکی از تبعات بیماری هلندی هم افزایش قیمت کالاهای غیرقابل انتقال از جمله مسکن است. او اما معتقد است که بخشی از افزایش قیمت نتیجه تقاضای سوداگرانه است که تقاضای واقعی را به گوشه‌ای هدایت کرده و در بازار یکه‌تازی می‌کند و معتقد است اگر بتوان هزینه را برای مالکان خانه‌های خالی بالا برد، امکان واقعی شدن و کاهش قیمت‌ها فراهم می‌شود.


ارسال نظر

ارسال


قانون جهش تولید مسکن در تقابل خوشبین‌ها و بدبین ها

قانون جهش تولید مسکن در تقابل خوشبین‌ها و بدبین ها

مجلس شورای اسلامی قانون جهش تولید مسکن را که مطابق شعارهای انتخاباتی ابراهیم رئیسی بود تصویب کرد تا بعد از مدت‌ها یک نهضت بزرگ مسکن‌سازی در کشور شکل بگیرد با این حال کارشناسان اقتصادی درباره این طرح نظرات مختلفی دارند

 از کاهش نرخ تورم تا کاهش نرخ در بازار بین بانکی

از کاهش نرخ تورم تا کاهش نرخ در بازار بین بانکی

ارائه منظم روند ماهانه تحولات اقتصادی و اقدامات سیاستی بانک مرکزی

 آورده متقاضیان نهضت ملی مسکن افزایش یافت

آورده متقاضیان نهضت ملی مسکن افزایش یافت

در حالی طبق اعلام وزارت راه و شهرسازی قرار بود آورده متقاضیان نهضت ملی مسکن حدود ۲۰۰ میلیون تومان باشد که این مبلغ به ۳۲۰ میلیون تومان افزایش یافته است.

هزینه وام مسکن گرانتر شد | برای دریافت وام ۴۸۰ میلیونی زوجین چقدر باید خرج کنیم؟

هزینه وام مسکن گرانتر شد | برای دریافت وام ۴۸۰ میلیونی زوجین چقدر باید خرج کنیم؟

هزینه اوراق تسهیلات مسکن نسبت به هفته قبل اندکی رشد داشته و بر این اساس متاهل های ساکن پایتخت برای تهیه این اوراق باید بیش از ۱۳۴ میلیون تومان پرداخت کنند.

تعیین تکلیف 2 هزار متر اراضی استان تهران

تعیین تکلیف 2 هزار متر اراضی استان تهران

استاندار تهران گفت: بلندمرتبه‌سازی بدون در نظر گرفتن پیوست‌های فرهنگی، اجتماعی و زیرساخت‌های لازم در درازمدت آسیب‌زا می‌باشد.

خانه های سنتی ایرانی

خانه های سنتی ایرانی

با نگاهی به معماری سنتی ایرانی، نقش و جایگاه ویژه خانه به عنوان یک المان مهم در معماری آشکار می شود. این عناصر که دارای روش ها و تکنیک های مختلف ساخت و اجرا می باشند دارای ویژگی های متفاوتی بر اساس اقلیم و فرهنگ هر منطقه هستند.

ویژگی مهم معماری سنتی ایرانی

ویژگی مهم معماری سنتی ایرانی

کاشی کاری های زینتی و شاهکارهای مهندسی هوشمندانه، حاکی از قدرت معماری ایرانی طی قرون متمادی اند. با داشتن بیست میراث جهانی یونسکو در ایران هیچ گاه با کمبود مکان های دیدنی مواجه نمی شوید.

سنگ آنتیک چیست و چه کاربردهایی دارد؟

سنگ آنتیک چیست و چه کاربردهایی دارد؟

سنگ آنتیک سنگی است که از کنار هم قرار گرفتن قطعه سنگ های کوچک شکسته در کنار هم به وجود می آید. معمولا این سنگ از سنگ های طبیعی تراورتن و مالون تشکیل می شود و بدون رنگ به صورت طبیعی مورد استفاده قرار می گیرند.

مصوبه کمک هزینه مسکن کارگران ابلاغ شد

مصوبه کمک هزینه مسکن کارگران ابلاغ شد

معاون اول رئیس جمهور مصوبه مربوط به تعیین کمک هزینه مسکن کارگران مشمول قانون کار در سال ۱۴۰۱ را ابلاغ کرد.

هزینه ساخت برج مسکونی چقدر است؟

هزینه ساخت برج مسکونی چقدر است؟

هزینه ساخت هرگونه ساختمان مسکونی اعم از آپارتمان، برج، ویلا و غیره در چند سال گذشته بین 15 تا 30 درصد افزایش داشته است .

اصل ۳۱ قانون اساسی؛ حق مسکن از رویا تا واقعیت

اصل ۳۱ قانون اساسی؛ حق مسکن از رویا تا واقعیت

"داشتن مسکن متناسب با نیاز، حق هر فرد و خانواده ایرانی است. دولت موظف است با رعایت اولویت برای آنها که نیازمندترند به خصوص روستانشینان و کارگران زمینه اجرای این اصل را فراهم کند."

کدام صاحبخانه‌ها تنبیه مالیاتی می‌شوند؟/ دور زدن مصوبه افزایش ۲۵ درصدی اجاره‌بها

کدام صاحبخانه‌ها تنبیه مالیاتی می‌شوند؟/ دور زدن مصوبه افزایش ۲۵ درصدی اجاره‌بها

بررسی آگهی های خرید و فروش و رهن و اجاره مسکن در سایت‌ها حاکی از آن است که میانگین قیمت رهن کامل واحدهای نوساز در پایتخت ۵۳۹ میلیون تومان است.

بازارهای جهانی با بازگشت نفت ایران به تعادل می‌رسد

بازارهای جهانی با بازگشت نفت ایران به تعادل می‌رسد

اوجی گفت: وضع بازار جهانی نفت به گونه‌ای است که بازگشت نفت ایران به بازار می‌تواند به‌طور قابل توجهی پاسخگوی نیاز مشتریان و عامل ایجاد تعادل و آرامش در بازار‌های جهانی باشد.

تورم  ارزش دلار چه بر سر اقتصاد دنیا می آورد؟

تورم ارزش دلار چه بر سر اقتصاد دنیا می آورد؟

افزایش ارزش دلار در یک سال اخیر یکی از مهمترین خبرهای اقتصادی این روزها است.

بنچاق چیست و چه تفاوتی با سند دارد؟

بنچاق چیست و چه تفاوتی با سند دارد؟

زمان‌های قدیم‌تر بنچاق مورد استفاده قرار می‌گرفته است و کاملا منطقی است که افراد مدرن اطلاع کمتری از این نوع سند داشته باشند. در کشورمان ایران، اسنادی مالکیت مانند مبایعه‌نامه، بنچاق و قولنامه در طول تاریخ استفاده‌های مختلفی داشته است.

زمین ۲ میلیون و ۸۰۰ هزار واحد نهضت ملی مسکن تامین شد

زمین ۲ میلیون و ۸۰۰ هزار واحد نهضت ملی مسکن تامین شد

طرح نهضت ملی مسکن یکی از طرح‌های کلان دولت سیزدهم در بخش مسکن است که سیاستگذاری برای اجرای ۴ میلیون واحد مسکونی در طی چهار سال را در برنامه قرار داده است.

بازسازی ساختمان و دکوراسیون خانه

بازسازی ساختمان و دکوراسیون خانه

ساختمان همانند یک نوزاد همواره احتیاج به مراقبت و تعمیرات دارد. رفته رفته با فرسوده شدن مصالح بکار رفته در بنا مشکلات گوناگونی از قبیل ترک، شکستگی، تخریب، آلودگی‌های انسانی، جانوری و محیطی، مشکلات تاسیساتی و غیره بوجود می‌آید.

تیمچه قم بزرگترین سقف ضربی جهان

تیمچه قم بزرگترین سقف ضربی جهان

تیمچه قم به عنوان بزرگترین سقف ضربی جهان و شاهکار هنر و معماری ایرانی است که به‌ عنوان یکی از آثار ملی ایران به ثبت رسیده است.

در بازار مسکن ترکیه چه خبر است؟

در بازار مسکن ترکیه چه خبر است؟

بر اساس داده‌های یک اتاق فکر معتبر قیمت اجاره بها نسبت به سال گذشته در ماه فوریه ۸۴.۲ درصد افزایش یافته است. این افزایش قیمت در استانبول، آنکارا و سومین شهر بزرگ ترکیه یعنی ازمیر از ۱۰۰ درصد فراتر رفت.

برخی مشاوران املاک ماهی هزار کدرهگیری صوری برای وام ودیعه می‌دهند

برخی مشاوران املاک ماهی هزار کدرهگیری صوری برای وام ودیعه می‌دهند

عضو هیئت مدیره اتحادیه مشاوران املاک گفت: برخی دفاتر املاک بدون پروانه، در یک ماه هزار کد رهگیری صوری اجاره مسکن برای دریافت وام ودیعه صادر می کنند.