تخریب ۴هزار میلیارد تومانی

  • یکشنبه 14 مهر 1398 ساعت 16:27

اخبار => اخبار اقتصادی مسکن

پیدا کردن کوچه‌ای که در آن خاک تلنبار نشده یا حداقل یک خانه احاطه شده با داربست‌های فلزی نداشته باشد، کار سختی در شهرها شده. ما خیلی وقت است که به‌راحتی آب خوردن با کلنگ به جان ساختمان‌ها می‌افتیم بی‌آنکه بدانیم هر یک سالی که ساختمان‌های کشور بیشتر عمر کنند، ۴هزار میلیارد تومان به اقتصاد کشور کمک شده است.
 تخریب ۴هزار میلیارد تومانی

به گزارش آگاهان ایده نیوز به نقل از همشهری، ساختمان‌های مسکونی، اداری، پاساژ‌ها و مراکز تفریحی را طوری می‌سازیم که تنها 20الی 30سال آینده مهمان ما باشند بدون آنکه در نظر بگیریم این دوره‌های کوتاه تخریب و نوسازی‌، چه هزینه‌های گزافی به اقتصاد ملی وارد می‌کند. در ساخت‌وساز خانه‌ها، فرهنگ تعمیر و نگهداری کمتر دیده می‌شود. بعد از گذشت 20سال خانه‌های ما غیرقابل سکونت می‌شوند و همه دوست دارند در واحدهای نوساز زندگی کنند! بیش از 27میلیون واحد مسکونی در کشور وجود دارد و رشد بیش از 2درصدی سالانه این واحدها در کشور، در کنار عمر مفید پایین ساختمان در ایران، اهمیت نگهداری و تعمیرات (نت) ساختمان‌ها را بیشتر نشان می‌دهد. درحالی‌که میانگین عمر مفید ساختمان‌ها در ایران بین 25تا 30سال برآورد می‌شود، مهدی سلطان‌محمدی -کارشناس اقتصاد مسکن- می‌گوید:«ساختمان‌های معروف جهان اسکلت چوبی داشته و به‌ندرت با فلز و بتن ساخته‌ می‌شدند؛ سازه چوبی هم ارزان‌تر است و هم در مقابل زلزله مقاوم‌تر. در ایران اما به‌راحتی تخریب می‌کنند و از زمین ٤ برابر پتانسیل واقعی‌اش بهره می‌برند. دقت کنید که عمر مفید سازه در حالت استانداردش ١٠٠‌سال است».

خسارت‌ 4هزار میلیاردی 

هزاران میلیارد خسارت به اقتصاد کشور می‌زنیم؛ تولید ناخالص ملی را جابه‌جا و جبران این وضعیت را روزبه‌روز سخت‌تر می‌کنیم. مهدی روانشادنیا- عضو هیأت مدیره سازمان نظام مهندسی می‌گوید:«یکی از دلایل کم بودن عمر مفید ساختمان‌ها این است که ساختمانی را که هنوز عمر مفید آن تمام نشده به دلایل اقتصادی تخریب و نوسازی می‌کنند تا از مزایای مالی آن استفاده کنند».

به گفته رئیس دانشکده عمران دانشگاه آزاد واحد علوم تحقیقات، سالانه 120هزار میلیارد تومان توسط بخش خصوصی و عمومی در حوزه ساختمان سرمایه‌گذاری می‌شود. اگر میانگین عمر مفید ساختمان 30سال درنظر گرفته شود به این معنی است که هر سال عمر مفید، 4هزار میلیارد تومان ارزش دارد و این یعنی هر سال افزایش عمر مفید ساختما‌ن‌های کشور، 4هزار میلیارد تومان به اقتصاد کشور کمک می‌کند.

هزینه تعمیر و نگهداری چقدر است؟ 

مهدی روانشادنیا می‌گوید:«در حالی از نگهداری و تعمیر غافل شده‌ایم که اگر فرض کنیم، هر واحد ساختمانی سالانه 200هزار تومان در موضوع نگهداری و تعمیر ساختمان هزینه کند، برای 27میلیون واحد مسکونی کشور گردش مالی 5400میلیارد تومانی تخمین زده می‌شود؛ هزینه‌ای که می‌تواند سال‌های سال به عمر مفید ساختمان‌های کشور بیفزاید».

چرا ساختمان‌های ما جوانمرگ می‌شوند؟ 

خلأ اجرای یک قانون تصویب شده ما را به جایی که هستیم رسانده؛ این موضوعی است که منوچهر بهرویان- کارشناس اقتصاد مسکن- به آن اشاره کرده و  می‌گوید:«یکی از بزرگ‌ترین نقص‌ها در کشور ما نبود مدیریت و نگهداری است. در کشور ما سیستم برخورد با ساختمان‌ها، سیستم تعمیری است؛ سیستمی که در دنیا در سال 1950منسوخ شده است اما ما هنوز اجازه می‌دهیم قسمتی از ساختمان خراب شود بعد تازه به سراغش می‌رویم».

این کارشناس مسکن توضیح می‌دهد:«در سال 92بنا شد که خلأ قانونی در حوزه نگهداری پر شود. مبحث 22(مراقبت از ساختمان) در مقررات ملی ساختمان گنجانده شد تا به واسطه آن سازمان نظام مهندسی نظارت‌های لازم را انجام دهد تا از آن به بعد ساختمان‌ها از طریق متخصصان این حوزه مدیریت، ساخته و نگهداری شوند. اما هنوز که هنوز است حتی پروژه‌های بزرگ کشور مثل ایران‌مال، بوستان پونک و... با ضعف مدیریت شدید در این حوزه ساخته می‌شوند».

او می‌گوید:«نه نظام مهندسی نه وزارت راه و شهرسازی هیچ تدبیری برای مقابله با این تخلف‌ها نیندیشیده‌اند با اینکه این قانون در سال 92لازم‌الاجرا شد. با اجرای این مبحث، طول عمر ساختمان زیاد و هزینه‌های نگهداری کاهش پیدا می‌کند».

بهرویان تأکید می‌کند:«اساسا فرهنگ نگهداری در کشور ما وجود ندارد. کجای دنیا یک بزرگراه را در کمتر از 10سال از نو می‌سازند؟ همین بزرگراه آزادگان سال 89به بهره‌برداری رسیده اما سال پیش کل این آزادراه را مجددا از بستر کنده و تعمیر کردند و این در حالی است که برای هر کیلومتر ساخت یک بزرگراه مانند آزادگان میلیون‌ها تومان هزینه می‌شود».

راه‌چاره چیست؟ 

طراحی، اجرا و نظارت باید توسط کارشناسان انجام شود و از طرفی زنجیره تامین هم توسط تولیدکنندگان مصالحی باشد که حداقل استانداردها را رعایت می‌کنند. این یکی از اصلی‌ترین راهکارهایی است که روانشادنیا مطرح می‌کند. او به‌عنوان راه‌حل‌های بعدی می‌گوید:« اگر به‌دنبال افزایش عمر مفید در ساختمان هستیم، نباید فراموش کنیم که تمرکز ما بر بحث‌های بهسازی باشد. او از فراگیر شدن فرهنگ مدیریت درست ساختمان در بین فعالان این حوزه هم به‌عنوان یکی دیگر از راهکارهای اصلاح وضع موجود نام می‌برد».

هزینه تأمین مسکن هر شهرنشین ایرانی چقدر است؟‌ 

سرانه زیربنای مسکونی هر فرد در ایران 26مترمربع است. همچنین متوسط قیمت ساخت هر مترمربع فضای مسکونی هم‌اکنون بین 2میلیون و 200هزار تومان تا3میلیون و 500هزار تومان رسیده است. مرکز آمار ایران در آخرین گزارش منتشر شده خود اعلام کرده است که 59میلیون و 146هزار نفر در شهرها ساکن هستند. بر همین اساس اگر میانگین هزینه ساخت را 2میلیون و 800هزار تومان درنظر بگیریم، محاسبات نشان می‌دهد که با هزینه‌ها و نرخ تورم موجود امروز، هزینه ساخت هر مترمربع فضای مسکونی در شهر برای شهرنشینان کل کشور حدودا 4هزار و 382میلیارد تومان برآورد می‌شود.

مبحث 22زیر ذره‌بین 

مهدی روانشادنیا بر این باور است که انتقادات جدی به مبحث 22مقررات ملی ساختمان وارد است. او توضیح می‌دهد که هم‌اکنون ما امکان بازرسی نگهداری را نداریم و این مبحث تقریبا اجرا نمی‌شود. البته وزارت راه و شهرسازی ویرایش جدیدی از این مبحث را فراهم کرده است اما سال‌هاست این مبحث اجرایی نمی‌شود.

به گفته او، اگرچه، تدوین مبحث 22مقررات ملی ساختمان، به‌خودی خود اتفاق مبارکی بوده است، اما انتقادات جدی به ویرایش فعلی این مبحث وارد است. برای مثال، عنوان این مبحث، مراقبت و نگهداری ساختمان است که بهتر است به مدیریت نگهداری و تعمیرات تغییر یابد. این مبحث، در طبقه‌بندی ساختمان‌ها و فرایندهای کاری همبستگی معنا داری با مبحث دوم مقررات ملی که نظامات اداری کارهای ساختمانی را مشخص می‌کند، ندارد.این مبحث باید با سایر قوانین و مقررات ازجمله قانون شهرداری‌ها، قانون تملک آپارتمان‌ها و ... مطابقت داده و اصلاح شود.

روانشادنیا همچنین معتقد است که صلاحیت نگهداری و تعمیرات باید تعریف شود. مبحث 22مقررات ملی ساختمان، مدیر نگهداری ساختمان و بازرس ساختمان را تعریف کرده است. وزارت راه و شهرسازی می‌تواند تعریف دقیق صلاحیت حرفه‌مندان برای فعالیت در این حوزه‌ها را انجام و امکان رتبه‌بندی آنها را فراهم کند. این افراد می‌توانند در تخصص‌های مختلف عمران، معماری و تاسیسات باشند.

 در سال 2017، در آلمان 71درصد بودجه عمرانی کشور صرف مقاوم‌سازی بناها شده‌ و این در حالی است که در ایران این رقم به 10درصد هم نمی‌رسد.  92درصد پروانه‌های صادره در شهر تهران مربوط به تخریب و نوسازی است.

 با اجرای مبحث 22ساختمان می‌توان عمر مفید ساختمان‌ها را از 30سال حداقل 60سال رساند و به اندازه سالانه 30سال در هزینه‌های تخریب و نوسازی، صرفه‌جویی کرد.  سرانه زیربنای مسکونی هر فرد در ایران 26مترمربع، در آلمان 40مترمربع، در فرانسه و انگلیس بیش از 45مترمربع است.

سالانه 120هزار میلیارد تومان توسط بخش خصوصی و عمومی در حوزه ساختمان سرمایه‌گذاری می‌شود. اگر میانگین عمر مفید ساختمان 30سال درنظر گرفته شود به این معنی است که هر سال عمر مفید، 4هزار میلیارد تومان ارزش دارد و این یعنی هر سال افزایش عمر مفید ساختما‌ن‌های کشور، 4هزار میلیارد تومان به اقتصاد کشور کمک می‌کند


ارسال نظر

ارسال


قانون جهش تولید مسکن در تقابل خوشبین‌ها و بدبین ها

قانون جهش تولید مسکن در تقابل خوشبین‌ها و بدبین ها

مجلس شورای اسلامی قانون جهش تولید مسکن را که مطابق شعارهای انتخاباتی ابراهیم رئیسی بود تصویب کرد تا بعد از مدت‌ها یک نهضت بزرگ مسکن‌سازی در کشور شکل بگیرد با این حال کارشناسان اقتصادی درباره این طرح نظرات مختلفی دارند

 از کاهش نرخ تورم تا کاهش نرخ در بازار بین بانکی

از کاهش نرخ تورم تا کاهش نرخ در بازار بین بانکی

ارائه منظم روند ماهانه تحولات اقتصادی و اقدامات سیاستی بانک مرکزی

 آورده متقاضیان نهضت ملی مسکن افزایش یافت

آورده متقاضیان نهضت ملی مسکن افزایش یافت

در حالی طبق اعلام وزارت راه و شهرسازی قرار بود آورده متقاضیان نهضت ملی مسکن حدود ۲۰۰ میلیون تومان باشد که این مبلغ به ۳۲۰ میلیون تومان افزایش یافته است.

هزینه وام مسکن گرانتر شد | برای دریافت وام ۴۸۰ میلیونی زوجین چقدر باید خرج کنیم؟

هزینه وام مسکن گرانتر شد | برای دریافت وام ۴۸۰ میلیونی زوجین چقدر باید خرج کنیم؟

هزینه اوراق تسهیلات مسکن نسبت به هفته قبل اندکی رشد داشته و بر این اساس متاهل های ساکن پایتخت برای تهیه این اوراق باید بیش از ۱۳۴ میلیون تومان پرداخت کنند.

تعیین تکلیف 2 هزار متر اراضی استان تهران

تعیین تکلیف 2 هزار متر اراضی استان تهران

استاندار تهران گفت: بلندمرتبه‌سازی بدون در نظر گرفتن پیوست‌های فرهنگی، اجتماعی و زیرساخت‌های لازم در درازمدت آسیب‌زا می‌باشد.

خانه های سنتی ایرانی

خانه های سنتی ایرانی

با نگاهی به معماری سنتی ایرانی، نقش و جایگاه ویژه خانه به عنوان یک المان مهم در معماری آشکار می شود. این عناصر که دارای روش ها و تکنیک های مختلف ساخت و اجرا می باشند دارای ویژگی های متفاوتی بر اساس اقلیم و فرهنگ هر منطقه هستند.

ویژگی مهم معماری سنتی ایرانی

ویژگی مهم معماری سنتی ایرانی

کاشی کاری های زینتی و شاهکارهای مهندسی هوشمندانه، حاکی از قدرت معماری ایرانی طی قرون متمادی اند. با داشتن بیست میراث جهانی یونسکو در ایران هیچ گاه با کمبود مکان های دیدنی مواجه نمی شوید.

سنگ آنتیک چیست و چه کاربردهایی دارد؟

سنگ آنتیک چیست و چه کاربردهایی دارد؟

سنگ آنتیک سنگی است که از کنار هم قرار گرفتن قطعه سنگ های کوچک شکسته در کنار هم به وجود می آید. معمولا این سنگ از سنگ های طبیعی تراورتن و مالون تشکیل می شود و بدون رنگ به صورت طبیعی مورد استفاده قرار می گیرند.

مصوبه کمک هزینه مسکن کارگران ابلاغ شد

مصوبه کمک هزینه مسکن کارگران ابلاغ شد

معاون اول رئیس جمهور مصوبه مربوط به تعیین کمک هزینه مسکن کارگران مشمول قانون کار در سال ۱۴۰۱ را ابلاغ کرد.

هزینه ساخت برج مسکونی چقدر است؟

هزینه ساخت برج مسکونی چقدر است؟

هزینه ساخت هرگونه ساختمان مسکونی اعم از آپارتمان، برج، ویلا و غیره در چند سال گذشته بین 15 تا 30 درصد افزایش داشته است .

اصل ۳۱ قانون اساسی؛ حق مسکن از رویا تا واقعیت

اصل ۳۱ قانون اساسی؛ حق مسکن از رویا تا واقعیت

"داشتن مسکن متناسب با نیاز، حق هر فرد و خانواده ایرانی است. دولت موظف است با رعایت اولویت برای آنها که نیازمندترند به خصوص روستانشینان و کارگران زمینه اجرای این اصل را فراهم کند."

کدام صاحبخانه‌ها تنبیه مالیاتی می‌شوند؟/ دور زدن مصوبه افزایش ۲۵ درصدی اجاره‌بها

کدام صاحبخانه‌ها تنبیه مالیاتی می‌شوند؟/ دور زدن مصوبه افزایش ۲۵ درصدی اجاره‌بها

بررسی آگهی های خرید و فروش و رهن و اجاره مسکن در سایت‌ها حاکی از آن است که میانگین قیمت رهن کامل واحدهای نوساز در پایتخت ۵۳۹ میلیون تومان است.

بازارهای جهانی با بازگشت نفت ایران به تعادل می‌رسد

بازارهای جهانی با بازگشت نفت ایران به تعادل می‌رسد

اوجی گفت: وضع بازار جهانی نفت به گونه‌ای است که بازگشت نفت ایران به بازار می‌تواند به‌طور قابل توجهی پاسخگوی نیاز مشتریان و عامل ایجاد تعادل و آرامش در بازار‌های جهانی باشد.

تورم  ارزش دلار چه بر سر اقتصاد دنیا می آورد؟

تورم ارزش دلار چه بر سر اقتصاد دنیا می آورد؟

افزایش ارزش دلار در یک سال اخیر یکی از مهمترین خبرهای اقتصادی این روزها است.

بنچاق چیست و چه تفاوتی با سند دارد؟

بنچاق چیست و چه تفاوتی با سند دارد؟

زمان‌های قدیم‌تر بنچاق مورد استفاده قرار می‌گرفته است و کاملا منطقی است که افراد مدرن اطلاع کمتری از این نوع سند داشته باشند. در کشورمان ایران، اسنادی مالکیت مانند مبایعه‌نامه، بنچاق و قولنامه در طول تاریخ استفاده‌های مختلفی داشته است.

زمین ۲ میلیون و ۸۰۰ هزار واحد نهضت ملی مسکن تامین شد

زمین ۲ میلیون و ۸۰۰ هزار واحد نهضت ملی مسکن تامین شد

طرح نهضت ملی مسکن یکی از طرح‌های کلان دولت سیزدهم در بخش مسکن است که سیاستگذاری برای اجرای ۴ میلیون واحد مسکونی در طی چهار سال را در برنامه قرار داده است.

بازسازی ساختمان و دکوراسیون خانه

بازسازی ساختمان و دکوراسیون خانه

ساختمان همانند یک نوزاد همواره احتیاج به مراقبت و تعمیرات دارد. رفته رفته با فرسوده شدن مصالح بکار رفته در بنا مشکلات گوناگونی از قبیل ترک، شکستگی، تخریب، آلودگی‌های انسانی، جانوری و محیطی، مشکلات تاسیساتی و غیره بوجود می‌آید.

تیمچه قم بزرگترین سقف ضربی جهان

تیمچه قم بزرگترین سقف ضربی جهان

تیمچه قم به عنوان بزرگترین سقف ضربی جهان و شاهکار هنر و معماری ایرانی است که به‌ عنوان یکی از آثار ملی ایران به ثبت رسیده است.

در بازار مسکن ترکیه چه خبر است؟

در بازار مسکن ترکیه چه خبر است؟

بر اساس داده‌های یک اتاق فکر معتبر قیمت اجاره بها نسبت به سال گذشته در ماه فوریه ۸۴.۲ درصد افزایش یافته است. این افزایش قیمت در استانبول، آنکارا و سومین شهر بزرگ ترکیه یعنی ازمیر از ۱۰۰ درصد فراتر رفت.

برخی مشاوران املاک ماهی هزار کدرهگیری صوری برای وام ودیعه می‌دهند

برخی مشاوران املاک ماهی هزار کدرهگیری صوری برای وام ودیعه می‌دهند

عضو هیئت مدیره اتحادیه مشاوران املاک گفت: برخی دفاتر املاک بدون پروانه، در یک ماه هزار کد رهگیری صوری اجاره مسکن برای دریافت وام ودیعه صادر می کنند.