نرخ بیکارى جوانان ٢٠درصد است/ براى ٧٩٥هزار نفر شغل ایجاد شده است

  • چهارشنبه 13 دی 1396

اخبار => گروه خبر

اقتصاد-آنلاین سخنگوی سازمان برنامه و بودجه گفت:«نرخ بیکاری جوانان بالاست و حدود 20 درصد است. با توجه به این‌که 840 هزار نفر پیش‌بینی می‌کنیم سال آینده وارد بازار کار شوند، کار عظیمی در بازار کار داریم تا برای این عرضه عظیم شغل ایجاد کنیم.»
نرخ بیکارى جوانان ٢٠درصد است/ براى ٧٩٥هزار نفر شغل ایجاد شده است

امیر باقری در یک نشست خبری درباره بودجه 97 درباره آخرین وضعیت بودجه در کمیسیون تلفیق مجلس شورای اسلامی، اظهار داشت: چند تبصره درآمدی بودجه سال آینده هنوز روی آن در مجلس بحث نشده است؛ تبصره شماره 4 درباره استفاده از صندوق توسعه ملی، تبصره 14 درباره هدفمندی یارانه‌ها و تبصره 18 درباره اشتغال.به گزارش اقتصاد آنلاین به نقل از خبرآنلاین،وی افزود: کمیسیون تلفیق این تبصره‌ها را برعهده کارگروه گذاشته است و قرار است دقیق‌تر به این تبصره‌ها ورود کنند.

سخنگوی سازمان برنامه و بودجه با بیان این‌که رویکرد ما با مجلس کاملا تعاملی است، عنوان کرد: امروز درباره تبصره 18 و ایجاد اشتغال صحبت می‌‌کنیم. براساس آمار و ارقام حدود 3 میلیون نفر بیکار داریم و بخشی از این بیکاران در حوزه دانش‌آموختگان دانشگاهی هستند.

باقری تصریح کرد: از سال 93 اتفاق خوبی در مشارکت اقتصادی افتاده و تمایل حضور افراد برای ورود به بازار کار افزایش یافته است، اما از آن سمت، فارغ‌التحصیلان دانشگاهی حدود 840 هزار نفر سالانه از دانشگاه‌ها فارغ‌التحصیل می‌شوند و حدود 670 هزار نفر سالانه وارد بازار کار می‌شوند.

وی متذکر شد: نرخ بیکاری تابستان امسال 11.7 درصد بود، بنابراین مجموعه اقدامات دولت در سال 96 توانسته 750 هزار شغل ایجاد کند و نرخ بیکاری یک واحد درصد کاهش پیدا کند.

نرخ بیکاری جوانان بالاست

سخنگوی سازمان برنامه و بودجه گفت: نرخ بیکاری جوانان بالاست و حدود 20 درصد است. با توجه به این‌که 840 هزار نفر پیش‌بینی می‌کنیم سال آینده وارد بازار کار شوند، کار عظیمی در بازار کار داریم تا برای این عرصه عظیم شغل ایجاد کنیم. اگر بخواهیم 980 هزار شغل جدید ایجاد کنیم، نرخ بیکاری 11.2 درصد می‌شود.

باقری ادامه داد: تبصره 18 لایحه بودجه سال آینده براساس این دغدغه شکل گرفته است. دولت در سال‌های 95 و 96 برنامه رشد اشتغال فراگیر داشته و حتی بحث اشتغال عشایری و روستایی را دنبال کردیم.

وی با اشاره به ماحصل برنامه‌های دولت در حوزه ایجاد اشتغال، اظهار داشت: منابع 17 هزار و 400 میلیارد تومانی در راس تبصره 18 وجود دارد. این‌که منابع صرف شده برای این تبصره از بودجه عمومی یا اصلاح قیمت حامل‌های انرژی تامین خواهد شد، به تصمیم مجلس برمی‌گردد.

باقری اظهار داشت: معادل 17 هزار و 400 میلیارد ریال جمع در نظر گرفته شده برای اشتغال از منابع عمومی بودجه 97 دولت است؛ بر این اساس آنچه که در تبصره 18 نوشته شده است، به نحوی است که 17 هزار و 400 میلیارد تومان از منابع عمومی، 15 هزار میلیارد تومان از منابع صندوق توسعه ملی، 35 هزار میلیارد تومان از شبکه بانکی و بازارهای مالی و 6 هزار میلیارد تومان از الباقی منابع مالی قانون اشتغال روستایی و عشایری و 2 هزار میلیارد تومان برای اشتغال حمایتی است که این ها منابعی است که برای تبصره 18 در سال آینده قرار داده شده ولی باید توجه داشت که این منابع، به صورت اهرمی وارد اقتصاد شده و نقش آن می تواند کمک به آموزش، یارانه دستمزد یا مواردی از این دست باشد.

محورهایی که دولت در ایجاد اشتغال دنبال می کند

وی افزود: ما در تبصره 18 به دنبال ایجاد اشتغال هستیم، اما واقعیت این است که دولت در کنار اشتغال چند محور دیگر را نیز می‌خواهد دنبال کند و در این رابطه مساله بهبود حمل و نقل عمومی درون‌شهری و برون‌شهری اهمیت دارد.

سخنگوی سازمان برنامه و بودجه عنوان کرد: یکی دیگر از حوزه‌هایی که دولت به آن خواهد پرداخت، مسکن است. دولت این مساله را تدارک دیده که تامین مسکن در بافت روستایی، مسکن اجتماعی و بافت فرسوده طراحی شده است و بنابراین فضای تبصره 18 ضمن اینکه به بحث اشتغال می پردازد، برخی از محورهای مهم مدنظر دولت را هم پوشش می دهد.

این مقام مسوول در سازمان برنامه و بودجه با بیان اینکه به دنبال ایجاد اشتغال برای یک میلیون و 33 هزار نفر هستیم، گفت: در حوزه کشت گلخانه‌ای و ماهی در قفس، کار را پیش برده‌ایم.

باقری با اشاره به بخش مسکن، تصریح کرد: دو برنامه مشخص بافت‌های فرسوده و تامین مسکن روستایی و اجتماعی را دنبال خواهیم کرد. در مجموع برآورد ما این است که با 200 هزار واحدی که در سال 97 دنبال می‌کنیم، حدود 300 هزار شغل ایجاد می‌شود.

وی متذکر شد: برآورد ما این است که اگر از روش سنتی در بافت‌های فرسوده جلو رویم، 6 هزار و 800 میلیارد تومان پول مورد نیاز است که یک‌هزار و 500 میلیارد تومان را دولت می‌گذارد و 2 هزار و 500 میلیارد تومان را بانک‌ها.

سخنگوی سازمان برنامه و بودجه گفت: در مورد مسکن روستایی و اجتماعی، نرخ سود تسهیلات 5 درصد خواهد بود.

رویکردهای متفاوت بودجه 97

باقری در بخش دیگری از این نشست خبری در پاسخ به سوالات خبرنگاران در خصوص بودجه عملیاتی گفت: از سال 97 بودجه کشور عملیاتی خواهد بود و بر اساس عملکردی که تاکنون وجود داشته، تخصیص بودجه صورت گرفته و در سال آینده نیز این نظارت به این نحو ادامه خواهد یافت و نظارت به صورت مشخصی پیش خواهد رفت.

وی با بیان اینکه برنامه دولت شفاف سازی و انجام بودجه بر اساس عملکرد است که به نظر می رسد محصول خوبی حاصل شود؛ پس بر اساس عملکرد بودجه سال آینده را تخصیص خواهیم داد.

باقری در خصوص کسری بودجه نیز گفت: بودجه سال 97 کل کشور با رویکردی متفاوت از سالهای قبل ایجاد شد و سازمان برنامه اصرار داشت که اعداد واقعی در بودجه وارد شود؛ پس بودجه سال 97 در برآورد منابع و مصارف دقیق است و اینکه آیا قسمتی از منابع رخ می دهد یا خیر، برداشت این است که منابع تحقق می یابد.

افزایش قیمت حامل های انرژی در تضاد با برنامه اشتغالزایی نیست؟

سخنگوی سازمان برنامه و بودجه در پاسخ به سوال خبرگزاری خبرآنلاین در این خصوص که افزایش قیمت حامل‌های انرژی که در لایحه بودجه سال آینده برنامه‌ریزی شده، آیا خلاف و در تضاد با برنامه اشتغالزایی دولت نخواهد بود؟ اظهار داشت: اصلاح قیمت حامل‌های انرژی بسته به توافق و تعامل ما با مجلس دارد و با توجه به شرایط کشور برنامه‌ریزی صورت گرفته خواهد شد.

باقری افزود: در کل بستگی به نظر مجلس دارد، اما اصلاح قیمت انرژی که مطرح شده، حداقل در حوزه‌های مربوط به تولید دنبال نشده است.

وی گفت: آنچه که در اصلاح قیمت‌ها نهایی می‌شود، بسته به تعامل ما با مجلس دارد. با توجه به شرایط کشور، به طور طبیعی آنچه که مجلس در صحن علنی تصویب می‌کند، مورد نظر ما خواهد بود.

سخنگوی سازمان برنامه و بودجه متذکر شد: الان هم که دقت کنید، نظرات گرفته می‌شود تا به یک جمع‌بندی برسیم. اما ملاحظه بفرمایید اصلاح قیمت حامل‌های انرژی که مطرح شده، حداقل در حوزه‌های مربوط به بخش تولید خیلی دنبال نشده است.

باقری تصریح کرد: در بخش تولید مثلا مسایل مربوط به برق و گاز دنبال نشده است؛ به خاطر همین نکته‌ای که هزینه تولیدکننده بالا نرود. بنابراین اصلاح قیمت حامل‌های انرژی فکر می‌کنیم در حوزه تولید اثر آن‌چنانی نداشته باشد؛ البته سرریز اصلاح بقیه حامل‌های انرژی می‌تواند اثر بگذارد.

وی متذکر شد: ولی این اصلاح قیمت‌ها وقتی که منابع آن مشخص باشد و به صورت هدفمند در بخش تولید ورود کند، آن زمان قضیه فرق می‌کند. بنابراین از یک زاویه اصلاح قیمت‌ها خیلی اثری روی بخش تولید نمی‌گذارد، چون حامل حوزه تولید تحت‌تاثیر قرار نگرفته و نکته دوم این است که منابعی که ایجاد می‌شود، صرف تولید خواهد شد. اما آنچه که در اصلاح قیمت‌ها به نتیجه می‌رسد، باید منتظر تعامل با مجلس باشیم.

ادامه دارد .....


ارسال نظر

ارسال


قانون جهش تولید مسکن در تقابل خوشبین‌ها و بدبین ها

قانون جهش تولید مسکن در تقابل خوشبین‌ها و بدبین ها

مجلس شورای اسلامی قانون جهش تولید مسکن را که مطابق شعارهای انتخاباتی ابراهیم رئیسی بود تصویب کرد تا بعد از مدت‌ها یک نهضت بزرگ مسکن‌سازی در کشور شکل بگیرد با این حال کارشناسان اقتصادی درباره این طرح نظرات مختلفی دارند

 از کاهش نرخ تورم تا کاهش نرخ در بازار بین بانکی

از کاهش نرخ تورم تا کاهش نرخ در بازار بین بانکی

ارائه منظم روند ماهانه تحولات اقتصادی و اقدامات سیاستی بانک مرکزی

 آورده متقاضیان نهضت ملی مسکن افزایش یافت

آورده متقاضیان نهضت ملی مسکن افزایش یافت

در حالی طبق اعلام وزارت راه و شهرسازی قرار بود آورده متقاضیان نهضت ملی مسکن حدود ۲۰۰ میلیون تومان باشد که این مبلغ به ۳۲۰ میلیون تومان افزایش یافته است.

هزینه وام مسکن گرانتر شد | برای دریافت وام ۴۸۰ میلیونی زوجین چقدر باید خرج کنیم؟

هزینه وام مسکن گرانتر شد | برای دریافت وام ۴۸۰ میلیونی زوجین چقدر باید خرج کنیم؟

هزینه اوراق تسهیلات مسکن نسبت به هفته قبل اندکی رشد داشته و بر این اساس متاهل های ساکن پایتخت برای تهیه این اوراق باید بیش از ۱۳۴ میلیون تومان پرداخت کنند.

تعیین تکلیف 2 هزار متر اراضی استان تهران

تعیین تکلیف 2 هزار متر اراضی استان تهران

استاندار تهران گفت: بلندمرتبه‌سازی بدون در نظر گرفتن پیوست‌های فرهنگی، اجتماعی و زیرساخت‌های لازم در درازمدت آسیب‌زا می‌باشد.

خانه های سنتی ایرانی

خانه های سنتی ایرانی

با نگاهی به معماری سنتی ایرانی، نقش و جایگاه ویژه خانه به عنوان یک المان مهم در معماری آشکار می شود. این عناصر که دارای روش ها و تکنیک های مختلف ساخت و اجرا می باشند دارای ویژگی های متفاوتی بر اساس اقلیم و فرهنگ هر منطقه هستند.

ویژگی مهم معماری سنتی ایرانی

ویژگی مهم معماری سنتی ایرانی

کاشی کاری های زینتی و شاهکارهای مهندسی هوشمندانه، حاکی از قدرت معماری ایرانی طی قرون متمادی اند. با داشتن بیست میراث جهانی یونسکو در ایران هیچ گاه با کمبود مکان های دیدنی مواجه نمی شوید.

سنگ آنتیک چیست و چه کاربردهایی دارد؟

سنگ آنتیک چیست و چه کاربردهایی دارد؟

سنگ آنتیک سنگی است که از کنار هم قرار گرفتن قطعه سنگ های کوچک شکسته در کنار هم به وجود می آید. معمولا این سنگ از سنگ های طبیعی تراورتن و مالون تشکیل می شود و بدون رنگ به صورت طبیعی مورد استفاده قرار می گیرند.

مصوبه کمک هزینه مسکن کارگران ابلاغ شد

مصوبه کمک هزینه مسکن کارگران ابلاغ شد

معاون اول رئیس جمهور مصوبه مربوط به تعیین کمک هزینه مسکن کارگران مشمول قانون کار در سال ۱۴۰۱ را ابلاغ کرد.

هزینه ساخت برج مسکونی چقدر است؟

هزینه ساخت برج مسکونی چقدر است؟

هزینه ساخت هرگونه ساختمان مسکونی اعم از آپارتمان، برج، ویلا و غیره در چند سال گذشته بین 15 تا 30 درصد افزایش داشته است .

اصل ۳۱ قانون اساسی؛ حق مسکن از رویا تا واقعیت

اصل ۳۱ قانون اساسی؛ حق مسکن از رویا تا واقعیت

"داشتن مسکن متناسب با نیاز، حق هر فرد و خانواده ایرانی است. دولت موظف است با رعایت اولویت برای آنها که نیازمندترند به خصوص روستانشینان و کارگران زمینه اجرای این اصل را فراهم کند."

کدام صاحبخانه‌ها تنبیه مالیاتی می‌شوند؟/ دور زدن مصوبه افزایش ۲۵ درصدی اجاره‌بها

کدام صاحبخانه‌ها تنبیه مالیاتی می‌شوند؟/ دور زدن مصوبه افزایش ۲۵ درصدی اجاره‌بها

بررسی آگهی های خرید و فروش و رهن و اجاره مسکن در سایت‌ها حاکی از آن است که میانگین قیمت رهن کامل واحدهای نوساز در پایتخت ۵۳۹ میلیون تومان است.

بازارهای جهانی با بازگشت نفت ایران به تعادل می‌رسد

بازارهای جهانی با بازگشت نفت ایران به تعادل می‌رسد

اوجی گفت: وضع بازار جهانی نفت به گونه‌ای است که بازگشت نفت ایران به بازار می‌تواند به‌طور قابل توجهی پاسخگوی نیاز مشتریان و عامل ایجاد تعادل و آرامش در بازار‌های جهانی باشد.

تورم  ارزش دلار چه بر سر اقتصاد دنیا می آورد؟

تورم ارزش دلار چه بر سر اقتصاد دنیا می آورد؟

افزایش ارزش دلار در یک سال اخیر یکی از مهمترین خبرهای اقتصادی این روزها است.

بنچاق چیست و چه تفاوتی با سند دارد؟

بنچاق چیست و چه تفاوتی با سند دارد؟

زمان‌های قدیم‌تر بنچاق مورد استفاده قرار می‌گرفته است و کاملا منطقی است که افراد مدرن اطلاع کمتری از این نوع سند داشته باشند. در کشورمان ایران، اسنادی مالکیت مانند مبایعه‌نامه، بنچاق و قولنامه در طول تاریخ استفاده‌های مختلفی داشته است.

زمین ۲ میلیون و ۸۰۰ هزار واحد نهضت ملی مسکن تامین شد

زمین ۲ میلیون و ۸۰۰ هزار واحد نهضت ملی مسکن تامین شد

طرح نهضت ملی مسکن یکی از طرح‌های کلان دولت سیزدهم در بخش مسکن است که سیاستگذاری برای اجرای ۴ میلیون واحد مسکونی در طی چهار سال را در برنامه قرار داده است.

بازسازی ساختمان و دکوراسیون خانه

بازسازی ساختمان و دکوراسیون خانه

ساختمان همانند یک نوزاد همواره احتیاج به مراقبت و تعمیرات دارد. رفته رفته با فرسوده شدن مصالح بکار رفته در بنا مشکلات گوناگونی از قبیل ترک، شکستگی، تخریب، آلودگی‌های انسانی، جانوری و محیطی، مشکلات تاسیساتی و غیره بوجود می‌آید.

تیمچه قم بزرگترین سقف ضربی جهان

تیمچه قم بزرگترین سقف ضربی جهان

تیمچه قم به عنوان بزرگترین سقف ضربی جهان و شاهکار هنر و معماری ایرانی است که به‌ عنوان یکی از آثار ملی ایران به ثبت رسیده است.

در بازار مسکن ترکیه چه خبر است؟

در بازار مسکن ترکیه چه خبر است؟

بر اساس داده‌های یک اتاق فکر معتبر قیمت اجاره بها نسبت به سال گذشته در ماه فوریه ۸۴.۲ درصد افزایش یافته است. این افزایش قیمت در استانبول، آنکارا و سومین شهر بزرگ ترکیه یعنی ازمیر از ۱۰۰ درصد فراتر رفت.

برخی مشاوران املاک ماهی هزار کدرهگیری صوری برای وام ودیعه می‌دهند

برخی مشاوران املاک ماهی هزار کدرهگیری صوری برای وام ودیعه می‌دهند

عضو هیئت مدیره اتحادیه مشاوران املاک گفت: برخی دفاتر املاک بدون پروانه، در یک ماه هزار کد رهگیری صوری اجاره مسکن برای دریافت وام ودیعه صادر می کنند.