پیش‌لرزه رکود ساخت و ساز در تهران/ قیمت نوسازها در غربی‌ترین مناطق تهران پرکشید

  • چهارشنبه 6 دی 1396

اخبار => گروه خبر

اقتصاد-آنلاین مشاهدات میدانی و بررسی فایل‌های فروش واحدهای نوساز مشاوران املاک تهران و همچنین سایت‌های اینترنتی خرید و فروش مسکن در یکی دوماه گذشته حکایت از افزایش 10 تا 20درصدی قیمت واحدهای نوساز دراین مدت دارد.
پیش‌لرزه رکود ساخت و ساز در تهران/  قیمت نوسازها در غربی‌ترین مناطق تهران پرکشید

 واحدهایی که بین خریداران مسکن در اولویت خرید قرار دارد و رشد قیمت این واحدها با توجه به نبود توان اقتصادی مشتریان می‌تواند علاوه برکاهش حجم کلی معاملات، تا حدودی بر خرید و فروش واحدهای با عمر بنای بیشتر هم اثرگذار باشد و مشتریان را به سمت واحدهای با قدمت بیشتر سوق دهد، اگرچه این رشد قیمت بیش از همه افت تعداد قراردادها و سکون بیشتر بازار مسکن را به همراه دارد.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از تعادل، نگاهی به آمار خرید و فروش‌های انجام شده طی 8ماهه گذشته هم از کاهش 5درصدی مشتریان واحدهای نوساز و ریزش حجم معاملات این واحدها به کمتر از 50درصد را گزارش می‌کند. این درحالی است که در سال گذشته بیشتر از 50درصد خرید و فروش‌های انجام شده به واحدهای نوساز اختصاص داشت، اما با افزایش قیمت این واحدها در سال جاری و به‌ویژه طی یکی دو ماه گذشته، شاهد کاهش محسوس معاملات خانه‌های نوساز بودیم.

دراین شرایط و باتوجه به افزایش قیمت مسکن در یکی، دو ماه گذشته، این روزنامه گزارشی میدانی از وضعیت قیمت واحدهای مسکونی نوساز در مناطق مختلف تهران تهیه کرد که روند کلی این گزارش و اظهارنظر مشاوران املاک مناطق مختلف پایتخت حاکی از آن است که قیمت واحدهای نوساز در هفته‌های اخیر رشد داشته است، برخی مشاوران املاک کاهش ساخت و ساز و افت عرضه را عامل اصلی این رشد می‌دانند و تعدادی دیگر معتقدند که با افزایش قیمت کالاهای مختلف در این مدت، رشد قیمت مسکن پیش بینی می‌شد، اما در این میان، نکته جالب توجه این است که واحدهای نوساز شمال پایتخت از این رشد قیمت‌ها تقریبا مصون مانده‌اند، موضوعی که مشاوران املاک این منطقه هم به آن اذعان دارند، در واقع به نظر می‌رسد که رشد قیمت مسکن بیشتر مربوط به مناطق پرتقاضا و نوساز تهران می‌شود و براساس این گزارش مناطق جنوبی شهر هم چندان تحت‌تاثیر این افزایش قیمت قرار نگرفته‌اند.

 رشد یک میلیون تومانی در هر متر مربع

یکی از فعالان بخش مسکن که دفترمشاوره املاک در منطقه 2 تهران دارد، درباره افزایش قیمت واحدهای مسکونی نوساز در این منطقه طی هفته‌های اخیر  می‌گوید: قیمت واحدهای مسکونی نوساز طی یکی دو ماه گذشته تا حدودی افزایش داشته است و قیمت هرمترمربع واحد مسکونی نوساز بین 500هزار تومان تا یک میلیون تومان رشد کرده است.

این مشاور املاک می‌افزاید: علت این افزایش قیمت باتوجه به کاهش ساخت و ساز و افت عرضه شاهد این رشد قیمت بوده‌ایم.

 افزایش 25 تا 30 درصدی

یکی از مشاوران املاک فعال در منطقه مشیریه با رد افزایش قیمت واحدهای مسکونی نوساز در یکی دوماه گذشته می‌گوید: تغییری در قیمت واحدهای مسکونی نوساز رخ نداده است، در واقع مراجعه‌یی برای خرید وجود ندارد که صاحبان املاک به فکر افزایش قیمت باشند.

این فعال بخش مسکن اظهار می‌کند: تعداد مراجعه‌کنندگان برای خرید مسکن بسیار کم است.

او ادامه می‌دهد: متوسط قیمت هر مترمربع واحد مسکونی تازه ساز در منطقه مشیریه حدود 3میلیون تومان است که طی یکی، دو ماه اخیر هم تغییری در فایل‌ها ایجاد نشده است و متوسط قیمت هر مترمربع واحد مسکونی همچنان 3 میلیون تومان است.

درحالی که یکی از فعالان بخش مسکن در جنوب تهران معتقد است که قیمت مسکن در این منطقه افزایش نداشته است اما مشاور املاک دیگری که در منطقه خزانه فعالیت می‌کند درباره افزایش قیمت واحدهای مسکونی در این منطقه  می‌گوید: قیمت هرمترمربع واحد مسکونی طی هفته‌های اخیر 25 تا 30درصد افزایش داشته است و اگر در گذشته قیمت هرمترمربع واحد مسکونی نوساز 3میلیون و 200 هزار تومان بود، طی این مدت قیمت‌ها به 3 میلیون و 600 هزار تومان و 3میلیون و 800هزار تومان رشد کرده است.

او می‌گوید: باتوجه به افزایش قیمت کالاهای مختلف، قیمت مسکن هم افزایش می‌یابد، البته قیمت مسکن نزدیک به نرخ تورم رشد کرده و افزایش قابل‌توجهی نداشته است.

 افزایش قیمت نداشتیم

یکی از فعالان بخش مسکن که در منطقه ظفر فعالیت می‌کند با رد رشد قیمت مسکن در این منطقه طی هفته‌های اخیر  می‌گوید: قیمت واحدهای نوساز تغییری نداشته و قیمت‌ها همانند ماه‌های دیگر است و تعداد خریداران هم کاهش یا افزایشی نداشته است.

یکی دیگر از مشاوران املاک تهران که در منطقه دروس دفتر مشاوره دارد، درباره قیمت واحدهای نوساز این منطقه می‌گوید: قیمت واحدهای مسکونی نوساز طی هفته‌های اخیر رشد نداشته است اما جنب و جوش میان خریداران افزایش یافته است.

به گفته او، با افزایش سقف وام خرید مسکن در چند ماهه گذشته تعداد خریداران مراجعه‌کننده به دفتر افزایش یافته است، اما قیمت هر مترمربع واحد مسکونی نه افزایش داشته و نه کاهش، در واقع چون توان اقتصادی خریداران مسکن پایین است، صاحبان ملک نمی‌توانند قیمت را بیش از این افزایش دهند چون مشتری برای خرید وجود ندارد.

این فعال بخش مسکن درباره متوسط قیمت خرید هر مترمربع واحد مسکونی می‌گوید: قیمت هرمترمربع واحد نوساز در این منطقه بین 10.5 تا 12 میلیون تومان است.

 مالکان؛ عامل افزایش قیمت مسکن

یکی دیگر از فعالان بخش مسکن با تایید افزایش قیمت واحدهای مسکونی نوساز طی هفته‌های اخیر  می‌گوید: قیمت این واحدهای مسکونی طی یکی، دو ماه گذشته حدود 20درصد افزایش داشته است، یعنی قیمت هر مترمربع واحد مسکونی نوساز، 20درصد افزوده شده است.

این مشاور املاک که در منطقه جمالزاده فعالیت می‌کند، ‌ادامه می‌دهد: عامل اصلی این رشد قیمت مالکان هستند، زیرا پیش از این بخشی از منابع مالی خود را در بانک‌ها پس انداز می‌کردند اما باتوجه به کاهش نرخ سود بانکی، این منابع را به سمت خرید مسکن سوق دادند و برهمین اساس قیمت واحدهای نوساز افزایش یافته است.

 رشد تقاضا و افزایش قیمت در شرق

یکی از مشاوران املاک فعال در منطقه پیروزی درباره افزایش قیمت واحدهای نوساز می‌گوید: قیمت واحدهای نوساز طی هفته‌های اخیر رشد داشته است و هرمترمربع حدودا 700 هزار تومان افزایش داشته علت هم این است که باتوجه به کاهش نرخ سود بانکی، خریداران به سمت خرید مسکن روی آورده‌اند و چون عرضه کم است و تقاضا افزایش یافته است، قیمت واحدهای نوساز هم رشد کرده است.

به گفته این فعال بخش مسکن، متوسط قیمت واحدهای مسکونی نوساز حدود 3 میلیون و 500هزار تومان بود اما طی هفته‌های اخیر این رقم به 4میلیون و 600 هزار تومان رشد کرده است.

 عامل افزایش قیمت؟!

اغلب مشاوران املاک فعال در مناطق مختلف تهران افزایش قیمت واحدهای مسکونی نوساز را پذیرفتند و مصطفی قلی‌خسروی رییس اتحادیه مشاوران املاک تهران هم به‌صورت تلویحی این افزایش قیمت را پذیرفت، اما با وجود این، اعلام کرد که این رشد قیمت پس از ماه‌های محرم و صفر طبیعی است و انتظار می‌رفت که قیمت واحدهای مسکونی نوساز در یکی، دو ماهه گذشته رشد کند. قلی‌خسروی درباره افزایش قیمت واحدهای مسکونی نوساز در مناطق مختلف تهران می‌گوید: همواره خانه‌های تازه‌ساز نسبت به دیگر واحدهای مسکونی خریدار و مشتری بیشتری داشتند و دارند.

قلی‌خسروی می‌افزاید: البته رغبت مشتریان برای خرید واحدهای مسکونی نوساز در سال‌های اخیر شدت یافته است، زیرا تسهیلات خرید مسکن به‌ویژه صندوق پس‌انداز مسکن یکم تنها به واحدهایی با عمربنای کم اختصاص می‌یابد. بنابراین استقبال از این واحدها طبیعی است.

او ادامه می‌دهد: باتوجه به اینکه یکی از فاکتورهای تعیین‌کننده قیمت مسکن، حجم عرضه و تقاضاست با افزایش تقاضا برای خرید واحدهای مسکونی نوساز، قیمت این واحدها هم نسبت به سایر واحدهای مسکونی افزایش بیشتری را تجربه می‌کند.

به گفته رییس اتحادیه مشاوران املاک تهران، وقوع زلزله 5.2 ریشتری درتهران هم رغبت مشتریان برای خرید واحدهای نوساز و همچنین واحدهای مقاوم و مهندسی ساز را افزایش داده است و شاید این موضوع طی هفته‌های آینده تا حدودی قیمت واحدهای مسکونی نوساز و مقاوم را افزایش دهد.

قلی‌خسروی اظهار می‌کند: تجربه نشان داده است که پس از ماه‌های محرم و صفر، حجم معاملات خرید و فروش افزایش می‌یابد. در این میان، افزایش نرخ دلار طی هفته‌های اخیر را هم شاهد بودیم که جو روانی بازار مسکن را هم تحت تاثیر قرارداده و تاحدودی در رشد قیمت‌ها موثر بوده است. البته نرخ افزایش قیمت تاحدودی بیش از نرخ تورم بوده است اما این افزایش چندان قابل ملاحظه نیست.

او بیان می‌کند: تاثیر این عوامل (افزایش نرخ دلار، وقوع زلزله، ارائه تسهیلات)، قیمت مسکن را افزایش داده است، اما این افزایش قیمت در تمام مناطق پایتخت رخ نداده است و بیشتر مربوط به مناطقی است که واحدهای نوساز بیشتری دارند، در واقع مناطق نوساز تهران روند بهتری را هم برای خرید و فروش و هم برای افزایش قیمت مسکن دارند.


ارسال نظر

ارسال


قانون جهش تولید مسکن در تقابل خوشبین‌ها و بدبین ها

قانون جهش تولید مسکن در تقابل خوشبین‌ها و بدبین ها

مجلس شورای اسلامی قانون جهش تولید مسکن را که مطابق شعارهای انتخاباتی ابراهیم رئیسی بود تصویب کرد تا بعد از مدت‌ها یک نهضت بزرگ مسکن‌سازی در کشور شکل بگیرد با این حال کارشناسان اقتصادی درباره این طرح نظرات مختلفی دارند

 از کاهش نرخ تورم تا کاهش نرخ در بازار بین بانکی

از کاهش نرخ تورم تا کاهش نرخ در بازار بین بانکی

ارائه منظم روند ماهانه تحولات اقتصادی و اقدامات سیاستی بانک مرکزی

 آورده متقاضیان نهضت ملی مسکن افزایش یافت

آورده متقاضیان نهضت ملی مسکن افزایش یافت

در حالی طبق اعلام وزارت راه و شهرسازی قرار بود آورده متقاضیان نهضت ملی مسکن حدود ۲۰۰ میلیون تومان باشد که این مبلغ به ۳۲۰ میلیون تومان افزایش یافته است.

هزینه وام مسکن گرانتر شد | برای دریافت وام ۴۸۰ میلیونی زوجین چقدر باید خرج کنیم؟

هزینه وام مسکن گرانتر شد | برای دریافت وام ۴۸۰ میلیونی زوجین چقدر باید خرج کنیم؟

هزینه اوراق تسهیلات مسکن نسبت به هفته قبل اندکی رشد داشته و بر این اساس متاهل های ساکن پایتخت برای تهیه این اوراق باید بیش از ۱۳۴ میلیون تومان پرداخت کنند.

تعیین تکلیف 2 هزار متر اراضی استان تهران

تعیین تکلیف 2 هزار متر اراضی استان تهران

استاندار تهران گفت: بلندمرتبه‌سازی بدون در نظر گرفتن پیوست‌های فرهنگی، اجتماعی و زیرساخت‌های لازم در درازمدت آسیب‌زا می‌باشد.

خانه های سنتی ایرانی

خانه های سنتی ایرانی

با نگاهی به معماری سنتی ایرانی، نقش و جایگاه ویژه خانه به عنوان یک المان مهم در معماری آشکار می شود. این عناصر که دارای روش ها و تکنیک های مختلف ساخت و اجرا می باشند دارای ویژگی های متفاوتی بر اساس اقلیم و فرهنگ هر منطقه هستند.

ویژگی مهم معماری سنتی ایرانی

ویژگی مهم معماری سنتی ایرانی

کاشی کاری های زینتی و شاهکارهای مهندسی هوشمندانه، حاکی از قدرت معماری ایرانی طی قرون متمادی اند. با داشتن بیست میراث جهانی یونسکو در ایران هیچ گاه با کمبود مکان های دیدنی مواجه نمی شوید.

سنگ آنتیک چیست و چه کاربردهایی دارد؟

سنگ آنتیک چیست و چه کاربردهایی دارد؟

سنگ آنتیک سنگی است که از کنار هم قرار گرفتن قطعه سنگ های کوچک شکسته در کنار هم به وجود می آید. معمولا این سنگ از سنگ های طبیعی تراورتن و مالون تشکیل می شود و بدون رنگ به صورت طبیعی مورد استفاده قرار می گیرند.

مصوبه کمک هزینه مسکن کارگران ابلاغ شد

مصوبه کمک هزینه مسکن کارگران ابلاغ شد

معاون اول رئیس جمهور مصوبه مربوط به تعیین کمک هزینه مسکن کارگران مشمول قانون کار در سال ۱۴۰۱ را ابلاغ کرد.

هزینه ساخت برج مسکونی چقدر است؟

هزینه ساخت برج مسکونی چقدر است؟

هزینه ساخت هرگونه ساختمان مسکونی اعم از آپارتمان، برج، ویلا و غیره در چند سال گذشته بین 15 تا 30 درصد افزایش داشته است .

اصل ۳۱ قانون اساسی؛ حق مسکن از رویا تا واقعیت

اصل ۳۱ قانون اساسی؛ حق مسکن از رویا تا واقعیت

"داشتن مسکن متناسب با نیاز، حق هر فرد و خانواده ایرانی است. دولت موظف است با رعایت اولویت برای آنها که نیازمندترند به خصوص روستانشینان و کارگران زمینه اجرای این اصل را فراهم کند."

کدام صاحبخانه‌ها تنبیه مالیاتی می‌شوند؟/ دور زدن مصوبه افزایش ۲۵ درصدی اجاره‌بها

کدام صاحبخانه‌ها تنبیه مالیاتی می‌شوند؟/ دور زدن مصوبه افزایش ۲۵ درصدی اجاره‌بها

بررسی آگهی های خرید و فروش و رهن و اجاره مسکن در سایت‌ها حاکی از آن است که میانگین قیمت رهن کامل واحدهای نوساز در پایتخت ۵۳۹ میلیون تومان است.

بازارهای جهانی با بازگشت نفت ایران به تعادل می‌رسد

بازارهای جهانی با بازگشت نفت ایران به تعادل می‌رسد

اوجی گفت: وضع بازار جهانی نفت به گونه‌ای است که بازگشت نفت ایران به بازار می‌تواند به‌طور قابل توجهی پاسخگوی نیاز مشتریان و عامل ایجاد تعادل و آرامش در بازار‌های جهانی باشد.

تورم  ارزش دلار چه بر سر اقتصاد دنیا می آورد؟

تورم ارزش دلار چه بر سر اقتصاد دنیا می آورد؟

افزایش ارزش دلار در یک سال اخیر یکی از مهمترین خبرهای اقتصادی این روزها است.

بنچاق چیست و چه تفاوتی با سند دارد؟

بنچاق چیست و چه تفاوتی با سند دارد؟

زمان‌های قدیم‌تر بنچاق مورد استفاده قرار می‌گرفته است و کاملا منطقی است که افراد مدرن اطلاع کمتری از این نوع سند داشته باشند. در کشورمان ایران، اسنادی مالکیت مانند مبایعه‌نامه، بنچاق و قولنامه در طول تاریخ استفاده‌های مختلفی داشته است.

زمین ۲ میلیون و ۸۰۰ هزار واحد نهضت ملی مسکن تامین شد

زمین ۲ میلیون و ۸۰۰ هزار واحد نهضت ملی مسکن تامین شد

طرح نهضت ملی مسکن یکی از طرح‌های کلان دولت سیزدهم در بخش مسکن است که سیاستگذاری برای اجرای ۴ میلیون واحد مسکونی در طی چهار سال را در برنامه قرار داده است.

بازسازی ساختمان و دکوراسیون خانه

بازسازی ساختمان و دکوراسیون خانه

ساختمان همانند یک نوزاد همواره احتیاج به مراقبت و تعمیرات دارد. رفته رفته با فرسوده شدن مصالح بکار رفته در بنا مشکلات گوناگونی از قبیل ترک، شکستگی، تخریب، آلودگی‌های انسانی، جانوری و محیطی، مشکلات تاسیساتی و غیره بوجود می‌آید.

تیمچه قم بزرگترین سقف ضربی جهان

تیمچه قم بزرگترین سقف ضربی جهان

تیمچه قم به عنوان بزرگترین سقف ضربی جهان و شاهکار هنر و معماری ایرانی است که به‌ عنوان یکی از آثار ملی ایران به ثبت رسیده است.

در بازار مسکن ترکیه چه خبر است؟

در بازار مسکن ترکیه چه خبر است؟

بر اساس داده‌های یک اتاق فکر معتبر قیمت اجاره بها نسبت به سال گذشته در ماه فوریه ۸۴.۲ درصد افزایش یافته است. این افزایش قیمت در استانبول، آنکارا و سومین شهر بزرگ ترکیه یعنی ازمیر از ۱۰۰ درصد فراتر رفت.

برخی مشاوران املاک ماهی هزار کدرهگیری صوری برای وام ودیعه می‌دهند

برخی مشاوران املاک ماهی هزار کدرهگیری صوری برای وام ودیعه می‌دهند

عضو هیئت مدیره اتحادیه مشاوران املاک گفت: برخی دفاتر املاک بدون پروانه، در یک ماه هزار کد رهگیری صوری اجاره مسکن برای دریافت وام ودیعه صادر می کنند.