١/٨میلیون نفر روی زون فرونشست جنوب تهران

  • شنبه 16 دی 1396

اخبار => گروه خبر

اقتصاد-آنلاین مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی اعلام کرد: فرودگاه مهرآباد، دو خط آهن، دو انبار مواد نفتی و سوختی و حدود ٤٤ جایگاه پمپ‌بنزین و ١٥ جایگاه پمپ‌گاز، ٣٠کیلومتر خط لوله نفت، ٧٠کیلومتر خطوط فشاری قوی، ٢٠٠کیلومتر خطوط اصلی گاز، پنج منطقه شهری تهران، هشت شهر به‌همراه ٩٩ آبادی در زون‌فرونشست قرار دارند.
١/٨میلیون نفر روی زون فرونشست جنوب تهران

 به‌این‌ترتیب، یک‌میلیون و ٨٤٧‌هزار و ٢٦٤ نفر روی زون‌فرونشست جنوب پایتخت زندگی می‌کنند. از آنجا که به گفته انوشیروان کنی، عضو هیئت‌علمی دانشگاه شهیدبهشتی، رفتارهای حاصل از فرونشست زمین مانند زلزله غیرقابل‌پیش‌بینی است، کسی نمی‌داند که با تداوم روند فرونشست در جنوب تهران، چه بلایی در انتظار زیرساخت‌های اصلی کشور خواهد بود و حجم خسارات چگونه است. فقط می‌دانیم که این زیرساخت‌ها در معرض تهدید فرونشست قرار دارند و باید برای کنترل این روند، چاره‌ای اندیشید. 

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از شرق، فرونشست زمین خسارات مالی و جانی زیادی برای کشورهایی که درگیر آن هستند، به همراه دارد. سازه‌های خطی هم‌چون ریل‌های راه‌آهن و لوله‌های گاز و آب، با وقوع فرونشست‌ها، دچار خسارت می‌شوند. این سازه‌ها وقتی در مسیر خود با پدیده فرونشست روبه‌رو شوند، دچار مشکل خواهند شد و پیوسته باید مسیر حرکت آنها اصلاح شود. هزینه‌های اصلاح این مسیرها را اگر جمع کنیم، سالانه رقم بالایی به اقتصاد کشور تحمیل می‌شود که در نتیجه برداشت بیش‌از‌حد از منابع آب زیرزمینی برای توسعه کشاورزی در جنوب تهران حاصل شده است. با توجه به آمارهای ارائه‌شده از سوی علی بیت‌اللهی، رئیس بخش زلزله‌شناسی مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی که از تهدید فرونشست زمین برای راه‌آهن تهران-جنوب، تهران-تبریز و مترو خبر داده است، خسارات ناشی از فرونشست زمین در جنوب تهران، رقم چشمگیری خواهد بود. 

براساس گزارش «تسنیم»، بیت‌اللهی اعلام کرد: فرونشست، جنوب تهران، گستره‌های جنوبی و جنوب غرب آن را تا اراضی پایین‌دست ورامین و پیشوا تهدید می‌کند و زون فرونشست در جنوب شهر تهران، علاوه‌بر مناطق شهری تهران، نسیم‌‌‌شهر، صباشهر، اسلامشهر، باقرآباد، کهریزک، چهاردانگه و نصیرآباد را نیز دربر می‌‌گیرد. 

به گفته او، اتوبان آزادگان، جاده قدیم کرج، اتوبان تهران-ساوه و جاده قدیم ساوه، جاده احمدآباد مستوفی، بلوار رسول اکرم، بلوار غدیر و جاده شهریار و بزرگراه کمربندی دوم تهران از بزرگراه‌ها و جاده‌های مهمی است که در این محدوده واقع شده است. 

رئیس بخش زلزله‌شناسی مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی بیان کرد: وجود پالایشگاه نفت تهران و کارخانه‌های بسیاری نظیر ایران‌خودرو دیزل، سایپا، شیر پاستوریزه تهران و شهرک‌‌های‌صنعتی متعدد، این منطقه (جنوب تهران) را بسیار بااهمیت کرده است. 

او با اشاره به نتایج بررسی‌های مرکز تحقیقات راه، طول خط راه‌آهن قرارگرفته در زون‌فرونشست را حدود ١٢٠کیلومتر دانست. این مقام مسئول همچنین افزود: براساس مطالعات انجام‌شده، ٢٥‌کیلومتر از خطوط مترو در همین زون واقع‌اند. همچنین اتوبان‌های بین‌شهری نیز در محدوده فرونشست، گستردگی طویلی دارند که جمع طول آنها حدود ٢٠٠ کیلومتر است. 

ترک و شکاف در محدوده پل‌ها

بیت‌اللهی درباره وضعیت راه‌های مواصلاتی تحت‌تأثیر پدیده فرونشست گفت: راه‌ها و معابر شهری و بین‌‌شهری اصلی و فرعی نیز جمعا طولی در حدود دو هزارو ٣٠٠ کیلومتر در محدود فرونشست دارند، ضمن اینکه حدود ٢١دهنه پل در منطقه فرونشست قرار گرفته است که به‌عنوان نقاط مهم ارتباطی مسیرها به هم تلقی می‌شود. برخی از این پل‌ها در منطقه فرونشست دچار ترک و شکاف در اثر فرونشست شده‌اند. 

او با اشاره به اینکه فرودگاه مهرآباد در جوار زون فرونشست قرار دارد، دو انبار مواد نفتی و سوختی و حدود ٤٤ جایگاه پمپ بنزین و ١٥ جایگاه پمپ گاز، ٣٠ کیلومتر خط لوله نفت، ٧٠ کیلومتر خطوط فشارقوی، ٢٠٠ کیلومتر خطوط اصلی گاز، ٥ منطقه شهری تهران، هشت شهر و ٩٩ آبادی را جزء زیرساخت‌‎هایی دانست که در زون فرونشست قرار گرفته‌اند. 

رئیس بخش زلزله‌شناسی مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی با اعلام اینکه یک‌میلیون و ٨٤٧‌ هزار و ٢٦٤ نفر روی زون فرونشست جنوب پایتخت زندگی می‌کنند، ٢٥١‌ هزار و ٤٨٠ دستگاه ساختمان، ٢٨٨ مرکز آموزشی، ٥٧ بیمارستان و ٦٦ کارگاه تولیدی را نیز مستقر در زون فرونشست اعلام کرد.  او تأکید کرد: قرارگیری فرودگاه مهرآباد در حاشیه اراضی و زون فرونشست زمین یکی از مهم‌ترین عوامل ریسک فرونشست را در این محدوده به‌وجود آورده است. قرارگیری فرودگاه در حاشیه زون فرونشست، امکان پدیداری ترک‌ها و شکاف‌های سطح زمین را در این محدوده فراهم می‌کند. نکته مهم دیگر، واقع‌شدن تعدادی از گسل‌های لرزه‌زای منطقه در زون فرونشست است. طول گسل‌های موجود در محدوده فرونشست حدود ١٦٥ کیلومتر برآورد شده است. 

راهی برای کنترل خطر وجود ندارد

اگرچه بر اساس گزارش مهر، محمدسعید ایزدی، دبیر شورای‌عالی شهرسازی و معماری، از شناسایی نقاط پرخطر از نظر زلزله و مناطق مستعد فرونشست در شهر تهران و تدوین راهکارهای مهار خطر در قالب یک سند، در شورای‌عالی شهرسازی و معماری خبر داده است، اما انوشیروان کنی، استاد دانشگاه شهید بهشتی کنترل پدیده فرونشست زمین را غیرممکن معرفی می‌کند. 

به گفته او، درحال‌حاضر حتی اگر روند برداشت آب زیرزمینی هم متوقف شود، چون اراضی جنوب تهران خسارت دیده است و در مدت ٤٠ تا ٥٠ سال گذشته برداشت آب اثر خود را گذاشته، با کنترل برداشت‌ها، فرونشست تا ٢٠ و ٢٥ سال دیگر ادامه خواهد یافت. 

این استاد دانشگاه شهید بهشتی در تشریح سخن خود گفت: فضایی بین دانه‌های خاک و ذرات زیر زمین وجود دارد که پر از آب شده است. آب، فشار به دانه‌ها وارد می‌کند و نمی‌گذارد آن دانه‌ها به هم نزدیک شوند. با برداشت آب، فشار روزنه‌ای صفر می‌شود و از بین می‌رود. دانه‌ها به هم می‌چسبند و فاصله آنها از هم کم می‌شود. اینها تحت وزن خاک بالاسری به هم نزدیک می‌شوند، هرچه آب از اعماق بیشتر برداریم، لایه‌های اعماق بیشتری تخریب می‌شوند. حتی اگر جلوی برداشت آب را بگیریم، لایه‌های بالاسری تخریب شده است و این روند برگشت‌پذیر نیست و نمی‌توان زمین را بالا آورد. 

او ادامه داد: اگر برداشت‌ها را کنترل کنیم، نهایتا شرایط بدتر نمی‌شود.  به گفته کنی، میزان خسارات ناشی از فرونشست قابل تخمین نیست و در جاهای مختلف فرق می‌کند. اگر زیر یک شهر فروبنشیند که برج میلاد روی آن است با زمینی که در آن کشاورزی می‌شود، خسارت‌های مختلفی به بار می‌آید. 

به اعتقاد او، در جنوب تهران ما یک فرونشست یکنواخت داریم که کل پهنه در حال پایین‌رفتن است. اگر حجم تخلیه آب به حدی باشد که لایه‌های بالاسری بریزند و در زمین یک حفره ایجاد شود - که اصطلاحا گفته می‌شود زمین دهن باز کرده- در آن صورت خسارات جبران‌ناپذیر خواهد بود، البته این خسارت تاکنون رخ نداده است. 

این استاد دانشگاه شهید بهشتی اضافه کرد: همان‌طور که کسی نمی‌تواند زلزله را پیش‌بینی کند، دهن بازکردن زمین هم غیرقابل‌پیش‌بینی است. اگر زمین دهن باز کند، احتمال انفجار ناشی از مراکز ذخیره سوخت و لوله‌های گاز و... وجود دارد، ولی این رخداد بستگی کامل به شرایط دارد.


ارسال نظر

ارسال


قانون جهش تولید مسکن در تقابل خوشبین‌ها و بدبین ها

قانون جهش تولید مسکن در تقابل خوشبین‌ها و بدبین ها

مجلس شورای اسلامی قانون جهش تولید مسکن را که مطابق شعارهای انتخاباتی ابراهیم رئیسی بود تصویب کرد تا بعد از مدت‌ها یک نهضت بزرگ مسکن‌سازی در کشور شکل بگیرد با این حال کارشناسان اقتصادی درباره این طرح نظرات مختلفی دارند

 از کاهش نرخ تورم تا کاهش نرخ در بازار بین بانکی

از کاهش نرخ تورم تا کاهش نرخ در بازار بین بانکی

ارائه منظم روند ماهانه تحولات اقتصادی و اقدامات سیاستی بانک مرکزی

 آورده متقاضیان نهضت ملی مسکن افزایش یافت

آورده متقاضیان نهضت ملی مسکن افزایش یافت

در حالی طبق اعلام وزارت راه و شهرسازی قرار بود آورده متقاضیان نهضت ملی مسکن حدود ۲۰۰ میلیون تومان باشد که این مبلغ به ۳۲۰ میلیون تومان افزایش یافته است.

هزینه وام مسکن گرانتر شد | برای دریافت وام ۴۸۰ میلیونی زوجین چقدر باید خرج کنیم؟

هزینه وام مسکن گرانتر شد | برای دریافت وام ۴۸۰ میلیونی زوجین چقدر باید خرج کنیم؟

هزینه اوراق تسهیلات مسکن نسبت به هفته قبل اندکی رشد داشته و بر این اساس متاهل های ساکن پایتخت برای تهیه این اوراق باید بیش از ۱۳۴ میلیون تومان پرداخت کنند.

تعیین تکلیف 2 هزار متر اراضی استان تهران

تعیین تکلیف 2 هزار متر اراضی استان تهران

استاندار تهران گفت: بلندمرتبه‌سازی بدون در نظر گرفتن پیوست‌های فرهنگی، اجتماعی و زیرساخت‌های لازم در درازمدت آسیب‌زا می‌باشد.

خانه های سنتی ایرانی

خانه های سنتی ایرانی

با نگاهی به معماری سنتی ایرانی، نقش و جایگاه ویژه خانه به عنوان یک المان مهم در معماری آشکار می شود. این عناصر که دارای روش ها و تکنیک های مختلف ساخت و اجرا می باشند دارای ویژگی های متفاوتی بر اساس اقلیم و فرهنگ هر منطقه هستند.

ویژگی مهم معماری سنتی ایرانی

ویژگی مهم معماری سنتی ایرانی

کاشی کاری های زینتی و شاهکارهای مهندسی هوشمندانه، حاکی از قدرت معماری ایرانی طی قرون متمادی اند. با داشتن بیست میراث جهانی یونسکو در ایران هیچ گاه با کمبود مکان های دیدنی مواجه نمی شوید.

سنگ آنتیک چیست و چه کاربردهایی دارد؟

سنگ آنتیک چیست و چه کاربردهایی دارد؟

سنگ آنتیک سنگی است که از کنار هم قرار گرفتن قطعه سنگ های کوچک شکسته در کنار هم به وجود می آید. معمولا این سنگ از سنگ های طبیعی تراورتن و مالون تشکیل می شود و بدون رنگ به صورت طبیعی مورد استفاده قرار می گیرند.

مصوبه کمک هزینه مسکن کارگران ابلاغ شد

مصوبه کمک هزینه مسکن کارگران ابلاغ شد

معاون اول رئیس جمهور مصوبه مربوط به تعیین کمک هزینه مسکن کارگران مشمول قانون کار در سال ۱۴۰۱ را ابلاغ کرد.

هزینه ساخت برج مسکونی چقدر است؟

هزینه ساخت برج مسکونی چقدر است؟

هزینه ساخت هرگونه ساختمان مسکونی اعم از آپارتمان، برج، ویلا و غیره در چند سال گذشته بین 15 تا 30 درصد افزایش داشته است .

اصل ۳۱ قانون اساسی؛ حق مسکن از رویا تا واقعیت

اصل ۳۱ قانون اساسی؛ حق مسکن از رویا تا واقعیت

"داشتن مسکن متناسب با نیاز، حق هر فرد و خانواده ایرانی است. دولت موظف است با رعایت اولویت برای آنها که نیازمندترند به خصوص روستانشینان و کارگران زمینه اجرای این اصل را فراهم کند."

کدام صاحبخانه‌ها تنبیه مالیاتی می‌شوند؟/ دور زدن مصوبه افزایش ۲۵ درصدی اجاره‌بها

کدام صاحبخانه‌ها تنبیه مالیاتی می‌شوند؟/ دور زدن مصوبه افزایش ۲۵ درصدی اجاره‌بها

بررسی آگهی های خرید و فروش و رهن و اجاره مسکن در سایت‌ها حاکی از آن است که میانگین قیمت رهن کامل واحدهای نوساز در پایتخت ۵۳۹ میلیون تومان است.

بازارهای جهانی با بازگشت نفت ایران به تعادل می‌رسد

بازارهای جهانی با بازگشت نفت ایران به تعادل می‌رسد

اوجی گفت: وضع بازار جهانی نفت به گونه‌ای است که بازگشت نفت ایران به بازار می‌تواند به‌طور قابل توجهی پاسخگوی نیاز مشتریان و عامل ایجاد تعادل و آرامش در بازار‌های جهانی باشد.

تورم  ارزش دلار چه بر سر اقتصاد دنیا می آورد؟

تورم ارزش دلار چه بر سر اقتصاد دنیا می آورد؟

افزایش ارزش دلار در یک سال اخیر یکی از مهمترین خبرهای اقتصادی این روزها است.

بنچاق چیست و چه تفاوتی با سند دارد؟

بنچاق چیست و چه تفاوتی با سند دارد؟

زمان‌های قدیم‌تر بنچاق مورد استفاده قرار می‌گرفته است و کاملا منطقی است که افراد مدرن اطلاع کمتری از این نوع سند داشته باشند. در کشورمان ایران، اسنادی مالکیت مانند مبایعه‌نامه، بنچاق و قولنامه در طول تاریخ استفاده‌های مختلفی داشته است.

زمین ۲ میلیون و ۸۰۰ هزار واحد نهضت ملی مسکن تامین شد

زمین ۲ میلیون و ۸۰۰ هزار واحد نهضت ملی مسکن تامین شد

طرح نهضت ملی مسکن یکی از طرح‌های کلان دولت سیزدهم در بخش مسکن است که سیاستگذاری برای اجرای ۴ میلیون واحد مسکونی در طی چهار سال را در برنامه قرار داده است.

بازسازی ساختمان و دکوراسیون خانه

بازسازی ساختمان و دکوراسیون خانه

ساختمان همانند یک نوزاد همواره احتیاج به مراقبت و تعمیرات دارد. رفته رفته با فرسوده شدن مصالح بکار رفته در بنا مشکلات گوناگونی از قبیل ترک، شکستگی، تخریب، آلودگی‌های انسانی، جانوری و محیطی، مشکلات تاسیساتی و غیره بوجود می‌آید.

تیمچه قم بزرگترین سقف ضربی جهان

تیمچه قم بزرگترین سقف ضربی جهان

تیمچه قم به عنوان بزرگترین سقف ضربی جهان و شاهکار هنر و معماری ایرانی است که به‌ عنوان یکی از آثار ملی ایران به ثبت رسیده است.

در بازار مسکن ترکیه چه خبر است؟

در بازار مسکن ترکیه چه خبر است؟

بر اساس داده‌های یک اتاق فکر معتبر قیمت اجاره بها نسبت به سال گذشته در ماه فوریه ۸۴.۲ درصد افزایش یافته است. این افزایش قیمت در استانبول، آنکارا و سومین شهر بزرگ ترکیه یعنی ازمیر از ۱۰۰ درصد فراتر رفت.

برخی مشاوران املاک ماهی هزار کدرهگیری صوری برای وام ودیعه می‌دهند

برخی مشاوران املاک ماهی هزار کدرهگیری صوری برای وام ودیعه می‌دهند

عضو هیئت مدیره اتحادیه مشاوران املاک گفت: برخی دفاتر املاک بدون پروانه، در یک ماه هزار کد رهگیری صوری اجاره مسکن برای دریافت وام ودیعه صادر می کنند.